kraft musli, blå, röd osv

Sv: kraft musli, blå, röd osv

det hö jag sett på bondgårdar(där de vill att det skall inehålla mkt + korna behöver extremt mkt näring och ofta godslas de åkrarna med lr rättare sagt alltid)
om man köper från en riktigt kobonde tycker iaf jag det känns som att värdena borde va rätt höga.

Att köpa från en kobonde är verkligen ingen garanti för att det ska vara bra!!! Bonden gör så gott han/hon kan men styr ju inte över vädrets makter! Ett år kan det ju vara hopplöst att få in bra hö pga regn, ett annat år är det tort osv. Sen är vissa bönder duktigare än andra på att ta tillvara chansen när det går att slå gräset.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Och man bör ej heller glömma bort att kor har ett helt annat matsmältnings system än hästen, vilket gör att kossor har en långt bättre förmåga att ta upp näring i grovfodret och därför finns det olika analyser en för häst och en för nötkreatur.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

jag ska ta analys senare.

funderar just nu bara vart jag ska ha fölet någonstans, har att välja mellan ett ställe där de oftast tar analys på foder men ej kan ge extre kraftfoder, stora marker och fri tillgång på mineraler, salt och ekologiskt grovfoder.
dock långt härifrån.
mkt kompisar typ 50st eller nåt.
hanteras inte mkt.

sen har jag ett annat ställe, inte lika stora hagar, runt 5 kompisar bara och de tas in på natten på vintern, får kraftfoder men det finns INTE analys:crazy:
de hanteras väldigt mkt.

vad låter som ett bra alternativ?:confused:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

ja just det:)
om de har samma hö hela vintern ja för det kan bli himla dyrt om man är ensam om att behöva anlysera 3-4gånger/vinter.

de kan ju inte va bra för unghästarna egentligen att det varierar så ofta.

vilket ställe hade du valt?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Hade valt alt 2 ändå för att han skulle få stå inne o äta i lugn o ro. Vill/kan man absolut inte analysera sitt grovfoder är det upp till var o en, men då hade jag garderat mig o gett Lusern o inte så mkt kraftfoder, för att täcka ev proteinbrister i grovfodret (överskott på smrp som kommer från grovfoder är inget farligt o Lusern räknas som grovfoder), Sen är det ganska svårt att få proteinöverskott på föl/unghästar.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

hur mkt kan man ge av lusernet då?
mitt föl e ju som sagt bara ett litet islandsföl.

vill helst inte välja det alt då jag inte vill att han ska bli för hanterad.
hm men då e de ju egentligen nästan ömöjligt o ge kraft eller extra lusern
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Försök då att ordna med en unghästflock som går på fri tillgång av analyserat grovfoder, då kan den unga hästen hanteras utifrån önskemålen av människan.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Varför inte bli hanterad?

för att jag har dålig erfarenhet av "trädgårdsuppfödningar" de klänger och vill "sitta i knät" och de har ingen som helst naturlig respekt för människor.

min andra häst växte upp i en hingstflock, var hingst tills han var 4år nästintill helt ohanterad innan 4år då han reds in, de tog bara in för att avmaska o vaccinera o verka stod aldrig i box o fick aldrig kraftfoder, havrekross förutom när han började ridas sen(de gånger han tränades ej varje dag)
resten av tiden hade han fri tillgång på grovfoder och mineraler som uppfödaren hällde i en hink som låg i ett bildäck som de åt fritt ur.

gick med runt 5-10hingstar.

för er med storhästar låter kanske detta helkonstigt, men när han väl skulle ridas in och var nästintill halvvild så tog det kanske 1 vecka sen kunde uppfödaren sitta på honom, det var bara att hoppa upp och han har aldrig kastat av någon i hela sitt liv hur snäll som helst accseppterade ryttaren och människan direkt.

och har respekt, han har ett otroligt bra naturligt kroppsspråk kan man bara hästars kroppsspråk så är han extremt lätt och känslig.
skulle aldrig bara trampa rakt över mig.

så vill jag att mina nya föls ska bli med.

och jag tror inte han blir det med för mkt hantering tyvärr.
det är så lätt att de vänjer sig för mkt vid människor då att de börjar tappa respkten och den naturliga" rädslan" speciellt om man är ouppmärksam som människa.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

jag tror att de flesta tror, speciellt med hingstar att de MÅSTE hanteras för att bli uppfostrade jag tror nästan tvärtom, ju mer de hanteras destå mer försvinner respekten för människor de lär sig trampa över folk som inte har så mkt vana m.m.

tar man in en vild häst(nästintill) som vuxit upp och ska börja arbetet med den så är den mer rädd än stöddig så att säga, då är det mycket lättare att få den att lyda på det sättet att den inte skulle få för sig att bara ignorera människan och dra iväg eller nåt.

men det behövs ju mycket träning för att få en hingst att lyda speciellt när ston är inblandade men har de den naturliga repskten för människor så är de lättare att påverka med små tecken.

eller vad tror ni
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ditt sätt o se på uppfostran är nog mer "islandsvariant". Jag ser fördelar med att lära unghästen vissa saker från början. Beror nog en hel del på ras o temprament
Att gulla med småpluttarna är inte positivt. Men man kan faktiskt vara flockledare trots att hästen varit runt människor sedan fölben.
// Linda
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag har full förståelse för Gullans val, eftersom jag har erfarenheten från bägge varianterna så väljer även jag samma sak. Att arbeta med en ung häst som inte har plottrats så mycket mer än nödvändig hantering är långt mycket enklare än för den häst som haft daglig hantering. Men det kan man ta i en annan tråd den här handlar om foder.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nja, jag kan inte kalla att jag har stora hästar, har shettisar:). Jag hanterar inte mina föl överdrivet mkt även om de står inne nattetid. Det jag lär dom redan när de är små är o ha grimma på, går att leda till o från hagen samt lyfta hovarna. Enbart för att hovis inte ska ha problem när de ska verkas. Mina föl får alltid komma in o äta i lugn o ro, inte en massa lock o plock. Föl o unghästar har som sagt ett större näringsbehov än vuxna hästar, så därför vill jag fodra mina i box så alla får det de ska ha.

Hur sköter ni det med hovslagaren när ni inte vill ha era unghästar hanterade? Likaså om veterinären måste komma? Detta är inget påhopp, jag bara undrar hur man går tillväga
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Hur sköter ni det med hovslagaren när ni inte vill ha era unghästar hanterade? Likaså om veterinären måste komma? Detta är inget påhopp, jag bara undrar hur man går tillväga

Det ingår i konceptet nödvändig hantering, hästarna är alltså inte helt vilda. Men enkla att handskas med ändå.
Just den här diskussionen kan man ta i en annan tråd om så önskas, den här handlar om foder.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Det är lustigt att det skiljer så mycket på hästmänniskor och andra hästmänniskor.

Jag stod i ett litet stall tillsammans med två människor som hade en två islandshästar.
Dom fick 5 kg hö var och 2 kg lusernpellets, plus mineraler och några dl betfor. Jag kommer ihåg detta så väl därför att dom tyckte att jag skulle ge min ponny mindre hö och börja ge lusern istället. Andra islandsmänniskor man träffat har varit annorlunda. Där ska det vara så mycket hö hästen orkar äta, betfor och mineraler, täcke det visste dom inte vad det var för något. Nu struntar jag fullkomligt om hästarna inte hade några täcken, det var bara så roligt att se skillnaden.

Jag tycker du ska köpa lusern och ge fölisen så mycket den vill äta. Lusern är ju ett grovfoder och är inte skadligt.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Det är lustigt att det skiljer så mycket på hästmänniskor och andra hästmänniskor.

Jag stod i ett litet stall tillsammans med två människor som hade en två islandshästar.
Dom fick 5 kg hö var och 2 kg lusernpellets, plus mineraler och några dl betfor. Jag kommer ihåg detta så väl därför att dom tyckte att jag skulle ge min ponny mindre hö och börja ge lusern istället. Andra islandsmänniskor man träffat har varit annorlunda. Där ska det vara så mycket hö hästen orkar äta, betfor och mineraler, täcke det visste dom inte vad det var för något. Nu struntar jag fullkomligt om hästarna inte hade några täcken, det var bara så roligt att se skillnaden.

Jag tycker du ska köpa lusern och ge fölisen så mycket den vill äta. Lusern är ju ett grovfoder och är inte skadligt.

oj intressant, alltså vi med islandshästar ger ju såklart kraftfoder till dem om de behöver:D
det är ju inte så att man är helt anti, eller det finns de säkert inom alla raser som folk är men inte generellt lixom.

jag tror som alla sagt här med att grovfodret är ju det viktigaste och fattas nåt så kompletteras det med kraftfoder, men för att veta behöver man ju en analys.

jag har en vuxen islandsvalack nu ju och han får 0,5 kg lusern hack.
och 6kg hö.
sen får han mineraler o ja tror det räcker för han e rätt fet om man säger så, så nåt får han ju för mkt av:angel: har tyvärr ingen analys.

men VET att islandshästar (det är bevisat genom forskning) har en längre tarm eller hur det var, de är större grovfoderjäsare(vilket alla hästar är men islandshästar är snäppet värr) och de tål inte stärkelser från tex havre lika bra som andra hästar därför mår de bäst av så mkt grovfoder som möjligt.

man får ju tänka på att islandshästen är en mkt äldre ras än vanliga hästar, de har ju beverats som de var för 100tals år sedan.
och då fanns de nog inte lika mkt havre som man öste i dem som dagens tex halvblod är vana vid.

dock borde nog de flesta större hästar/vanliga hästar i regel få mer grovfoder att tugga på så skulle inte så många ha olater som krubbbitning, lufstappning och vävning m.m.

något som är extremt ovanligt på islandshästar(jag har bara träffat en islänning och kruppbet/luftsnappade tog stöd lixom) och hör och häpna.....den stod på island på lösdrift:D

MEN såfort han kom in i deras jättestora lösdrift så började han så han visade att han trivdes bättre som "fri" och slapp stå fast instängd.

lite kul endå för de kunde man inte tro. men han hade kanske lite som människor, klaostrofobi(stavas?) av att helt plöstligt bli instängd när han va van att vara ute.
så kan nog många hästar känna.

för egentligen, hur ofta ser man hästar i en stor kuperad Olerig hage med kompisar, stå och luftsnappa på närmsta trästolpe?
(förvisso kan man tolka sto Olerig kuperad hage på olika sätt jag menar flera HA och med runt 10 kompisar).

jag såg aldrig islänningen på island göra det ute.

åter till min vuxna häst ska börja lite smått med musli Blå(för att återgå till tråden)
och se hur han reagerar på det, för att han e tjock och uppblåst kan ju betyda brist på nåt med.
han blev iaf bättere sen jag började med lusern.
och han har haft vila i 2 månader så det är kanske inte så konstigt.

och din fråga, ja jag kunde ju kanske ge fölis lusern men det är så rusktig svårt.
jag vill INTE att han blir hanterad för mkt och det är hemskt svårt att ge specifikt foder till nåt man inte kan ta in och leda och ja hantera för mkt.

man kan ju ge till alla unghästarna om man har 10st i en hage så ger man typ utstrött lusern på marken svårt att veta hur mkt varje får men ja lite som att fodra med hö men de lär ju bli dyrt:angel:

och att de får fri tillgång på ensilage/hösilage.


förresten ÄR DET ENSLIAGE ELLER HÖSILAGE MAN SKALL GE TILL HÄSTAR? ÄR DET NYTTIGARE ÄN HÖ??
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Det ingår i konceptet nödvändig hantering, hästarna är alltså inte helt vilda. Men enkla att handskas med ändå.
Just den här diskussionen kan man ta i en annan tråd om så önskas, den här handlar om foder.

ajdå såg detta föresten men ni alla här om ni vill hänga med och diskutera hantering av hästar under uppväxt(lär nog bli en het dissktuion känner jag på mig) så skapar jag en tråd på Hästhantering NU!

typ "hantering av föl/unghästar".
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

åter till min vuxna häst ska börja lite smått med musli Blå(för att återgå till tråden)
och se hur han reagerar på det, för att han e tjock och uppblåst kan ju betyda brist på nåt med.
han blev iaf bättere sen jag började med lusern.
och han har haft vila i 2 månader så det är kanske inte så konstigt.

Varför inte lägga till mer lusern istället för att ge müsli blå? Att han blev bättre med lusernet tyder på att han behöver mer protein. Du får mer protein med lusern än med MB.
// Linda
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Varför inte lägga till mer lusern istället för att ge müsli blå? Att han blev bättre med lusernet tyder på att han behöver mer protein. Du får mer protein med lusern än med MB.
// Linda

jo han blev mindre bukig första tiden men nu när han varit uppe i 0,5 kg + 6kg hö per dag + mineraler så har han börjar fetta på sig istället:( och han va inte så himla fet innan alltså man kunde nästan nästan känna revbenen var mest bukig nu börjar han bli fettig över revbenen och bukig igen.:crazy:
tolkar det som att han omvandlar proteinet till energi som blir fett eller hur hänger det ihop?

tänkte då dra ner på lusernet alternativt lite av höet och ge typ 2-3dl musli istället(vet lixom inte om han får i sig allt med bara lusern och hö)

kan ju vara värt att testa kanske, kan ju säga att jag testat det mesta han har aldrig varit ordentligt smal.
men de ska ju inte vi pinnsmala på vintern heller men ja tycker han e lite väl tjock.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 313
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp