Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

M

marie ireholt

Min ponny har fått diagnosen cushing vilket innebär livslång medicinering. Hon kommer aldrig kunna få föl mer. Medicinen till henne är dyr. Jag kan inte sälja henne som ridhäst eller avelssto. Hennes värde har ju sjunkt i och med sin kroniska sjukdom.
Får man nån sorts ersättning från försäkringsbolaget i en sån här situation eller hur fungerar det vid kroniska sjukdomar?
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

nej det kan jag inte tänka mig. tycker det är ytterst lite som försäkringen faktisk täcker..

det bästa är väl att du triangelmärker henne och får loss en del av livförsäkringsbeloppet. så har du pengar till medicineringen.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

Det beror nog väldigt mycket på vilken typ av försäkring du har. Det finns ju de typer som ger ersättning vid nedsatt användbarhet och de finns de som bara ger ersättning vid dödsfall eller när hästen måste avlivas.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

kl

jag undrar också lite sånt, jag har en försäkring som täcker all medicin och allt sånt..men vad händer om hästen behöver medicin resten av livet? täcker försäkringen sånt då? för de är ju inte billigt direkt.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

Beror på vad du har för försäkring.
Många t-märker sina hästar om de förlorar sin användbarhet pga olika orsaker.Dessa får då ut en del av livbeloppet på hästen.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

Hur mycket får man om man triangelmärker hästen? Kan det bli problem med veterinärvård om man triangelmärker hästen?
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

men man kan väl inte triangelmärka en häst för cushing? de sätter väl inte ner användbarheten sålänge den får medicinerna som den ska ha?

ja har hört om en del hästar som tränas och tävlas med de som man inte märker av att dom har de ens.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

Nu menade jag inte att jag skulle triangelmärka henne utan det var mest en allmän fråga.
Eftersom man inte kan ta föl på henne och försäljningsvärdet har ju sjunkt långt under det hon är värd. Även om hon blir fullt ridbar så vem vill köpa en häst till fullpris som måste medicineras livet ut. Alltså är hon inte värd det hon är försäkrad i.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

Men en häst som måste medicineras resten av livet är inte frisk.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

inte frisk ne men användbarheten behöver inte vara nedsatt om hästen får rätt medicin, och då kan man ju använda hästen som normalt.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

Eftersom man inte kan ta föl på henne

borde man inte få ut nåt då om man har den försäkrad som avelsto isåfall? men som ridhäst och så så är ju användbarheten normal, äsch..ja vet inte.
 
Sv: Kronisk sjukdom! (försäkringsfråga)

borde man inte få ut nåt då om man har den försäkrad som avelsto isåfall? men som ridhäst och så så är ju användbarheten normal, äsch..ja vet inte.

Det beror ju på försäkringen (villkoren) och åldern på hästen om man kan få ut något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 658
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 972
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Aifos
·
Hästvård Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID. Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 492
Senast: Ulli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp