Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Det var förra, och det är en skam att Biden inte återupprättade det.
Jag undrar om Iran hade velat det dock, med risken för Trump inom bara ett par år som skulle lika gärna kunna riva det igen.

I don’t blame them liksom, varför sätta sig ned och diskutera fram ett likadant kontrakt som ändå innehöll ett par rejäla nackdelar för dem när det kan gå till spillo igen.

So far, so good. Även om jag inte skulle valt Kushner och Witkoff som en del av delegation mtp deras affärsintressen i mellanöstern. Iofs har Kushner sagt att han tycker Iran kan behålla sitt uran. Samtidigt som han fått 2 miljarder från saudiarabien och är djupt inblandad i att återuppbygga Gaza.
Alltså Kushner :banghead::banghead::banghead: Vad fan har han för erfarenhet av sånt här? Av att vara gift till Trumpens dotter? 🙄

Jag undrar om Iran hade velat det dock, med risken för Trump inom bara ett par år som skulle lika gärna kunna riva det igen.

I don’t blame them liksom, varför sätta sig ned och diskutera fram ett likadant kontrakt som ändå innehöll ett par rejäla nackdelar för dem när det kan gå till spillo igen.
Klart de hade velat, Ali Khamenei hade ändå en fatwa på kärnvapen. Sedan såg ju förövrigt inte ut som att Trump skulle återfå makten igen innan typ året innan valet, dessutom. Och Iran var den seriösa parten i förhandlingarna om ett nytt avtal med Trump-administrationen, bara det att de blev huggna i ryggen och attackerade i samband med förhandlingarna både i somras och i februari.

Klart de hade velat, Ali Khamenei hade ändå en fatwa på kärnvapen. Sedan såg ju förövrigt inte ut som att Trump skulle återfå makten igen innan typ året innan valet, dessutom. Och Iran var den seriösa parten i förhandlingarna om ett nytt avtal med Trump-administrationen, bara det att de blev huggna i ryggen och attackerade i samband med förhandlingarna både i somras och i februari.
Jaså? Jag känner tydligen alltför lite till om detta avtal och mest om vad som Iran skulle göra enligt det. Vad var dessa starka fördelar för dem?

Tror de har förhandlat i 14-15 timmar nu... sett rapporter om att de ska fortsätta på söndagen, andra som antyder att det kanske inte blir så.

Det hela kokar väl ned i att Iran insett att de har en betydande maktfaktor i kontrollen av Hormuzsundet. USA:s alternativ är en fullskalig invasion och ta kontroll över landet vilket de inte är så sugna på eller få till någon form av överenskommelse. Sen är det då Israel som vill se så mycket förstörelse som möjligt.
En sak jag inte förstår, är varför man inte börjar tala om att bygga en kanal genom "spetsen" vid Hormuzsundet (UAE), det är kanske 2-3 mil, och visserligen blir inte en kanal färdigbyggd på en kafferast, men de skulle ju onekligen förändra dynamiken för sjöfart i området.

En sak jag inte förstår, är varför man inte börjar tala om att bygga en kanal genom "spetsen" vid Hormuzsundet (UAE), det är kanske 2-3 mil, och visserligen blir inte en kanal färdigbyggd på en kafferast, men de skulle ju onekligen förändra dynamiken för sjöfart i området.

Idén om en kanal för att skära förbi Hormuz har funnits, men det är svårbyggd terräng med bergsområden och stora höjdskillnader vilket skulle göra det extremt dyrt och begränsa storleken på fartyg väldigt mycket. Jämfört med Panamakanalen blir höjdskillnaden mer än 10 gånger större, och då klarar Panamakanalen inte av att slussa igenom ens 50 fartyg per dag (kommer inte ihåg hur mycket av det som kan vara Panamax respektive Neopanamax, men båda delarna är mycket mindre fartyg än Suezmax och Suezkanalen kan ju inte heller ta en fullastad supertanker).

En så smal kanal som det skulle vara fråga om blir ju också väldigt känslig för störningar, och är det något sjöfarten inte vill riskera så är det oväntade störningar så i fredstid skulle den med största sannolikhet stå rätt oanvänd.

Väldigt mycket pengar och väldigt lång byggtid för rätt begränsad nytta alltså.

Idén om en kanal för att skära förbi Hormuz har funnits, men det är svårbyggd terräng med bergsområden och stora höjdskillnader vilket skulle göra det extremt dyrt och begränsa storleken på fartyg väldigt mycket. Jämfört med Panamakanalen blir höjdskillnaden mer än 10 gånger större, och då klarar Panamakanalen inte av att slussa igenom ens 50 fartyg per dag (kommer inte ihåg hur mycket av det som kan vara Panamax respektive Neopanamax, men båda delarna är mycket mindre fartyg än Suezmax och Suezkanalen kan ju inte heller ta en fullastad supertanker).

En så smal kanal som det skulle vara fråga om blir ju också väldigt känslig för störningar, och är det något sjöfarten inte vill riskera så är det oväntade störningar så i fredstid skulle den med största sannolikhet stå rätt oanvänd.

Väldigt mycket pengar och väldigt lång byggtid för rätt begränsad nytta alltså.

En snabb googling av världens dyraste byggprojekt ger att en sådan kanal skulle kvala in på den listan.

Jämfört med Panamakanalen blir höjdskillnaden mer än 10 gånger större, och då klarar Panamakanalen inte av att slussa igenom ens 50 fartyg per dag
Panamakanalen har också en annan fördel, jämfört med en kanal som ligger i en öken; ska det slussas behövs det fylla på med vatten.

Det är mycket mer ekonomi och mindre bekymmer att bygga multipla högkapacitetpipelines denna sträcka.

Enligt The New York Times har förhandlingarna mellan USA och Iran nått ett dödläge i tre nyckelfrågor
1 Hormuzsundet: USA kräver ett omedelbart återöppnande; Iran är inte villigt att ge upp sitt påtryckningsmedel förrän ett slutligt fredsavtal har nåtts.
2. Anrikat uran: Ödet för cirka 900 pund höganrikat uran är fortfarande oklart.
3. Frysta tillgångar: Iran kräver frigivning av omkring 27 miljarder dollar i blockerade inkomster utomlands.

En snabb googling av världens dyraste byggprojekt ger att en sådan kanal skulle kvala in på den listan.
Kommer inte osökt att tänka på när Biden-administrationen fick för sig att bygga en tillfällig flytande pir i Gaza för att kunna leverera nödhjälp, istället för att pressa Israel att släppa in tillräckligt med förnödenheter via landvägen. Den kunde bara användas strax över 20 dagar och kostade typ 230 miljoner dollar. Det framstod som ett skämt, även om det är en spottstyver jämfört med vad det här projektet skulle kosta.

Men nu sitter en annan amerikansk president lite i samma sits pga. ett krig de delvis startat på grund av Israel och en anledning till att förhandlingarna med Iran kört fast är att USA inte verkar intresserade av att tygla Israel i Libanon (även om det inte är den enda punkten som gjort att det kört fast). Lägg dessutom till att Trump verkar älska att starta stora och dyra byggprojekt. Ibland verkar han ju dessutom få en fix idé som han inte släpper taget om, så hoppas verkligen inte att han får för sig att det här är den bästa lösningen.

Frågan är vad som kommer hända näst. Trump hotade ju med att förinta en hel civilisation är. Men militärt hot är inte ett optimalt politiskt val för Trump. Om kriget återupptas kommer marknaderna att krascha och inflationen att stiga. Sen har väl inte USA så jättestort stöd för fler krig.

Frågan är vad som kommer hända näst. Trump hotade ju med att förinta en hel civilisation är. Men militärt hot är inte ett optimalt politiskt val för Trump. Om kriget återupptas kommer marknaderna att krascha och inflationen att stiga. Sen har väl inte USA så jättestort stöd för fler krig.
Ja, det funderar jag också över, vad sker nu och vad var egentligen syftet med de här förhandlingarna i Pakistan.

Ja, det funderar jag också över, vad sker nu och vad var egentligen syftet med de här förhandlingarna i Pakistan.
Min förhoppning är att verkligheten kommer ikapp Trump och att han inser att ett fortsatt krig inte gynnar någon och att han därmed drar sig ur. Men med tanke på hur sjuk han verkar så vet man aldrig

Min förhoppning är att verkligheten kommer ikapp Trump och att han inser att ett fortsatt krig inte gynnar någon och att han därmed drar sig ur. Men med tanke på hur sjuk han verkar så vet man aldrig
Jag tror det är andra krafter som styr och som vill se fortsatt krig, frågan är hur stort deras inflytande över Trump-administrationen är, hitintills verkar de ha haft närmast total makt över vad som sker men det kan ändras.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka