Bukefalos 28 år!

Kräftskiva

johannas

Trådstartare
Nu är det ju äntligen dags för kräftpremiär! Har ni några kräftskivor inplanerade? :) Vet inte om det redan finns en sån här tråd, säg gärna till isf !

Tipsa om era bästa tillbehör till kräftorna, vad dricker ni till och efter?
 
Har ingen kräftskiva inplanerad, men köpte en låda kräftor igår och lade i frysen. Får väl äta dem vid lämpligt tillfälle.... :) Brukar mest ha ett gott bröd och ost till. För mig är kräftorna "huvudperson" ;) !
 
Jag körde på surströmming istället. Men blev nyfiken på Willys spannar med kräftor, som de hade i kyldisken (inte frysta alltså)
 
Jag anser ju att kräftan är huvudpersonen på kräftskivan och äter helst enbart kräftor och möjligtvis en brödbit... Men på våran kräftskiva igår så hade vi lite för tugg, en röra på hackad rödlök och crème fraiche och svart stenbitsrom. Sen var det en tacopaj, en västerbottenpaj och bröd och så massor av färska svenska kräftor. Sen avslutade vi med lite goda ostar, kaffe och tårta.
Till kräftorna drack vi http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/moselland-665701 som var väldigt gott till kräftorna och så lite snaps efter tycke och smak, min personliga favorit är Linie akvavit men igår blev det Ahlborg som är rätt god den med. ;)
 
Kom på ett rör-tips!
1 paket creme fraiche
1 paket naturell philadelphia-ost
1 burk kaviar (röd eller svart)
gräslök
Blanda creme fraichen med philadelphia-osten till en jämn smet. "Tryck ut" smeten i en skål och bred ut så att det blir en jämn yta. Gör rent kanten på skålen. Bred ut kaviaren från mitten och ut i kanten så långt det går. Det ska vara ett så pass tjockt lager att man inte ser det vita under. Hacka gräslöken och sprid ut längs kanten.
Gott att doppa bröd i/bre på bröd!
 
Kom på ett rör-tips!
1 paket creme fraiche
1 paket naturell philadelphia-ost
1 burk kaviar (röd eller svart)
gräslök
Blanda creme fraichen med philadelphia-osten till en jämn smet. "Tryck ut" smeten i en skål och bred ut så att det blir en jämn yta. Gör rent kanten på skålen. Bred ut kaviaren från mitten och ut i kanten så långt det går. Det ska vara ett så pass tjockt lager att man inte ser det vita under. Hacka gräslöken och sprid ut längs kanten.
Gott att doppa bröd i/bre på bröd!

Supergod röra som jag brukar göra också! Mums =)
 
Jag körde på surströmming istället. Men blev nyfiken på Willys spannar med kräftor, som de hade i kyldisken (inte frysta alltså)

Vad ska man ha till surströmmingen om man är nybörjare på det tycker du? Såna spannar med färska kräftor brukar ju vara bra och saftiga!
 
Vad ska man ha till surströmmingen om man är nybörjare på det tycker du? Såna spannar med färska kräftor brukar ju vara bra och saftiga!

Till surströmmingen bör du ha (enligt mig alltså ;) ) färskt ljusugnsbröd, mandelpotatis, hackad gul lök och dill. Det är basingredienserna.
Många gillar också skivade tomater och crème fraîche som du klickar på med jämna mellanrum på mackan. Vissa "nybörjare" väljer hellre rödlök än gul lök så ha två skålar med lök om du kör så.
Jag sköljer ner med öl eller vatten, en liten nubbe och visor passar också till!
 
Nu är det ju äntligen dags för kräftpremiär! Har ni några kräftskivor inplanerade? :) Vet inte om det redan finns en sån här tråd, säg gärna till isf !

Tipsa om era bästa tillbehör till kräftorna, vad dricker ni till och efter?

Västerbottensost är standard. Jag blandar gärna ner hackad ruccola och soltorkad tomat så att det inte känns lika mastig. Fungerar utmärkt med fler pajalternativ. Baguetter med havssaltat smör och olika röror som aioli. Vill man ha en liten förrätt kanske små rostade trekanter av franska med salladsblad, kalixlöjrom, rödlök och crème fraîche kan passa. Alternativt en liten soppa.
 
Jag äter surströmming som klämma, i tunnbröd. Främst för att få det lite matigare, det blir så lite fisk på allt rensande (det har surströmming gemensamt med kräftor).

Rödlök, mandelpotatis, surströmming och tunnbröd. Öl i glaset.
 
Har någon ett säkert recept på västerbottenostpaj att dela med sig av?
Vad äter ni till dessert på kräftskivan?

Jag brukar göra en dipsås med creme fraiche, peppar, citron och limeskal, en aioli, en med ren majonäs + färsk citron och så gott vitt bröd. Öl och snaps att dricka. Räcker så egentligen men i år får vi gäster så jag skulle vilja ha lite mer.
 
@zesel Ta pajdeg (färdig eller hemmagjord) och tryck ut i pajformen. Häll över riven västerbottenost så att hela pajformen är fylld. Häll över vanlig äggstanning kryddad med lite svartpeppar. Grädda. Klart! :)
 
Har någon ett säkert recept på västerbottenostpaj att dela med sig av?
Vad äter ni till dessert på kräftskivan?

Jag brukar göra en dipsås med creme fraiche, peppar, citron och limeskal, en aioli, en med ren majonäs + färsk citron och så gott vitt bröd. Öl och snaps att dricka. Räcker så egentligen men i år får vi gäster så jag skulle vilja ha lite mer.

Denna gjorde jag i helgen, glutenfri som blev riktigt bra! http://www.vinochmatguiden.se/recept/ylva-lindgren/glutenfri-vasterbottenpaj

Blir så himla gott med löjrom och creme fraiche till! :D
 
När det gäller dricka så har jag de två senaste gångerna druckit Ecologica La Pluma (2197) 85 kr till kräftorna
 
Nu till helgen så ska den sista kräftskivan hållas för min del, ska bli skoj :) Har inte blivit så många trots allt, vädret har ju varit lite till och från. Nu går vi mot höst och andra godsaker =)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 305
Senast: Thaliaste
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 065
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Milosari
·
Kultur För att inte spåra ur vad gör vi-tråden för mycket så skapar jag ny tråd. Jag har haft den catchiga BR-jingeln 'vet du vad det bästa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp