Kvarlämnad häst

Just nu så är jag i något slags vänteläge. Hen har varit kontakt med ägaren och har skrivit ett avtal om hästen där det står att jag köper hästen för skulden hen har till arrendatorn och hästen kommer att vara min när skulden till ägaren är betald, och det ska vara i Augusti.

Hen sa att ägaren ska höra av sig och bekräfta till mig innan han skickar avtalen.

Det var för 2 dagar sen.

Så nu väntar jag på att ägaren ska höra av sig helt enkelt.
 
Just nu så är jag i något slags vänteläge. Hen har varit kontakt med ägaren och har skrivit ett avtal om hästen där det står att jag köper hästen för skulden hen har till arrendatorn och hästen kommer att vara min när skulden till ägaren är betald, och det ska vara i Augusti.

Hen sa att ägaren ska höra av sig och bekräfta till mig innan han skickar avtalen.

Det var för 2 dagar sen.

Så nu väntar jag på att ägaren ska höra av sig helt enkelt.

När ska du betala köpesumman, och vad händer om "Kim" inte betalar skulden till ägaren? Om tiden går och skulden ändå inte betalas, kan du då dra dig ur affären? Ta upp det, så att du inte hamnar i kläm.
 
Just nu så är jag i något slags vänteläge. Hen har varit kontakt med ägaren och har skrivit ett avtal om hästen där det står att jag köper hästen för skulden hen har till arrendatorn och hästen kommer att vara min när skulden till ägaren är betald, och det ska vara i Augusti.

Hen sa att ägaren ska höra av sig och bekräfta till mig innan han skickar avtalen.

Det var för 2 dagar sen.

Så nu väntar jag på att ägaren ska höra av sig helt enkelt.

Vet du ens hur stor skulden är?
Du har ju redan betalat varje månad, pengar som gick rakt ner i den här "Kims" ficka om jag inte missförstått. Du kan ju inte betala dubbelt
 
Just nu så är jag i något slags vänteläge. Hen har varit kontakt med ägaren och har skrivit ett avtal om hästen där det står att jag köper hästen för skulden hen har till arrendatorn och hästen kommer att vara min när skulden till ägaren är betald, och det ska vara i Augusti.

Hen sa att ägaren ska höra av sig och bekräfta till mig innan han skickar avtalen.

Det var för 2 dagar sen.

Så nu väntar jag på att ägaren ska höra av sig helt enkelt.

Det här hade jag verkligen inte gett mig in i utan skriftligt från alla parter. Betraktar den riktiga ägaren (utomlands) hästen som Kims? Kan KIM överlåta hästen? Det är ju vad jag förstår läget nu.

Istället för att Kim betalar ägaren för hästen, och därmed blir ägaren till hästen och kan överlåta den. betalar Kim (via dig) en helt utomstående tredje part (arrendatorn) för att täcka en annan skuld som hästens ägaren inte har med att göra.

Lite som att betala på Coop och hämta mjölken på ICA. Det går ju inte ICA med på eftersom pengarna ligger på Coop.
 
Avtalet är att Kim betalar av sin skuld till Ägaren i Norge. Det kontraktet är att när hästen är avbetaldet till mig så kommer han att skrivas över på mig. Det är mitt avtal med Kim.

Ägaren i Norge är med på allt detta.
 
Det dom hade sagt var att hästen skulle skrivas över på Kim när han var betald. Eftersom Kim inte längre vill ha hästen så ska ägaren skriva över hästen på mig när hen har fått sina pengar, det vill säga det som är kvar på avbetalningen
 
Just nu så är jag i något slags vänteläge. Hen har varit kontakt med ägaren och har skrivit ett avtal om hästen där det står att jag köper hästen för skulden hen har till arrendatorn och hästen kommer att vara min när skulden till ägaren är betald, och det ska vara i Augusti.

Hen sa att ägaren ska höra av sig och bekräfta till mig innan han skickar avtalen.

Det var för 2 dagar sen.

Så nu väntar jag på att ägaren ska höra av sig helt enkelt.
Skulle inte gå med på detta, du ska betala en skuld för att få köpa hästen En skuld som är större än vad hästen är värd om jag förstår det hela rätt. Utöver det har du dessutom lagt ut en fin summa på utgifter redan. Skulden är dessutom inte för hästen utan för något annat och lämnar inga garantier på att skulden för hästen blir betald, vilket är kravet för att hästen ska bli överförd på dig. I slutändan kan du komma att ha lagt ut en jäkla massa pengar utan att faktiskt äga hästen i slutändan.
 
Avtalet är att Kim betalar av sin skuld till Ägaren i Norge. Det kontraktet är att när hästen är avbetaldet till mig så kommer han att skrivas över på mig. Det är mitt avtal med Kim.

Ägaren i Norge är med på allt detta.

Aha, så du kan betala arrendatorn, lösa Kim ur den skulden, Kim betalar INTE hästen och du har varken häst eller pengar men Kim har blivit av med en skuld?

Jag hade hoppat av direkt.
 
Jag kommer inte att betala av någon skuld för än hästen är helt avbetald av Kim. Jag köper hästen för den skuld han har för arrendatorn, och hon och jag har en egen deal om det här om det blir aktuellt.

Hästen ska vara avbetald av Kim till ägaren i Augusti, och då ska hästen skrivas över på mig. Men jag kommer inte betala skulden för än hästens skuld till ägaren är helt betald. Jag har ju ingen säkerhet i det här och om det är så att han inte betalar; nae då kan inte jag stå och ta hand om en häst som inte ens är min. Då tvingas jag koppla in myndigheter som beslagtar hästen så att den blir omhändertagen. Då kommer den antagligen att avlivas för att han inte är värd särskilt mycket pengar.

Anledningen till att jag gör det här är just för att hästen inte ska mista livet. Han har flugit runt med den här Kim i flera år, bott på olika stall, haft minst 10 olika medryttare och hästen hatar rent ut sagt Kim. Blir sur så fort han ser hen, öronen strukna och vill inte ha något med Kim att göra.

Om jag drar mig ur så slutar det med A) Hästen går tillbaka till Kim, som i sin tur fortsätter sin jävla turné runt Sverige B) Hästen går tillbaka till Kim, som avlivar honom efter att han redan uttryckt att han inte vill ha den. C) Ägaren i Norge tar tillbaka hästen och gör sig av med den på ett eller annat sätt; för hen vill inte heller ha honom D) En myndighet kliver in och avlivar hästen.
 
Nu kanske jag är helt blåst. Men, är det inte lättast för er alla om hästen skrivs över på dig och att de löser sina lån/skulder sinsemellan? Ingen av dem vill ha hästen och det kostar ju med både transporter och avlivning. Jag fick runt 2000 när jag slaktade min så ingen tjänar några stora summor på den ändå.
 
Jo det är det jag vill också.. men släpper ägaren hästen så har hon ingen säkerhet och Kim är tydligen känd i hästvärlden att inte vara särskilt pålitlig tyvärr. Hon vill inte släppa ägarpapper innan hon får sina pengar, vilket är förståeligt
 
Krasst så kan man ju säga att ägaren utnyttjar dina känslor för hästen. Tycker du ska erbjuda dig att ta hand om ägarens häst mot att du blir ersatt. Annars kan ju ägaren ta hem hästen och slakta den och varken ha hållhake, häst eller pengar. Har hästen pass?
 
Anledningen till att jag gör det här är just för att hästen inte ska mista livet. Han har flugit runt med den här Kim i flera år, bott på olika stall, haft minst 10 olika medryttare och hästen hatar rent ut sagt Kim. Blir sur så fort han ser hen, öronen strukna och vill inte ha något med Kim att göra.

Om jag drar mig ur så slutar det med A) Hästen går tillbaka till Kim, som i sin tur fortsätter sin jävla turné runt Sverige B) Hästen går tillbaka till Kim, som avlivar honom efter att han redan uttryckt att han inte vill ha den. C) Ägaren i Norge tar tillbaka hästen och gör sig av med den på ett eller annat sätt; för hen vill inte heller ha honom D) En myndighet kliver in och avlivar hästen.
Just det där gör mig galen! De spelar på ditt samvete och stora hjärta genom att hota med att hästen ska avlivas om du inte tar den!
En död häst lider inte!!
Det finns fortfarande inte beskrivet vad som händer om kim inte betalar till ägaren. Då står stallägaren fortfarande kvar där med en obetald stallhyra och en häst på halsen.

Jag håller med tidigare skribenter - DRA DIG UR den här affären! För din egen skull!
Det bästa som kan hända hästen är att den avlivas.
 
Hästen har pass ja, det är hos arrendatorn

Okej! Låter som en riktig soppa. Kan inte riktigt förstå hur hästen -som Kim inte vill ha - kan vara en hållhake?

Hur mycket är hästen värd? Förstod jag rätt om du ska betala ägaren i Norge i augusti OM Kim har betalt? Hur mycket ska du betala då? Varför vänta på Kim?

Spontant tänker jag att du borde erbjuda ägaren en summa du kan tänka dig att betala direkt. Vad du och ägaren kommer överens om behöver ju inte Kim veta.
 
Hästen är 17 år, gammal hopphäst men nu skada i ett bakknä. Han kan inte vara värd många tusen. Tanken är att Kim betalar Ägaren den summa som är kvar på hans avbetalning på hästen, som just nu ligger på 30.000kr. När det är gjort så betalar jag den skuld som Kim har till arrendatorn, som har blivit pga uteblivna stallhyror. För det blir hästen sen min.
 
Jag kommer att skicka iväg ett bud till Ägaren. Läste igenom vår konversation och hon är med på att jag kan komma med ett bud på Hästen Om hon godtar det så minskas Kims avbetalningssumma och skulden till arrendatorn får Kim lösa själv helt enkelt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 875
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 852
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 731
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp