kraft musli, blå, röd osv

Sv: kraft musli, blå, röd osv

Vad är det han ska få i sig som inte finns i hö eller lusern?
// Linda
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag tycker inte att det är skillnad på islandhästar och andra hästar. Min ponny jag hade var luftsnappare, krubbitare, hatade att stå inne, och bet sönder väggarna om han inte hade något annat att bita sönder. En väldigt sönderstressad stackars ponny. Vi fick reda på det efterhand att stallägaren inte gav honom så mycket hö han skulle ha så han hade inget att äta på under nätterna ibland. Vidrigt!!!!

Vi flyttade därifrån ganska snabbt efter att jag kommit in i stallet och sett stallägaren slå min ponny med en sopborste, dom övriga flyttade också.

Vi flyttade till ett stall där det bara stod nordsvenskar. Och behöver jag säga att det inte var samma hästhantering som stallet innan. Fri tillgång på hö, betfor och mineraler. Min ponny som var 135 cm och vägde runt 350 kg fick nästan 16 kg hö om dagen. Han mådde prima. Han blev inge tjock heller, dock red jag ju honom varenda dag så han hann aldrig bli en tjockis.

Idag äger jag att Engelskt fullblod som nu är ute på foder. Det är verkligen en ras som det skriker (foderkunnig) om. När jag fick henne såg hon ut som ett staket. Jag skrev här och sökte hjälp och buke lärde mig allt jag kan om fullblod och hur man göder dessa små räkor.

men om du tar in fölisen en gång om dagen och ger denna lusern är det verkligen farligt? Det är väl bättre det än att den får proteinbrist längre fram i tiden. Jag lovar dig att det är inte roligt att få riktig proteinbrist på en häst, och sen känna skulden när man står där och blir skälld på.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu har jag kanske inte läst hela tråden jättenoga. Men om du är rädd att den inte ska kunna tugga så kan du ju ge lusernpellets. Jag ger danska lusernpellets till min. Jag brukar bara lägga dem i blöt betfor och ge meddetsamma men om man låter dem ligga i vatten några minuter förvandlas de till gröt. det går säkert att äta även utan tänder. Sedan är det klart at det är bättre om hästen får tugga ordentligt. Jag förstår inte heller som flera övriga varför ett föl tvunget måste äta kraftfoder. Men det har redan diskuterats.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

hur mkt kan man ge av lusernet då?
mitt föl e ju som sagt bara ett litet islandsföl.

vill helst inte välja det alt då jag inte vill att han ska bli för hanterad.
hm men då e de ju egentligen nästan ömöjligt o ge kraft eller extra lusern

Mina lika små, just avvanda, föl har fri tillgång på lusern (och silage) i hagen. De går åt ca 3 kg per föl och dag. HH
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu vet inte jag vad det är för konstigt med din häst som inga tänder har. Tångtänderna bryter ut vid 8-14 dagars ålder, mellantänderna vid 3-4veckor o hörntänderna vid 5-9 månader.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu vet inte jag vad det är för konstigt med din häst som inga tänder har. Tångtänderna bryter ut vid 8-14 dagars ålder, mellantänderna vid 3-4veckor o hörntänderna vid 5-9 månader.

haha ja men det var ju det jag tyckte va konstigt för det var inte jag utan VETERINÄREN som besiktade honom som sa "jaha titta där har han bara 4 tänder ja" jag bara:eek:

man tror ju på veterinären men ja tyckte ju de verkade konstigt

och när ja hälsade på han igår så tuggade han morot så tänder har han:)
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

måste uppdatera lite nu!
jag började funder, och fundera och FUNDERA!!!

min minihäst är ju tjock och har blivit tjockare.

skall ställa lite frågar till er innan jag berättar vad jag kom fram till:

stämmer detta:

en häst skall minst ha 1kg torrsubstans per 100kg kroppsvikt?

i hö är det ca 87% torrsubstans=alltså ca 1,5kg hö om man tar till lite.
stämmer det?

till en B-ponny på 126cm i mkh och med en idealvikt på runt 300kg(eller vad brukar b ponnys väga)?
hur mkt kg hö i snitt brukar ni ge???

tror ni en islännining, b-ponny str väger mer än en b-ponny vanlig ponny???

vill ha massa svar;)
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

en häst skall minst ha 1kg torrsubstans per 100kg kroppsvikt?

i hö är det ca 87% torrsubstans=alltså ca 1,5kg hö om man tar till lite.
stämmer det?

till en B-ponny på 126cm i mkh och med en idealvikt på runt 300kg(eller vad brukar b ponnys väga)?
hur mkt kg hö i snitt brukar ni ge???

tror ni en islännining, b-ponny str väger mer än en b-ponny vanlig ponny???

vill ha massa svar;)

Minst 1,5 kg Ts tror jag att det är..
Det beror ju mycket på hö. Har man ett bra hö kanske man ska vara lite försiktig med att ge för mycket till en b-ponny. Men då jag är så petig med att hästar som står hos mig får mycket grovfoder skulle jag aldrig ge en b ponny mindre än 6 kg hö iaf. Sen får man ju gå efter Analys om man har en sådan, hur mycket hästen jobbar, om den är dräktig eller hur hullet är.

Det fodret man ger får man ju se till att rida bort också om man inte vill ha en fet häst :angel:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Mina shettisar, normalstora, i bra hull, väger ca 300kg. De får minst 5kg hö/dag, nu när de fodras med hösilage får de ca 10kg/dag
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Mina shettisar, normalstora, i bra hull, väger ca 300kg. De får minst 5kg hö/dag, nu när de fodras med hösilage får de ca 10kg/dag

okej kan ju berätta vad jag kommit fram till,

har funderat och funderat, men inte kommit fram till en bra lösning med min valack, förräns jag började fundera på VAD har egentligen fungerat för hans hull och välmående?
tänkte först att så mycket som jag testat och ingenting har fungerat.
skrev upp allt under den tiden jag haft honom vad jag testat m.m.

skriver ner lite här så ni får se:

första stallet
hästen skulle fylla 5år:
ganska liten hage, lösdrift
han var nyinriden så jag red/tränade försiktigt runt 4-5dagar i veckan.
gick tillsammans med 3ston. sprang ganska mycket och lekte.

grovfoder: hö och ensilage.

morgon: minns ej exakt men ca 2kg ensilage
middag: ca 1kg hö
kväll: ca 3kg ensilage

kraftfoder: en obetydlig mängd havre/kornkross alltså typ 2dl.
och mineraler, och 2dl betfor.

hull: normaltjock(inte groteskt fet men hade fett och lite mage) och väldigt omusklad.

andra stallet:
då var hästen 5år och han stod där en vinter/vår och en hel vinter.
hann inte fylla 6år

MKT stor kuperad hage
ca 12 andra hästar i varierande ålder.
i början sprang han väldigt mkt och åt mindre då var han ganska smal, men inte så välmusklad.
men sen kom han på att han kunde stå stilla och äta.
träning: lätt träning ca 4-5dagar/vecka ibland mindre ibland mer.
grovfoder:
fri tillgång på ensilage:crazy: fungerade INTE han åt och åt och åt.

hull: så tjock som han var då har han nog aldrig blivit igen knappt ens på sommaren med massa gräs.

han fick samma kraftfoder som stallet innan.


tredje stället:

här stod hästen när fyllde 6år och 7år, fram till hösten som 7åring.
hann stå där i ca 2 vintrar.

stora hagar, ca 3(2 islänningar och 1 minishettishingst) hästkompisar i början blev som mest 5st(1 vuxen islänning till och 1 unghäst) varierade lite.

tyvärr allelses för lite hästar och för mkt gräs och mark på sommrarna.

när jag flyttade dit sprang han återigen ganska mkt + jag började rida hårdare då gick han ner i normalvikt. men gick snabbt upp det igen och vintern efter red jag nästan årdare och han fick samma foder men gick bara upp i vikt:confused:

grovfoder: hö

morgon: 1-2kg(de fick mer om det var kallt, men han fick totalt runt 5-6kg som mest)
middag: 1kg
kväll: ca 3kg.

tyvärr är han hög i rang med så han äter ju upp många av de andra hästarnas mat:crazy:

kraftfoder:
varierade mellan att testa fibergii nån slags musli gick inget bra då fortsatte jag med gamla hederliga havre och betfor.
och mineraler.
har som mest(under en sommar t.o.m fattar inte varför längre) gett 6dl havre.

hull: tjock.

forts....
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

och av allt jag testat så är det DET HÄR det enda som funkat:
sommar på sista stället, jag behövde banta honom inför Lag Sm.

först åkte vi ner till vår stuga, han fick tyvärr gå själv men det har han inget emot.
han gick då i en liten nerbetad hage under natten + fick ca 2kg hö, under dagen fick han vara ca totalt 3 timmar i en hage med mkt gräs och beta. släppte han där ca 2 gånger/dag.

sen fick han 1kg lusern pellets uppblött(efter vägning) och mineraler.
och en obetydlig mängd havre.

han fick alltså 1kg lusern, 2 kg hö och ca 2 kg bete + pill resten av dagen= 5kg grovfoder/dag.

det gick han ner i vikt på.
+ att han reds 6dagar/vecka tävlings ridning.

när jag kom hem från semestern och det inte var så långt kvar till tävlingen så hade jag att välja mellan att släppa honom i en extremt stor sommarhage med hur mkt gräs som helst
och tillsammans med 2 hästar, 1 unghäst och en sketen liten minishettishingst och de va säkert 5 HA:crazy:
nej tack med en minihäst som kan få fång.

så jag va tvugen att ha han ensam=(
MEN han gick på en ganska stor hage dock extremt avbetad, gräset som dock växte snabbt stod upp ca 0,5cm från marken, marken var sandmark och mkt torr och nästan solbränd.
men det lilla som kom var extremt näringrikt.
jag tippar på att han fick i sig ca 2kg av att gå där hela dagarna och pilla. han fick sitt "vandrigsbehov" tillgodosatt med det oxå.

han fick 1 gång/dag 2kg hö och 1kg pellets lusern + mineraler och salt givetvis + rent vatten(självklarehet).

han fick alltså 2kg bete + 2kg extremt grönt hö från riktigt duktiga bönder blandad med ängshö + 1 kg näringsrik lusern(proteinrikt)= 5kg grovfoder.

kan ju säga att min häst är EXTREMT lättfödd, han gick ner i vikt på detta blev jättefin och normal i hullet.
hade kunnat bli smalare men hann inte banta han så länge när ja kom hem från tävlingen va ja tvugen att sätta han i den gigantiska hagen på 2 dar var allt mitt jobb förgäves:crazy:skitfet häst.

men iaf. DETTA FUNGERADE JU.

han reds förresten 6-7dagar/vecka tävlingsridning.



hans foderstat just nu på detta fjärde stall:

grovfoder: grönt hö från duktig bonde med mjölkkor + lusern

morgon: 2kg hö
em: 1kg hö + 0,5kg lusern
kväll: 3kg hö

han får alltså 6,5kg grovfoder:crazy: o han e liten jag lovar hihi.

tränas inte så hårt nu men de gånger vi rider så rider vi långturer på 2,5 timme så jag fattar inte att han intr förbränner mer.


kraftfoder, får mineraler tillsammans med lusernen inget mer.

hull: tjock, har dock stått på vila men märks att han har mkt underhudsfett och en STOR BUKTIG MAGE som han INTE hade under den sommaren när han blev så fin.

jag räknade ut med den metoden: 1kg ts/ 100kg kroppsvikt
och om det stämmer ger jag honom mat som om han vägde 433kg:crazy::eek:
han SKA väga runt 300kg. inte undra på om han e fet då och jag misstänker att han äter av den andra hästens mat med.

han står nu i normalstor kuperad hage med 1 annan islandshäst.
de springer ganska mkt för han har inte tappat så mkt kondis och överdrivet mkt muskler under sin 2 månades helvila.

men om jag nu går efter den formeln så skall jag ge han 4,0 kg grovfoder.

jag tänkte då som så: om man skall i möjligaste mån efterlikna det som funkade så bra:

morgon: 1kg hö
em: 1kg hö och 0,5kg lusern + mineraler och 2dl musli
kväll: 2kg hö och 0,5kg lusern

det blir alltså 5kg grovfoder/dag(4kg hö och 1kg lusern hack som är grovfoder)

så lite mer ger jag ju honom än vad uträkningen säger men istället för att ge 5kg hö som har mkt stor volym ger jag lusern istället uppblött som ger honom att tugga på men inte tar lika stor plats i magen.

har nämligen märkt att ja kan inte ge näringsfattigt hö i större mängder istället för då måste han äta så mkt för att få i sig näringen då blir han iställer fet för att magen är så full:crazy:

har som sagt problem med att han e så bukig och då ser väldigt tjock ut med.

tänkte alltså ge lusern vilket ger mkt bra protein, och så lägga till 2dl musli för att kompensera att betet trots allt ju säkert var mkt mer näringsrikt än höet.

sen om hästarna nu är jättehungriga på detta eller det är mkt kallt(de går ju på lösdrift) så tänkte jag ta hö med sämre värden(vad vi tror iaf:rofl: nej men det är taget från en gammal äng som inte blivit tagen på massa år och inte blivit gödslad det är mkt grovt och de gillar de inte lika bra) och hänga i hönät i lösdriften så kan de ju pilla med det om de nu är så hungriga.

VAD TROR NI OM DETTA NU DÅ? ni som orkat läsa igenom:angel:



(just det han har stått på lösdrift på alla ställen skall tilläggas)
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag förstår inte varför du ska snåla med grovfodret för? Din häst får mindre grovfoder än mina shettisar som är i vintervila
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Men Gullan, du har fått enormt många svar på dina frågor om foder.
Att banta en häst gör man inte genom att svälta den, det du skriver att din häst fick per dygn innan lag SM ger knappt 3,1 kg TS vilket man ska titta på och inte mängden grovfoder ögat ser. Det är skillnad på grovfoder och grovfoder, te x ger 1 kg gräs ca (vilket kan innebära både över och under) 3 hg TS. Alltså 2 kg gräs kan se enormt mycket ut för ögat, men är i själva verket inte lika mycket mat som ögat ser. Jämför man med 1 kg hö så får hästen i sig per kg 8½ hg mat, detta är bara stråmängden man har sett till sen finns det ju flera faktorer som är viktiga såsom smrp, mj osv.

Jag är övertygad om att din häst faktiskt gick ner i vikt, men frågan är till vilket pris, fett och/eller muskler. Vid kraftig bantning får man parallellt med förbränning av fett även en tillbaka bildning av musklerna. Sen svarar kroppen med att hamna i sparläge, hästen sväller bara mer och mer medan ägaren inte förstår varför hästen bara behöver titta på mat för att bli fet.:crazy:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Hej.

"Boj" skrev så här:

"Jag är övertygad om att din häst faktiskt gick ner i vikt, men frågan är till vilket pris, fett och/eller muskler. Vid kraftig bantning får man parallellt med förbränning av fett även en tillbaka bildning av musklerna. Sen svarar kroppen med att hamna i sparläge, hästen sväller bara mer och mer medan ägaren inte förstår varför hästen bara behöver titta på mat för att bli fet"

Det tyckte jag var ett mycket bra svar. Det beskriver väldigt bra vad som ofta inträffar när man bantar hästen på lite fel sätt. :)

Du verkar jämställa fet med att vara bukig? (Du är inte den enda - många gör så) Jag skulle nog våga påstå att i många fall är det inte alls samma sak.

Min egen häst har tyvärr börjat se lite bukig ut nu i vinter men jag vet med alla säkerhet vad det beror på. Han får massor med hö men tyvärr var det ganska proteinfattigt så jag tillsatte redan från början mer protein. Han äter också mycket halm som gör att jag måste tillföra mer protein.

En häst som får proteinfattig mat tunnar lätt ut över rygg och rumpa och därmed kan magen se större ut än vad den egentligen är eftersom det blir en sådan kontrast.

Du skriver så här: "när ja kom hem från tävlingen va ja tvugen att sätta han i den gigantiska hagen på 2 dar var allt mitt jobb förgävesskitfet häst."

En häst blir inte fet på bara två dagar! :) Det du säger är fetma är i själva verket en häst med tarmarna fulla av gräs så han blivit utspänd. Det är skillnad och det försvinner igen.


Så snälla, snåla inte på grovfodret. Tänk på vad en häst är - ett betesdjur som är anpassad för många timmars betande :)
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Varför ge så lite hö?
Blir väldigt förvånad över att männsikor ger sina hästar på tok för lite grovfoder. Även fast du ger lusern så behöver hästen mer hö att tugga på för att må bra. Inte bara för att se bra ut i hullet utan för att inte få magproblem eller börja med andra olater.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Men Gullan, du har fått enormt många svar på dina frågor om foder.
Att banta en häst gör man inte genom att svälta den, det du skriver att din häst fick per dygn innan lag SM ger knappt 3,1 kg TS vilket man ska titta på och inte mängden grovfoder ögat ser. Det är skillnad på grovfoder och grovfoder, te x ger 1 kg gräs ca (vilket kan innebära både över och under) 3 hg TS. Alltså 2 kg gräs kan se enormt mycket ut för ögat, men är i själva verket inte lika mycket mat som ögat ser. Jämför man med 1 kg hö så får hästen i sig per kg 8½ hg mat, detta är bara stråmängden man har sett till sen finns det ju flera faktorer som är viktiga såsom smrp, mj osv.

Jag är övertygad om att din häst faktiskt gick ner i vikt, men frågan är till vilket pris, fett och/eller muskler. Vid kraftig bantning får man parallellt med förbränning av fett även en tillbaka bildning av musklerna. Sen svarar kroppen med att hamna i sparläge, hästen sväller bara mer och mer medan ägaren inte förstår varför hästen bara behöver titta på mat för att bli fet.:crazy:

blir så trött.
svarade på detta innan men de försvann..
men svarar igen då.!

jo jag är jättetacksam för alla svar jag får jätteintressant att lära sig så mycket som möjligt och höra hur andra gör man jag tror alla har/måste bilda sig en egen uppfattning och jag tror alla gör det det märks ju på hur olika alla svarar endå.

okej det du skriver, 3,1kg TS då är ju ungefär 4kg mat rätt då eller hur vet man hur mycket grovfoder väger? och hur mkt ts det innehåller det är väl i princip omöjligt att avgöra?
det kan man väl inte veta eller finns det tester man kan göra för att komma på den exakta TS i det man ger?.

tex gräset han åt, det tippar jag på var runt 2kg, men det kan ha varit mer, och det kan ha varit mindre men troligen mer och då är det i slutändan troligen 2kg TS han fick i sig.

det jag beräknade
1kg TS per 100kg häst då är ju inte 3,1kg TS för lite väl? för han ska ju väga runt 300kg.

och om jag gav ungefär 4kg så ger jag ju t.o.m "för" mkt.

i pelletslusern måste väl endå TS halten vara nästintill 100% inte långt ifrån för om den va 100% hade det varit pulver eller så det är nån form av vätska som håller sammman pelletsen har jag fel?.

sen tänkte jag på det.

HUR vet man egentligen exakt VAD en häst behöver? man kan räkna och räkna men i slutändan måste man ju endå uppskatta vilket behov hästen har väl?

för vad är egentligen lätt träning? det är ju en uppskattning alla tolkar det ju olika eller hur.
för vissa är lätt träning 10min skritt ett varv runt stallet och för andra är lätt träning 1 timmes ridtur i alla gångarter.
men skillnaden i energiåtgång är ju mkt stor mellan de fallen eller hur?


jag håller med om att hästarna skall få grovfoder eftersom de är grovfoder omvandlare men skall man tillgodose tugg behovet måste man ju i pricip ge dem fri tillgång och min häst klarar INTE av det utan han äter och äter och äter han känner aldrig att han är mätt och blir extremt fet.

och i det vilda har de dessutom inte fri tillgång på mat dygnet runt året runt.


sen skriver ni ! jag vill banta min häst, men jag ska INTE dra ner på grovfodret??? om jag inte ska dra ner på grovfodert vad ska jag då dra ner på om det är det enda han får???

man måste väl endå anpassa mängden mat till det arbete hästen utför eller?
ni säger kanske, rid mer rid bort fettet, ja det är ju det jag håller på med men innan han kommit upp i kondis och inte förbränner så mkt så ska han ju heller inte ha lika mkt mat som om han var i tävlingskondis eller hur?!

han skall ju få så mkt mat att han kan förbränna det helt enkelt och det kan han inte nu då får han ju för mkt mat.


och angående bukig, det finns ju olika tolkningar av bukig,
ston kan bli bukiga eller hästar med proteinbrist men då syns revbenen eller känns.

min häst har jag aldrig känt revbenen på men han är endå bukig troligen en annan bukighet än vad ni tror, han är alltså tjock som en tjock människa med stor mage.

enda gången hans hängmage försvann och han fick extremt mkt muskler och var kanonfin, + kunde röra sig och slapp slita på sina leder pga övervikt.

var när jag bantade honom på sommaren.

och nej han tappade inte muskler, han byggde muskler så mkt fina muskler har han aldrig haft.
och han tappade fett.
han blev INTE bukig han blev AV med sin bukighet.

det måste ju endå betyda att det var första och hittils ända gången jag lyckades ge honom så mkt/lite mat som han behöver och kan förbränna. det var alldeles lagom för honom eller hur skall man annars tolka en häst i normalt hull med fina muskler och glänsande päls.
mår den dåligt?

här kommer bilder:

såhär tjock var han på våren innan jag börjat banta honom, detta är vinterfethet och gräsmage + fett då, som ni ser är han bukig men inga revben syns det är ett tjock fettlager över revbenen.
13052143.jpg


här ser ni nåt helt annat, magen har dragits upp, han är endå bara i början av bantningen men han har redan börjat glänsa mer i pälsen och fått mer muskler.
13166305.jpg


här börjar han fina till sig på allvar:d här är han riktigt blank och börjar få riktigt fina muskler.
13166306.jpg


en viss skillnad mot första bilden eller vad säger ni?
så muskelfattig blev han ju iaf knappast.

ja fick typiskt nog ingen riktigt bra bild när han var "färdig" bantad men de sista bilderna är från näst han var på g iaf men det syns ju att det är en del mer att ta av som ni ser och endå fick han inte alls mkt mat.
han gick i en nerbetat hage på natten och fick 1-2kg hö på kvällen + 1kg lusernpellets.

och på dan gick han några timmar i en uppvuxen hage.

men det är kanske bara att inse att speciellt islandshästar är EXTREMT lättfödda de ska inte ha kilovis kraftoder eller grovfoder av högsta näringsinnehåll m.m.
de är skapade att ta tillvara på den lilla näring som finns i grovfodret.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Hej.

"Boj" skrev så här:

"Jag är övertygad om att din häst faktiskt gick ner i vikt, men frågan är till vilket pris, fett och/eller muskler. Vid kraftig bantning får man parallellt med förbränning av fett även en tillbaka bildning av musklerna. Sen svarar kroppen med att hamna i sparläge, hästen sväller bara mer och mer medan ägaren inte förstår varför hästen bara behöver titta på mat för att bli fet"

Det tyckte jag var ett mycket bra svar. Det beskriver väldigt bra vad som ofta inträffar när man bantar hästen på lite fel sätt. :)

Du verkar jämställa fet med att vara bukig? (Du är inte den enda - många gör så) Jag skulle nog våga påstå att i många fall är det inte alls samma sak.

Min egen häst har tyvärr börjat se lite bukig ut nu i vinter men jag vet med alla säkerhet vad det beror på. Han får massor med hö men tyvärr var det ganska proteinfattigt så jag tillsatte redan från början mer protein. Han äter också mycket halm som gör att jag måste tillföra mer protein.

En häst som får proteinfattig mat tunnar lätt ut över rygg och rumpa och därmed kan magen se större ut än vad den egentligen är eftersom det blir en sådan kontrast.

Du skriver så här: "när ja kom hem från tävlingen va ja tvugen att sätta han i den gigantiska hagen på 2 dar var allt mitt jobb förgävesskitfet häst."

En häst blir inte fet på bara två dagar! :) Det du säger är fetma är i själva verket en häst med tarmarna fulla av gräs så han blivit utspänd. Det är skillnad och det försvinner igen.


Så snälla, snåla inte på grovfodret. Tänk på vad en häst är - ett betesdjur som är anpassad för många timmars betande :)

har svarat det mesta till boj som hör ihop med det du skrev med:)

och förklarat vad jag menar med bukig och se bilderna så förstår du, och då förstår du att han inte lider av proteinbrist iaf:)

tror din häst blir bukig eftersom han äter så mkt halm, måste han ha så mkt halm om han nu äter så mkt av det är det inte bättre att han får mer hö?

det är lite det jag förklarade att jag upptäckt, att får de mkt volym med lite näring så äter de mer=utspänd mage=ser tjocka ut och lider sen av brist eftersom näringen inte räcker det.
det kan jag t.o.m räkna ut logiskt sett.

om de istället får mer näring i mindre volym=smalare häst med näringsbehovet tillgodosett det som brister är att hästen istället kommer lida av att den ej får tuggbehovet tillgodosett.

därför är ju nått mitt emellan bäst känner jag.
därför tänkte jag ge honom så mkt näringrik mat han behöver och sen tillställa hö med sämre näring och grövre som han inte gillar lika mkt och ev ha fri tillgång på det.
får se hur mkt han äter av det bara.

istället för halm, för har hört att det mest ger bukfylla och de blir hemskt bukiga av det.

tyvärr försvinner inte fettet från bete så lätt:crazy: och hans bukighet på bete är helt omöjlig att få bort, vet inte om det är vatten eller vad det är men går han på mkt gräs så är det omöjligt.
och fettet bara blir tjockare och tjockare över revbenen.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

1kg ts/100kg kroppsvikt är absolut det minsta man kan ge en häst, då förväntas den vara i vila, definitivt inte ridas.

Dessutom är inte 2kg gräs det samma som 2kg ts, gräs brukar innehålla runt 70-80% vatten, dvs en ts på 20-30% alltså motsvarar 2kg gräs ca 200-300gr ts.

Bilderna på din häst visar INTE en välmusklad häst som får en balanserad foderstat. Jag skulle nästan garanterat kunna säga att den hästen har proteinbrist.

Förstår fortfarande inte varför du ska svälta din häst?

Din häst får mindre grovfoder än vad mina shettisar får, trots att de är i vila.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

tror din häst blir bukig eftersom han äter så mkt halm, måste han ha så mkt halm om han nu äter så mkt av det är det inte bättre att han får mer hö?

Hej. Nej, hans bukighet denna vinter beror på att mitt hö innehåller för lite protein för att vara helt optimalt för min häst. Detta händer varje vinter eftersom han verkar behöva mer protein än vad höet brukar innehålla.

Jag har också märkt att även om höet har en bra kvot och innehåller bra med protein så har min pålle ett lite större proteinbehov ändå. Men det är ju så med uträknade foderstater - man kan oftast inte gå efter det helt och hållet utan man måste även titta på hästen och justera efter hur hästen ser ut. :)

Hur mycket hö jag än skulle proppa i honom så skulle ju kvoten ändå vara för låg och därför måste jag tillföra mer protein. Givetvis är jag medveten om att halmen han äter "spär på" proteinbristen ännu mer eftersom halm inte innehåller något protein alls utan i stället höjer energin ännu mer. Så extra protein är nödvändigt. :)

Men jag är på rätt väg - han har börjat att fylla ut igen över rygg och rumpa.

Dessutom kan jag inte ge mer hö även om jag hade velat. Han får två kg på morgonen - 1 1/2 kg på lunchen - samt resten dvs 7,5 kg på kvällen i boxen. Mer än så hinner han inte äta på de timmarna han står i boxen på natten.

Att han bara får ynkliga 1 1/2 kg på lunchen beror på att hagkompisen inte får mer och då kan inte jag heller ge mycket mer för då skulle den andra hästen äta av det också. Därför har de fin halm i ett skjul i hagen som de kan pyssla med när de vill.

Det är bra att du tittar på din häst och försöker bedöma hur han ser ut. Men jag hoppas du tittar lite också på hur mycket tuggtid han får så att det inte går för många timmar med tom mage. :)

Det där ynkliga 1 1/2 kg som min häst får på lunchen t ex tar det bara ca 1/2 timme för honom att äta så halmen är nödvändig.

Apropå att du hört att halm blir de väldigt bukiga av. Halm innehåller inget protein alls och givetvis kommer hästen att få proteinbrist om man byter ut mycket hö mot halm och inte samtidigt ger mer protein i någon form. Men det fenomenet får du lika gärna från ett hö som du säger har "sämre näring". Om det höet innehåller dåligt med protein så kan det uppstå proteinbrist där också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 351
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 308
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp