Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Vidrig han är Putin, börjar ett tal med ta hand om Irans uran och fortsätter med att berätta hur rättfärdigt anfallet i helgen mot Kiev var och kritiserar finland. Vidrigt.
Ja han är vidrigt men angående Irans uran så är han eller Xi nog de enda alternativen OM det ska ut ur landet. Iran kommer aldrig släppa det till USA.

Ja han är vidrigt men angående Irans uran så är han eller Xi nog de enda alternativen OM det ska ut ur landet. Iran kommer aldrig släppa det till USA.
Han pratar sönder en, som en hal politiker, så hal, han verkar kunna prata sönder alla. Så vet man att köttkvarnen anno 2020-talet är sann. Kriget anno 2020-talet kopierarförsta världskrigets metod. Putin är ansvarig för miljöförstöring av orimliga mått. Orimligt många döda i Ryssland och Ukraina. Putin snackar sönder vem som helst. Vidrigt. Kina har redan kärnvapen. Det bästa är väl att Iran behålle uranet. En bomb är inte bara uran.

Nu har jag hävt ur mig. 🫤 fortsätter mitt liv.

Han pratar sönder en, som en hal politiker, så hal, han verkar kunna prata sönder alla. Så vet man att köttkvarnen anno 2020-talet är sann. Kriget anno 2020-talet kopierarförsta världskrigets metod. Kina har redan kärnvapen. Det bästa är väl att Iran behålle uranet. En bomb är inte bara uran.
Ja jag vet inte om jag anser det rimligt att tvinga Iran att göra sig av med uranet. Tyvärr har väl det här oprovocerade angreppet gjort att risken för att Iran vill ha kärnvapen ökat drastiskt.

Vidrig han är Putin, börjar ett tal med ta hand om Irans uran och fortsätter med att berätta hur rättfärdigt anfallet i helgen mot Kiev var och kritiserar finland. Vidrigt.
Jag har inte läst eller sett på talet, så jag utgår ifrån vad du skriver om det :)

Men att Ryssland talar om att de skulle kunna ta hand om Irans uran tycker jag skiljer sig ganska markant från de andra uttalandena som du nämner? Iran vill väl helst inte flytta det alls egentligen, men om de skulle gå med på det så är väl Ryssland ett rimligare alternativ i deras ögon eftersom att de gjort det förut. Låter ju snarare som att Putin kommer med ett utspel som kan tolkas som att han vill deskalera situationen mellan USA/Israel och Iran, om det inte bara är tomma ord.

Jag har inte läst eller sett på talet, så jag utgår ifrån vad du skriver om det :)

Men att Ryssland talar om att de skulle kunna ta hand om Irans uran tycker jag skiljer sig ganska markant från de andra uttalandena som du nämner? Iran vill väl helst inte flytta det alls egentligen, men om de skulle gå med på det så är väl Ryssland ett rimligare alternativ i deras ögon eftersom att de gjort det förut. Låter ju snarare som att Putin kommer med ett utspel som kan tolkas som att han vill deskalera situationen mellan USA/Israel och Iran, om det inte bara är tomma ord.
Det är på youtube, livesändning nu. Presskonferens med Putin, jag blev så irriterad

WTF läste om explosioner i Bandar Abbas och för första gången ryckte jag på axlarna och tänkte att det nog var revolutionsgardet som sprängde bomber som inte exploderat när USA eller Israel besköt dem. För det har hänt en del gånger, och då blev jag uppjagad. Men nu var det USA???

Nu har tydligen Iran avbrutit de indirekta förhandlingarna med USA och planerar att stänga Hormuz och Bab al-Mandab-sundet (eller hotar iaf med att göra det) pga. USAs ovilja att tygla Israel som passerar gräns efter gräns i Libanon.

Nu har tydligen Iran avbrutit de indirekta förhandlingarna med USA och planerar att stänga Hormuz och Bab al-Mandab-sundet (eller hotar iaf med att göra det) pga. USAs ovilja att tygla Israel som passerar gräns efter gräns i Libanon.
Det här blir fint som fan, ett steg närmare bränsle och smörjoljeransonering samt värre brist på nafta än det redan är, hjulen som får världsekonomin att snurra börjar gnissla betydligt.

Just nu ser det ut som att Iran gjorde helt rätt med sitt lilla utspel, men det kan ju ändras på fem minuter...
1780336067263.webp

https://www.theguardian.com/us-news...etanyahu-over-threat-to-resume-beirut-bombing

Ju mer impopulärt kriget blir och ju hårdare tryck det blir på Trump i USA, ju mer kommer han att skylla allt på någon annan. Israel och Bibi är redan hatad av de mesta av omvärlden. Han är en perfekt syndabock.
Fast grejen är ju att Israel och Bibi faktiskt spelade en stor roll i varför Trump valde att attackera Iran? Det tar inte bort det faktum att Trump var dum nog att inleda ett krig, men Bibi har varit en väldigt aktiv part och är knappast ett offer.

Jag uppfattar det enbart som taktik nu inför mellanårsvalen och att Netanyahu är med på det hela och att det läcks till media.

Fast grejen är ju att Israel och Bibi faktiskt spelade en stor roll i varför Trump valde att attackera Iran? Det tar inte bort det faktum att Trump var dum nog att inleda ett krig, men Bibi har varit en väldigt aktiv part och är knappast ett offer.

Han är definitivt inte offer. Utan trärtom en förövare. Men förhoppningen är att Trump inser hur impopulärt kriget är i USA och därför behöver utse en syndabock och skylla på. Jag tror inte alla läckorna är en tillfällighet.

Jag uppfattar det enbart som taktik nu inför mellanårsvalen och att Netanyahu är med på det hela och att det läcks till media.
Biden och Trump gör exakt samma sak, läcker arga samtal med Bibi till media. Sedan tror jag att de har lite olika skäl, Biden försökte stävja upprörda röster i det egna partiet och Trump verkar mer inne på marknadsmanipulation. + att senaste gången Trump lät så arg på Israel var i somras när han ville ha ett slut på det sk. 12 dagarskriget, så han menade det iaf då.

Tror inte Bibi är så "med på det nu" dock, hans personliga megafon, journalisten Amit Segal, har försökt hävda att Trump inte alls sa de sakerna som Trump bekräftat i en annan intervju att han sa. Det ä dålig för opinionen hemma i Israel för Bibi nu när det snart är val, och han kan inte gå på Trump på samma vis som han gjorde med Biden.

Han är definitivt inte offer. Utan trärtom en förövare. Men förhoppningen är att Trump inser hur impopulärt kriget är i USA och därför behöver utse en syndabock och skylla på. Jag tror inte alla läckorna är en tillfällighet.
Ja, alltså han har läckt samtal till Axios så mycket nu att reportern i fråga börjat ifrågasättas för att bidra till manipulation av marknaden, så det är såklart inte någon tillfällighet.

Oman som har andra sidan av Hormuzsundet verkar nu också lite lockade av tanken på att ta kontroll över passagen tillsammans med Iran. Och Trump har då hotat med att bomba även Oman som man är/var nära allierad med.

https://www.theguardian.com/world/2...to-break-ties-with-iran-over-strait-of-hormuz
Det verkar ha varit en explosion, potentiellt av en drönare, vid deras oljeexport-terminal vid Muskat.
https://www.reuters.com/business/en...l-following-explosion-sources-say-2026-06-05/

Känns tbh inte som att Iran är den främsta misstänkta i det här fallet, i ljuset av det som du hänvisar till.

I övrigt så sickade USAs utrikesdepartement + olika ambassader i mellanöstern ut varningar till amerikaner som befinner sig där pga. ökade spänningar i regionen. Det började dessutom flyttas på en del av flygvapnets fraktplan från regionen till Europa, vilket är förenligt med hur det vart innan USA/Israel attackerat tex. i februari (jag följer massa Open Source-konton på twitter, har inte koll på flygradar osv. själv, för någonstans där går väl gränsen för min nördighet gällande konflikten, haha).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka