Kräsen hundvalp

Ballerina

Trådstartare
Har för mig att jag läst att någon skrivit att de har mat framme till hunden hela tiden. Funderar på för- och nackdelar med att ha maten framme hela tiden jämfört med att bara ge mat vid bestämda tidpunkter.

Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter?

Anledningen till att jag funderar över detta är att min valp (snart 6 månader gammal) är lite dålig på att äta när maten serveras. Mycket kräsen och många gånger är han inte ens intresserad av att kolla på maten. Om jag ger torrfodret som godis så går det bra, men i matskålen är det helt ointressant. Han är lite tunn kan jag tycka, men inte onormalt smal. Frisk och pigg i övrigt.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Har gett han det torrfoder som uppfödaren gav (pr*cept puppy). Uppfödaren brukade ge uppblött. Han har dock vägrat äta det uppblött hela tiden jag haft honom + att han numer inte vill äta det torrt heller. Har testat blanda i lite olika (olika sorters burkmat, ost, morot och annat som han tycker är gott) för att öka hans intresse för maten men han tröttnar snabbt igen.

Idag har jag köpt en sån "korv" med kokt kött i hundaffären. Tänkte testa att blanda det med kulorna o se vad han säger. Han verkade iaf intresserad när jag gjorde portionspåsar av det.

Har du något tips annars? Något som tillomed den kräsnaste hunden inte kan motstå? ;)

Känns som en hel vetenskap det här med foder och jag känner att mina kunskaper kunde vara lite bättre på den fronten kanske!
 
Sv: Kräsen hundvalp

Har även provat att ha på lite linfröolja på torrfodret. Vissa hundar gillar ju olja, men min gör det inte så speciellt. Han äter det men det ökade inte aptiten.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Jag tycker att om man kan ha torrfodret framme jämt så är det bra. Hunden kan äta mindre och oftare, och när denhar ro till det. Vi har det till vår hund men när vi nu får en till får vi se hur det funkar. Ffa som valpen har valpfoder och det ska kanske blötas också. Men vi hoppas kunna ha maten framme sen när han blivit syörre iaf. Man får göra vad som funkar bäst för hundarna.

Vår nuvarande hund äter ibland på dan när det är lugnt. Annars äter han mestadels av maten under natten vid flera tillfällen. Vi fyller skålen vid behov och alltid på kvällen.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Har hört att det är vanligt att valpar har dålig aptit ibland och att man ska ha is i magen. En del tar bort maten så att hunden lär sig att äta vid måltiderna annars blir den utan. Jag hade nog haft fri tillgång på torrfodret och haft lite koll så att hunden såklart inte tappar vikt eller blir dålig. Men jag hade inte börjst ge en massa annat gott. Hunden äter nog till slut om den måste.

Såklart kan man prova.ett annat foder dock. Vet inte hur finsmakande hundar är, men jag ger ju hellre ett foder hunden tycker om.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Kanske ska nämna att uppfödaren blandade i nått gott i maten så det är han redan "bortskämd" med sen tidigare.

Det som du skriver att bara ge vissa tider och sen ta bort skålen om hunden inte äter - det har vi gjort hela tiden. Men det spelar ingen roll, han äter inte bättre för det.

Sen tycker jag att det måste va lite balans i det där med "is i magen", speciellt då det gäller en växande valp. Har ju försökt rätt lång tid med att ta bort skålen om han inte är intresserad. Och jag vill inte att han blir smalare. Då byter jag hellre foder till något han gillar bättre.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Funderar på om det funkar bättre för honom att få plocka kulorna när han själv vill. Men då är man ju tillbaka på ruta ett igen sen med att vänja honom att man äter när maten serveras, om det inte skulle fungera...
 
Sv: Kräsen hundvalp

Har för mig att jag läst att någon skrivit att de har mat framme till hunden hela tiden. Funderar på för- och nackdelar med att ha maten framme hela tiden jämfört med att bara ge mat vid bestämda tidpunkter.

Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter?

Anledningen till att jag funderar över detta är att min valp (snart 6 månader gammal) är lite dålig på att äta när maten serveras. Mycket kräsen och många gånger är han inte ens intresserad av att kolla på maten. Om jag ger torrfodret som godis så går det bra, men i matskålen är det helt ointressant. Han är lite tunn kan jag tycka, men inte onormalt smal. Frisk och pigg i övrigt.

Jag har en valp på ganska exakt 6 månader nu. I början när jag hade hem henne, gav jag på mat exakta klockslag med 4 timmar mellan, men det funkade inte speciellt länge. Min hund är i normalhull, men hon vill inte äta på bestämda tider och jag tycker hon äter ganska dåligt ( men med tanke på att hon ändå är i normalhull, så äter hon väl det hon ska;) ). Jag har i ca 2 månaders tid haft torrfoder framme hela tiden och det funkar kanon för oss.

Nackdelen, som jag ser det, är att jag har hunden bortlämnad till två olika nattmattar när jag jobbar. Båda dessa har egna hundar och de får mat på bestämda tider. Min hunds mat kan alltså inte stå framme hos dem, utan hon får anpassa sig efter dessa hundars mat-måltider just då. Dock tror jag inte det är varken skadligt eller ger några men att hon inte har fri tillgång just då, så för mig funkar det ändå bra:) Tycker i övrigt det är jätteskönt att slippa komma ihåg vissa tider för mat, utan bara fylla på när det är slut och hon äter när hon vill/är hungrig.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Ger du fri tillgång då eller har du lagt upp så mkt som du vill att hunden ska äta?
 
Sv: Kräsen hundvalp

Hon har fri tillgång just nu.

Jag fick ju med hundvalpen, vissa utfodringsrekomendationer när jag köpte henne, men ibland lämnade hon maten, ibland känndes det som att hon ville ha mer än vad hon fick just då.

Jag häller bara upp i skålen när det är tomt, utan att ta notis till hur mycket hon äter. Min tanke är att så länge hon är i normalhull så funkar det, men märker jag att hon börjar bli tjock eller äter för mycket så får jag börja reglera maten då. En frisk hund svälter inte ihjäl, en tjock hund får man hålla igen lite på:)
 
Sv: Kräsen hundvalp

Han åt ganska bra nu när jag blandat i kokt kött.
Får hoppas det håller i sig.
Ska nog prova det ett tag nu och skulle det bli sämre sen igen så ska jag nog prova att ha kulorna framme hela tiden.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Anledningen till att jag funderar över detta är att min valp (snart 6 månader gammal) är lite dålig på att äta när maten serveras. Mycket kräsen och många gånger är han inte ens intresserad av att kolla på maten. Om jag ger torrfodret som godis så går det bra, men i matskålen är det helt ointressant. Han är lite tunn kan jag tycka, men inte onormalt smal. Frisk och pigg i övrigt.

Låter som en av mina hundar, som fortfarande efter 3 år är dålig på att äta. Men jag har slutat bry mig då han oftast äter 1 gång/dag och jag ger honom ett energirikt torrfoder. Han har alltid varit litet tunn, men frisk som en nötkärna och full av energi.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Ger du mat vid bestämda tider?


Sen undrar jag om ni kan ge exempel på något energirikt foder?
Tänker mig att de flesta valpfoder lär ha ganska högt men jag kanske har fel. Vet inte hur just pr*cept puppy står sig i jämförelse med andra foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Kräsen hundvalp

Som sagt, färskfoder.
Våra kräsentassar bara petar i torrfoder oavsett sort men färskfodret försvinner direkt.
Vi ger våra Nordic.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Jag köper i en av djuraffärerna.
Det finns för valpar. Sök här på forumet så hittar du flera trådar.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Okej :) ska kolla det.

Kan ju fråga där jag köper mitt foder nästa gång jag är där.

När man ger färskfoder, ger man bara det då? Inget torrfoder?
 
Sv: Kräsen hundvalp

Eftersom du säger att han äter fodret som godis. Har du provat att "slänga" ut det över en del av köksgolvet? Kan ju vara roligare att jaga maten på golvet, alternativt om han vill tugga en kula i taget så är det lättare när det ligger utspritt än i en skål.

Hur är det med valptänder / vuxentänder? Han kan ju vara öm i munnen. Du skulle även kunna prova att blöta upp kulorna istället för att ge det torrt.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Jag föredrar att ge 2 ggr/dag, men har gett fri tillgång under en period.
Min hund är dels inte så matglad, och dels svårfödd. Dessutom åt han ett allergifoder med ganska lågt energiinnehåll då det var det enda jag visste att han tålde just då.
Har provat det mesta men han äter mer när han har fri tillgång. Med torrfoder dvs, numera äter han färskfoder och då är det inga problem.

Tillägg: Jag ger 2 ggr/dag men inte på fasta tider. De får efter morgonkissen när jag vaknat och nån gång under kvällen. Tror knappast att det är skadligt och vill inte hamna i en kompis sits med hundar som promt ska ha mat samma tid jämt (oavsett om man har sovmorgon, är iväg på annat etc). Smaksak.

Min valp äter Vom och hundemats valpfoder. Jag är väldigt nöjd.

Vuxna hunden åt även bättre om han fick det i en aktivitetsboll eller pet-flaska. När han hade fri tillgång gav jag fortfarande samma giva 2 ggr/dag men lät skålen stå framme hela tiden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bison
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: Rugge
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 132
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy)...
Svar
4
· Visningar
923
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp