Du får ut bättre energivärden om du torkar veden ett år innan den används.Ja vi tar in morgondagens ved idag, det räcker utmärkt och den är huggen och staplad under tak i somras.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får ut bättre energivärden om du torkar veden ett år innan den används.Ja vi tar in morgondagens ved idag, det räcker utmärkt och den är huggen och staplad under tak i somras.
Du får ut bättre energivärden om du torkar veden ett år innan den används.
Nu var ju det bara ett exempel på hur något kan kännas tungt och jobbigt under en period i livet medan samma sak gått av bara farten en annan period, tänk bort barnen om det stör.. Fast i synnerhet om man inte har barn så har man väl ingen nytta av att tänka på hur mycket småbarnsföräldrar måste hinna med? Snarare tvärtom.
Jag tycker dessutom inte alls att hon verkar ha lite måsten. Hon är van vid struktur och ordning och har inte det i ett nyköpt, äldre hus. Jag skulle tro att man lätt kan bli lite paralyserad av det och inte veta var man ska börja.
Nu var ju det bara ett exempel på hur något kan kännas tungt och jobbigt under en period i livet medan samma sak gått av bara farten en annan period, tänk bort barnen om det stör.
Magiana funderar ju i tankar om hjärntrötthet och varför hon nu har så svårt att få saker gjort och lätt blir arg. Mitt exempel var tänkt att visa att jag tror att hon hamnat i en fas där minsta lilla grej känns jobbigt trots att hennes egentliga kapacitet är mycket större. Och ja, jag har gett råd angående förvaring och strategier om hur hon ska gå bort röran. Vad har du gjort?Ja, fast det hjälper henne väl inte särskilt att tänka att hon kunde haft det ännu hetare om öronen om hennes liv sett annorlunda ut? Det är ju NU hon har det jobbigt och behöver strategier för att komma vidare.
Tja, om du undrar vilka råd jag gett henne så är det nog bättre att du läser i tråden än att jag upprepar dem.Magiana funderar ju i tankar om hjärntrötthet och varför hon nu har så svårt att få saker gjort och lätt blir arg. Mitt exempel var tänkt att visa att jag tror att hon hamnat i en fas där minsta lilla grej känns jobbigt trots att hennes egentliga kapacitet är mycket större. Och ja, jag har gett råd angående förvaring och strategier om hur hon ska gå bort röran. Vad har du gjort?
@Magiana om du vill prata om hjärntrötthet och vad det innebär så finns jag.
Bara att slänga iväg ett PM om du vill. Jag lever med skiten och vet hur små saker påverkar ens ork och leverne
Det är inte lätt men det går.
Man måste bara hitta sina egna vägar att gå och vad det är som påverkar en.
Jo, jag har börjat med lite vitaminer.Det har ju hänt en hel del som slukat din energi och jag vet att du börjat äta lite vitaminer? Visst var det så?
Men det kanske ändå är läge att göra en investering i dig själv, boka tid hos VC och be att dom tar alla tänkbara prov på dig iom din trötthet och korta stubin (och så talar du om för dom hur ditt mående är!).
Det kan ju faktiskt vara någon brist som ställer till det för dig. Det är vanligare än man tror - för det går så långsamt utför att man inte märker något innan det är ett jätteproblem (så var det för mig!).
Jag svimmade som liten vid provtagning.
Jag förstår. Det är ju inte lätt när man är liten, när det känns skrämmande och otäckt och man inte ser någon utväg. Som ett litet barn har man ju inte heller förståelsen för vad ett blodprov är, varför man gör det, vad det ska användas till, vilka fördelarna är, att det kan vara helt nödvändigt ur medicinsk synpunkt. Till skillnad mot att vi som vuxna har hela överblicken och insikten.Jag vet inte om ytterligare en vända KBT skulle hjälpa.
Blod är generellt väldigt otäckt. Jag klarar inte ens av att titta ner i köttdisken i mataffären. Fobier är inte logiska och kan inte argumenteras bort. Annars håller jag med om att det vore väldigt praktiskt att klara av ett blodprov utan att få känslan av att jag kommer att dö helt bergsäkert.Jag förstår. Det är ju inte lätt när man är liten, när det känns skrämmande och otäckt och man inte ser någon utväg. Som ett litet barn har man ju inte heller förståelsen för vad ett blodprov är, varför man gör det, vad det ska användas till, vilka fördelarna är, att det kan vara helt nödvändigt ur medicinsk synpunkt. Till skillnad mot att vi som vuxna har hela överblicken och insikten.
Jag tycker absolut att du ska ta tag i den fobin igen. Ett litet barn har inte förmågan att skapa en bild av vad du tycker om att ta blodprov, som sen fungerar att bära med sig i hela ditt vuxna liv - det är en bild som behöver omvärderas och uppdateras, precis som du har gjort med andra saker när du har utvecklats genom åren. En bild du skapade dig av situationen som litet barn kan ju inte få hindra dig att söka vård som vuxen.
Så är det ju, tyvärr. Det man kan göra är ju att som vuxen föra ett logiskt resonemang för att komma till insikt att det man bär på är en irrationell rädsla som hindrar en i livet, att det sätt som ens kropp reagerar på är så som det lilla barn man en gång var skulle ha reagerat och inte så som man som vuxen borde reagera med den kunskap och förståelse man har. Med den insikten får man sen ta hjälp för att steg för steg lära in nya vanor och ett nytt sätt att reagera som mer stämmer överens med den man är idag.Fobier är inte logiska och kan inte argumenteras bort.
Det ska stå "TG799" eller liknande, mms funkar inte hos mig.
Jag tänkte på en annan lösning, du ska ju inte sprida ut wifi över hela tomten iallafall så då borde en homeplug funka, den sätter du bara i vägguttagen och den skapar kontakt "automagiskt". Där behövs inget ställas in.
Ang Technicolors routrar så är det bottenskiktet på marknaden och tillverkas av Thomson. Dom är inte "direkt dåliga", bara förbannat superusla med sämst signalstyrka och massor av tappade paket när signalstyrkan avtar. Dom är i klass med Tele 2-s ZTE ZXHN H368N som hur det nu är möjligt ÄNNU sämre.
Det står TG799vac på routern.
Homeplug har jag inte hört talas om, men får väl googla på det.
Min ved staplas fullt synligt i korg och ställning men jag har gott om plats och slipper snubbla på IKEA-kassar.Apropå vedförvaring. Är det bara jag som faktiskt tycker att det är snyggt med ved? Jag känner inget behov alls av att gömma veden inne på något vis. Staplad direkt på golvet är väl inte så bra, men så länge den ligger i/på något så tycker jag inte att det är en nackdel att den syns - snarare tvärtom.
Jag har inget emot att se veden, men vill slippa besväret med att stapla den inomhus. Jag vill heller inte se några fula kassar om man låter veden ligga kvar. Det enklaste är ju då att hiva in både kasse och ved i ett skåp/låda.Apropå vedförvaring. Är det bara jag som faktiskt tycker att det är snyggt med ved? Jag känner inget behov alls av att gömma veden inne på något vis. Staplad direkt på golvet är väl inte så bra, men så länge den ligger i/på något så tycker jag inte att det är en nackdel att den syns - snarare tvärtom.
Vi staplar inte ens vår. Den ligger lite huller om buller i det gamla baktråget.Jag har inget emot att se veden, men vill slippa besväret med att stapla den inomhus. Jag vill heller inte se några fula kassar om man låter veden ligga kvar. Det enklaste är ju då att hiva in både kasse och ved i ett skåp/låda.
Det var den jag tänkte på och dagens system behöver inte ens ligga på samma fas i elsystemet, man behöver alltså inte ens bry sig utan det sköts "automagiskt". Skitsmidigt är det iallafall.Det här är ju egentligen bara aktuellt OM du vill ha ditt kontor utanför bostadshuset. Jag tror iofs att det kunde vara bra, men om du inte ser det inom en snar framtid behöver du ju inte lägga tid på det
En snabb googling ger mig detta:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/homeplug-natverk-via-elnatet
Verkar smidigt!
Tillägg:
"Dagens homeplug-enheter är redo att användas direkt ur förpackningen. Många modeller levereras fortfarande med en konfigurationsmjukvara, men den behöver sällan användas för något annat än detaljkonfiguration och eventuell felsökning.
När ett par nya homeplug-enheter kopplas in i eluttag letar de upp varandra. Om ytterligare homeplug-enheter kopplas in i samma elnät inkluderas de automatiskt i det befintliga homeplug-systemet. Detta kan i teorin utgöra en säkerhetsrisk. Även om det vore osannolikt, skulle någon kunna koppla in en homeplug i ett utomhuseluttag och därigenom komma in i nätverket. Som tur är går det lätt att förhindra. Genom att trycka på de fysiska parningsknapparna som sitter på alla homeplug-enheter, skapar homeplug-enheterna en krypterad anslutning till varandra. För att inkludera ytterligare en homeplug-enhet i systemet måste både knappen på den nya homeplug-enheten och knappen på en av de redan inkluderade homeplug-enheterna tryckas in. Tidsintervallet som knapparna måste tryckas in inom är vanligtvis ställt till 120 sekunder. All nödvändig anslutningsinformation sparas i icke-flyktiga minnen i homeplug-enheterna, vilket gör att de kommer ihåg alla inställningar även om de kopplas ur eluttagen eller om strömmen går.
Räckvidd ca 300m"