Kostnad parkering

Bukefalos 30 år!

Nu kan jag inte så mycket om BRF'er, men vill man bo i en där man godkänner sånt fulspel och dessutom verkar vara okej med att mäklare ljuger för folk som flyttar in? Till viss del är det väl en fri marknad på att anlita mäklare, men det känns väldigt konstigt att en styrelse bara skulle rycka med axlarna åt att framförallt en ägare behandlar en annan på sånt sätt!
När man bor i föreningen så blir man ju en del av den.
Då kan man gå samman och byta styrelse.
Så det är inte statistiskt för framtiden.
Gillar man lägenheten och fastigheten i övrigt så går styrelsen att ändra på.

Så köpa lägenhet jag vill bo i för alltid eller köpa lägenhet jag kan stå ut i de kommande åren? :banghead:
Du skall nog börja med att sälja.
Det är oerhört trögt med det just nu.
Och sedan hyra i väntan på nya lägenheten.
En stuga på landet kanske med alldeles egen parkering?

Min motivering till det är:
Du kan ha svårt att sälja nuvarande lägenhet över huvud taget alls.
Så det är bra för dig att ha lång tid på dig, typ 2 år.
Hyr sedan bostad så att du snabbt kommer loss när lägenheten som du vill ha blir klar.

Med reservation för att det bygget riskerar att aldrig bli av p.g.a. konjunkturen på bostadsmarknaden.

En sån lägenhet är en där allt finns. Nuvarande lägenhet tex sover jag i köket, det skulle vara trevligt med sovrum (och parkering). Läget är också viktigt, gärna nära Bärbyleden tex.
Då skall du få några tips från mig.

Först så måste du lägga dina känslor åt sidan och fokusera på målet.
Sedan så behöver du räkna på hur du kommer dit.
På vägen så kommer du att behöva göra avkall på många av dina önskningar.

Sälj nuvarande lägenhet i långsam takt.
Hyr något billigt och stå ut medan du sparar pengar och letar efter målet.
Räkna med att det kan ta tid.
Se över dina övriga utgifter för att kunna spara maximalt med pengar till drömbostaden.

Min gissning är att du når dit på ungefär 2 år.

I en bostadsrätt installerar du väll tvätt- och diskmaskin själv? Det kan väll inte gå på er än 20 000 kr vilket är ganska lite om man pratar bostadsaffär.
Litet mer blir det om man måste bygga om litet.
Men för 40 000:- så är det nog fixat i de flesta lägenheter.

Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala eller områden m
Det är dyrt och svårt.
Det går att hyra extremt dyra och nya hyresrätter med ganska så kort framförhållning.
(Typ 17 000:-/månad.)
Men en hyresrätt med låg hyra har över 20 år i kö.

Man får satsa på att köpa eller hyra i andra hand.

Om bussen är lika dyr som parkeringen och du inte åker buss i andra sammanhang hade jag nog valt parkeringen, det är ju mycket skönare att ha bilen nära än att behöva åka buss dit. Hade nog valt parkering nära huset även om det var någon hundralapp dyrare än busskortet faktiskt. I mitt liv hade parkering för långt bort tagit bort all mening som finns med att ha bil, jag vill ju kunna åka precis när jag själv vill. Så jag hade nog faktiskt lagt pengarna på parkeringen även om det känns surt… Under tiden kanske man kan leta efter annan parkering inom några minuters gångavstånd? Förstår att det är svårt där du bor men det måste väl finnas andra hus/BRF:er i närheten där folk också har bilar och samma problem, var parkerar de?

Nej, det enda alternativ som finns i närheten är att parkera på timparkering för 80 kr/h.

Kan du parkera bilen vid stall 1 och ta bussen dit och hem?
I stan kan du ju åka buss på samma busskort.
Så resorna till jobbet skulle bli typ gratis.

Litet meckigt men med bra ekonomi.

Fast då är det mycket smidigare om jag parkerar på gratisparkering, den är närmare lägenheten och kostnaden för buss blir densamma.

Poängen med att ha ena på fullservice förlorar väl lite sin poäng när du ändå måste åka mellan två stall?
Är det inte bättre ha dessa två i samma stall men där mindre faciliteter ingår?
Och hittar du ett stall som funkar. Ställ dig i kö hos dem.

Jag har letat vettiga lösdrifter sen 2022. Det är hopplöst här i Uppsala. Nuvarande lösdrift är också en kompromiss, men det funkar iaf hyfsat för ponnyn.

Fast återigen. Då blir det 40-50 min bussresa för att hämta bilen. Istället för att ställa den på gratisparkeringen max 10 min bort för samma kostnad?
Jag tänkte att du kunde åka till hästarna direkt efter jobbet för att sedan ta bussen hem från jobbet efteråt.
Det skulle ju ge färre resor.

Då skall du få några tips från mig.

Först så måste du lägga dina känslor åt sidan och fokusera på målet.
Sedan så behöver du räkna på hur du kommer dit.
På vägen så kommer du att behöva göra avkall på många av dina önskningar.

Sälj nuvarande lägenhet i långsam takt.
Hyr något billigt och stå ut medan du sparar pengar och letar efter målet.
Räkna med att det kan ta tid.
Se över dina övriga utgifter för att kunna spara maximalt med pengar till drömbostaden.

Min gissning är att du når dit på ungefär 2 år.

Hyr något billigt i Uppsala kan bli svårt. Jag köpte den här lägenheten just för att hyresvärden chockhöjde hyran på min lilla barack på 23 kvm så mycket att det blev billigare att köpa lägenhet. Då bor jag hellre kvar.

Att hyra lägenhet i Uppsala blir dyrare hur jag än gör, bor redan på 25 kvm så svårt att flytta till mindre.

Just parkeringar är inte reglerade i "Hyreslagen", så priset kan vara precis hur som helst.
Och det är hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som bestämmer.
På en parkeringsplats vid en privat villa med äganderätt så gör man som man vill med både belopp och villkor.

Många hyresvärdar tar ut höga hyror för parkeringsplatser som kompensation för att hyrorna för bostäder är hårt reglerade.
Jag tror iofs jurist på hyresgästföreningen har koll och det är just andrahandsuthyrning som besvarades här. Denne skriver också tidigare i artikeln hur uthyrning av parkering regleras.

Nu har jag meddelat att jag hyr vidare. Jag tänker att det får vara värt att gå emot mina principer tills vintern är över iaf.

Funderar på att flytta hästen till ponnyns stall, men det känns väldigt elakt då hästen nyss flyttat och i detta stall fått kompisar. Han har liksom redan flyttat två gånger sen i somras. :(

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka