Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Jag är lite nyfiken på tankegångarna bakom att inget europeiskt land bjudits in. (Nu menar jag inte att vara eurocentrisk och att vi har rätt att vara med :o långt därifrån!)
Tex Spanien hade varit ett intressant val för Iran, men jag antar att de hade bara två val och då ville ha stormakter. (Samt kanske som du säger, att Putin är ett intressant val pga KGB-agenten Trumpen.)

USA antar jag att Trumpen knappast hade velat ha något EU land med? Eller så är de två valda länderna mera involverade i detta?

Fast jag är nyfiken på varför Iran inte ville ha UAE med, vet någon anledningen?
UAE är den gulfstaten som är närmast allierad med Israel, och förmodligen den staten som backade USA och Israels olagliga anfallskrig mest.

Ryssland och Kina är ju två starka allierade. Trump förstår bara hårt mot hårt, som den diktatorn han är.
Spanien har nog inga direkta samtal med Iran, så valet var nog rätt självklart.

Sen förstår jag dock inte varför gulf-länderna slickar Trumps bak så mycket. Dom borde väl snarare försöka värna om stabilitet i regionen med sina grannländer.

Usa har väl inga direkta vänner i Europa inte ens Kanada vill leka med Trump
Trumps USA har verkligen inte många vänner kvar 😅

Som mobbaren på skolgården, kvar är bara de som gärna skulle stabba honom i ryggen om de såg en vinst i det.

Ungern och Orban, men han är ingen spelare på den här nivån.
Och de är ju lite mera av "friends to my friends (Ryssland) are my friends" dessutom.

Skulle inte vara förvånad om Putin hade lagt några välvalda ord i Trumpens öra om detta. Han kände väl knappast ens till Ungern och Orban förut 🙄

Det ska bli väldigt intressant att se vad man kommer fram till under förhandlingarna. Iran lär knappast acceptera att Israel fortsätter bomba Libanon. USA kan nog inte fortsätta kriga länge till utan att USA tappar allt förtroende för Trump.

Det ska bli väldigt intressant att se vad man kommer fram till under förhandlingarna. Iran lär knappast acceptera att Israel fortsätter bomba Libanon. USA kan nog inte fortsätta kriga länge till utan att USA tappar allt förtroende för Trump.
Det är redan tal om att Iran ska få tillgång till sina frysta tillgångar som finns i Qatar iaf, sedan hoppas jag att Iran inte kommer nöja sig med att Israel och Libanon ska ha "fredssamtal" nästa vecka - vilket mest känns som ett skämt.

Det är redan tal om att Iran ska få tillgång till sina frysta tillgångar som finns i Qatar iaf, sedan hoppas jag att Iran inte kommer nöja sig med att Israel och Libanon ska ha "fredssamtal" nästa vecka - vilket mest känns som ett skämt.
Jag har svårt att tro att Iran nöjer sig med det. Iran bryr sig väldigt mycket om både palestinierna och Libanon. Vapenvilan i Libanon var dessutom en avgörande punkt i irans 10 punkt lista enligt vad jag har läst i iranska media.

Kamala Harris: Trump skadade USA:s trovärdighet kraftigt genom att attackera Iran

USA:s vicepresident under Biden-administrationen: Efter detta krig har USA blivit opålitligt och förlorat sitt inflytande, och att återuppbygga detta förtroende kommer att ta åratal.

Den nuvarande regeringen tror inte på allianser och internationella relationer, vilket har försvagat USA:s position.

USA:s makt är inte bara militär, utan också beroende av mjuk makt och allierades förtroende, något som nu har försvunnit.

Kamala Harris: Trump skadade USA:s trovärdighet kraftigt genom att attackera Iran

USA:s vicepresident under Biden-administrationen: Efter detta krig har USA blivit opålitligt och förlorat sitt inflytande, och att återuppbygga detta förtroende kommer att ta åratal.

Den nuvarande regeringen tror inte på allianser och internationella relationer, vilket har försvagat USA:s position.

USA:s makt är inte bara militär, utan också beroende av mjuk makt och allierades förtroende, något som nu har försvunnit.
Synd bara att hon saknar trovärdighet i den här frågan, eftersom att hon också utmålade Iran som USAs största fiende i debatten mot Trump, och beroende på vilka väljare hon talade så sa hon "all options are on the table" gällande Iran, även om hon föredrog diplomati.

https://www.timesofisrael.com/harri...on-the-table-to-stop-iran-from-going-nuclear/

Men det är såklart positivt om ledande politiker omvärderar sina tidigare ståndpunkter.

Synd bara att hon saknar trovärdighet i den här frågan, eftersom att hon också utmålade Iran som USAs största fiende i debatten mot Trump, och beroende på vilka väljare hon talade så sa hon "all options are on the table" gällande Iran, även om hon föredrog diplomati.

https://www.timesofisrael.com/harri...on-the-table-to-stop-iran-from-going-nuclear/

Men det är såklart positivt om ledande politiker omvärderar sina tidigare ståndpunkter.
Var det under den förra eller denna presidentperiod som Trump rev Obamas avtal med Iran om deras nuclear vapen? 🤔

Tillägg: Inget hon sa där motsäger det du skriver om ovan väl?

Det hela kokar väl ned i att Iran insett att de har en betydande maktfaktor i kontrollen av Hormuzsundet. USA:s alternativ är en fullskalig invasion och ta kontroll över landet vilket de inte är så sugna på eller få till någon form av överenskommelse. Sen är det då Israel som vill se så mycket förstörelse som möjligt.

Fast det säger alla amerikaner. Den åsikten betyder ju inte att man går i krig.

Ett amerikanskt jagarfartyg var på väg från Fudjaira hamn mot Hormuzsundet och mötte omedelbart en reaktion från de väpnade styrkorna

Irans väpnade styrkor övervakade noggrant positionen för detta jagarfartyg, informerade förhandlingsdelegationen i Pakistan, och den iranska delegationen vidarebefordrade omedelbart ärendet till den amerikanska sidan via den pakistanska medlaren. Samtidigt gavs en allvarlig varning till jagarfartyget att det skulle bli måltavla om det närmade sig Hormuzsundet.

Iran meddelade tydligt via den pakistanska medlaren att "om fartygets rörelse fortsätter kommer det att bli måltavla inom 30 minuter och förhandlingarna mellan Iran och USA kommer också att skadas".

Enligt information ledde den resoluta reaktionen från de väpnade styrkorna tillsammans med varningen och uppföljningen från förhandlingsdelegationen till att order om att stoppa detta fartyg utfärdades.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka