Krävs tillvänjning, till hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare BonRaiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 424
B

BonRaiz

Sökte tråd i ämnet, men hittade inte....

Ofta talar man om tillvänjning fr hö till bete, hur den skall gå till, för att hästen vänjer sig så skonsamt som möjligt....

Men hur är det då med tillvänjning åt andra hållet?
Dvs från bete till hö....?

På hösten, när betet börjar tryta, tilläggsfodrar man med hö i hagen el?
Och vad gör man mitt på sommarn, om hästen av olika andledningar måste bli stallad?
Blir det då en hastig foderbyte utan tillvänjning?

Hur gör ni och vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Krävs tillvänjning, till hö?

Det är alltid önskvärt att göra en gradvis övergång från ett foder till ett annat. Vi har våra på lösdrift så det blir naturliga övergångar mellan sommar och vinter.

Jag vänjer alltid pållen från bete till hö också. Man kan ju inte komma ifrån att det faktiskt är ett foderbyte. :)

Men vi brukar börja lägga ut lite hö i hagen i slutet på betessäsongen när gräset börjar tryta. Lägger bara ut en liten tuss i början som sedan ökas efterhand. På så vis är ju hästarna invanda när det är dags att stalla in.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar...

Ja, precis vad mitt sunda förnuft säger...
Och om jag förståt saken rätt, är det ännu viktigare om hästarna inte går o betar på "vallen", där höet är taget ifrån...

Vi har våra hästar i beteshagar, som de klarar sig på mkt bra, men så fort de kommer in, får de en tuss m hö, för att om det blir "panik-installning" vara vana vid det..
Men på hösten får de gå på "hövallen"..när den vuxit till sig mer...
Det jag märker på dom är oxå, att de gärna äter det under sommarn...gräs får de ju tugga mkt mer utav, speciellt under sensommarn, för att få i sig samma mängd näring....

Har någon erfarenheter (dåliga/ bra) av att man blivit tvungen att pga ex skada stalla in en längre tid, under betestiden...och hästen har fått "men" för hastig foderbyte?
Hur individuellt är det, att hästen reagerar på et el annat sätt?

Hej. Tack och lov har jag ingen erfarenhet av att, pga skada eller liknande, ha varit tvungen att stalla in och därmed helt plötsligt byta foder.

Men däremot när jag köpte min senaste häst blev det ett tvärt byte. Tänkte tyvärr inte på att jag kanske borde köpt med mig några höbalar från gamla ägaren. Nu gick det bra ändå men visst vart hästen lite lös i magen ett tag.

Men förra sommaren och förra igen så fodrade vi faktiskt lite hö ute i hagen under hela betesperioden. Inte så mycket, för det behövdes verkligen inte för hästarnas hull :D, men i alla fall något knappt kg.

Och anledningen var faktiskt för att det inte skulle bli någon jätte-chock i fall vi var tvugna att stalla in. Sen vet jag inte säkert om det knappa kg pållen fick verkligen skulle lindra "foderbytes-chocken" ifall man helt plötsligt hade behövt stalla in och ge enbart hö.

Denna sommar har vi dock inte kunnat göra det eftersom vi inte hade något hö kvar när hästarna gick på bete. Massor blev fördärvat av det milda, fuktiga vädret som rådde i vintras.

Vårt sommarbete räcker inte till längre så just nu stödfodrar vi med fjolårshöet, men jag ska hämta nytt hö i helgen, men då vågar jag inte lägga ut så mycket som vi gör av det gamla höet utan får öka på lite i taget istället.
Våra hästar är hungriga trots att det finns en del gräs kvar i sommarhagen, vet inte om det är urregnat för de blir inte mätta av det iallafall :crazy:

:rofl: Ja, det kan jag hålla med om...mätta blir de inte, men har ändå en kula som heter duga:rofl:

Undra om det inte är mest vatten de får i sig nu och luft;)
För efter 3-4tim inne, är de mkt slankare i sina magar...

Ja vi vänjer åt det hållet också, dock inte lika långsamt. Antingen stödfodrar vi i slutet av betet med lite hö, eller så utnyttjar vi det att det vuxit en hel del gräs i vinterhgen medan hästarna varit borta. De får då något kilo hö ute om de går kvar på nätterna i början, eller så får de ca 1-2 kilo hö för natten plus halm inne och lever på gräs under dagarna tills även det gräset börjar sina då vi successivt ökar högivan tills den är på en normal nivå.

Putt putt....

Har någon erfarenheter (dåliga/ bra) av att man blivit tvungen att pga ex skada stalla in en längre tid, under betestiden...och hästen har fått "men" för hastig foderbyte?
Hur individuellt är det, att hästen reagerar på et el annat sätt?

Här blir det lite hö i boxen efter träning, vila ca 1 timma innan utsläpp. Så länge betet håller måttet får dom inget i hagen men vartefter det tryter på tillväxten lägger jag ut mer och mer så tillvänjningen blir lite per automatik...

Jag kör alltid med sjukhage och i plaststolparnas tid funkar det i betestid även det;)...och då jag ger hö efter träning i boxen så gör det inget med ökad högiva för en period. Sker ju i tävlingssammanhang titt som tätt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på... 9 10 11
Svar
217
· Visningar
14 204
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett... 2
Svar
28
· Visningar
4 407
Senast: lovehorses
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: Vinur
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 925
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka