Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Ingenting är svart och vitt. Men jag tror de flesta är överens om att Ryssland är extremt mörkgrå. Likaså USA, Israel, Iran, Libyen, Kina och andra. Man kan fördöma USA och Israel utan att hylla Irans regim.
Ja och jag tycker faktiskt att det är värre att bomba ett främmande land än vad det är att ha diverse förtryckande lagar i sitt egna land. Det är väl ingen här som HYLLAR iran? Att lägga fram fakta är knappast att hylla.

Ingenting är svart och vitt. Men jag tror de flesta är överens om att Ryssland är extremt mörkgrå. Likaså USA, Israel, Iran, Libyen, Kina och andra. Man kan fördöma USA och Israel utan att hylla Irans regim.
Är lite osäker på var du anser att gränsen går för att hylla Irans regim? Jag ser det tex. inte som att hylla regimen att påpeka att Iran har väldigt många kvinnor som är högt utbildade (särskilt inom STEM), det tar liksom inte bort annan diskriminering mot kvinnor som finns i landet.

Är lite osäker på var du anser att gränsen går för att hylla Irans regim? Jag ser det tex. inte som att hylla regimen att påpeka att Iran har väldigt många kvinnor som är högt utbildade (särskilt inom STEM), det tar liksom inte bort annan diskriminering mot kvinnor som finns i landet.

Det spelar ingen roll hur många högutbildade kvinnor det finns i Iran när de skjuter ner obeväpnade demonstranter och mördar kvinnor för att de inte bär slöja. Eller håller människor, iranier och utländska medborgare fängslade i flera år, under tortyrliknande förhållanden.

USA har många högutbildade kvinnor liksom makthavare och politiker, likaså Israel. Kvinnliga makthavare och politiker lyser med sin frånvaro i Iran. Så det är inget bevis för hur human en regim är eller inte.

Det spelar ingen roll hur många högutbildade kvinnor det finns i Iran när de skjuter ner obeväpnade demonstranter och mördar kvinnor för att de inte bär slöja. Eller håller människor, iranier och utländska medborgare fängslade i flera år, under tortyrliknande förhållanden.

USA har många högutbildade kvinnor liksom makthavare och politiker, likaså Israel. Kvinnliga makthavare och politiker lyser med sin frånvaro i Iran. Så det är inget bevis för hur human en regim är eller inte.
Men det var ju i stort sett min poäng? Att Iran har en hög andel välutbildade kvinnor tar inte bort det faktum att det finns annan diskriminering. Tycker det är märkligt att tolka ett sådant påpekade som att hylla regimen, som du verkar göra med tanke på vilket laddat svar du skrev.

Och att USA har många kvinnliga beslutsfattare tar inte bort det faktum att de varit och är väldigt hänsynslösa i sina militära kampanjer mot andra länder.

Appropå Irans legovideo, så innehöll en av den enaste videon att Iran förberedde sig för att kärnvapenbomba USA, specifikt Los Angeles och Washington D.C. Men i i själva verket visar den att kärnvapnet faktiskt kommer från Israel och det är alltså en falsk flagg operation plaerad av Israel som iran fått reda på genom hemlighetsstämplat material, och årtalet 2028 syns i bakgrunden i dessa dokument. Man ser att irans talesperson för kriget i media läser hemlighetsstämplat material från israel.

Jag tror att det är därför iran varnat om att Israel kommer att utföra falsk flagg operationer för att få med sig USA på större attacker.
Videon skildrar också hur Trump styrs som en marionett av Netanyahu, och efter attacken visas amerikaner i kedjor som förs bort av israeliska soldater eller vad som ser ut att vara FN-militär personal.

Nu har jag både läst iransk media och sett flera av dessa legovideos och hittills måste jag säga att det varit väldigt trovärdigt när det gäller rapportering och information. Legovideos använder iran för att dom vet att folk inte lyssnar eller läser amerikanska nyheter utan att man når ut bättre till oss i väst genom klipp och musikVisa bifogad fil 184175
Hmm nåja, jag skulle nog vara källkritisk ändå. Iran är visserligen oskyldiga i detta krig, men annars har de en rätt smutsig byk.
Jag erkänner att jag har svårt att tro att Netanyahu skulle genomföra attacker på USAs mark. Dels det fysiska avståndet och den enorma risken att få ett framtida USA utan Trump emot sig.

Sverige och Frankrike föreslår mer begränsade åtgärder, riktade mot att begränsa handel med illegala bosättningar. Visst, det borde vi oavsett, det är en skam att det inte genomförts än - men det är väldigt futtigt och bemöter egentligen inte krigsbrotten eller nya lagen om dödstraff för palestinier.
https://www.irishtimes.com/world/eu...eu-tariffs-on-goods-from-israeli-settlements/
Nu vill jag inte tala för högt då det gäller ett jobb som jag haft intervju för 🤐
Men jag fick höra en intressant sak om att företaget (svensk-amerikanskt bolag) ibland skeppar produkter till USA pga de långa väntetiderna hos de svenska myndigheterna för godkännanden av export (av dual-use produkter, dvs de kan användas både civilt och militärt). Detta pga de då redan har exportlicens i USA (i Sverige får man ansöka för varje sändning). Detta verkar inte vara ovanligt utan det har även dykt upp i ett samtal jag haft med ett skeppningsföretag (fast då gällde det till Frankrike).

Jag frågade inte specifikt om Israel, men det hade varit intressant ... :cautious:

Edit: För att återkoppla till ditt inlägg; jag tror inte att USA skulle sätta in såna åtgärder mot Israel så vi kommer troligen att se en ökad liknande transporter som ovan om dessa åtgärder sätts in i EU. Vilket är ju positivt för USA.

Om det här är sant så undrar jag om USA tycker att intresset för dollarn som världens reservvaluta faller för långsamt.
1776770706932.webp

Det kan inte vara annat än fake, USA kan inte lägga sanktioner på Kina på det sättet.
Man vet aldrig. USA styr ju stora delar av betalsystemen (swift) även om andra delar av världen nu bygger egna system. Det som händer när USA sanktionerar någon är att de stänger dem ute från det systemet. De har ju stängt ute både Ryssland och Iran så varför skulle de inte kunna få hybris och hota Kina? Hybris verkar vara standard för USA.

Man vet aldrig. USA styr ju stora delar av betalsystemen (swift) även om andra delar av världen nu bygger egna system. Det som händer när USA sanktionerar någon är att de stänger dem ute från det systemet. De har ju stängt ute både Ryssland och Iran så varför skulle de inte kunna få hybris och hota Kina? Hybris verkar vara standard för USA.
Petig jävel här påpekar att sanktionera betyder godkänna/ge tillåtelse och inte det omvända.

Ja och jag tycker faktiskt att det är värre att bomba ett främmande land än vad det är att ha diverse förtryckande lagar i sitt egna land.
Jag tycker nog tvärtom egentligen - hellre en krigisk demokrati än en fredlig diktatur även om ingen är önskvärd men det är väl en fråga om tycke och smak.

Ja och jag tycker faktiskt att det är värre att bomba ett främmande land än vad det är att ha diverse förtryckande lagar i sitt egna land. Det är väl ingen här som HYLLAR iran? Att lägga fram fakta är knappast att hylla.
Ja, vad regimen gör är avgörande, skillnaden är att i en demokrati har folket ett större indirekt, kollektivt ansvar, som nu i Israel, det är komplext och innebär inte att varje enskild individ har ett ansvar men befolkningen har genom sina röster gett ett stöd för det som sker.

Jag tycker nog tvärtom egentligen - hellre en krigisk demokrati än en fredlig diktatur även om ingen är önskvärd men det är väl en fråga om tycke och smak.
Jag har nog resonerat så lite slentrianmässigt förut. Men om det i beräkningen ingår att den krigiska demokratin dödat mängder med människor i andra länder, samt i många fall bidragit till att krossa sönder stater och omöjliggöra nåt slags självständigt styre (oavsett om det är demokratiskt eller ej) så är det lite svårt att inte se det som ungefär lika destruktivt.

Om vi dessutom lägger till att många västeuropeiska länder (+ USA och Israel) börjat med mer drakonisk övervakning av de egna medborgarna, samtidigt som mänskliga rättigheter och friheter inskränks på ett sätt som påminner om hur väst brukar beskriva odemokratiska länder - ibland att legitimera att starta krig med dem, så känns det ännu mer grumligt.

Jag har nog resonerat så lite slentrianmässigt förut. Men om det i beräkningen ingår att den krigiska demokratin dödat mängder med människor i andra länder, samt i många fall bidragit till att krossa sönder stater och omöjliggöra nåt slags självständigt styre (oavsett om det är demokratiskt eller ej) så är det lite svårt att inte se det som ungefär lika destruktivt.
Jag tycker det fetade är för svagt, själva handlingen är lika allvarlig för de som utsätts för den oavsett hur den beslutats, det Israel gjort under de senaste åren i främst Gaza ses av många som ett direkt folkmord, den regimen är väl långt destruktivare och "värre" än t.ex. Oman med en arvsmonarki som vad jag förstått är relativt human?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka