Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av anledningarna att mina inte får navla av själva,du har inte en peang?
Håll ett öra på mammahunden nu så hon inte slafsar på det där igen.
Hoppas det är slut på elände sen och att både du och @Migo får sova och glädjas åt era "barnbarn"
Hon har alltid navlat av så fint. Vet inte varför stumpen blev svullen och blodröd, men insåg först senare att det droppade blod rejält. Nu verkar jag ha fått stopp på det, men
Är mest rädd för infektion nu - men drog på rejält med streptoccillinsalva under plåtklämman. Nu är det lugnt och tyst i lpdan igen och valpen diar för fullt:heart
Har ingen peang, men inser jag ska införskaffa en om dom finns i lite mindre storlek. Även blodstopp ska fixas. Ska finnas bra små klämmor vissa uppfödare använder sig av och ska luska på vilka det är. Då kan man sätta på den när tiken ska navla av
 
Hon har alltid navlat av så fint. Vet inte varför stumpen blev svullen och blodröd, men insåg först senare att det droppade blod rejält. Nu verkar jag ha fått stopp på det, men
Är mest rädd för infektion nu - men drog på rejält med streptoccillinsalva under plåtklämman. Nu är det lugnt och tyst i lpdan igen och valpen diar för fullt:heart
Har ingen peang, men inser jag ska införskaffa en om dom finns i lite mindre storlek. Även blodstopp ska fixas. Ska finnas bra små klämmor vissa uppfödare använder sig av och ska luska på vilka det är. Då kan man sätta på den när tiken ska navla av

Grattis till knoddarna och en lätt förlossning!

Det är nog en mosquito-peang du vill ha.
Tycker också att det är bättre att navla av själv så inte tiken drar eller biter av för nära. Peang, slö sax och sytråd brukar göra susen.
 
Grattis @russinbulle till småpluttarna, hoppas allt flyter på som det ska nu och att storplutten klarar sig från besvär! :):heart

Har ju totalt glömt att berätta att tiken jag hade hemma från uppfödaren som skulle paras men där det inte riktigt var dags medan hon var hos mej. Hon har också fått sina småvappar, 8st små brunbjörnar, 4 av varje :love:
Tyvärr så gick inte valpningen planenligt, livmodern hade vridit sig, så hon snittades och kastrerades. Men efter lite kämpande med valparna som fått sig en törn så mår nu alla bra! :heart
 
Grattis till knoddarna och en lätt förlossning!

Det är nog en mosquito-peang du vill ha.
Tycker också att det är bättre att navla av själv så inte tiken drar eller biter av för nära. Peang, slö sax och sytråd brukar göra susen.

Varför ska man ha en slö sax? Är det för att efterlikna bitandet?
 
Grattis till knoddarna och en lätt förlossning!

Det är nog en mosquito-peang du vill ha.
Tycker också att det är bättre att navla av själv så inte tiken drar eller biter av för nära. Peang, slö sax och sytråd brukar göra susen.
Jag är ju av den åsikten att tiken ska få sköta det mesta om hon kan och Polly har fixat allt själv tidigare. Nu blev det lite galet, så jag ska fixa hem klämmor till nästa gång det blir en valpkull men kanske då sätter på och tiken får bita ändå under uppsikt Heelern över lag är duktiga på att fixa sina födslar själva, men av någon anledning blev inte betten bra på just denna valp. Tur ändå att det blev en stump kvar som gick stt knyta/trycka ihop.
Ps. Har annars en "slöad" klotång för katter som är bra för avnavling. Inköpt för länge sedan just för det ändamålet under shar-pei tiden
 
Jag är ju av den åsikten att tiken ska få sköta det mesta om hon kan och Polly har fixat allt själv tidigare. Nu blev det lite galet, så jag ska fixa hem klämmor till nästa gång det blir en valpkull men kanske då sätter på och tiken får bita ändå under uppsikt Heelern över lag är duktiga på att fixa sina födslar själva, men av någon anledning blev inte betten bra på just denna valp. Tur ändå att det blev en stump kvar som gick stt knyta/trycka ihop.
Ps. Har annars en "slöad" klotång för katter som är bra för avnavling. Inköpt för länge sedan just för det ändamålet under shar-pei tiden

Tänker mer att det kan vara bra för dig att ha hemma om det sker samma sak igen :)
 
Hon har alltid navlat av så fint. Vet inte varför stumpen blev svullen och blodröd, men insåg först senare att det droppade blod rejält. Nu verkar jag ha fått stopp på det, men
Är mest rädd för infektion nu - men drog på rejält med streptoccillinsalva under plåtklämman. Nu är det lugnt och tyst i lpdan igen och valpen diar för fullt:heart
Har ingen peang, men inser jag ska införskaffa en om dom finns i lite mindre storlek. Även blodstopp ska fixas. Ska finnas bra små klämmor vissa uppfödare använder sig av och ska luska på vilka det är. Då kan man sätta på den när tiken ska navla av

Det finns små peanger :) Jag har en som vart uttjänt på jobbet. Jag är för skraj för att just sånt ska hända så jag avnavlar, sätter peangen och knyter om med stektråd som jag kokat innan.. Sen lättar jag på peangen, väger o ger till mamman. Hittills har det funkat men ska också fixa såna klämmor som du fick tips om på fb ifall att (tror det var din tråd jag läste). Jag har haft två mycket renliga mammor som städat bort alla rester av navelsträng ända in till huden på de små om de avnavlar själva, och börjar det blöda då har jag ingen möjlighet att fixa.

Stort grattis till de små och skönt att det löste sig! :banana: Bild sen..! :love:
 
Det finns små peanger :) Jag har en som vart uttjänt på jobbet. Jag är för skraj för att just sånt ska hända så jag avnavlar, sätter peangen och knyter om med stektråd som jag kokat innan.. Sen lättar jag på peangen, väger o ger till mamman. Hittills har det funkat men ska också fixa såna klämmor som du fick tips om på fb ifall att (tror det var din tråd jag läste). Jag har haft två mycket renliga mammor som städat bort alla rester av navelsträng ända in till huden på de små om de avnavlar själva, och börjar det blöda då har jag ingen möjlighet att fixa.

Stort grattis till de små och skönt att det löste sig! :banana: Bild sen..! :love:
Bilder finns i egen tråd om Pollys valpar :)
 
En fråga från mig som är helt okunnig om det mesta inom avel och som uppstod när jag läste om Pollys valpar (ställer frågan här för det kändes rimligare än i ex Polly-tråden).

Men hur gör en med registrering av valpar som föds men inte överlever någon längre period? Räknas dessa valpar och registreras någonstans? Hur i så fall eftersom? Eller är det bara valpar som blivit över ett visst antal dagar som en ska ta upp så att säga?

Jag antar att det inom vissa raser kanske är viktigare att ha koll på hur många valpar som föds respektive hur många som överlever - om det nu finns raser där det är mer vanligt att alla valpar inte blir så gamla pga defekter/komplicerade förlossningar eller liknande? (Men det är ju som sagt bara antaganden från min sida)
 
En fråga från mig som är helt okunnig om det mesta inom avel och som uppstod när jag läste om Pollys valpar (ställer frågan här för det kändes rimligare än i ex Polly-tråden).

Men hur gör en med registrering av valpar som föds men inte överlever någon längre period? Räknas dessa valpar och registreras någonstans? Hur i så fall eftersom? Eller är det bara valpar som blivit över ett visst antal dagar som en ska ta upp så att säga?

Jag antar att det inom vissa raser kanske är viktigare att ha koll på hur många valpar som föds respektive hur många som överlever - om det nu finns raser där det är mer vanligt att alla valpar inte blir så gamla pga defekter/komplicerade förlossningar eller liknande? (Men det är ju som sagt bara antaganden från min sida)

Man kryssar i antal dödfödda/ döda före registrering på registreringsansökan. Vad gäller förlossningssvårigheter tror jag det är upp till enskilda uppfödaren.
 
Tack för svaret! Från när ska valparna registreras?

Vad jag vet bör man inte göra det före 3 veckor, men de ska vara registrerade när de levereras.

Man kan registrera dem dan efter de föds om man vill och skulle någon valp sedan dö nån gång mellan registrering och leverans så får man (i af förut) tillbaka registreringskostnaden för den valpen.
Finns alltså ingen som helst regel/rekommendation om när de ska registreras, så länge de är registrerade vid leverans, men de flesta väntar tills valparna är några veckor med att registrera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 150
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 240
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 805
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 175
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp