Kreditkort och debitkort vid resa

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har förstått att man kan få en del försäkringar gratis om man betalar resa och uppehälle med ett kreditkort. Vilket kreditkort är bäst och billigast? Resan gäller för ett utomeuropeiskt land. Behöver också tips på debitkort där uttag och betalning inte kostar något extra utomlands. När jag gjorde senaste långresan var det 2008 och då var det ICA-banken som var bäst. Kan ju dock ha hänt en del sen dess tänker jag. :D
 
Ica är inte alls lika förmånligt längre, de tar både valutapåslag och numera en avgift vid uttag om annat än euro utomlands.

Många debitkort har däremot också reseförsäkring och avbeställningsskydd om det var det du avsåg med försäkringar
 
Ica är inte alls lika förmånligt längre, de tar både valutapåslag och numera en avgift vid uttag om annat än euro utomlands.

Många debitkort har däremot också reseförsäkring och avbeställningsskydd om det var det du avsåg med försäkringar

Jaha, trodde bara kreditkort hade det! Tack! Ska kollas upp! :)

Vet du något debitkort som inte har valutapåslag (eller mindre) och gratis uttag och betalningar utomlands? Det viktigaste är väl egentligen gratis uttag, i värsta fall får man väl ställa om och leva några veckor med kontanter. :D
 
Jaha, trodde bara kreditkort hade det! Tack! Ska kollas upp! :)

Vet du något debitkort som inte har valutapåslag (eller mindre) och gratis uttag och betalningar utomlands? Det viktigaste är väl egentligen gratis uttag, i värsta fall får man väl ställa om och leva några veckor med kontanter. :D
Tyvärr inte. Nu har jag inte rest så mycket senaste åren och innan hade Ica gratis uttag, men valutapåslag och då när jag kollade hitta jag ingen som hade varken avgift eller valutapåslag så som Ica hade innan. Ica har t.o.m. vid något tillfälle haft högre valutapåslag än min andra bank så det är också värt att jämföra när man väl reser för sånt ändras lite då och då.
 
Det är inte kortet i sig egentligen som ger försäkringen, utan Mastercard. Så det behöver inte vara ett kreditkort.
Fördelen med kreditkort på resa är dock flera, tex extra försäkring, poäng, rabatter etc, finns flera jämförelsesidor för att se skillnader.
Många kort idag har dock valutapåslag och avgifter för uttag, så det är ofta mer värt att ta ut pengar en gång än flera tex.
 
Forex kreditkort. Inget påslag eller avgift vid uttag utanför EU, ingen avgift vid betalning med kort i butik. Ingen växlingsavgift vid köp av valuta eller uttag i Forex-automat. Numera MasterCard.

Edit: däremot avgift vid uttag inom EU, vill jag minnas.
 
En sak som är bra att tänka på att ibland utomlands när man betalar med kort så räknar kortläsaren om till kortets hemmavaluta och frågar om man vill betala i lokal valuta eller sin egen valuta.

Det är nästan alltid mest fördelaktigt att ta kreditkortsbolagets växlingskurs jämfört med inköpsställets kurs! Så betala i lokal valuta om ni inte har stenkoll på kurserna.
 
Jag har förstått att man kan få en del försäkringar gratis om man betalar resa och uppehälle med ett kreditkort. Vilket kreditkort är bäst och billigast? Resan gäller för ett utomeuropeiskt land. Behöver också tips på debitkort där uttag och betalning inte kostar något extra utomlands. När jag gjorde senaste långresan var det 2008 och då var det ICA-banken som var bäst. Kan ju dock ha hänt en del sen dess tänker jag. :D
För att få reseförsäkring så brukar man behöva betala en del eller hela resan med det kreditkortet.
Exempelvis på Amex är det 75% av resan som behöver betalas med kortet för att deras reseförsäkring ska gälla.
 
Ett tips, dock: Ha gärna med ett extrakort till ett annat konto ifall det andra kortet blir stulet eller borttappat. Jag har ett extrakort kopplat till ett extrakonto. Försvinner kortet spärrar jag det genast, och för sen över pengar från bankkontot till extrakortets konto. Annars blir man sittande utan kort och utan tillgång till sina pengar. (Extrakortet förvarar jag givetvis separat, oftast i ett fack i själva resväskan, inte i nån ficka eller väska jag bär runt på.)
 
Kortet debit- som kreditkort kan ge reseförsäkringar. Kolla det finstilta på korten. Kreditkort ger dock ett lite högre skydd via konsumentkreditlagen.

”Om du har köpt något på kredit och har ett krav mot företaget kan du ställa samma krav på kreditgivaren som på företaget. Har du till exempel betalat en resa med ditt kreditkort och något händer med resan som gör att du har rätt att få pengar tillbaka, kan du begära pengarna från kreditgivaren om researrangören inte betalar dig. Kreditgivaren är lika ansvarig som företaget. Det kallas att du har invändningsrätt.”
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkreditlagen/

Vid kreditköp har konsumenten rätt att framställa samma invändningar mot kreditgivaren som denne kan göra mot säljaren enligt 29 § konsumentkreditlagen (2010:1846). Det innebär till exempel att kreditgivaren kan komma att få stå till svars gentemot konsumenten om säljaren inte levererar den köpta varan.
https://www.konsumentverket.se/for-...ter/krediter/invandningsratten-vid-kreditkop/

Det är därför jag gör alla mina dyrare inköp, vitvaror, telefoner osv med ett kreditkort.
 
Ett tips, dock: Ha gärna med ett extrakort till ett annat konto ifall det andra kortet blir stulet eller borttappat. Jag har ett extrakort kopplat till ett extrakonto. Försvinner kortet spärrar jag det genast, och för sen över pengar från bankkontot till extrakortets konto. Annars blir man sittande utan kort och utan tillgång till sina pengar. (Extrakortet förvarar jag givetvis separat, oftast i ett fack i själva resväskan, inte i nån ficka eller väska jag bär runt på.)
Och ett kreditkort att ta fram när de på hotellet vill ha på rummet för deposition. Tråkigt om man räcker fram sitt debitkort och de reserverar 5000 kr som man inte har disponibelt förens nån vecka efter utcheckning. Då är det bättre att ha det på ett kreditkort och pengar som inte finns.
 
Tack för svar! :) Ska läsa igenom villkoren för olika kort ordentligt, verkar vara lite olika vad som ingår i försäkringar och avbeställningsskydd. Troligtvis kommer jag betala resor och boende med kreditkortet för samtliga i sällskapet och då verkar det vara lite olika vad som ingår för övriga medresenärer.

Och visst har jag inte missuppfattat kreditkort med att det inte kostar någon ränta att betala med dem så länge man betalar räkningen direkt?
 
Tack för svar! :) Ska läsa igenom villkoren för olika kort ordentligt, verkar vara lite olika vad som ingår i försäkringar och avbeställningsskydd. Troligtvis kommer jag betala resor och boende med kreditkortet för samtliga i sällskapet och då verkar det vara lite olika vad som ingår för övriga medresenärer.

Och visst har jag inte missuppfattat kreditkort med att det inte kostar någon ränta att betala med dem så länge man betalar räkningen direkt?
vissa kort har ränta direkt, andra inte. Jag har ett kreditkort som ingick i paketet hos min bank, lönekonto, debitkort och kreditkort. Det kreditkortet lägger ränta från första köpet. Aldrig använt och kommer aldrig göra det heller 😂
 
Ett tips. Undvik Klarnas kort. Även om man har köpet på faktura så krånglar de och hävdar att kortet inte är ett kreditkort, fast det är det. Bråkade i ett halvår med dem när ett reseföretag gick i konkurs och de inte ville stryka fakturan. Fick gå via jurister och hänvisa till konsumentkreditlagen först då gav de med sig.
 
vissa kort har ränta direkt, andra inte. Jag har ett kreditkort som ingick i paketet hos min bank, lönekonto, debitkort och kreditkort. Det kreditkortet lägger ränta från första köpet. Aldrig använt och kommer aldrig göra det heller 😂

Haha nä det förstår jag! Men då om man tex har ett kort med 45-50 räntefria dagar exv, då kan man betala vad det kostar när fakturan kommer utan ränta?
 
Ja, haft två kreditkort i många år och betalar alltid fakturan i tid så jag har då sluppit ränta.
Japp, samma här.

Betalar hela beloppet på en gång och har aldrig betalt ränta.

Kommentar i största allmänhet:
Räntan börjar vanligtvis ticka om man bara avbetalar en liten del av summan varje månad. Då uppstår (ju) en vanlig konsumtionsskuld med de räntevillkor banken har.

För att få produktskydd men slippa betala ränta lönar det sig att hålla koll på hur mycket man handlat för, så att man helt säkert kan betala hela summan på en gång. Då blir det inga problem alls med att köpa på kredit.

Att däremot avbetala bara en liten del/månad blir däremot väldigt dyrt pga kreditkortens ränta brukar vara kring 12 %.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 372
Senast: Trott
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 763
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp