Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Siste man ut,den lilla grå saken (har ärvt Gissas bebiströja)
20181125_135133_Film4.jpg
 
Har läst lite men inte fått helt klart för mig hur reglerna för insemination ser ut. Får man spara sperma efter en hane som inte är använd i aveln innan, eller är det ett krav snarare än en rekommendation att de använts naturligt först?

Du får spara sperma från en oerfaren hane men ska den sedan användas till insemination måste hunden ha kunnat föröka sig naturligt först.
 
Du får spara sperma från en oerfaren hane men ska den sedan användas till insemination måste hunden ha kunnat föröka sig naturligt först.

Vet flera som fått dispans från detta från SKK. Hade för ett par veckor sen en Jack Russelluppfödare på kontoret som nyttjat importerad förstagångsspermie 3 ggr.
 
Vet flera som fått dispans från detta från SKK. Hade för ett par veckor sen en Jack Russelluppfödare på kontoret som nyttjat importerad förstagångsspermie 3 ggr.
Ja, jag vet också flera som fått dispens att inseminera utan att det finns avkommor sen innan. Och ett antal som inseminerar utan att säga det, och registrera parningen som naturlig.... (blir ju lite svårt om hanen är död ;p)
 
Vet flera som fått dispans från detta från SKK. Hade för ett par veckor sen en Jack Russelluppfödare på kontoret som nyttjat importerad förstagångsspermie 3 ggr.

Så hanen som lämnade sperman hade inte parat naturligt?
Säkert för att den var importerad då? Fast man kan nog få dispens för lite allt möjligt från SKK...
 
Ja, jag vet också flera som fått dispens att inseminera utan att det finns avkommor sen innan. Och ett antal som inseminerar utan att säga det, och registrera parningen som naturlig.... (blir ju lite svårt om hanen är död ;p)

Det måste ju inte finnas avkommor, bara att de ska kunna föröka sig naturligt. Vilket i princip för en hane betyder kunna para.
 
Det måste ju inte finnas avkommor, bara att de ska kunna föröka sig naturligt. Vilket i princip för en hane betyder kunna para.
De flesta fallen jag vet är tikar som inte ställer upp på naturlig parning och då inseminerats hemma. SKK har gett OK till flera och några har helt enkelt inte varit öppna med att valparna kom till med hjälp av spruta.
 
De flesta fallen jag vet är tikar som inte ställer upp på naturlig parning och då inseminerats hemma. SKK har gett OK till flera och några har helt enkelt inte varit öppna med att valparna kom till med hjälp av spruta.

Jag vet att det förekommer och det är inte okej såklart. Man vet ju inte heller vad dom motiverar inseminationen med. Det behöver ju inte vara sanningen.

Var tvungen att läsa på SKK:

AI kan även motiveras då in- och utförselbestämmelserna utgör hinder för en normal betäckning, då det finns en önskan om att skapa ett avelsprogram (genom att ta vara på sperma för senare användning) eller då överföring av infektion kan undvikas med hjälp av insemination. AI kan därutöver i undantagsfall motiveras då det föreligger annat preciserat och väl motiverat skäl till att AI utförs trots avsaknad av dokumentation om avelsförmåga.

Utomlands är det ju till exempel vanligt med insemination för att undvika smitta med brucella. Åtminstone inom min ras vet jag att det är så.
 
Så hanen som lämnade sperman hade inte parat naturligt?
Säkert för att den var importerad då? Fast man kan nog få dispens för lite allt möjligt från SKK...

Ja det stämmer.
Men jag vet även tappade hundar som är avlidna sen länge utan avkommor där sperman nyttjats senare. En vän till mig har en Flatte gjord på 12 år gammal sperma. Första kullen efter hanen.
 
Det är inga större problem att få dispens för nått tyvärr.

Mvh grinig Schäferuppfödare som ogillar dispens för FM-hundar utan MH och avel på C-höfter.:meh:
Jag tycker väl att dispenserna oftast är enkla att förstå (även om jag inte nödvändigvis håller med alla gånger), den enda gången var väl den med FM faktiskt.
 
Jag tycker väl att dispenserna oftast är enkla att förstå (även om jag inte nödvändigvis håller med alla gånger), den enda gången var väl den med FM faktiskt.

Det efterregistras kullar efter föräldrar utan MH, med armbågsfel, avelsspärrade, upprepade "tjuvparningar" mm. Jag tycker det är urslappt. Varför ska vi ha regler när allt går att ge undantag och dispens för?
 
Det efterregistras kullar efter föräldrar utan MH, med armbågsfel, avelsspärrade, upprepade "tjuvparningar" mm. Jag tycker det är urslappt. Varför ska vi ha regler när allt går att ge undantag och dispens för?
Jag vet att de gav dispens för en merle x merle-parning på en 9 månader gammal tik..
 
Deppigt här, tiken gick bort igår :cry:.
Allt var som vanligt och maken kom hem med middag och en stund efter att vi ätit så tjöt det till i köket, inget ovanligt då de börjat tugga på varann. Allt verkade som vanligt när jag kom in och jag började fixa mat till vovvarna. Av nån anledning så började jag kika närmare på tiken som ser ut att ligga och vila, försöker locka upp henne men hon kommer inte upp på bakbenen. Jag hjälper henne ställa sig upp men hon glider ner igen, nu börjar hon andas så att jag förstår att hon har ont. Plockar upp henne och vi åker till djursjukhuset omedelbart, maken kör. Väl där så tar de prover på henne och hon får smärtstillande, av blodvärdena bedömer veterinären att det ingen idé att gå vidare med undersökningar då prognosen är mörk oavsett vad de skulle hitta. Han misstänker inre blödning eller liknande då blodvärdena är så dåliga. Vi tar beslutet att låta henne somna in och åker hem en valp fattigare :arghh:. Veterinären anser att obduktion gör varken till eller från då valpen är död och det inte är nåt som rimligen kan påverka de andra valparna. Fattar inte, har aldrig hört talas om liknande.. Av nio födda valpar(varav två dödfödda) så har jag nu fyra kvar, ska det vara såhär?
Jag har ju inte en susning om vad som hänt mer än att hon var pigg och som vanligt när maken kom hem och en stund senare jätte-dålig. Jag misstänkte själv att hon fått en fraktur eller nåt men de var ju själva därinne valparna så det finns inte så himla många sätt att skada sig på men allt går ju med tillräckligt mycket otur.
Idag fyller de fem veckor och har firats med avmaskning och lite pussar, ikväll kommer det valpköpare och ska titta på valparna men jag känner mig inte alls på humör.. Vet inte ens om man törs tinga bort några valpar om det ska vara såhär :banghead:.
Maken var också jätte-lessen, han hade nog börjat ställa in sig på att behålla henne. Nu orkar jag inte med nåt mer alltså..

Usch vad tråkigt :(:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 963
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 140
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 683
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 076
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp