Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har valparna varit ute två korta svängar i trädgården, tänkte försöka börja slussa ut dem efter måltiderna nu för att slippa städa lika mycket. Nallebjörnens öron stod upp bägge två ett tag, sen bara ett öra som stannade uppe. De andra kan ha ståöron när de är nyvakna :p.
De äter riktigt bra nu även om de diar när de kommer åt. Några är lite lösa i magen, tänker att det inte så konstigt nu när de börjat äta mer fast föda.

Nalle ute med ena örat uppe :heart
_20181123_152543.JPG
 
Jag har som långsiktigt mål att starta en kennel med ”min” ras. Jag har en hane som jag ska försöka få avelsgodkänd men jag känner att jag verkligen behöver läsa på om avel och stamtavlor för att hitta en matchande tik.
Kan någon förklara det här med inavelsgrad för mig? :)
”Inavelskofficienten skall inte vara högre än 6.25 = kusiner.”
Jag hade sett till att engagera mig i klubben med och så, lära känna folk och deras hundar. Man får reda på mycket om linjer och individer på det sättet - saker som inte står någonstans ;)
 
Här kör de oftast uppfödarutbildningen ett tillfälle i veckan/varannan, i många veckor med nån paus emellan. Verkar vara så i de närliggande länen med. Om man kunde gå en-två helger hade det ju varit jätteskönt!
 
Är inne och klickar runt på SKK Avelsdata men förstår inte hur jag ska få fram inavelsgraden mellan en hane och en ofödd hund?
 
Är inne och klickar runt på SKK Avelsdata men förstår inte hur jag ska få fram inavelsgraden mellan en hane och en ofödd hund?

Aha, nä ofödd går inte. Du måste ha ett reggnummer.

Om du vill ha ett råd så para inte för unga individer även om det är lagligt sas. Många sjukdomar debuterar sent. Sen finns raser som växer långsamt eller mognar sent. Jag tycker man bör vänta till de är tre år så individ och kullsyskon har hunnit visa vad de bär med sig genetiskt. Och hunnit få lite meriter om sånt kan vara av vikt.
 
Aha, nä ofödd går inte. Du måste ha ett reggnummer.

Om du vill ha ett råd så para inte för unga individer även om det är lagligt sas. Många sjukdomar debuterar sent. Sen finns raser som växer långsamt eller mognar sent. Jag tycker man bör vänta till de är tre år så individ och kullsyskon har hunnit visa vad de bär med sig genetiskt. Och hunnit få lite meriter om sånt kan vara av vikt.
Helt enig.
 
Då missförstod jag..
Jag är helt medveten om ålder då jag har en stor ras, min hane får tidigast gå i avel vid 2 års ålder då han ska röntgas och genomgå tester. Men eftersom det är ett långsiktigt mål jag har så vill jag vara försäkrad av att min hane kan användas i aveln med min kommande tik.
 
Då missförstod jag..
Jag är helt medveten om ålder då jag har en stor ras, min hane får tidigast gå i avel vid 2 års ålder då han ska röntgas och genomgå tester. Men eftersom det är ett långsiktigt mål jag har så vill jag vara försäkrad av att min hane kan användas i aveln med min kommande tik.
Då får du räkna för hand, vilket inte är det lättaste. Fick läsa in mig på det för några år sedan, men glömt då det är så lätt att använda avelsdata.....när det går :meh:
 
Då får du räkna för hand, vilket inte är det lättaste. Fick läsa in mig på det för några år sedan, men glömt då det är så lätt att använda avelsdata.....när det går :meh:
Åh herregud :p Dock finns det bara totalt 1200 avelsgodkända hundar i rasen, dock utspritt över Svergie, Norge, Danmark och tjeckien - så det kanske gör det lättare att räkna? Men svårare att hitta en tik att matcha med..?
 
Åh herregud :p Dock finns det bara totalt 1200 avelsgodkända hundar i rasen, dock utspritt över Svergie, Norge, Danmark och tjeckien - så det kanske gör det lättare att räkna? Men svårare att hitta en tik att matcha med..?
Bara skriva stamtavlan på den tilltänkta valpen.....och sen googla hur man räknar :p Finns säkert någonstans ;)
Här är en hjälp.....lycka till :D:D:D
http://www.wredes.com/Bas/Inavel-kalkyl.pdf
 
Åh herregud :p Dock finns det bara totalt 1200 avelsgodkända hundar i rasen, dock utspritt över Svergie, Norge, Danmark och tjeckien - så det kanske gör det lättare att räkna? Men svårare att hitta en tik att matcha med..?

Även om de funkar som match rent inavelsmässigt så är det bara en mycket liten bit av allt som ska stämma in.
Om du vill avla på din ras och hund så råder jag dig att redan från början tänka brett och para din hund med olika partner för att få en genetisk bredd. Det är ffa viktigt i en ras med saml avelsbas.
 
Även om de funkar som match rent inavelsmässigt så är det bara en mycket liten bit av allt som ska stämma in.
Om du vill avla på din ras och hund så råder jag dig att redan från början tänka brett och para din hund med olika partner för att få en genetisk bredd. Det är ffa viktigt i en ras med saml avelsbas.

Exakt så. Jag har ju en hane själv som använts i avel och visst vill jag ha in en tik framöver som jag ev kan använda med honom.....men det blir ju ändå bara en gång typ som det fungerar (max två om det skulle bli en superkombo). Sen står man ändå där med en hane som man inte har egna tikar till i en liten ras :D
Just nu känndes det väääldigt smidigt att låna in en tik som jag gjorde i somras, till min egen hane och ha en kull.....istället för att ha hane och tik/tikar som ska hållas isär under löpen :p Kan lätt tänka mig göra om det :)
 
Bara skriva stamtavlan på den tilltänkta valpen.....och sen googla hur man räknar :p Finns säkert någonstans ;)
Här är en hjälp.....lycka till :D:D:D
http://www.wredes.com/Bas/Inavel-kalkyl.pdf

Det finns ett (gratis) stamtavleprogram för marsvin man kan använda om man nu ändå skriver ner namnen manuellt, så kan programmet räkna ut inavelskoff.

Bara att googla på "Mats marsvin" ;)
 
Klart du kan göra provparning på ofödd kull. Det är ju det som hela grejen är till för.

Uppfödarutb8ldningen går man antingen intensivt på rn helg tror jag eller så på distans. Då lägger man i snitt 4 h veckan plus inläsning.

Uppfödarutbildningen genomförs i flera träffar under en termin, iaf här. Aldrig hört talas om en intensivvariant men det kanske finns?
 
Uppfödarutbildningen genomförs i flera träffar under en termin, iaf här. Aldrig hört talas om en intensivvariant men det kanske finns?

Jag uppfattade det som en mer förkortad variant i tid än de 26 v som distansen är, men det kanske var fel?
 
Har läst lite men inte fått helt klart för mig hur reglerna för insemination ser ut. Får man spara sperma efter en hane som inte är använd i aveln innan, eller är det ett krav snarare än en rekommendation att de använts naturligt först?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 962
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 140
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 676
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 075
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp