Lägga sig i eller engagera sig?

Att du inte kan förstå att det finns skillnader som gör att saker blir olika.
Och sedan acceptera det.
Fast du ändrar ju runt hela tiden, så det skall passa dig bättre.
Det handlade om avtal i stallet där du hävdar att en kompis skall ha vissa förmåner. Tex som det jag tog upp med att slippa fylla vatten osv det ska de andra inhyrda göra. Sånt som aldrig skulle komma upp när man tittar på stallet.
Informella småchefer brukar vara bästa sättet att skapa osämja på.

Givetvis skall ingen ha extra förmåner på en arbetsplats där man är anställd under samma avtal som jag skrev innan. Hos oss är tex alla USK anställda under ett avtal, har egna uppgifter, SSK eget avtal och dina uppgifter, Cheferna ett tredje osv. Självklart skall inte en USK ha speciella förmåner att tex slippa allt städ och få ett eget fikarum bara den får sitta i tex för att hon/har är kompis med chefen. Det är ju bara löjligt
 
Någon är stallägarens tränare.
Någon annan har en ponny och får en mindre box.
En hjälper stallägaren när den reser bort och någon annan betalar mera för att få mindre arbete.
Det blir alltid olika förutsättningar efter ett tag.
Men det är ju bra att förklara varför det finns skillnader.
Och varje enskilt avtal med varje hästägare skall ju följas även om de kan se olika ut.
Det handlade ju inte ens om det du tar upp. Det är liksom inte i jämförelse. Självklart finns det de som betalar mer för mindre jobb, men det är ju knappast de andra hyresgästerna som skall utföra arbetet utan den som sålt tjänsten.
Och självklart har man väl tittat på boxen innan? Du tar liksom in totalt ovidkommande grejer
 
Varför ska hon acceptera det?
Det är inte okej att hyresgäster i ett stall behandlas olika utefter status hyr man ut stallplatser får man ha stake nog att behandla alla rättvist och lika och ha vänskapen på sidan av med ev vän!
Därför att stallägaren bestämmer i sitt stall.
Den gör faktiskt precis som den vill i det fallet.
Antingen så accepterar man det och låter bli att hetsa upp sig över det eller så letar man rätt på ett annat stall där man trivs bättre med villkoren.
Så länge som man själv har fått det som är avtalat så har man inte med att göra vilka villkor som de andra har fått.
 
Därför att stallägaren bestämmer i sitt stall.
Den gör faktiskt precis som den vill i det fallet.
Antingen så accepterar man det och låter bli att hetsa upp sig över det eller så letar man rätt på ett annat stall där man trivs bättre med villkoren.
Så länge som man själv har fått det som är avtalat så har man inte med att göra vilka villkor som de andra har fått.
Tror faktiskt inte någon vill flytta in i ett stall där man får skriva på att man är okej med att stallägarens kompisar slipper åtaganden 😂

Vem vill stå i ett sånt stall kan inte komma på någon vettig människa som vill vara en del av ett sånt avtal.
 
Fast du ändrar ju runt hela tiden, så det skall passa dig bättre.
Det handlade om avtal i stallet där du hävdar att en kompis skall ha vissa förmåner. Tex som det jag tog upp med att slippa fylla vatten osv det ska de andra inhyrda göra. Sånt som aldrig skulle komma upp när man tittar på stallet.
Informella småchefer brukar vara bästa sättet att skapa osämja på.

Givetvis skall ingen ha extra förmåner på en arbetsplats där man är anställd under samma avtal som jag skrev innan. Hos oss är tex alla USK anställda under ett avtal, har egna uppgifter, SSK eget avtal och dina uppgifter, Cheferna ett tredje osv. Självklart skall inte en USK ha speciella förmåner att tex slippa allt städ och få ett eget fikarum bara den får sitta i tex för att hon/har är kompis med chefen. Det är ju bara löjligt
Det finns andra typer av arbetsplatser.
Ingenjörer på teknikföretag har enskilda avtal efter vad de har kommit överens om med företaget. Typ olika lön och olika arbetstider.
Du blandar ihop stora av Facket reglerade arbetsplatser med små privatägda företag där anställda har olika kompetens och förhållande till företaget.
Ett privat stall är ett litet privat företag där de inblandade har olika kompetens och olika förhållande till ägaren och Facket inte har något att säga till om.
 
Det handlade ju inte ens om det du tar upp. Det är liksom inte i jämförelse. Självklart finns det de som betalar mer för mindre jobb, men det är ju knappast de andra hyresgästerna som skall utföra arbetet utan den som sålt tjänsten.
Och självklart har man väl tittat på boxen innan? Du tar liksom in totalt ovidkommande grejer
Tycker också detta blev väldigt snurrigt.
 
Det finns andra typer av arbetsplatser.
Ingenjörer på teknikföretag har enskilda avtal efter vad de har kommit överens om med företaget. Typ olika lön och olika arbetstider.
Du blandar ihop stora av Facket reglerade arbetsplatser med små privatägda företag där anställda har olika kompetens och förhållande till företaget.
Ett privat stall är ett litet privat företag där de inblandade har olika kompetens och olika förhållande till ägaren och Facket inte har något att säga till om.
Vad du blandar ihop helt olika saker, vad har detta egentligen att göra med att särbehandla någon i ett stall för vänskaps skull?
 
Tror faktiskt inte någon vill flytta in i ett stall där man får skriva på att man är okej med att stallägarens kompisar slipper åtaganden 😂

Vem vill stå i ett sånt stall kan inte komma på någon vettig människa som vill vara en del av ett sånt avtal.
Men då så låter man ju bli det.
Om det inte har andra fördelar typ nära hem, billigt, trevligt ändå, tränaren finns där eller så.
Jag har olika villkor för nära vänner och för andra.
Sedan så får man själv bestämma om man vill acceptera det eller inte.
Mina vänner kommer liksom först.
 
Det finns andra typer av arbetsplatser.
Ingenjörer på teknikföretag har enskilda avtal efter vad de har kommit överens om med företaget. Typ olika lön och olika arbetstider.
Du blandar ihop stora av Facket reglerade arbetsplatser med små privatägda företag där anställda har olika kompetens och förhållande till företaget.
Ett privat stall är ett litet privat företag där de inblandade har olika kompetens och olika förhållande till ägaren och Facket inte har något att säga till om.
Herregud vad du snurrar till allt, och drar allt till ytterligheter bara för att försöka få rätt
 
Det var @Unhappy som drog in arbetsplats i diskussionen, jag hakade på med det som analogi.
Jag skrev också ett exempel, på en typ av arbetsplats tills du började dra in en massa annat irrelevant.

Jag pratade om stallsysslor/åtaganden, och informella chefer som skall slippa vissa saker, du började gaffla om boxstorlekar och annat ovidkommande
 
Vi kan då fundera på från vilken sida vi ser på det hela.
Du är inackorderingen som är missnöjd.
Jag är en stallägare som tycker att jag skall ha rätt att bestämma över mitt stall.
Jag kan verkligen förstå att det blir konflikter.
Ingen har sagt att man inte för bestämma i sitt eget stall. Men att ge andra fler åtaganden för att man är kompis nån nån inhyrd är i mina ögon ganska tragiskt ledarskap.
 
Ingen har sagt att man inte för bestämma i sitt eget stall. Men att ge andra fler åtaganden för att man är kompis nån nån inhyrd är i mina ögon ganska tragiskt ledarskap.
Så du ser en stallägare som någon som skall utöva ledarskap i stallet?
Som på en arbetsplats då?
 
Ingen har sagt att man inte för bestämma i sitt eget stall. Men att ge andra fler åtaganden för att man är kompis nån nån inhyrd är i mina ögon ganska tragiskt ledarskap.
Fast det spelar ju ingen roll. Inte ditt stall, inte du som bestämmer. En stallägare får lov att bestämma precis som dom vill gällande det som inte rör hästarnas välfärd (för där finns Jordbruksverkets föreskrifter som reglerar).

Ogillar du det, så flytta.

När du själv har ett eget stall får du lov att bestämma att du endast vill ha skimmlar vars ägare har rosa hår om du så vill. Ditt hem, dina regler.
 
Fast det spelar ju ingen roll. Inte ditt stall, inte du som bestämmer. En stallägare får lov att bestämma precis som dom vill gällande det som inte rör hästarnas välfärd (för där finns Jordbruksverkets föreskrifter som reglerar).

Ogillar du det, så flytta.

När du själv har ett eget stall får du lov att bestämma att du endast vill ha skimmlar vars ägare har rosa hår om du så vill. Ditt hem, dina regler.
Visst får man det, men då får man ju lämpligen ut med det.

Såna regler som att ”min kompis står här, pga det skall ni andra fixa vatten och städa efter henne” är saker som sällan framgår
 
Så du ser en stallägare som någon som skall utöva ledarskap i stallet?
Som på en arbetsplats då?

Fast det spelar ju ingen roll. Inte ditt stall, inte du som bestämmer. En stallägare får lov att bestämma precis som dom vill gällande det som inte rör hästarnas välfärd (för där finns Jordbruksverkets föreskrifter som reglerar).

Ogillar du det, så flytta.

När du själv har ett eget stall får du lov att bestämma att du endast vill ha skimmlar vars ägare har rosa hår om du så vill. Ditt hem, dina regler.
🤣
Det är tur att dom flesta stallägare är vettigare än att bara vilja ha skimlar eller låta andra hyresgäster göra dom inhyrda vännernas jobb.
 
Visst får man det, men då får man ju lämpligen ut med det.

Såna regler som att ”min kompis står här, pga det skall ni andra fixa vatten och städa efter henne” är saker som sällan framgår
Känns ju lite som en halmgubbe, alltså jag har då aldrig hört talas om någon som skrivit in i sitt kontrakt att "skötsel av min kompis häst ingår i hyresgästens åtaganden".

Men ponera att den regeln finns i något fiktivt stall. Antingen så följer du den, försöker förhandla med stallägaren att regeln är orimlig, eller så flyttar du.

Det är liksom inte svårare än så.
 
Känns ju lite som en halmgubbe, alltså jag har då aldrig hört talas om någon som skrivit in i sitt kontrakt att "skötsel av min kompis häst ingår i hyresgästens åtaganden".

Men ponera att den regeln finns i något fiktivt stall. Antingen så följer du den, försöker förhandla med stallägaren att regeln är orimlig, eller så flyttar du.

Det är liksom inte svårare än så.
Det är ju inteung som gjort en halmgubbe av detta inte unhappy 🤣
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 493
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp