Krav i köpekontraktet.

lady_vip

Trådstartare
En av tjejerna i klubben frågade mig häromdagen när jag tyckte det var lämpligt att göra MH med hunden, hon hade nämligen ett krav från uppfödaren i köpekontraktet angående just MH.

Men hunden har tydligen blivit skotträdd och ägaren var inte så sugen på att göra MH för tillfället.

Jag hängde upp mig på det där med krav, vet att vi har diskuterat det flera gånger, kan verkligen uppfödaren ställa detta kravet?

Det är ju tjejens hund, hon äger honom och har betalat fullt pris för hunden, hon kan väl göra vad hon vill med honom...?

Sv: Krav i köpekontraktet.

Ja, hon får göra precis vad hon vill med honom.

Vi kan komma med önskemål och få löften om MH/röntgen/whatever - men vi kan aldrig ställa det som ett juridiskt krav eller tvinga oss till det.

Sen att man har det som krav när man säljer är ju en annan sak, då försöker man ju få sin valpköpare att förstå vad man vill att dom ska göra med hunden i framtiden, och för att få köpa en valp av just den uppfödaren så måste man gå med på dom uttalade kraven. Men vill dom så kan dom ju skita i vilket längre fram ändå, så länge som hela hunden är såld.

Ägaren gör givetvis vad den tycker är bäst för hunden. Ang. skott kan man avstå det och få en känd mental status men med en 5:a på skott. Frågan är om den har blivit så pass berörd att t o m skramlet är så pass läskigt att man bör avstå MH.

Min uppfödare resonerar ungefär som Bebben beskriver.
Jag anser att jag som valpköpare gott kan göra MH när uppfödaren vill det, då det är viktigt för honom att se resultatet av sin avel.
Om jag visste med mig att någon av dom skulle varit skotträdd hade jag helt enkelt avbrutit innan det momentet. Jag får inte känd mental status på resultatet men jag har gett uppfödaren det han vill.
Nu var det ju inte det frågan gällde igentligen men ville ge mina tankar om MH generellt.

Känd mental status får man väl trots att man bryter? Eller är det enbart om domaren bryter?

För mig handlar det om etik. Man lovar inte en sak för att sen skita i det. För mig handlar det inte om skrivna kontrakt och vad som är giltigt. Jag tycker bara inte att man gör så. I detta fallet så borde man ju kunna diskutera om vad som är bäst. Dialog alltså. Sen kanske man inte är överens. Men en dialog i alla fall så att uppfödaren är klar på vad som händer.

Jag var ute och seglade lite, skottet får jag avstå utan att det påverkar.
Så här säger reglerna

Genomgången MH – känd mental status
Krav på genomgången MH gäller hund född efter 2000.06.30, som uppnått 18 månaders ålder, för deltagande i SBK:s prov och tävling.
Såsom genomgången MH gäller för prov/tävling: Med genomgången MH menas att denna är helt genomförd, kryss i alla rutor, alternativt avbrutits av beskrivaren.
Såsom ”känd mental status” gäller för avel:
Fr.o.m. 2002.01.01 är det krav på ”känd mental status” för hund av SBK-ras för registrering av avkomma. Detta gäller tilltänkta avelsdjur av brukshundras födda efter 2000.01.01.
Med känd mental status menas att MH är helt genomförd, kryss i alla rutor, eller att beskrivaren avbrutit.
Beskrivaren avbryter.
Skall anges och signeras av beskrivaren på protokollet.
I det fall där föraren/ägaren avstår skott kommer ruta 5 att markeras (avstår skott). Samtliga rutor är därmed ifyllda och hunden har då genomgången MH och ”känd mental status”.

Svarar lite allmänt också

Hunden är bara året, så jag uppmanade henne att vänta och träna hunden på skott. Frågan är hur "paj" hunden är, det kan ju på ett sätt vara bättre för uppfödaren om hunden avstår, missförstå mig rätt... Som Berin skriver så kanske inte hunden klarar skramlet heller, och bara att sitta i bilen och höra de andra skotten kan ju bli helknas.

Nu verkar det som om hunden blev rädd på nyår och ägaren har inte tagit tag i hundens rädsla efter det... Men hon fick lite tips och har hon tur så fixar det sig...

En fråga bara, är det "bara" nyårsraketerna hon grundar att hunden är skotträdd på eller har hon varit i situationer där riktiga pistol skott skjutits av och där sett hundens reaktion?

Frågade samma sak, men det verkar som att hon grundar det hela på nyår. Så jag förklarade att det inte behövde vara samma sak...

Iaf, jag känner tjejen ganska dåligt, så mer än så vet jag inte, men hon fick lite tips och skulle ta upp det med sin instruktör.

Det jag störde mig på var att hon var så fokuserad på uppfödarens krav, jag vet inte hur hunden funkar.

Jag kan bara hålla med Brandgul i ämnet i övrigt. Jag hoppas att instruktören är medveten om att bara för att hunden reagerar på smällare så reagerar den inte på skott från pistol. Jag tycker det är synd om hon oroar sig över MH:et bara för den sakens skull. Låt hunden vara några månader till och gör Mh sen. Men det är endå ägarens beslut att ta hur hon väljer att göra med sin hund.

Om jag var i tjejens plats så skulle jag prata med uppfödaren, det verkar ju vara en bra ända att börja med och kanske få hjälp den vägen att jobba vidare oxå. Sen ang krav i kontraktet om det håller i en domstol, nej det tror jag inte.
Våran uppfödare hade som krav på sina valpköpare att de planerar att gå jaktprov som unghund men som h*n själv konstatera, man vet aldrig vad som händer, men det var i urvalsprocessen till vilka som skulle få möjlighet att köpa valp. H*n vill sälja sina hundar till jägare som har en plan med hur de vill använda sina hundar.

Men det är ju tråkigt om inte uppfödaren kan förstå dilemmat. En bra uppfödare borde ju kunna stötta genom en sådan situation. Kanske kan fixa fram någon som skjuter på lååångt avstånd osv. För är uppfödaren angelägen får hen ju hjälpa till också.

Men som Snurrfian skriver. Man letar efter sina valpköpare om man har specifika önskemål och då måste ju valpköparen vara införstådd med det också. Men... Som hon även skriver, saker kan hända på vägen...

Självklart. Jag personligen har gjort mycket för min uppfödares skull och jag kan ju anse att det är lite av min skyldighet när jag får köpa en valp.

Det jag reagerade på var väl att hundägaren i detta fallet kände sig pressad av att det stod i kontraktet. Jag förklarade att hon inte kunde kräva något och att det är i uppfödarens intresse att hunden kan genomföra MH:t, så om hunden då är så rädd kanske det är bättre av avstå.

Dock verkar det som om hundägaren överdriver hundens rädsla något efter lite snokande... Iaf, hon går inte min kurs och jag träffar henne sällan så jag är tyvärr inte så engagerad.

Jo jag förstår att hon känner sig pressad och jag tycker att det är dåligt av uppfödaren att bara ställa krav och inte hjälpa till på ett sätt som gynnar båda.

En annan grej i detta som jag tänkte på. Om uppfödaren har det som "krav" anser jag den ska betala MH.t också.

Det tycker inte jag men däremot kan uppfödaren arrangera MH för hela kullen däremot i mitt tycke om dom har det som krav för köparna. Jag kan förstå varför uppfödare vill ha som krav att man röntgar hunden och gör MH exempelvis. Jag som köpare måste ju också vara intresserad utav att göra detta för att följa upp aveln kan jag tycka. Jag skulle aldrig köpa en hund från en uppfödare som har som krav att man MH:ar hunden om man inte tänkt göra det.

Det tycker inte jag men däremot kan uppfödaren arrangera MH för hela kullen däremot i mitt tycke om dom har det som krav för köparna. Jag kan förstå varför uppfödare vill ha som krav att man röntgar hunden och gör MH exempelvis. Jag som köpare måste ju också vara intresserad utav att göra detta för att följa upp aveln kan jag tycka. Jag skulle aldrig köpa en hund från en uppfödare som har som krav att man MH:ar hunden om man inte tänkt göra det.

Fru Svensson kanske bara vill ha en hund, en sällskapshund. Och då ska inte hon behöva lägga ut flera tusen till för uppfödaren kräver ditt och datt. Man kan säga att man vore glad om hunden röntgades mm, men inte kräva. Kräver man, då får man allt betala det också.

Fast det har visst blivit svårare för de enskilda kennlarna att anordna MH för bara sina kullar.

Men jag kan hålla med Brandgul om att det handlar om etik. Har man lovat/ställt sig positivt till ett "krav" att göra MH så får man vara så god att göra det också.

Som någon annan påpekade så är det ju jätteskillnad på fyrverkerier och riktiga skott. Jag vet jakthundar som ligger under soffan och skakar på nyårsafton men som ligger och sover i bilen när Husse är på jaktskyttebanan.

För mig är det naturligt att man genomför både MH och röntgar, oavsett om uppfödaren har krav på det eller inte. Ett MH kostar inte många hundralappar och med tanke på vad man lägger ut på sin hund under dens liv är det ingenting. Visst röntgen är inte gratis men man vill väl veta att man har en frisk hund?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 642
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 735
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 913
Senast: Asko
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 626
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka