Kurs Hästens utfodring på SLU

Sv: Kurs Hästens utfodring på SLU

*kl*
Skickade in en anmälan nu, får se om man kommer med.
Alltid roligt att läsa någon liten intressant kurs såhär sidan om jobb och familj.

Det brukar oftast gå att komma in på sen ansökan när det gäller distanskurser (upplever jag iaf). Antar att det beror just på att man inte behöver en fysisk plats på föreläsningar etc.
Håller tummarna för dig.
:)

Jag ska läsa in nv-basterminen också, har förhoppningen om att komma in på veterinär till hösten...
:)

Hej

Har idag fått mail om när förläsningarna -som numera då inte är obligatoriska är.

16/4, 7/5 och 28/5

Jag planerar att åka iallafall på den i april, de andra ligger i riskzon för fölning här hemma, så det får vara osagt.

Gira

Låter ju jättebra att det inte är obligatoriska träffar, jag har tvekat att söka denna kurs tidigare eftersom jag inte haft råd att åka + boende.
Men nu tycker jag att det låter jätteintressant när det inte krävs att man är på plats, och om jag då skulle ha råd att åka så kan man ju göra det.

Skickade iallafall in en sen anmälan så får man väl se om man kommer med, annars får man väl söka den nästa gång den går!

Har ni fått någon info om hurvida förläsningarna kommer finnas på nätet och i vilken form?

Nej, de har inte skickat ut något alls om kursen. Utan jag som ville vara ute i god tid ang. träffarna. Detta eftersom jag pluggar annat, jobbar, har 4 ungar och 30-talet hästar samt fölningar och allt måste ju flyta på. Till detta ville jag ju boka tågbiljetter tidigt pga kostnaden. Boende i uppsala är löst hos annan bukefalist :laugh:

Men nu har jag ju mailat kursansvarig några gånger, så hoppas hon har huvudet på skaft och snabbar på ut med infoblad. Till mina andra kurser har jag redan fått. Lägger in mer info så fort jag får reda på något.

Gira

Jo, kom igen nu! Det här fixar vi tillsammans om inte annat! Sitter i samma båt som du. Hur ska jag hinna? Men sånt löser sig.

Jag har släppt prestigen nu när jag pluggar och bestämde mig för att jag inte behöver ha full pott, utan G räcker ju. Just nu haglar det in med bästa möjliga, vilket jag inte tror hade hänt om jag satt prestationspress över studierna.

Gira

Ska verkligen försöka, för det vore väldigt roligt att ha läst den. Dock är slutförande av mitt program (exjobb+en kurs) prio ett i vår så jag får väl se hur det känns fram i mars. Att träffarna inte är obligatoriska gör dock att sannolikheten är högre att jag kommer läsa den :p Om du hinnner borde ju jag hinna, det var en del som stod på ditt schema ;)

Är det en foderkurs som går från grunden? Tycker det är väldigt intressant med foder, men har också läst en hel del på gymnasiet när det gäller foder :) Såg att ni var många som gjort en sen anmälan till kursen, när får man reda på om man kommit in?

Jag tyckte att de tog upp ungefär det som står i kursboken på samma nivå som boken.

Sedan var den ju uppdelad i olika betygssteg med en svårare tenta på slutet.

Jag gick den för två år sedan och tycker den var bra och jag tycker absolut att man ska gå på träffarna! Som med de flesta distanskurserna ger det bra mycket mer om man gör det och man blir peppad att sätta igång med uppgifterna.

Något av det bästa med kursen var att få höra vetenskapliga forskningsresultat.

Jag ska också läsa kursen! Super att du fått reda på dagarna för träffarna Girasol, jag är fackligt förtroendevald på jobbet och måste kolla upp så att träffarna på kursen inte krockar med nått fackligt. :p Ja, plus då att försöka boka biljetter till låga priser och nån som kan ta katterna och hästen.

Har också boende ordnat för mig, antingen hos farsan eller farmor i Stockholm. (Är van pendlare sen min studietid i Uppsala. :angel: )

Har även jag läst en del foder på gymnasiet och hoppas på att det ska ge mer att läsa denna kursen.

Kul att vi är flera här ifrån som ska läsa! :banana:

KL

Jag ska också läsa kursen :)
Ska bli väldigt roligt och spännande att komma igång med lite plugg nu sen jag slutade gymnasiet. Känner mig lugnare nu när jag såg att inte nån fått nåt infoblad utskickad till sig, jag trodde jag var bortglömd! Så hur många var vi härifrån nu?

Jag läste kursen förra året. Själva innehållet i kursen tyckte jag var bra och intressant. Har man läst mycket foder innan blir det kanske "för lätt" då kursen är på A-nivå och inte ska vara svårare!

Kursen som kurs tyckte jag däremot var ganska dålig. Dels det administrativa kring tentor som andra sagt och upplägget på tentorna. Sedan tyckte jag att hela "attityden" på kursen var lite "vi vet bäst och alla andra är dumma", svårt att förklara och det kanske bara är jag som är knäpp! En annan sak som störde mig var bristen på tidskoll hos föreläsarna vilket gjorde att en del saker drog ut på tiden och annat inte hanns med alls.

Hur som helst, läs kursen och försök åka på träffarna. Var inte heller orolig för att det ska ta för mycket tid, det är lugnt!

Dom var inlämnade redan. Har reserv platts 5....

Någon som vet hur lång tid det brukar ta inna man får veta om man kom in eller ej? Ska jag fortfarande hoppas på en platts?
HUr många brukar tacka nej till sin?

Nu har jag bokat tågbiljetter till föreläsningsdagen den 16/4 övriga dagar får jag nog hoppa över. Maken har offroadmeeting helgen runt den 7 maj och sista träffen så är jag barnmorska och kan räkna med fölvak.

Men har ännu inte hört något från SLU ang registrering eller föreläsningar, inga papper har landat i min postlåda. Hur är det för er andra?

Gira

Har inte en blekaste aning faktiskt, men vet att på andra kurser så kan man komma in som reserv då kursen startat och pågått någon vecka, så ge inte upp!

Gira

Oj, den skulle jag sökt i år! Det glömde jag helt bort.
Nåja, jag borde kanske ändå satsa på något svårare, har trots allt läst "Djurens utfodring" 10 p, som visserligen handlade om massa olika djur. Men jag har läst massor om utfodring på egen hand och som sagt, basen har jag redan fått i en annan kurs.

På senare tid har jag dessutom insett att jag är mer intresserad av vad som händer i kroppen beroende på vad man stoppar in, än av just själva instoppandet..
Undras om det finns nån sån kurs :D

Du hamnade bättre till än mig iaf, jag står som 15e reserv. Så jag får nog söka igen till nästa kurs istället! :cry: men hålla tummarna kan man ju alltid göra.
Om det är en distanskurs tycker man ju att de borde kunna få in hur många som helst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka