Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Med några 3-5 liter om dagen klarar man garanterat inte att spola i toaletten med det vattnet om man ska ha det till mat och dricka också. Då vår vattenpump dog i sommarhuset så blev det många vändor till brunnen för att hämta spolvatten. Till fyra personer gick det minst 30 liter om dagen bara till spolning. Som dryck och matlagning och disk gjorde vi av med en 15 liter på 2,5 dagar och då hade vi dessutom ett par liter Loka och juice.
Ja precis. Så många tycker att 3-5 l är mycket, men det är nog få som vet hur mycket man egentligen använder varje dag.
 
Nix. De som finns i badrummet och sovrummet/köket stängs av vid strömavbrott. Men kanske funkar det att öppna fönstret även om det inte gjorde nån skillnad i somras när det var varmt.
Jag tänker att det vore livsfarligt att bygga hus som är så täta att det skulle bli syrebrist i dom om elen slutar, så det verkar helt orimligt.
Inte ens bilar är så täta, det går utmärkt att sova i en bil med alla rutor stängda utan att få syrebrist. (Att man skulle dö av värmen en varm sommardag är en helt annan fråga)
 
Min toastol har en cistern som inte går att öppna (ev går det att ta bort spolknappen men jag vågar inte prova) så hur får man ut vattnet utan att spola med det då?
Alla går att öppna, antagligen har du ett par skruvar som sitter så du behöver insektsnyckel eller torx som skruvas ur underifrån för att lyfta bort porslinet så man kommer åt cisternen.
 
Vad som kanske skulle behöva uppdateras här hemma är min "förbandslåda". Rotade i den för första gången i år då jag kände att jag har ett utslag av något slag på min fot och ville ha på ett plåster så jag slipper bumpa in i det, vet att jag har speciella plåster för sådant... Har i övrigt inte mycket förband av olika slag, men någon, en sax, fil tejp, olika plåster, alcogel, after sun, några få salvor och så förstås myggspray som nog är minst 10 år gammal och vårtmedel med bäst före 2014....

Satte på ett plåster, tog idominsalva och det droppade bara olja ur den först så snacka om att aldrig användas... smorde in mina torra fläckar och stoppade sedan ner allt igen med ett fniss och en tanke att jag måste ta tag i det en dag.

Lycklig äro den här familjen att vi inte har skadat oss så mycket att annat än plåster har behövts. Och vårtmedel till ena sonen en gång... :)
 
Jag har en "grab bag", dvs en ryggsäck med viktiga och användbara grejer, inkl triangiakök
Därtill har jag ett par vattendunkar, mycket konserver och om elen funkar kan jag hålla värmen med elfilt. Har första hjälpen kit och normalt ett ok lager med smärtstillande och (för mig ickekritiska) mediciner

Så, borde klara mig väl för kortare perioder av lite småkaos. Vattnet tar väl slut först; och vet inte riktigt om jag känner någon med egen brunn, så om samhället inte klarar av att leverera vatten på en vecka typ, då är jag nog körd.
 
Har ingen beredskap alls. Vad ska hända, liksom? Kortare elavbrott, kanske. Fast inte ens det har nånsin hänt.

Vore skillnad om jag bodde så att elen försvann ibland. Då är väl vedspis och lite matförråd på sin plats.
 
Har ingen beredskap alls. Vad ska hända, liksom? Kortare elavbrott, kanske. Fast inte ens det har nånsin hänt.

Vore skillnad om jag bodde så att elen försvann ibland. Då är väl vedspis och lite matförråd på sin plats.
Här hände det efter Gudrund. Strömavbrott i flera dagar. 15km fågelvägen från Göteborgscentralstationen.
I och för sig inte lägenhet utan i villaområde och kedjehusområde.

Var det inte någon brand i Akalla för typ 20 år sedan som gjorde att flera i Stockholm blev strömlösa i några dagar?

Flera exempel finns men är dom 2 som jag kommer ihåg först.
 
Bor inte i lägenheten själv men detta är någon som intresserar mig oavsett hur man bor.
Finns ju så många nivåer av förbered, allt från några dagar sjuk och slippa ta sig någonstans och upp till Ragnarrök.
 
Har ingen beredskap alls. Vad ska hända, liksom? Kortare elavbrott, kanske. Fast inte ens det har nånsin hänt.

Vore skillnad om jag bodde så att elen försvann ibland. Då är väl vedspis och lite matförråd på sin plats.
Vad kan hända? Ja bara de senare åren har vi sett exempel på extremväder, terrordåd i centrala Stockholm, pandemi och hastigt påkomna krigsutbrott inte så långt från Sverige. Nyårsdagen 2022 trodde nog inte ukrainarna att många av dem skulle vara på flykt tre månader senare.

Det mest troliga är väl längre elavbrott kanske till följd av extremväder. Vädret över huvud taget är en faktor att räkna med. För ett par år sen evakuerades en vän till mig, boende i ett av Uppsalas yttre bostadsområden, pga skogsbrand som spred sig utom kontroll. Hon fick med sig handväskan och hunden. Myndigheterna har varit tydliga med sina rekommendationer och då tycker jag ”vad ska hända-attityden” är rätt provocerande. Att man inte har plats med en kubik vatten i en lägenhet är en annan sak.
 
Visstja, jag har också ett förråd av dryck som kan förvaras i rumstemperatur tills de öppnas. Dvs fruktdryck och sojamjölk, och två paket kriskakor. Inga jättegoda kakor, för då skulle de råka ta slut :o
Sen är äldste avkomman gymtok så det finns alltid proteinpulver hemma. Krisar det så har vi alltså möjlighet till mellis på kakor samt proteinpulver utskakat med sojamjölk.
 
Vad kan hända? Ja bara de senare åren har vi sett exempel på extremväder, terrordåd i centrala Stockholm, pandemi och hastigt påkomna krigsutbrott inte så långt från Sverige. Nyårsdagen 2022 trodde nog inte ukrainarna att många av dem skulle vara på flykt tre månader senare.

Det mest troliga är väl längre elavbrott kanske till följd av extremväder. Vädret över huvud taget är en faktor att räkna med. För ett par år sen evakuerades en vän till mig, boende i ett av Uppsalas yttre bostadsområden, pga skogsbrand som spred sig utom kontroll. Hon fick med sig handväskan och hunden. Myndigheterna har varit tydliga med sina rekommendationer och då tycker jag ”vad ska hända-attityden” är rätt provocerande. Att man inte har plats med en kubik vatten i en lägenhet är en annan sak.
Men om det börjar brinna, är man då betjänt av vattendunkar etc i lägenheten? Dem får man ju ändå inte med sig om det är bråttom, utan då handlar det väl mer om att snabbt ta sig därifrån? Utan att kånka på allt för mycket prylar. Jag bor mitt i stan, en km från brandstationen, så skogsbrand är inte troligt och husbränder släcks snabbt. Givetvis kan olyckan vara framme och den egna lägenheten skadas, men affärer och hotell finns ju kvar.

Extremväder kan fortfarande förutspås av meteorologer. Dvs, det finns tid att t ex fylla på vatten, om det skulle vara så. Och när det gäller krigsrisken, så kommer ju inte det heller ur det blå. Inte i Ukraina heller, ryssarna hade ju samlat trupper vid gränsen i månader, och det fanns en pågående konflikt. Vi har ingen pågående konflikt.

Jag har väldigt lite katastroftänkande, helt enkelt.
 
Här hände det efter Gudrund. Strömavbrott i flera dagar. 15km fågelvägen från Göteborgscentralstationen.
I och för sig inte lägenhet utan i villaområde och kedjehusområde.

Var det inte någon brand i Akalla för typ 20 år sedan som gjorde att flera i Stockholm blev strömlösa i några dagar?

Flera exempel finns men är dom 2 som jag kommer ihåg först.
Men nånting som kanske händer vart 20 år känns för mig alltför liten risk för att det ska vara värt att leva i ständig beredskap. Jag bor dessutom i stockholms innerstad, elförsörjningen är väldigt stabil. Flera dagars strömavbrott är extremt ovanligt, det troliga är att man aldrig kommer få uppleva det.
 
Men om det börjar brinna, är man då betjänt av vattendunkar etc i lägenheten? Dem får man ju ändå inte med sig om det är bråttom, utan då handlar det väl mer om att snabbt ta sig därifrån? Utan att kånka på allt för mycket prylar. Jag bor mitt i stan, en km från brandstationen, så skogsbrand är inte troligt och husbränder släcks snabbt. Givetvis kan olyckan vara framme och den egna lägenheten skadas, men affärer och hotell finns ju kvar.

Extremväder kan fortfarande förutspås av meteorologer. Dvs, det finns tid att t ex fylla på vatten, om det skulle vara så. Och när det gäller krigsrisken, så kommer ju inte det heller ur det blå. Inte i Ukraina heller, ryssarna hade ju samlat trupper vid gränsen i månader, och det fanns en pågående konflikt. Vi har ingen pågående konflikt.

Jag har väldigt lite katastroftänkande, helt enkelt.
Det behöver inte bara vara katastroftänk. Har liksom folk i området som klagar för att vattnet försvinner några timmar, eller kollegan som var upprörd för att fjärrvärmen var avstängd 12 timmar. Nu hade det kunnat vara ganska många fler timmar, de räknade med dygn, innan värmen skulle vara åter. Då är det nog ganska bra att ha lite extra filtar och värmeljus hemma. Det hände liksom i Sveriges fjärde största stad.
 
Men nånting som kanske händer vart 20 år känns för mig alltför liten risk för att det ska vara värt att leva i ständig beredskap. Jag bor dessutom i stockholms innerstad, elförsörjningen är väldigt stabil. Flera dagars strömavbrott är extremt ovanligt, det troliga är att man aldrig kommer få uppleva det.
Är ju upp till varje person att avgöra om det är värt det eller inte.
Att leva i ständig beredskap är inget jag tänker på till vardags då mycket av det ligger i låda och som jag inte tänker på tills kalendern påminner om att det är dags att se över lådan vilket är var tredje månad.
 
Men nånting som kanske händer vart 20 år känns för mig alltför liten risk för att det ska vara värt att leva i ständig beredskap. Jag bor dessutom i stockholms innerstad, elförsörjningen är väldigt stabil. Flera dagars strömavbrott är extremt ovanligt, det troliga är att man aldrig kommer få uppleva det.

Jag bor i en mindre stad. Jag minns inte speciellt många strömavbrott. Några gånger har man vaknat och sett att klockan på mikron nollställts. Så då måste det har varit ett under natten. En gång varade det i några timmar en kväll. Men då hade de stängt av strömmen för en person hade klättrat upp i nåt som kunde ge hen en rejäl elchock (dödlig) så de stängde av strömmen tills de fått ner personen. Så just strömavbrott är inte så vanliga här.

Min man som vuxit upp utanför stan är ju uppvuxen med strömavbrott som nåt som återkom ett antal gånger per år.
 
Jag bor i en mindre stad. Jag minns inte speciellt många strömavbrott. Några gånger har man vaknat och sett att klockan på mikron nollställts. Så då måste det har varit ett under natten. En gång varade det i några timmar en kväll. Men då hade de stängt av strömmen för en person hade klättrat upp i nåt som kunde ge hen en rejäl elchock (dödlig) så de stängde av strömmen tills de fått ner personen. Så just strömavbrott är inte så vanliga här.

Min man som vuxit upp utanför stan är ju uppvuxen med strömavbrott som nåt som återkom ett antal gånger per år.
Absolut. Jag har också vuxit upp delvis utanför stan, där elavbrott pga åska och snöfall hörde till vanligheterna. Men då är ju beredskapen på en annan nivå, typ jordkällare, vedspis och handpump om det kniper.
 
Men om det börjar brinna, är man då betjänt av vattendunkar etc i lägenheten? Dem får man ju ändå inte med sig om det är bråttom, utan då handlar det väl mer om att snabbt ta sig därifrån? Utan att kånka på allt för mycket prylar. Jag bor mitt i stan, en km från brandstationen, så skogsbrand är inte troligt och husbränder släcks snabbt. Givetvis kan olyckan vara framme och den egna lägenheten skadas, men affärer och hotell finns ju kvar.

Extremväder kan fortfarande förutspås av meteorologer. Dvs, det finns tid att t ex fylla på vatten, om det skulle vara så. Och när det gäller krigsrisken, så kommer ju inte det heller ur det blå. Inte i Ukraina heller, ryssarna hade ju samlat trupper vid gränsen i månader, och det fanns en pågående konflikt. Vi har ingen pågående konflikt.

Jag har väldigt lite katastroftänkande, helt enkelt.
Jag misstänker att du är medveten om att större städer inte försörjer sig själva i någon som helst omfattning? Det vill säga, händelser som påverkar dig behöver inte vara inom synhåll. Om infrastrukturen som för in vatten, el och livsmedel till staden slås ut (uppenbart kan E6 rasa exempelvis) kommer det att märkas och bli ett problem mycket snabbt.

Att tro att man inte kan drabbas av bränder för att man bor i en stad är bara naivt. Hittills har inte skogsbränderna i Sverige varit så omfattande sett i ett globalt perspektiv (jämfört med t ex Kalifornien och Sydeuropa). Detta till trots dog en person i branden i Västmanland 2014 och många förlorade hus, hem och kapital i form av skogen. Det finns ett exempel i brandområdet där det länge var synligt på vegetationen att branden hoppade över en sjö. Inte en stor, men det var ett skutt på ett antal meter över vattenspegel. Det fanns också en reell oro för vad som skulle hända om vinden drev branden mot Västerås.

Det du uppvisar är inte brist på katastroftänk, det är brist på konsekvestänk. Vad är problemet med att faktiskt göra som myndigheterna rekommenderar? Att ha en krislåda hemma.
 
Det behöver inte bara vara katastroftänk. Har liksom folk i området som klagar för att vattnet försvinner några timmar, eller kollegan som var upprörd för att fjärrvärmen var avstängd 12 timmar. Nu hade det kunnat vara ganska många fler timmar, de räknade med dygn, innan värmen skulle vara åter. Då är det nog ganska bra att ha lite extra filtar och värmeljus hemma. Det hände liksom i Sveriges fjärde största stad.
Fast då handlar det väl mer om huruvida man klagar eller inte? Jag gissar att även kollegan hade en jacka tillhands att ta på sig. Och hade nog klagat även med ett hundrapack värmeljus hemma.

Det har hänt att vattnet stängs av hemma hos oss några timmar pga planerat underhållsarbete. Självklart är det lite störigt, iaf om det är på morgonen då man hade velat duscha. Jag skulle nog kunna klaga över det, även om det egentligen inte är ett jätteproblem, bara opraktiskt. Lite på samma sätt man kanske gnäller över vädret i november.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 420
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp