Krav i köpekontraktet.

Sv: Krav i köpekontraktet.

För man kan alltid köpa från en annan uppfödare :) Är det en väldigt numerärt liten ras så är det ju ännu viktigare att många valpar följs upp. Är man intresserad av en udda ras så borde man ju vara intresserad av att värna om den också. Numerärt stora raser så finns det säkerligen en annan uppfödare som passar en bättre!

Fru Svensson kanske bara vill ha en hund, en sällskapshund. Och då ska inte hon behöva lägga ut flera tusen till för uppfödaren kräver ditt och datt. Man kan säga att man vore glad om hunden röntgades mm, men inte kräva. Kräver man, då får man allt betala det också.

Men om Fru Svensson bara vill ha en sällskapshund så finns det ju uppfödare som föder upp sådana och inte kräver något mer än betalt av köparen. Men om man nu köper en valp från en uppfödare som ställer kravet MH så måste man ju vara beredd på det oxå. Det blir lite tramsigt om man ska komma och gnälla om det efteråt, sen som sagt kan det ju inträffa saker som man inte kan råda över men då bör man ju ta det till diskussion med uppfödaren. Med våran förra hund så var vi tydliga med att utställningar inte lockade oss, så hon tog med våran hund och ställde ett par gånger bara för att hon ville få en bedömning på honom.

För man kan alltid köpa från en annan uppfödare :) Är det en väldigt numerärt liten ras så är det ju ännu viktigare att många valpar följs upp. Är man intresserad av en udda ras så borde man ju vara intresserad av att värna om den också. Numerärt stora raser så finns det säkerligen en annan uppfödare som passar en bättre!

Så sant som det är sagt. :laugh:

*KL*

Alltså, jag tycker allt att det går lite dubbelmoral i det här nu.

I flera trådar här på buke och på andra hundforum så predikas det alltid när någon antingen ska skaffa valp eller om någon vill para sin hund att: kolla föräldrarnas MH och HD/AD-status och även kullsyskonens och tidigare avkommors resultat för enbart föräldrarnas resultat säger inte ett smack.

Men här säger då vissa att det bara är strunt att uppfödaren kräver det och att denne isf ska bekosta det om denne nu vill ha sina valpar beskrivna eller röntgade.

Jag menar, hallå?

Men om man nu köper en valp från en uppfödare som ställer kravet MH så måste man ju vara beredd på det oxå. .

Ja nåt annat har jag inte sagt. Då vet man det från början. Men skulle jag kräva det av mina köpare, skulle jag också betala vad det kostar. Varför ska de betala för något som jag vill.
Jo jag vet att folk kan vara intresserad av aveln osv, men fru Svensson ska också ha rätt att ha en hund, utan att ha en massa krav på sig. Folk som tex finns här har säkert tänket att man vill främja aveln mm. Men är faktiskt väldigt många hundägare som inte har en aning hur sånt går till. Och de ska inte behöva betala för något som de inte är intresserade av.

Jag tycker det är fult att kräva något när man köper en sak. Varför ska just uppfödare kunna kräva både det ena och det andra för något man sålt, det begriper inte jag.

Jag är själv uppfödare och jag kräver inget, men jag frågar om de vill göra MH och röntga. Jag kan inte tvinga dom.
Däremot får dom en kompensation om de gör detta. Men så länge jag frågar så har de ett val, dvs ingen tvång. Och det ska man ha rätt att ha när man köpt och betalt pengar för något som blir ens eget.

*KL*

Alltså, jag tycker allt att det går lite dubbelmoral i det här nu.

I flera trådar här på buke och på andra hundforum så predikas det alltid när någon antingen ska skaffa valp eller om någon vill para sin hund att: kolla föräldrarnas MH och HD/AD-status och även kullsyskonens och tidigare avkommors resultat för enbart föräldrarnas resultat säger inte ett smack.

Men här säger då vissa att det bara är strunt att uppfödaren kräver det och att denne isf ska bekosta det om denne nu vill ha sina valpar beskrivna eller röntgade.

Jag menar, hallå?

Varför ska valpköpare betala för uppfödarens avelsarbete?

Fru Svensson kanske bara vill ha en hund, en sällskapshund. Och då ska inte hon behöva lägga ut flera tusen till för uppfödaren kräver ditt och datt. Man kan säga att man vore glad om hunden röntgades mm, men inte kräva. Kräver man, då får man allt betala det också.

Men om det star i kontraktet sa vet Fru Svenson om det fran den dagen hon koper hunden. Varesig hon vill ha det till sallskap eller inte. Hon VET att det blir en (alternativt flera) utgifter till.

Jag haller med brandgul. Det handlar om etik. Har man skrivit pa att gora nagot sa har man. Om man sedan bedommer att det inte gar for nagon orsak kontaktar man uppfodaren och diskuterar med denna om vad man bor gora. Simple as that.:p

Men om det star i kontraktet sa vet Fru Svenson om det fran den dagen hon koper hunden. Varesig hon vill ha det till sallskap eller inte. Hon VET att det blir en (alternativt flera) utgifter till.

Jag haller med brandgul. Det handlar om etik. Har man skrivit pa att gora nagot sa har man. Om man sedan bedommer att det inte gar for nagon orsak kontaktar man uppfodaren och diskuterar med denna om vad man bor gora. Simple as that.:p

Men jösses, nu är du den andra eller tredje som inte läser vad jag skriver :)

Har man skrivit på ett sånt kontrakt, får man hålla sig till det.

Men jag skulle som uppfödare inte ens komma på tanken att tvinga mina valpköpare till saker. De har köpt en hund av mig och jag ska inte sen flera år efter komma och säga att nu och nu ska detta göras.
Jag anser de får välja själva. Gör dom det, så får de som sagt en kompensation av mig. Gör dom det inte, kan jag inte tvinga dom. Vill jag att det ska göras, så betalar jag.

Fair enough. Forvirringen och din uppfattning att vi inte laser dina svar kan ju bero pa sjalva fragan i den har traden.;)

Fair enough. Forvirringen och din uppfattning att vi inte laser dina svar kan ju bero pa sjalva fragan i den har traden.;)

Varför svarade du mitt inlägg då när du anser att jag inte skriver vad tråden handlar om..
Även om jag kom in på annat och andra svarade, så måste man väl läsa vad som står innan man svarar.

Trådar kan ju som det brukar göra, ändra inriktning.

Etik är en sak, vad som är lagligt är en annan.
Här i landet så är sådana tillägg i kontrakten inte giltiga.

Jag röntgar o MHar mina hundar av eget intresse, dels för att veta vad de kommer att hålla för, o dels för att jag värnar om mina raser o den sunda aveln av dessa.

Men visst är det lite så.

Det som i detta fallet störde mig var att hunden definitivt inte är redo för ett MH, men att hundägaren känner att uppfödaren har en nagel i ögat på henne.

Klart att så många hundar som möjligt ska röntgas och MH-testas, inget snack om saken. Nu kan det dock i detta läget förstöra mer än det hjälper, och då kan uppfödaren som föreslagits tidigare i tråden hjälpa hundägaren istället. Det är ju i bådas intresse att hunden fixar MH utan bekymmer.

Och jag har betalat allt själv som min hund har gjort, det gör man ju faktiskt oftast.

Jag är själv uppfödare och jag kräver inget, men jag frågar om de vill göra MH och röntga. Jag kan inte tvinga dom.
Däremot får dom en kompensation om de gör detta. Men så länge jag frågar så har de ett val, dvs ingen tvång. Och det ska man ha rätt att ha när man köpt och betalt pengar för något som blir ens eget.

Just det där med kompensation pratade jag med våran uppfödare om, och h*n konstaterade att tidigare så har h*n tagit ut ett högre valppris för att sedan betala tillbaka en del när valpen har gjort jaktprov och är röntgad men konstaterade att de som väljer den här rasen gör det för sitt intresse och är därför ändå intresserade av att göra jaktprov och röntgen oavsett så det blev bara pengar fram och tillbaka. Därför tyckte h*n att det var viktigare med utfrågningen före beslut om vilka som ska få valp än skriva in en massa i kontraktet, men då gäller det att ha en ras och en uppfödning som det finns valpköpare att välja emellan, vi pratade med fyra olika uppfödare som hade kullar den här gången och alla fyra hade uppåt 60 intresserade för varje kull... En del var självklart lätta att sortera ut men sen hade de många "bra" valpköpare oxå.

Jag anser ju fortfarande att det finns många uppfödare som inte ställer krav på MH och annat på sina valpköpare så det är inte svårt att hitta en valp utan krav, men om man nu som uppfödare ställer det kravet och man köper en valp från denne så tycker jag inte att man kan gnälla. Men det är min åsikt. ;)

Man det kanske är så om man har svårsålda valpar att man hamnar i det läget att man har en önskan, men hittar inte tillräckligt många valpköpare som vill/kan/förstår??? :confused: Tänkte inte på det.

, men om man nu som uppfödare ställer det kravet och man köper en valp från denne så tycker jag inte att man kan gnälla. Men det är min åsikt. ;)

Och det har jag inte sagt heller, för då har man accepterat kravet.

Kan tillägga att jag vet ingen uppfödare som ställer krav. Men de har en önskan och ordnar MH mm. Och det är helt ok tycker jag.
I år hade jag äran att få en klubb som fixade MH åt mig, så visst gör mina valpköpare MH. Och även de som inte gör MH hos "mig".
Men jag betalar ändå en viss summa för visa min tacksamhet att de gör det.

Sen har jag överlag åsikter om MH, eftersom jag tycker det säger så lite. Men det är en annan diskussion.

Senast ändrad:

Man det kanske är så om man har svårsålda valpar att man hamnar i det läget att man har en önskan, men hittar inte tillräckligt många valpköpare som vill/kan/förstår??? :confused: Tänkte inte på det.

Så är det inte för mig iallafall, har oftast kö innan jag parat. Men väntade bara på den komentaren från dig.

Senast ändrad:

Jag har absolut inte svårsålda valpar, tvärtom.. Jag ställer ändå inte en massa ogiltiga krav på mina valpköpare :cool:

Förstår inte riktigt varför uppfödare som frångår skk's kontrakt och genom att de ställer ogiltiga krav inte följer klubbens regler ska hållas som seriösare än vi som håller oss till kontraktet och de regler som gäller :confused:

Däremot har jag som Grana önskemål om röntgen, patellakoll, tandräkning & ögonlysning (vad, beror på rasen) och meritering.

Det som i detta fallet störde mig var att hunden definitivt inte är redo för ett MH, men att hundägaren känner att uppfödaren har en nagel i ögat på henne.

Fast det ställer ju en följdfråga: Har hundägaren pratat med uppfödaren om det hela? Jag hör ofta, när jag är på klubben, folk som tycker en massa om sina hundars uppfödare och i sin tur uppfödarnas åsikter kring deras hundar. Frågar man om de har pratat med med uppfödaren om saken så blir i regel svaret nej.

Vill uppfödaren ha in MH-statistik så inser ju säkert h*n också att det inte är en bra idé att skena iväg och göra ett MH på studs med en hund som inte är redo för det. Det kan ju inte vara kris och panik med att göra ett MH så fort hunden blir 12 månader.

Förstår inte riktigt varför uppfödare som frångår skk's kontrakt och genom att de ställer ogiltiga krav inte följer klubbens regler ska hållas som seriösare än vi som håller oss till kontraktet och de regler som gäller :confused:

Däremot har jag som Grana önskemål om röntgen, patellakoll, tandräkning & ögonlysning (vad, beror på rasen) och meritering.

Jag undrar mest om hundens ägare, verkligen har det inskrivet i kontraktet. Just nu spånar vi ju mest kring ämnet, baserat på ett samtal som Lady Vip har haft med hundägaren. Det är kanske hundägaren som upplever det som ett krav för att uppfödaren väldigt gärna ser att det genomförs på samtliga hundar från den kenneln.

Men står man som valpköpare vid köpetillfället och lovar att uppfylla de önskemålen som uppfödaren har, så tycker jag allt att man får se till att hålla det löftet.

Min hunds uppfödare har precis som många andra önskemål om röntgen och har anordnat MH på sina kennelläger. Gör man MH på eget initiativ blir hon väldigt glad men det är inget hon kommer bedriva hetsjakt på valpköparna för att de ska genomföra.

Hugger sista knappen
Min uppfödare vill att alla valpköpare gör MH, MT ögonlysning samt rötgen på både höfter och armbågar.
Detta står inte i kontrakten eftersom han själv säger att "Jag kan ju inte tvinga er, bara önska"
Vi bekostar detta själva men just MH och MT anordnar uppfödaren så vi behöver inte jaga testtillfällen själva. Detta gör han för att få hela kullen testad vid samma tillfälle med samma förutsättningar. Jag tycker det är en bra service. Min ras är inte så stor till antalet individer så för mig är det viktigt att se åt vilket håll det går, särskilt som rasen haft lite problem genom åren.
Vad gäller röntgen ligger det i mitt eget intresse som ägare till en aktiv hund att veta att den är frisk.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 641
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 680
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 913
Senast: Asko
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 626
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka