kraft musli, blå, röd osv

Sv: kraft musli, blå, röd osv

Klarar fölet att tugga vanligt grovfoder bör ju lucernhack inte bli någon match, du anger själv varför kraftfoder inte är optimalt för en ung häst. Tänderna, själv klart bör man tillgodose mineraler. Det kan man göra genom slicksten, pellets, grus eller balja.

men det var ju det jag skrev, han har ca 4 tänden(framtänder)
utan sidotänder kan de ju inte mala grovfoder vad jag vet.

har fått höra att fölen inte börjar äta grovfoder innan ca 6 månader stämmer det?(de måste ju bero på brisen av tänder innan)

det betyder ju att mitt föl på snart 5 månader inte har tillräckligt med tänder ännu för att äta grovfoder och LUSERN.(hack)

vad menar du med att jag anger själv att en unghäst inte skall ha kraftfoder???:confused:

jag tror inte han klarar att äta pellets, men musli kanske är lättare.
iaf sen ju mer tänderna börjar komma och ju mer han börjar lära sig äta så kanske man kan få i han 1kg kraft musli grön(vilket står är minimum för föl) vad tror du om det?

sen på sommaren med bete borde bara mineraler räcka va? vilka mineraler skall man välja? kraft grön? det fattas vitaminer i dem men enligt kraft skall inte det behövas på sommaren med bete.
eller så välja man vitafor solid(vet inte om de finns speciellt för unghästar ioförsej då heter den kanske strong)
där ALLT ingår.
det ger jag min ridhäst nu.


jag skulle gärna vilja se en bild på dina hästars hull och även ni andra här som skriver och hjälper mig, vill se hur perfekt hull ser ut när man har en uträknad fodertat!
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

vad menar du med att jag anger själv att en unghäst inte skall ha kraftfoder???

Pga bristen på tänder det första året, grovfoder är det första hästen kan lära sig att äta därefter kommer kraftfodret men för det krävs som sagt tänder om de ska kunna tillgodogöra sig kraftfodret.

Vet du Gullan en bok om detta är jätte bra, jag lovar.

har fått höra att fölen inte börjar äta grovfoder innan ca 6 månader stämmer det?(de måste ju bero på brisen av tänder innan)

Det äter grovfoder innan 6 månader, men de kan inte leva på enbart det före halvåret och defenetivt inte kraftfoder. En häst ska inte äta kraftfoder om den inte kan äta grovfoder, du fodrar väl aldrig en vuxen häst med kraftfoder först och grovfoder sen?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

nu blir det lite bildshow.

här är fölet och stoet i aktion
17586823.jpg


fölis
17586611.jpg


bebis och sto där ser ni hennes kort och rygg:(
17694947.jpg


stoet när hon blir riden.
17404962.jpg
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Föl kan med fördel äta fölpellets som innehåller en del mjölk, tarmarna är inte riktigt redo för annat kraftfoder.
Sök på "fölpellets" här på forumet så får du fram många svar.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ser ut som om både sto o föl har rejäl proteinbrist, sorry

Proteinbrist??? Hur kan ett så överbyggt föl med så uppdrivna kotor få dig att påstå att det lider av proteinbrist???

Den sista bilden får mig att undra om man helt saknar självkritik när man lägger ut en bild på en säck potatis.

Jag fattar inget av denna tråd mer än att TS är helt okunnig på föl och deras "grundläggande" krav föda.

Detta kommer med all sannorlikhet senare leda till det klassiska totalhaveriet i okunnig avels verksamhet. sorgligt för det enskilda fölets framtida hållbarhet.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

En Islandsbäbis behöver näring lika väl som vilken häst som helst. En väl uträknad foderstat är den bästa möjliga start du kan ge ett föl, oavsett ras.

Jag tex föder upp lite shettisföl då o då, dessa kan väl kroppsmässigt o förhållandemässigt räknas ung. som en Islänning, bara att de är något mindre. Mina föl får alltid en uträknad foderstatmed en kvot mellan smrp o mj på minst 8, har jag ett grovfoder med en kvot under det, så måste jag tillsätta lämpligt foder för att komma upp i den kvoten. Jag försöker då i första hand använda mig av Lusern, eftersom det är skonsamt mot magen, får jag inte ihop det med hjälp av det, så får jag tillsätta lämpligt kraftfoder. I år har jag ett hösilage med en kvot på dryga 9 o hade inte behövt tillsätta något om jag hade haft föl denna vintern. Däremot har ajg 2 dräktiga ston som inte heller behöver kraftfoder.

jo det är ju det jag med tycker, fattar inte varför folk tror att islandshästar klarar sig utan nånting.

men tänker man tillbaka så får ju knappast alla föl kraftfoder på island tex.
de får bara grovfoder och där tar man inga analyser och de lever och frodas endå.

tvekar på alla alla islandshästuppfödare här i sverige springer runt med små hinkar till alla sina föl och beräknar foderstater till 50 hästar:crazy:

men tittar man på aveln av islandshästar så är de ju bland de starkaste raserna;) hur förklarar man det?

när börjar du ge dina shettisföl kraftfoder och när börjar de äta grovfoder?

vid vilken ålder avvänjer du dem?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ser ut som om både sto o föl har rejäl proteinbrist, sorry

nej inget att "sorry" över för det var ju det jag misstänkte, ska kanske sägas att jag INTE ÄGER STOET!!!
och har ingen ordentligt rätt att bara gå in och beordra heller även om jag vill.

hade det varit mitt sto och föl hade jag gjort allt vad jag kunnat för dem såsom gjort analys på grovfoder och gjort en riktig foderstat till båda två jag hoppas ni inte tror annat, annars skulle jag inte skriva här och läsa överallt för att få tillräcklig kunskap om detta.

alla är väl nybörjare i början eller? får man inte fråga om man inte vet utan att bli klassad som en idiot?:crazy:

eftersom det nu inte finns någon analys och jag KAN INTE få en analys hur mkt jag än vill.

hur hade du/ni gjort(jag frågar inte coari nu för taskigare människa finns inte)
med allt???

vad jag hört så tar fölet vad den behöver av mamman, så är det ju på människor varför skulle det inte vara så på djur?

måste fråga, (ser ju själv men spännande o höra vad du säger) hur du ser att båda två har proteinbrist.
vart tittar du m.m.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Föl kan med fördel äta fölpellets som innehåller en del mjölk, tarmarna är inte riktigt redo för annat kraftfoder.
Sök på "fölpellets" här på forumet så får du fram många svar.

okej tack för ditt svar.
men egentligen skall föl kanske inte ha kraftfoder förrän en viss ålder då?
vid vilken ålder kan man säga att man kan börja med det egentligen/att de är klara att äta det lixom.

har läst att fölet helst skall vara van vid kraftfoder innan avvänjningen så den går så skonsamt som möjligt till
det måste de ju mena med att för det mesta behöver inte fölet något innan den blir utan mamman och mjölken.

mjölken finns ju till för att fölet i stort sett skall leva på den till en början iaf och när den försvinner måste ju fölet klara sig själv.

nu är det ju så att det är lite konstigt med mitt föl på så sätt att han är född i augusti, när han avvskiljs i maj så kommer han ju direkt ut på bete.

men föl födda på våren så blir de ju avskilda runt dec-januari nångång mitt i vinter.
där borde ju endå mitt föl ha en klar födel att han direkt får näringsrikt bete när han skiljs från mamman, dock skall han väl lungt vänjas vid bete innan man bara släpper ut dem på jättemkt näring då de kan växa alldeles för fort och inte jämnt.

nackdelen får ju istället stoet ta, att hon måste digiva mitt i vintern då näringen inte är den bästa(om man inte ger dem rätt foderstat alltså)
bara grovfoder tror jag iaf är alldeles för lite för ett sto med så mkt behov, men bara bete kan de väl klara sig på om de är digivande eller?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Vem har påstått att de klarar sig utan någonting? Det är dags att börja läsa nu, nu har du fått ett ytterligare svar på varför den unga hästen ej bör ära kraftfoder. Men kvalitativt grovfoder ger hästen vad den behöver, innehåller precis samma saker som du skulle vilja täcka behovet genom att ge kraftfoder. Hästar har behov av energi, smältbart råprotein, kalcium, fosfor och magnesium. Allt detta finns i ett bra grovfoder, skulle grovfodret inte hålla bra värden så tillsätter man lucern först och främst. Skulle man då inte kunna täcka behoven, kan man ev ge fölpellets, men värdena här är inte fasligt högre än vad lucern ger.

Att ge för mycket protein och för snabbt är ej bra, att ge för lite är naturligtvis inte heller bra så därför är lagom bäst. Ett föl kan försörja sig från 6 månader för egen maskin, förutsatt att de grovfoder man ger är ett bra sådant.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske säger ngt som ngn annan redan har sagt. Jag ger själv müsli blå och den är havrefri, de 2 andra är det havre i. Om man inte ska ge mineraler måste man ge mellan 1-2 kg enligt krafft.
Jag är jättenöjd med müslin men nu ger jag den bara som krubbskrammel då jag har ett extremt bra hö. Men den luktar gott och min häst älskar den!
Den gröna passar unghästar som behöver protein. Men en analys på höet är ju nr 1 om man över huvud taget ska prata om foderstat, annars handlar det ju bara om gissningar. Man kan inte se på färgen om höet har höga värden eller inte.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske säger ngt som ngn annan redan har sagt. Jag ger själv müsli blå och den är havrefri, de 2 andra är det havre i. Om man inte ska ge mineraler måste man ge mellan 1-2 kg enligt krafft.
Jag är jättenöjd med müslin men nu ger jag den bara som krubbskrammel då jag har ett extremt bra hö. Men den luktar gott och min häst älskar den!
Den gröna passar unghästar som behöver protein. Men en analys på höet är ju nr 1 om man över huvud taget ska prata om foderstat, annars handlar det ju bara om gissningar. Man kan inte se på färgen om höet har höga värden eller inte.

finns det något man kan titta efter när man tittar på hösligage/hö om det verkar bra, tex om man åker och ska köpa hö men sen vill ta analys på så kan det ju vara bra att veta lite vad man kan kolla efter.

häst hö har man ju sett alltifrån gult till grönt och brun m.m i färgen men det är ju inte bra om det tex dammar väl.

det hö jag sett på bondgårdar(där de vill att det skall inehålla mkt + korna behöver extremt mkt näring och ofta godslas de åkrarna med lr rättare sagt alltid)
om man köper från en riktigt kobonde tycker iaf jag det känns som att värdena borde va rätt höga.

alltså om ja bara hade kunnat hade jag ju gjort en analys speciellt till fölet men ni menar att jag borde inte oroa mig så mycket fram tills fölet är 6 månader?

jag menar fölet måste ju endå klara sig på mammans mjök tills dess att fölet kan äta grovfoder.

uppfödaren säger att det är grovfoder av mkt bra kvalite men kan tyvärr inte ta alanys eftersom balarna hela tiden kommer från olika skörd och marker.

alltså jag kan ju inte gör så mycket.

antingen ger jag kraft musli grön (1kilo är ju minimum men det lär man ju inte få i en så liten fölis) men kanske 0,5 eller lite iaf så han får i sig lite, och sen att han får mineraler.

men när jag läste på mineral påsarna så står det inget om föl inte ens om unghästar hur mkt man bör ge:confused:
ska kanske inte fölet ha mineraler?

vad jag förstod det så ger uppfödaren mineraler i form av pellets och i slicksten
+ att de såklart ha saltsten, vet inte om saltstenen innehåller mineraler men de e nog en sån balja hon menade att de har.

eller så skiter jag i att ge nånting eftersom det kan göra lika mkt skada att ge som att inte ge:confused:

om man måste ge 1-2kg av muslin enligt kraft varför skriver de då det inte??? hippo musli där har de ju skrivit att om man ger under en viss giva(tror de e 0,5kg) så måste man komplettera med mineraler. men frågan e ju då HUR mkt mineraler skall man då ge, full giva eller?

alltså ärligt talat HUR hade ni gjort i detta fallet, när det inte finns en analys och jag kan INTE få en.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Vem har påstått att de klarar sig utan någonting? Det är dags att börja läsa nu, nu har du fått ett ytterligare svar på varför den unga hästen ej bör ära kraftfoder. Men kvalitativt grovfoder ger hästen vad den behöver, innehåller precis samma saker som du skulle vilja täcka behovet genom att ge kraftfoder. Hästar har behov av energi, smältbart råprotein, kalcium, fosfor och magnesium. Allt detta finns i ett bra grovfoder, skulle grovfodret inte hålla bra värden så tillsätter man lucern först och främst. Skulle man då inte kunna täcka behoven, kan man ev ge fölpellets, men värdena här är inte fasligt högre än vad lucern ger.

Att ge för mycket protein och för snabbt är ej bra, att ge för lite är naturligtvis inte heller bra så därför är lagom bäst. Ett föl kan försörja sig från 6 månader för egen maskin, förutsatt att de grovfoder man ger är ett bra sådant.


alltså jag blir så trött.
ja de som påstått är kanske nästintill alla uppfödare av islandshästar i sverige:D:crazy:
hur många tror du springer runt med kraftfoder hinkar till sina föl hit och dit när de har 20-100st? och beräknar foderstater till alla? de flesta fodrar troligen med ögat som man gjort i alla tider.
är det ett sto som ser lite tunnt ut så får hon lite mer protein i form av lite kraftfoder.
har faktiskt aldrig innan hört talas om att föl fått kraftfoder, de har ju mammas mjölk. det är ju egentligen som kraftfoder fast ännu bättre.

de flesta islandhästar växer nog upp med fri tillgång på grovfoder och fri tillgång på mineraler det är troligen det enda de egentligen behöver...

men eftersom jag inte lyssnar på en sak utan att kolla upp en annan så vill jag fortsätta diskutera detta.

vad är det för ytterliga svar om att unghästen ej bör äta kraftfoder jag fått?

men om man gör som så att han får gå utan kraftfoder tills lite innan han ska flytta(8-9månader gammal) att han innan den får vänja sig vid kraftfoder(det kraftfoder jag kommer att ge, alltså typ kraft musli grön) för då skall han väl klara att äta lite kraftfoder?

men han e ju född så sent på året så när han avvskiljs så kommer ju gräset ha börjat växa/vara uppvuxen, i maj där.
så egentligen kanske jag inte ska vänja in han på kraftfoder alls???


jag tittar nu efter unghästbeten, läste på tex stenholmens sida, på sommrarna får de mineraler och salt inget mer
och på vintern fri tillgång på hösilage med. INGET mer, hur förklarar du det?
jag vet inte ens om de har analys på höet men de det är extremt många hästar som går där och de har inte dött för det och de e ingen fel på islandshäst stammen.

hur många ger kraftfoder till sina unghästar på island tex:rofl:
och ja grovfodret är kanske bra, men det är kanske dåligt med. ingen som vet:crazy:

men generellt ser man ju att islandshästar är en extremt mkt friskare ras en tex halvblod som från födseln matas med kraftfoder och extrema värden i höet med beräknad foderstat m.m. pedantisk skötsel m.m.

hur kommer egentligen sig detta?

och om jag nu skall ha han på stenholmen och får en analys på deras hösliga o de fattas nåt, vem ska då ge han kraftfoder när jag är 40mil ifrån???
det går lixom inte till så när man skickar iväg dem verkar det som. det är inte bara stenholmen.

ett enda ställe hittade ja de va på öland o där gav de lite havre te hästarna på vintern:confused:.

detta blir bara mer och mer förvirrande.
ska kanske säga att jag LÄSER pch LÄSER om detta, och jag har även gått kurser men fattar man inte och vill lära sig mer så fortsätter man fråga;) och ni experter är ju så snälla och svarar:D
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

vad är det för ytterliga svar om att unghästen ej bör äta kraftfoder jag fått?

Så här svarade Sar, och därför undrar jag om du verkligen läser det som skrivs?????

Föl kan med fördel äta fölpellets som innehåller en del mjölk, tarmarna är inte riktigt redo för annat kraftfoder.

Halva islandshästsvergie kanske har koll på sitt grovfoder och ser att enbart det räcker som föda, annars finns det gott om uppfödare som faktiskt tilläggsfodrar unga hästar med just lucern.
Jag tror att de flesta analyserar sitt foder, på så sätt har man kontroll över VAD hästen får i sig och OM behoven täcks.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

ska nog kolla upp det där, skall testa att fråga några uppfödare, spännande.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

ska nog kolla upp det där, skall testa att fråga några uppfödare, spännande.

Varför kollar du inte med Inte_Ung, Silverkedjan mfl, de är ju uppfödare så där bör du få ett vettigt svar. Men håll i hatten, för jag vet hur bägge dessa resonerar vad gäller foder till häst och då inte bara unga sådana.:angel:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

a

-hur många tror du springer runt med kraftfoder hinkar till sina föl hit och dit när de har 20-100st?
Jag har jobbat på en av de kändare avelsgårdarna i Sverige, och ja, vi gav alla fölen en egen krafftfoder hink.

-och beräknar foderstater till alla? de flesta fodrar troligen med ögat som man gjort i alla tider.
Man räknar ut EN foderstat och anpassar den till individerna!

Kan du inte gå upp på logen och plocka ut prover ur olika balar och skicka på analys???
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

a

-hur många tror du springer runt med kraftfoder hinkar till sina föl hit och dit när de har 20-100st?
Jag har jobbat på en av de kändare avelsgårdarna i Sverige, och ja, vi gav alla fölen en egen krafftfoder hink.

-och beräknar foderstater till alla? de flesta fodrar troligen med ögat som man gjort i alla tider.
Man räknar ut EN foderstat och anpassar den till individerna!

Kan du inte gå upp på logen och plocka ut prover ur olika balar och skicka på analys???


hade kunnat ta lite prover från alla olika ju men det blir ju inte riktigt rättvist då ena dagen har han bara en viss bal och andra en helt annan lixom + att balarna är inplastade ensliage balar.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

antingen ger jag kraft musli grön (1kilo är ju minimum men det lär man ju inte få i en så liten fölis) men kanske 0,5 eller lite iaf så han får i sig lite, och sen att han får mineraler.

men när jag läste på mineral påsarna så står det inget om föl inte ens om unghästar hur mkt man bör ge:confused:
ska kanske inte fölet ha mineraler?

om man måste ge 1-2kg av muslin enligt kraft varför skriver de då det inte??? hippo musli där har de ju skrivit att om man ger under en viss giva(tror de e 0,5kg) så måste man komplettera med mineraler. men frågan e ju då HUR mkt mineraler skall man då ge, full giva eller?

Strunta i att läsa utfodringsanvisningarna på säckar o via nätet. Vad hästen behöver i mineraler beror på vad den får i sig via grovfodret. Det går inte att säga att man måste ge 1-2kg för att mineralgivan ska bli tillräcklig. Den kan vara tillräcklig genom enbart grovfoder.
Jag tycker du har fått bra råd här. Det är svårt att säga exakt hur du ska göra utan att ha sett föl o sto i verkligheten.
Jag kan berätta vad min 10mån får; Fri tillgång på analyserat hösilage med stuterivärden, 1,5kg lusernpellets, 1kg groov90 samt 0,75kg pluss grön. Han har inte haft några problem att tugga pelletsen. Lusernen blötläggs.
Tog hem honom som 6mån och då fick han D&H foal creep pellets istället för groov.
Han är en arabhingst som kommer att bli runt ponnymåttet.
// Linda
 
Senast ändrad:
Sv: kraft musli, blå, röd osv

tänkte berätta vad jag kommit från till nu då.

utan analys så vet jag ju ingenting måste alltså chansa nu dessa första månader innan betet kommer(då kan jag ju endå inte ta en analys) och då skall han flytta ifrån mamma, i maj alltså.

tänkte göra som så att innan han blir avskild ska han lära sig äta kraftfoder ur egen hink men det är mest för att han skal lära sig inte för att jag vet exakt vad han behöver.

just nu får han ju äta ur mammans hink så mkt han vill, det är pellets grund blå vilket ju inte är det allra bästa för ett föl eller vad tror ni?

jag tänkte iaf köpa musli grön och be uppfödaren att hon ger glampi en egen hink samtidigt som mamman äter ur sin hink(han lär äta ur hennes i början säkert)
men jag tänker det, om han endå äter några dl ur mammans hink av grund blå kan han ju lika gärna äta några dl av sin egen hink musli grön som iaf är till föl och unghästar som växer.
även om det inte är mkt han får i sig så ja....

ni fattar kanske.
hur tycker ni det låter?

sen har de tydligen fri tillgång på mineralsten vad jag fattade det så då behövs väl inga extre mineraler???
saltsten har de med.

mineraler finns väl i mammans mjöl med.

sen kan jag inte göra så mkt åt att uppfödaren inte ger mer mat åt stoet det är ju inte jag som äger henne.
jag måste väl hoppas på att fölet tar vad han behöver.

vad tror ni?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 313
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp