Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Nej?
Jag har inte hittat på något scenario. Var får du det ifrån.
Och jag vet väl att kvinnor gör många tunga arbeten. Det är inte det som min ts handlar om.
Män gör de tyngsta arbetena i större utsträckning fortfarande men jag pratar inte om arbeten som man får betalt för utan om vanligt hyfs. Som man låter du inte din kvinna gå och släpa på allt medan du själv går med händerna i fickorna.
(inte läst hela tråden)

Just det är ju en situation som ser konstig ut även om det är två väninnor eller två män som går tillsammans, om den ene gör allting. Så det är ju självklart att det också blir konstigt om det är en man och en kvinna.

Det är ju snarare motsatsen till feminism. Dvs på 50-talet gjorde ju typ farmor allting, maten, handla, hugga ved, röja sly, tända eld, måla osv tills hon fick söner som kunde göra delar av det. Mannens hemmajobb var att läsa tidningen, för han hade ju semester/fritid eller ngt. Feminismen är ju att man ska dela på jobbet, inte en göra allt arbete, först jobba borta och sedan jobba hemma och en läsa tidningen när han kommit från jobbet.

Hitade en bild som jag inte dubbelkollat statistiken till :)

1764679782691.webp

(inte läst hela tråden)

Just det är ju en situation som ser konstig ut även om det är två väninnor eller två män som går tillsammans, om den ene gör allting. Så det är ju självklart att det också blir konstigt om det är en man och en kvinna.

Det är ju snarare motsatsen till feminism. Dvs på 50-talet gjorde ju typ farmor allting, maten, handla, hugga ved, röja sly, tända eld, måla osv tills hon fick söner som kunde göra delar av det. Mannens hemmajobb var att läsa tidningen, för han hade ju semester/fritid eller ngt. Feminismen är ju att man ska dela på jobbet, inte en göra allt arbete, först jobba borta och sedan jobba hemma och en läsa tidningen när han kommit från jobbet.
Nä, mannens jobb var ju att sköta om täppans grönsaker, hugga veden eller lassa in kolen så man hade värme. Underhålla hus o byggnader. Skogsarbetet var ju viktigt tex. Det var ju männen som stod för att dra in försörjning till hushållet. Man var ju tvungen att ha pengar.

Så du är i ett diskussionsforum men vill inte diskutera. Det är något märkligt.
I min värld gör du dig själv till ett offer. Varför nu ens män rent generellt skulle ha bättre utrustning i sin bil jämfört med gemene kvinna.
Att byta ett däck istället för att stå som ett våp och vänta på en riddare på en vit springare kan knappast anses vara att slita ihjäl sig.
Jag diskuterar gärna men det är inte lönt att diskutera din tolkning av det jag skrev för den stämmer inte.

Nä, mannens jobb var ju att sköta om täppans grönsaker, hugga veden eller lassa in kolen så man hade värme. Underhålla hus o byggnader. Skogsarbetet var ju viktigt tex. Det var ju männen som stod för att dra in försörjning till hushållet. Man var ju tvungen att ha pengar.
Inte om han var läkare, då var hans jobb att jobba som läkare och sedan läsa tidningen medan frun gjorde precis allting, allting, även om hon också jobbade som tex lärare. Inklusive att hon högg veden på sommarstället. Medan han läste tidningen.

och nu delar vi på det (att dra in hushålletspengar) så nu kan vi väll dela på hushållsarbetet med samt projektledning.

och nu delar vi på det (att dra in hushålletspengar) så nu kan vi väll dela på hushållsarbetet med samt projektledning.
Nu är vi ju snart i 2026 och har kommit så långt att alla familjer och par själva kan bestämma hur dom vill ha det. Tipset nu är väl att först komma överens om hur det ska se ut INNAN man ger sig in i en form av gemensamt hushåll. Hitta en annan då eller lev själv om man sätter sig på tvären.

Nu är vi ju snart i 2026 och har kommit så långt att alla familjer och par själva kan bestämma hur dom vill ha det. Tipset nu är väl att först komma överens om hur det ska se ut INNAN man ger sig in i en form av gemensamt hushåll. Hitta en annan då eller lev själv om man sätter sig på tvären.
Så du tänker att det som beskrivs i TS är rimligt eftersom idag kan man välja att ha det så?

Det blir också så märkligt att i såna här diskussioner utgå från att alla kvinnor var hemmafruar på 50- talet och alla var lyckliga och glada. Inom fattiga grupper har båda parterna oftast jobbat genom hela historien.
Dessutom minns jag när jag var yngre och pratade med mormor och hennes väninnor. De var ju de kvinnor som var unga på 50- talet och många var de som uttryckte att de önskade att de var unga idag och de funderade över vilka fler möjligheter de hade haft idag mot när de var unga.

Det blir också så märkligt att i såna här diskussioner utgå från att alla kvinnor var hemmafruar på 50- talet och alla var lyckliga och glada. Inom fattiga grupper har båda parterna oftast jobbat genom hela historien.
Dessutom minns jag när jag var yngre och pratade med mormor och hennes väninnor. De var ju de kvinnor som var unga på 50- talet och många var de som uttryckte att de önskade att de var unga idag och de funderade över vilka fler möjligheter de hade haft idag mot när de var unga.
Inte bara fattiga, eller det beror väl på vem man räknar som fattig, dvs tänker man att det finns en mitt mellan fattig och rik? eller är det bara fattig eller rik? Men om man tänker sig en mitt. Både farmor och mormor jobbade som lärare och hade läkare/räknekille i regionen till män. Båda män helt klart fysiskt vekare än kvinnan :) the style of the time :D

Nej det gör jag inte, det är din tolkning av det jag skrev. Vi behöver inte gå in på det i en närmre diskussion.
För att de är starkare? För att de byter ett hjul mycket lättare än vad jag gör? För att de har bättre utrustning i sin bil? det finns miljoner anledningar till varför män stannar och hjälper till. Att jag kan göra det själv betyder inte att jag gör det bättre eller snabbare.

Jag är uppvuxen med att män inte stod och såg på när kvinnorna slet med tunga uppdrag. Att man fick hjälp att bära mm.

Jag menar, jag och min man bor på gård. Jag är van att slita men det är enormt skönt att slippa ibland och att inte behöva vara mannen i en situation. Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter en kvinna slita ihjäl sig.
Men va? Jag kan då knappt byta däck, men det kan då verkligen varken min man eller kusin heller.

Vad är detta att män skulle vara så himla duktiga på att gräva gropar och skifta däck :rofl:

Klart att många män är starkare än många kvinnor men så himla många män som släpar i kolmilan kan spänna märren för plogen och kan meka en bil finns väl ändå inte.

(och varför skulle de ha utrustning i bilen? Utrustning i bilen kommer väl ändå inte när man föds?)

Den här diskussionen påminner mig om en före detta arbetsplats där ett mejl skickades som innehöll "kan någon stark man hjälpa mig att flytta på de här högtalarna". Jag svarade att jag tyvärr inte är man, och därför inte kan hjälpa till, men att jag bad om ursäkt för att jag ställt dem på ett dåligt ställe till att börja med.

Den här diskussionen påminner mig om en före detta arbetsplats där ett mejl skickades som innehöll "kan någon stark man hjälpa mig att flytta på de här högtalarna". Jag svarade att jag tyvärr inte är man, och därför inte kan hjälpa till, men att jag bad om ursäkt för att jag ställt dem på ett dåligt ställe till att börja med.
Ungefär som i sambons släkt. -säg till när ni behöver hjälp. -hjälp? Ja att bära på plats. Det är redan fixat. -hur bar ni er åt då?

Efter många år och mycket tjat ledsnade jag och har svarat -vi tog fram kukarna och bar eller jag har aldrig sett en snickare spika med kuken.

Men va? Jag kan då knappt byta däck, men det kan då verkligen varken min man eller kusin heller.

Vad är detta att män skulle vara så himla duktiga på att gräva gropar och skifta däck :rofl:

Klart att många män är starkare än många kvinnor men så himla många män som släpar i kolmilan kan spänna märren för plogen och kan meka en bil finns väl ändå inte.

(och varför skulle de ha utrustning i bilen? Utrustning i bilen kommer väl ändå inte när man föds?)
De som stannar i en sådan situation antar jag ofta gör det för att de vet att de kan hjälpa till. Annars stannar man väl inte.

Jag kan säga att du hade fått mer kompetent hjälp av mig än min man om du behövde byta däck längs vägen. Han har däckhotell och får bytet fixat där. Jag sköter mina däck själv, även påfyllning av olja, glykol och spolarvätska på båda våra bilar…

Inte behöver man vara speciellt stark heller, jag sätter ett rör som förlängd hävstång på fälgkorset och har hittills alltid fått upp alla bultar jag stött på. Lite påhittighet trumfar muskler i de flesta lägen tycker jag ;)
De som stannar i en sådan situation antar jag ofta gör det för att de vet att de kan hjälpa till. Annars stannar man väl inte.

Alltså. Däck??? Jag betalar för ett däckbyte plus balansering (är ju viktigt, hur vågar man strunta i det??), och vägassistans. Vem fasen tycker DÄCKbyte är viktig kunskap? Jag tjänar mest, gör minst. Betalar för sånt som är för tungt eller tråkigt.

Alltså. Däck??? Jag betalar för ett däckbyte plus balansering (är ju viktigt, hur vågar man strunta i det??), och vägassistans. Vem fasen tycker DÄCKbyte är viktig kunskap? Jag tjänar mest, gör minst. Betalar för sånt som är för tungt eller tråkigt.
Man säger ju ofta lite slarvigt att man byter däck där man byter hela hjulet. Byta bara däcket, inklusive balansering, har ju inte de flesta utrustning för hemma. Men att kunna byta ett hjul med punktering kan jag tycka är viktig kunskap. Jag skiftar alltid mellan vinter- och sommardäck själv, men mest för att det är ganska roligt.

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn