Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Ja, jag undrade lite vad folk tänker när dom skriver ”det skulle aldrig göras mot hästar” när folk skiljer av föl vid 5-7 månader och stona och fölen skriker i flera dagar. Jag föredrar längre tid innan dom vänjs av men 6 månader är ju typ en norm och då har fölen helt klart inte slutat dia självmant.

Fast inte skriker väl fölen i flera dagar?
Och inte märrarna heller.
Inte de föl och märrar jag stött på, åtminstone.

Och visserligen är det ju många som vill dia längre, men fölen har ju inte mjölken som sin huvudsakliga föda när de är ett halvår utan de äter ju gräsfoder i ganska stor mängd också.

Fast inte skriker väl fölen i flera dagar?
Och inte märrarna heller.
Inte de föl och märrar jag stött på, åtminstone.

Och visserligen är det ju många som vill dia längre, men fölen har ju inte mjölken som sin huvudsakliga föda när de är ett halvår utan de äter ju gräsfoder i ganska stor mängd också.

Det är inte ens lätt att ta isär sto och föl med båda kvar på samma gård...

Input till varför vi behöver mjölkkor, inte bara till den rena mjölken (både som dryck och ingrediens).
En annan sak som gemene man inte tänker så mycket på, men försök att köpa det du vanligen köper i en mataffär och uteslut mjölkprotein. Det är en helt ny värld som öppnar sig ;)
Skummjölkpulver är nämligen något som tillsätts i nästan alla varor med mer än en ingrediens.
Det blir inte så mycket kvar att välja på.

Dessutom är det en grupp som tar plats i debatten.

Och egentligen är detta en jätte-fråga: ska vi människor fortsätta bete oss som skapelsens herrar och skövla och nyttja, eller ska vi konsumera (och nu drar jag ut resonemanget och tänker inte enbart på föda) bara det vi faktiskt behöver?

Ur hållbarhetsperspektiv ska vi naturligtvis bara konsumera det vi faktiskt behöver, men då hamnar vi ju i definitionen av "behöver" också.

Ur hållbarhetsperspektiv vore det bra om alla människor bara äter så mycket mat som var och en behöver (och med behöver menar jag nu så mycket som behövs för att hålla normalt hull; en del äter för mycket och andra får inte tillräckligt så som världen ser ut idag).
Vi skaffar så mycket kläder som vi verkligen behöver - har inte 10-15 ombyten bara för att vi tycker att de är snygga.
Vi återgår till att inte köra bil, vi äger inte husdjur (för vi behöver inte husdjur) eller, om vi eventuellt äger husdjur så köper vi inte olika föremål till dem.
Vi slutar köpa inredningsföremål i stor mängd.

och så vidare.

Men ett så minimalistiskt levnadssätt kommer inte att accepteras; i stället är det väl så att allt fler människor ökar sitt konsumtionsmönster i och med en växande ekonomisk medelklass även i länder i Asien och Afrika och Sydamerika.

Att köttätande är en väldigt liten del i en väldigt stor helhet är ju också något att ta hänsyn till i debatten (även om jag är medveten om att den här tråden handlar om just kött- och mjölkkonsumtion).
En i sak ganska liten, marginell företeelse får så stora proportioner som att man nu propagerar för att människor ska äta mindre kött, känns väldigt svenskt.
Storm i vattenglas.

Samtidigt som jag är medveten om att man kan hävda "storm i vattenglas" om väldigt många saker, och det leder då till fortsatt oförändrade konsumtionsmönster.
Själv är jag ärligt talat mer oroad över svenskars resvanor med flyg, som har stora konsekvenser såväl miljömässigt som sjukdomsmässigt (man sprider antibiotikaresistenta bakterier), än över mjölk- och köttkonsumtionen i Sverige.

Fast vissa saker KAN man ju faktiskt relativt "lätt" ändra genom konsumtionsmönster utan att det går ut över levnadssättet för gemene man. Ett gott exempel på detta är ju matsvinn! Med ändrade konsumtionsmönster (mer genomtänkt planering vid inköp, såväl hos detaljhandeln, förädlingsindustrin som konsumenten), kan vi minska konsumptionen utan att det blir minimalistiskt. Sådana insatser har liksom inga förlorare, bara vinnare :).

Hmm lustigt förresten, nötkreaturen är fördelade över världen på ett helt annat sätt än jag trodde.

http://www.svensktkott.se/om-kott/k...mat/notkreatur-i-siffror-sverige-och-varlden/

De flesta hänger i Asien 35%, sedan kommer Sydamerika 24% (de äter vi i Sverige, extra dåligt från Brasilien?) och sedan Afrika 20%, Europa 8% (långt efter), Nordamerika 7%, sedan Centralamerika och Oceanien.

Jag trodde USA skulle ligga tveklöst överst (med sina läbbiga feedlots) och sedan Sydamerika med sin skövlade regnskog och annat som betesmark (utom, sägs det Argentina, som ska vara ok?).

Nej, jag håller bara inte med om att det nödvändigtvis hade varit en så mycket värre diskussion med annat än "hästmänniskor"
Alltså. OM antagandet att hästar övergryggar klyftan mellan stad och land stämmer - obs! OM - så är det en ömsesidighet inbyggd i det antagandet.

Dina svar till mig låter inte ana minsta drag av den ömsesidigheten. I dina inlägg har stadsbor häst på ett felaktigt/sämre, ridskolmässigt vis, som inte ger dem den förståelse för landsbygden som de borde ha.

Dvs du gräver vidare i klyftan.

Fast vissa saker KAN man ju faktiskt relativt "lätt" ändra genom konsumtionsmönster utan att det går ut över levnadssättet för gemene man. Ett gott exempel på detta är ju matsvinn! Med ändrade konsumtionsmönster (mer genomtänkt planering vid inköp, såväl hos detaljhandeln, förädlingsindustrin som konsumenten), kan vi minska konsumptionen utan att det blir minimalistiskt. Sådana insatser har liksom inga förlorare, bara vinnare :).

Det har du helt rätt i.

Input till varför vi behöver mjölkkor, inte bara till den rena mjölken (både som dryck och ingrediens).
En annan sak som gemene man inte tänker så mycket på, men försök att köpa det du vanligen köper i en mataffär och uteslut mjölkprotein. Det är en helt ny värld som öppnar sig ;)
Skummjölkpulver är nämligen något som tillsätts i nästan alla varor med mer än en ingrediens.

Det har jag inte alls funderat på.
Kan du ge exempel på sådana produkter? :)
I min personliga konsumtion är det rätt tydligt när det ingår nötdjursdelar och inte: antingen är det kött, och då är det liksom kött. Och så filen, då. Och någon enstaka liter mjölk per år, och lite glass som mejerivaror.

Men förutom de grejerna?

Det som förundrar mig lite i den här tråden är att det verkar som att en del tror att det är en sån enorm skillnad på t.ex hästar, kor och människor vad det gäller att bli fråntagen sin avkomma. Avkomman är ju det viktigaste av allt, för alla däggdjur. Människan har en större förmåga att tänka logiskt och resonera, men det finns väl ingen anledning att tro att andra däggdjur KÄNNER annorlunda när deras avkomma skiljs ifrån dem medan avkomman ropar efter sin mamma. Evolution under miljontals år har knappast missat att göra just detta till en fruktansvärd situation som djuret ska göra allt för att undvika, med hjälp av stark ångest om det inträffar. Det handlar ju om genernas överlevnad, det allra viktigaste som finns för generna.

Vad gäller öppna landskap läste jag detta: http://www.vethos.se/artiklar/oppna-landskap-och-biologisk-mangfald/

"Det är alltså en liten minoritet av dagens djurhållning som leder till en ökad biologisk mångfald medan större delen av jordbruket leder till en minskning. Ändå motiveras animalieproduktionen i stort med mångfald som argument."

I veckan var det ju prat om studien som publicerats i Science. "The new research shows that without meat and dairy consumption, global farmland use could be reduced by more than 75% – an area equivalent to the US, China, European Union and Australia combined – and still feed the world. Loss of wild areas to agriculture is the leading cause of the current mass extinction of wildlife." Studien baserades på 40 000 gårdar i 119 länder. https://www.theguardian.com/environ...le-biggest-way-to-reduce-your-impact-on-earth

Att köttätande är en väldigt liten del i en väldigt stor helhet är ju också något att ta hänsyn till i debatten (även om jag är medveten om att den här tråden handlar om just kött- och mjölkkonsumtion).
En i sak ganska liten, marginell företeelse får så stora proportioner som att man nu propagerar för att människor ska äta mindre kött, känns väldigt svenskt.
Storm i vattenglas.

Samtidigt som jag är medveten om att man kan hävda "storm i vattenglas" om väldigt många saker, och det leder då till fortsatt oförändrade konsumtionsmönster.
Själv är jag ärligt talat mer oroad över svenskars resvanor med flyg, som har stora konsekvenser såväl miljömässigt som sjukdomsmässigt (man sprider antibiotikaresistenta bakterier), än över mjölk- och köttkonsumtionen i Sverige.

"A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth, not just greenhouse gases, but global acidification, eutrophication, land use and water use,” said Joseph Poore, at the University of Oxford, UK, who led the research. “It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car,” he said, as these only cut greenhouse gas emissions." Citatet kommer från The Guardians artikel som länkades ovan.

---

En bra bok om människor och andra djur som geners överlevnadsmaskiner är "The selfish gene" av Richard Dawkins. Vill man läsa om hur relationen mellan människor och andra djurs relation utvecklats med tiden tyckte jag att "Sapiens" av Yuval Noah Harari var väldigt bra! Jag tycker att båda böckerna starkt minskar tanken av "vi och dem" mot andra djur.

Alltså. OM antagandet att hästar övergryggar klyftan mellan stad och land stämmer - obs! OM - så är det en ömsesidighet inbyggd i det antagandet.

Dina svar till mig låter inte ana minsta drag av den ömsesidigheten. I dina inlägg har stadsbor häst på ett felaktigt/sämre, ridskolmässigt vis, som inte ger dem den förståelse för landsbygden som de borde ha.

Dvs du gräver vidare i klyftan.

Ja, jag anser att en del stadsbor håller häst på - knepigt vis - som inte gör gruppen till någon homogen grupp som förstår landsbygden bättre än andra stadsbor. Men det är ju min personliga uppfattning.

Det är mycket möjligt.
Men om man inte skulle nyttja produkterna - det slagna gräset.
Vem skulle då vilja ägna sig åt slåtter?
Vi som har det som hobby ;) Vi håller på lite så på släktens lantställe/skogsfastighet. Helt utan bidrag eller så utan enbart för att den öppna ängen vi har där inte ska växa igen. Hade marken inte legat sisådär hundra mil bort från där jag bor nu så hade såklart hästarna fått beta istället.

Får inte många slaktdjur veganskt protein - och det i större mängder än vad en människa skulle kräva för att bli mätt? Samma med vatten, att det går åt enorma mängder vatten att producera kött mot att t.ex. bevattna grödor som vi äter direkt utan att det går via djur? Det är var jag läst här och där.
Jo men det går ju rimligen att åtgärda? Vad djuren äter alltså.

tyckte jag att "Sapiens" av Yuval Noah Harari var väldigt bra! Jag tycker att båda böckerna starkt minskar tanken av "vi och dem" mot andra djur.

Jag tyckte också att Sapiens var intressant. Och tycker att boken var synnerligen effektiv i att påvisa människans ego-egenskaper: mer åt mig, allra mer åt mig, mest åt mig.
Mer mat, mer ägodelar, mer pengar. Mer ägodelar. Ännu mer ägodelar.
Mest, mest, mest.
Vill vi alla ha (jodå, jag har också utvecklat den egenskapen). Och visst är det något slags överlevnadsinstinkt som ligger bakom mycket av vår önskan efter mer. Med allt mindre ansträngning för att få mer.

Jag läste inte in så mycket kring andra djur, utan mer människans extrema expansionsvilja.

Just det att vi har en större förmåga att tänka logiskt och abstrakt och planera, är ju en stor del av de problem som finns i världen. Både när man tänker på skövling av naturresurser och när man tänker på krig.

Ja, jag anser att en del stadsbor håller häst på - knepigt vis - som inte gör gruppen till någon homogen grupp som förstår landsbygden bättre än andra stadsbor. Men det är ju min personliga uppfattning.
Jag är inte ute efter att diskutera hästhållning, utan roar mig bara med att peka på hur du bidrar till den där klyftan genom ditt sätt att prata om den.

Jag kan hålla med.
Det är stor skillnad att hålla häst som stadsbo jämfört med att driva lantbruk.

Själv hamnar jag, trots min bakgrund som "bondunge" helt klart i kategorin "stadsmänniska med hästhobby" idag.
Och gruppen "stadsmänniska med hästhobby" har många deltagare som har en ganska orealistisk syn på djur i mina ögon (och förstås ett stort antal som är väldigt realistiska).

Det finns en stor oförståelse åt båda håll, men i mina ögon ingen konkurrens egentligen.
Förutom de där gångerna jag kan tycka att det dyker upp orimliga klagomål gällande att det luktar gödsel på våren när jordbrukarna behöver lägga ut naturgödslet på sina åkrar, eller när det klagas på att höfläktarna går på helgerna.
De gångerna känns det ganska skumt med de olika synpunkterna.

Helt sant och lika sant för äggpulver och ostpulver. Alla tre är också jätteviktiga om man tänker hållbarhet. Vilket spill det skulle vara om alla skeva gamla ostkanter eller ägg som inte håller måtten bara skulle kasseras :).

Biprodukter är fina på många sätt. En av anledningarna till att det utskällda danska grisköttet kan vara så billigt är till exempel att kineserna är galna med alla styckdetaljer som vi i Europa ratar, typ huvuden och fötter. Dessa exporteras till Asien och delfinansierar den karré som vi kräsna nordbor kan tänka oss att slänga på grillen :).

En annan intressant aspekt (tycker jag ;)) är hur konsumentens prioriteringar skiljer sig i de olika skandinaviska länderna. I Norge ligger huvudfokus på närproduktion. Man har fortfarande många små producenter/besättningar, som man önskar stötta oavsett produktionsform, dvs. konventionellt eller ekologiskt. I Danmark har man inte längre särskilt många småbruk, bland annat beroende på skillnaden i demogrami jämfört med Norge. Här har ekologi nästan blivit standard framför konventionella produkter. Priserna är jämförbara och såväl offentliga storkök/institutioner, som många restauranter, skyltar med ekologiskt spisemärke. Det innebär du kan uppnå brons, silver eller guld efter hur många procent av dina råvaror som är ekologiska :). Sverige är nog lite mittimellan dessa två ytterligheter :).

Intressant!
Personligen stödjer jag gärna småbruk, t ex som "vår" bonde där jag dels ser korna hela sommaren men även besöker dem och ser att de har det fint i ladugården på vintern.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V