Lägga sig i eller engagera sig?

Personen som du stör dig på är stallägarens kompis.
Som kompis till stallägaren så kan man ha litet större friheter i stallet eller så är stallägaren t.o.m. nöjd med upplägget.
Den personen/personerna är väl inhyrda som alla andra. Personligen är jag glad att vara därifrån när samma regler inte skall gälla för alla. Och stallägaren tycker att ”men du är min kompis så självklart skall Unhappy köra dunkar med vatten till din häst med hela vintern, och det gör inget att hon får lägga X antal tusen varje år för att din häst förstör hennes täcken, hade varit skillnad om det varit tvärtom för du är min kompis”.

Nu var det väl iofs inte bara denna ”kompis” det gällde utan de som stallägaren tyckte mer om, just i den stunden.

Kan inte tråden få lov att handla om vad den handlade om från början?
 
Pratade ni inte om andra stall?
Jag pratar om fenomenet att vilja ha olika inriktning i olika stall och att välja ett stall där man har samma syn på vad stallvistelsen skall innebära.
TS vill vara ifred medan personen som stör TS vill ha samvaro.
Deras önskningar är inte kompatibla.
Därför så är det bra att klart och tydligt beskriva sina förväntningar, något som TS ogillar.
Jag ser en risk för konflikt i att vilja vara som man är i ett sammanhang där den egna egenskapen inte uppskattas.
Typ vilja vara social bland människor som behöver vara ifred i sin egentid eller vilja vara ifred bland människor som vill att stallet skall vara en plats för social samvaro.
 
Jag pratar om fenomenet att vilja ha olika inriktning i olika stall och att välja ett stall där man har samma syn på vad stallvistelsen skall innebära.
TS vill vara ifred medan personen som stör TS vill ha samvaro.
Deras önskningar är inte kompatibla.
Därför så är det bra att klart och tydligt beskriva sina förväntningar, något som TS ogillar.
Jag ser en risk för konflikt i att vilja vara som man är i ett sammanhang där den egna egenskapen inte uppskattas.
Typ vilja vara social bland människor som behöver vara ifred i sin egentid eller vilja vara ifred bland människor som vill att stallet skall vara en plats för social samvaro.
Jo men det var väl bara ett sidospår i ts stall fanns väl inga sådana indelningar?
 
Om en del av grundfrågan är ”hur säger man ifrån” så tror jag att det går inte. Du har kanske svårt för det?

Prova detta… kanske.

Du kan förbereda genom mental träning. Mycket mental träning verkligen göra PederFredriksson-variant och gå igenom varenda möjlig händelse som möjligen kan hända om du säger ifrån. Många har svårt att vara tydliga så arbeta mot att du säger ifrån tydligt både med uttalande och vilka ord du säger. Vad tror du om det?
 
Fast det låter ju inte alls okej att bara för man är kompis med Ägaren ska man ha fördelar som inte som andra gästerna har. Där hade inte jag velat stå.
Men så fungerar ju livet.
Goda vänner prioriteras före människor som man inte känner.
Om man inte känner att man kan leva med det så är det ju fel stall.
Jag skulle inte ha något problem med det.
Min överenskommelse med stallägaren beror ju inte på vilka överenskommelser de andra i stallet har. Jag skulle se det som "chefens assistent" som hjälper stallägaren. Sedan får stallägaren hantera huruvida personen i fråga passar in i ägarens stall.
 
Men så fungerar ju livet.
Goda vänner prioriteras före människor som man inte känner.
Om man inte känner att man kan leva med det så är det ju fel stall.
Jag skulle inte ha något problem med det.
Min överenskommelse med stallägaren beror ju inte på vilka överenskommelser de andra i stallet har. Jag skulle se det som "chefens assistent" som hjälper stallägaren. Sedan får stallägaren hantera huruvida personen i fråga passar in i ägarens stall.
Håller inte alls med om det.
Då lever vi olika liv då jag inte upplevt detta i något stall oavsett vem som känner vem.
Hyr man ut stallplatser till flera människor måste alla ha samma regler annars blir det avundsjuka och konflikter.
 
Jag pratar om fenomenet att vilja ha olika inriktning i olika stall och att välja ett stall där man har samma syn på vad stallvistelsen skall innebära.
TS vill vara ifred medan personen som stör TS vill ha samvaro.
Deras önskningar är inte kompatibla.
Därför så är det bra att klart och tydligt beskriva sina förväntningar, något som TS ogillar.
Jag ser en risk för konflikt i att vilja vara som man är i ett sammanhang där den egna egenskapen inte uppskattas.
Typ vilja vara social bland människor som behöver vara ifred i sin egentid eller vilja vara ifred bland människor som vill att stallet skall vara en plats för social samvaro.
Du kanske skall prova läsa mina inlägg?
Du har liksom bara utgått från dig själv och snurrat vidare runt runt…

Jag tycker fortfarande och står för det att det finns så mycket märkliga inhysningar idag. Så om en person i ett stall på 10 hästar inte är intresserad av att stå och babbla en timme mellan jobb och läggning av barn utan vill lägga samvaron med hästen så är det minsta problemet.

Sen att du tar in inhyrda för att pleasa din kompis som har speciella förmåner är upp till dig men långt från trådens ämne. Du kanske skall starta en egen tråd om detta?
 
Håller inte alls med om det.
Då lever vi olika liv då jag inte upplevt detta i något stall oavsett vem som känner vem.
Hyr man ut stallplatser till flera människor måste alla ha samma regler annars blir det avundsjuka och konflikter.
Kan bara instämma. Lite som som arbetsplats. Chefens kompis kan liksom inte ha speciella förmåner jämfört med de andra anställda som jobbar där under samma avtal.
 
Om en del av grundfrågan är ”hur säger man ifrån” så tror jag att det går inte. Du har kanske svårt för det?

Prova detta… kanske.

Du kan förbereda genom mental träning. Mycket mental träning verkligen göra PederFredriksson-variant och gå igenom varenda möjlig händelse som möjligen kan hända om du säger ifrån. Många har svårt att vara tydliga så arbeta mot att du säger ifrån tydligt både med uttalande och vilka ord du säger. Vad tror du om det?
Det skall jag prova. För vissa dagar kan jag vara stressad bara av vetskapen att den personen är där, för man vet hur det KAN bli.
 
Kan bara instämma. Lite som som arbetsplats. Chefens kompis kan liksom inte ha speciella förmåner jämfört med de andra anställda som jobbar där under samma avtal.
Verkligen inte då anmäler man ju det till högre chef sånt beteende är inte okej nånstans även om det såklart förekommer men att ”livet är så” håller jag inte med om.
 
Verkligen inte då anmäler man ju det till högre chef sånt beteende är inte okej nånstans även om det såklart förekommer men att ”livet är så” håller jag inte med om.
Nej inte jag heller. Förvisso vet jag ett stall där stallägaren inte är engagerad och har ingen häst där en inhyrd har en chefsroll.

Vem som är mest kompis med stallägare och har förmånen att andra skall köra vatten åt deras hästar vintertid och annat är ju sällan sånt som framgår när man tittar på stallet ”Pelle är min kompis så alla andra inhyrda fixar för hans hästar, det ingår”, eller ”Vi tar egentligen bort bommar efter oss men Pelle behöver inte plocka undan efter sig, det får ni andra göra”
 
Håller inte alls med om det.
Då lever vi olika liv då jag inte upplevt detta i något stall oavsett vem som känner vem.
Hyr man ut stallplatser till flera människor måste alla ha samma regler annars blir det avundsjuka och konflikter.
Det blir ju olika oavsett.
Olika stora boxar, olika hagar, olika platser i sadelkammaren o.s.v.
 
Inte om de anställda har olika roller och olika kompetens.
Eller chefen äger företaget.
Okej hur vanligt är det att ett inackorderingsstall har hyresgäster med olika roller?
Aldrig stött på men berätta gärna.

Ja att den som äger stallet har sista ordet är väl självklart men denna ska inte särbehandla vissa hyresgäster oavsett anledning.
 
Att du inte kan förstå att det finns skillnader som gör att saker blir olika.
Och sedan acceptera det.
Varför ska hon acceptera det?
Det är inte okej att hyresgäster i ett stall behandlas olika utefter status hyr man ut stallplatser får man ha stake nog att behandla alla rättvist och lika och ha vänskapen på sidan av med ev vän!
 
Okej hur vanligt är det att ett inackorderingsstall har hyresgäster med olika roller?
Aldrig stött på men berätta gärna.

Ja att den som äger stallet har sista ordet är väl självklart men denna ska inte särbehandla vissa hyresgäster oavsett anledning.
Någon är stallägarens tränare.
Någon annan har en ponny och får en mindre box.
En hjälper stallägaren när den reser bort och någon annan betalar mera för att få mindre arbete.
Det blir alltid olika förutsättningar efter ett tag.
Men det är ju bra att förklara varför det finns skillnader.
Och varje enskilt avtal med varje hästägare skall ju följas även om de kan se olika ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 403
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 494
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp