Kräsen hundvalp

Sv: Kräsen hundvalp

Jag har testat slänga ut kulorna på golvet och då äter han för det är kul att springa och jaga dom. Men vill ju att han ska äta i skålen också :D

Munnen verkar inte öm. Annars skyllde jag på tänderna innan när han bytte som mest, men det känns inte riktigt som hela sanningen. Han har inga som helst problem att äta kulorna som godis men absolut inte ur skålen.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Men vill ju att han ska äta i skålen också :D

Finns det någon speciell anledning till att du vill det?

Själv hade jag aldrig vågat ha fri tillgång på mat. Då tänker jag inte bara på att mina hundar alltid varit glupska galningar som inhalerat torrfoder (med färskfoder/barf är det mycket bättre) och skulle blivit feta om de fick så mycket de ville.

Jag vill ha stenkoll på när mina hundar har ätit och inte. Efter maten dröjer det nämligen någon timme innan man får motion eller får springa och busa här. Det är för att minska risken för magomvridning m.m. Eftersom risken för magomvridning dessutom är större när man ger torrfoder jämfört om man ger färskfoder så var jag ännu mer petig på det under tiden jag gav torrfoder jämfört med sedan då jag hade bytt till färskfoder. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hundarna fick magomvridning för att jag slarvat med vilan mellan mat och motion.

Sedan, om din hund är i bra hull, ja då äter den ju vad den behöver. Det är helt onödigt att göda sin hund bara för att man tycker att den av någon anledning borde bli rundare, om den nu är i helt ok hull och på alla sätt verkar må bra.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Finns det någon speciell anledning till att du vill det?

Sedan, om din hund är i bra hull, ja då äter den ju vad den behöver. Det är helt onödigt att göda sin hund bara för att man tycker att den av någon anledning borde bli rundare, om den nu är i helt ok hull och på alla sätt verkar må bra.

Ja, det finns väl säkert många anledningar till att göra på det ena eller det andra sättet. Jag försöker ju klura ut vad som är bäst för just min hund.

Alla andra hundar jag/min familj haft har ätit utan problem när maten serverats. Så det kanske ligger lite gammal vana i att ha det så också (?)

Vill gärna att han äter 2 ggr per dag så jag vet att han inte går med tom mage för lång tid.

En nackdel med att ha tillgång till maten hela tiden skulle ju kunna vara att det inte alltid går att lösa det rent praktiskt. Hemma går det ju bra såklart, men det är ju inte alltid man är hemma.

Sen angående hull så är jag självklart inte ute efter att göda honom så han blir fet. Han får hellre vara som han är nu än att han blir fet. MEN jag skulle önska att han la på sig liiiite till, eller iaf inte blev smalare. Kanske att han lägger på sig lite när han slutar växa...
 
Sv: Kräsen hundvalp

Färskfoder finns både som kompletteringsfoder och fullfoder. Jag ger fullfoder, två gånger om dagen. Mina hundar mår mycket bättre på färskfoder än torrfoder.
 
Sv: Kräsen hundvalp

Färskfoder finns både som kompletteringsfoder och fullfoder. Jag ger fullfoder, två gånger om dagen. Mina hundar mår mycket bättre på färskfoder än torrfoder.


Imorse blandade jag i lite kokt kött bland kulorna och då åt han, det enda är ju att han plockar köttet och sorterar bort kulorna. Visst han får i sig lite kulor iaf, men inte som jag vill.

Tror säkert min lille skulle äta bättre av sånt färskfoder. Han verkar tycka att kulorna är rätt tråkiga. Det kan jag nästan förstå också, torrt och tråkigt liksom. Ska absolut kolla upp mer om färskfodret.

Vad är det för konsistens på färskfoder?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bison
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: Rugge
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 132
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy)...
Svar
4
· Visningar
923
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp