Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget är (så segt) som väntans tider :p
Nu lååång vilopaus mellan bäddningarna.

Åh den där långa väntan..! Jag har varit så bortskämd/uppjagad av min som fått 3 av 4 senaste kullar att jag inte alls är van vid det där längre. Jag kollade nu igen och hennes senaste kull märkte jag att hon började hässja och bädda 18.25. 18.31 kom första värken. Det var ändå hyfsat lång tid jämfört med kull ett där hon helt oberörd hoppade in i valplådan, satt där och tittade nån minut, och sen började krysta.
Kruxet med såna hundar är att man inte ens vågar ta en långdusch när det närmar sig :nailbiting: Återstår att se hur hennes dotter är som ska ha nu!
 
Åh den där långa väntan..! Jag har varit så bortskämd/uppjagad av min som fått 3 av 4 senaste kullar att jag inte alls är van vid det där längre. Jag kollade nu igen och hennes senaste kull märkte jag att hon började hässja och bädda 18.25. 18.31 kom första värken. Det var ändå hyfsat lång tid jämfört med kull ett där hon helt oberörd hoppade in i valplådan, satt där och tittade nån minut, och sen började krysta.
Kruxet med såna hundar är att man inte ens vågar ta en långdusch när det närmar sig :nailbiting: Återstår att se hur hennes dotter är som ska ha nu!
Det där är lurigt,jag hade en som markerade att hon vill gå ut och ut vi gick,kissade och i nästa sekund klämde hon ut en valp,efter det rastar jag inga nedkommande tikar utan handuk.
 
Jävla tajming då. Här har vi gått och lagt oss i sängen för lite vila. Polly har vilat så gott det går, fast med många byten på hur hon ska ligga. Värkarna kommer tätare nu och hon börjar bli mer och mer "skakig".
Då ringer mobilen och det är kennelkonsulenter som står utanför och vill komma in på besök
Kom in sa jag, men det får gå snabbt - vi ska valpa snart ju
Jaja, vi hann en kopp kaffe, lite småprat och koll på papper och jag fick godkänt på allt Nu återgår jag till valplådan då Polly drar i mig.
 
Åh den där långa väntan..! Jag har varit så bortskämd/uppjagad av min som fått 3 av 4 senaste kullar att jag inte alls är van vid det där längre. Jag kollade nu igen och hennes senaste kull märkte jag att hon började hässja och bädda 18.25. 18.31 kom första värken. Det var ändå hyfsat lång tid jämfört med kull ett där hon helt oberörd hoppade in i valplådan, satt där och tittade nån minut, och sen började krysta.
Kruxet med såna hundar är att man inte ens vågar ta en långdusch när det närmar sig :nailbiting: Återstår att se hur hennes dotter är som ska ha nu!
Nä där är jag tacksam att Polly visar tidigt att det är på gå gång, för när hon väl föder så föder hon i blixtens hastighet - eller har åtminstone gjort i dina tidigare två kullar :)
 
Jävla tajming då. Här har vi gått och lagt oss i sängen för lite vila. Polly har vilat så gott det går, fast med många byten på hur hon ska ligga. Värkarna kommer tätare nu och hon börjar bli mer och mer "skakig".
Då ringer mobilen och det är kennelkonsulenter som står utanför och vill komma in på besök
Kom in sa jag, men det får gå snabbt - vi ska valpa snart ju
Jaja, vi hann en kopp kaffe, lite småprat och koll på papper och jag fick godkänt på allt Nu återgår jag till valplådan då Polly drar i mig.

Men vilken tajmning :laugh:
 
Jävla tajming då. Här har vi gått och lagt oss i sängen för lite vila. Polly har vilat så gott det går, fast med många byten på hur hon ska ligga. Värkarna kommer tätare nu och hon börjar bli mer och mer "skakig".
Då ringer mobilen och det är kennelkonsulenter som står utanför och vill komma in på besök
Kom in sa jag, men det får gå snabbt - vi ska valpa snart ju
Jaja, vi hann en kopp kaffe, lite småprat och koll på papper och jag fick godkänt på allt Nu återgår jag till valplådan då Polly drar i mig.

Det var ju inget tvivel på att du har kennel iaf! :p :D
 
3 killar och 2 tjejer stannade det på. Efter ett långdraget öppningsskede där hon slet sönder ett täcke och ett antal handdukar (hon föder intensivt som hon lever sitt liv !) under nästan 2 timmar så födde hon snabbt sina små. 21.15 kom den första och 22.21 kom den sista.
Första killen ut var en riktig fetpropp på 230 gram, övriga grabbar båda 195 gram. En tös 185 gram och den sista en lite mindre fjutta på 160 gram :)
Intressant är att Polly alltid fått dom fetaste först sen blir dom mindre och mindre vartefter - fast dom brukar käka ikapp sig rätt snart :D
 
Känns lite som "baby"boom på Buke :idea: Grattis @russinbulle
Tack. Nu är jag dödstrött och ska gå och lägga mig. Mammahund är kissad i rasande fart och har lagt sig till ro hos dom små. Nu behöver Skalman "tröstas" lite som inte fattar varför hans mamma är bakom galler och inte vill veta av honom - så hoppas han vil stanna i sängen inatt (han nattvandrar lite annars) :)

Imorgon tvätta dyngsurt täcke (det jag satt på) och det andra är sönderrivet och ska kastas. En miljon handdukar ska med in i maskinen. Polly dricker mycket under öppningsskedet, men kräks även upp allt igen strax efter pga värkarna så allt blir blött, blött och blött. Tack och lov slutar illamåendet så fort hon börjar krysta, så nu har hon fått lite dietsoppa som boost. Fast 5 moderkakor är hon mest törstig. ;)
 
Kände på mig något var fel och gick upp och kikade till Polly och de små. Tänkte att väldans vad Polly blöder, men det var inte hon - det var en av valparnas navelstump som blödde
Kutade iväg och hämtade tråd och la i väteperoxid och knöt sen om stumpen som var lite märkligt svullen. Tvättade rent och hoppas nu det inte ska tillstöta några komplikationer. Som tur är så var det den förstfödde och fetaste och gott gry i honom - men mycket hann det bloda på kort stund Har fått byta rent i lådan pga detta.

Uppdatering: första knuten räckte inte och det fortsatte blöda. Tog en sytråd istället, men så jäkla svårt knyta det på liten valp som inte vill ligga på rygg :cry:
Håller på att sterilicera den minsta brödpåseklämman jag har att sätta fast i nödfall om det går. Stumpen är kort, men svullen och droppar blod. Såg efter han var rengjord stt stumpen var märkligt dvullen och röd, men hittade inga direkta fel då. När mamma tvättade honom senare så började nog gå upp och börja blöda. Den ser inte lika svgnagd som övliga navelstumpar vilket får mig fundersam :confused: hoppas bara på litet bråck på navelstumpen och stt det sks gå att stoppa blodet utsn komplicationer. Orksr inte strul med nyfödda för dom dör nig lätt av blodförlust :( nu gå in och se om jag får på klämman och att midern låter den vara ifred. Sen klicka på antibiotikasalva för att slippa ridkera att något skit kryper inåt valpen:heart
 
Senast ändrad:
Kände på mig något var fel och gick upp och kikade till Polly och de små. Tänkte att väldans vad Polly blöder, men det var inte hon - det var en av valparnas navelstump som blödde
Kutade iväg och hämtade tråd och la i väteperoxid och knöt sen om stumpen som var lite märkligt svullen. Tvättade rent och hoppas nu det inte ska tillstöta några komplikationer. Som tur är så var det den förstfödde och fetaste och gott gry i honom - men mycket hann det bloda på kort stund Har fått byta rent i lådan pga detta.

Uppdatering: första knuten räckte inte och det fortsatte blöda. Tog en sytråd istället, men så jäkla svårt knyta det på liten valp som inte vill ligga på rygg :cry:
Håller på att sterilicera den minsta brödpåseklämman jag har att sätta fast i nödfall om det går. Stumpen är kort, men svullen och droppar blod. Såg efter han var rengjord stt stumpen var märkligt dvullen och röd, men hittade inga direkta fel då. När mamma tvättade honom senare så började nog gå upp och börja blöda. Den ser inte lika svgnagd som övliga navelstumpar vilket får mig fundersam :confused: hoppas bara på litet bråck på navelstumpen och stt det sks gå att stoppa blodet utsn komplicationer. Orksr inte strul med nyfödda för dom dör nig lätt av blodförlust :( nu gå in och se om jag får på klämman och att midern låter den vara ifred. Sen klicka på antibiotikasalva för att slippa ridkera att något skit kryper inåt valpen:heart
En av anledningarna att mina inte får navla av själva,du har inte en peang?
Håll ett öra på mammahunden nu så hon inte slafsar på det där igen.
Hoppas det är slut på elände sen och att både du och @Migo får sova och glädjas åt era "barnbarn"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 150
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 240
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 805
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 175
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp