Läkemedelsberoende (utbruten från Varför romantiseras vin och bubbel?)

@Fetaost
Varför en skratt smiley
Det finns även beroende problematik kring vanlig ipren
För att det ska extremt mycket till för att bli beroende av Ipren.
Jag äter 3 Ipren om dagen på läkarens ordination sen flera år tillbaka pga kronisk värk. Utan att vara beroende.
Man kan bli beroende av precis ALLT och jag tycker faktiskt det blir tramsigt att ta ifrån vuxna människor all form av självbestämmande och ansvar pga en sån sak.
Blir du beroende av Ipren så kommer det knappast bero på att det ligger en ask på jobbet.
 
För att det ska extremt mycket till för att bli beroende av Ipren.
Jag äter 3 Ipren om dagen på läkarens ordination sen flera år tillbaka pga kronisk värk. Utan att vara beroende.
Man kan bli beroende av precis ALLT och jag tycker faktiskt det blir tramsigt att ta ifrån vuxna människor all form av självbestämmande och ansvar pga en sån sak.
Blir du beroende av Ipren så kommer det knappast bero på att det ligger en ask på jobbet.
Dessutom ger det arbetsgivaren en observation om det skulle vara en extrem förbrukning, för att kunna erbjuda hjälp. Samtidigt som det är en bra service för 99,6% av de anställda.

Man kan inte ta bort precis allt i prevention för att någon har problem, utan balansen nytta / skada måste kunna vara lägre än exakt 100 / 0.
 
Dessutom ger det arbetsgivaren en observation om det skulle vara en extrem förbrukning, för att kunna erbjuda hjälp. Samtidigt som det är en bra service för 99,6% av de anställda.

Man kan inte ta bort precis allt i prevention för att någon har problem, utan balansen nytta / skada måste kunna vara lägre än exakt 100 / 0.
Det blir liksom extra fånigt när Ipren ingår i gruppen Ibuprofen, ickesteroida läkemedel som inte är beroendeframkallande enligt forskning.

Blir man beroende på Ipren så är det inte pga någon substans.
 
För att det ska extremt mycket till för att bli beroende av Ipren.
Jag äter 3 Ipren om dagen på läkarens ordination sen flera år tillbaka pga kronisk värk. Utan att vara beroende.
Man kan bli beroende av precis ALLT och jag tycker faktiskt det blir tramsigt att ta ifrån vuxna människor all form av självbestämmande och ansvar pga en sån sak.
Blir du beroende av Ipren så kommer det knappast bero på att det ligger en ask på jobbet.
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig
 
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig
Låter som en okunnig chef eller ett svepskäl från en snålröv. Trist för er.
 
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig
Vi har slumpmässiga drogtester på mitt jobb, då anger du till den som kommer och testar vad du äter för medecin, inget som chefen har med att göra
 
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig

Alltså sålänge ni inte kör maskiner på ert jobb så ska chefen ge fan i att göra en lista på vad folk äter för mediciner.

Jag kan dock tycka att det är rimligt att jobbet inte bekostar värktabletter, man kan ju faktiskt få leverskador av överkonsumtion. Men receptfria läkemedel är inte beroendeframkallande, då skulle dom inte vara receptfria.
 
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig
Det är inte ok att fråga personalen om vad de äter för mediciner. Enda gången du skulle behöva uppge det är EFTER ett drogtest visat positivt och en förklaring kan behövas.
Läkare frågar om vad man arbetar med när man utreds och får preparat utskrivet och upplyser om det skulle vara olämpligt.
Det är integritetskränkande att fråga sin personal om vad de äter för mediciner eller har för sjukdomar.
 
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig

Men oj detta är ju absolut inte ok.
 
Jag är beroende av ipren (och panadol men inte i samma utsträckning). Brukade knapra upp till 6-7 st per dag ibland slentrianmässigt utan att jag faktiskt hade ont någonstans. Vilket jag måste sluta med - får återfall ibland pga eventuella skador på njurarna.

Så visst kan man inte bara bli beroende av otc smärtstillande utan också riskera farliga skador av det. Panadol får väl inte längre säljas i obegränsade mängder eftersom vissa ungdomar har OD rejält på dem med medföljande leverskador.
 
Jag är beroende av ipren (och panadol men inte i samma utsträckning). Brukade knapra upp till 6-7 st per dag ibland slentrianmässigt utan att jag faktiskt hade ont någonstans. Vilket jag måste sluta med - får återfall ibland pga eventuella skador på njurarna.

Så visst kan man inte bara bli beroende av otc smärtstillande utan också riskera farliga skador av det. Panadol får väl inte längre säljas i obegränsade mängder eftersom vissa ungdomar har OD rejält på dem med medföljande leverskador.
Låter inte bra att du har det så! :(

På grund av min huvudvärk har jag tagit periodvis mycket Alvedon (och tidigare före min magoperation även Ipren). Har ofta stött på läkare som hävdat att värkmedicinerna givit mig huvudvärk så bara att sluta så skulle jag bli frisk.

Träffade en neurolog som påstod att jag var beroende av ipren och Alvedon och att det var därför jag hade migrän och huvudvärk, och att jag hade abstinensbesvär-huvudvärk. Jag frågade henne hur det kunde komma sig att jag inte hade huvudvärk på lediga dagar eller semestrar osv när jag inte utsattes för syn-och hörsel/yttre stimulering från jobb osv, men hon kunde inte svara. Jag frågade om abstinensbesvär inte kommer alltid, oavsett semester och helger, men hon upprepade sig som en papegoja... Det är så tröttsamt att inte bli tagen på allvar i vården utan allt skylls på läkemedelsöverkonsumtion.
 
Låter inte bra att du har det så! :(

På grund av min huvudvärk har jag tagit periodvis mycket Alvedon (och tidigare före min magoperation även Ipren). Har ofta stött på läkare som hävdat att värkmedicinerna givit mig huvudvärk så bara att sluta så skulle jag bli frisk.

Träffade en neurolog som påstod att jag var beroende av ipren och Alvedon och att det var därför jag hade migrän och huvudvärk, och att jag hade abstinensbesvär-huvudvärk. Jag frågade henne hur det kunde komma sig att jag inte hade huvudvärk på lediga dagar eller semestrar osv när jag inte utsattes för syn-och hörsel/yttre stimulering från jobb osv, men hon kunde inte svara. Jag frågade om abstinensbesvär inte kommer alltid, oavsett semester och helger, men hon upprepade sig som en papegoja... Det är så tröttsamt att inte bli tagen på allvar i vården utan allt skylls på läkemedelsöverkonsumtion.

Just i mitt fall finns det en reell risk att mina njurar tar stryk eftersom jag är diabetiker och efter att ha ignorerat det i många år har jag nu fått en allvarlig varning av mina läkare att det har skett vissa (små!) förändringar i mina njurvärden. Vill inte riskera dialys och en eventuell transplantation. @tanten och @Diabetikern har skrämt upp mig rejält.

Jag har haft ont vare sig det är vardag eller ledigt tyvärr. Pga av att mina ögon är paja och jag använder datorn både på jobb och ledighet så har det ingen direkt korrelation. Plus mina ben som jag får kramper i med jämna mellanrum. Vilket jag dock försöker få kontroll över med hjälp av sjukgymnast. Men ja, har också fått höra att man får huvudvärk av ipren, har inte märkt någon skillnad när jag slutat.
 
Jag är beroende av ipren (och panadol men inte i samma utsträckning). Brukade knapra upp till 6-7 st per dag ibland slentrianmässigt utan att jag faktiskt hade ont någonstans. Vilket jag måste sluta med - får återfall ibland pga eventuella skador på njurarna.

Så visst kan man inte bara bli beroende av otc smärtstillande utan också riskera farliga skador av det. Panadol får väl inte längre säljas i obegränsade mängder eftersom vissa ungdomar har OD rejält på dem med medföljande leverskador.
Men du är inte beroende av någon substans i Iprenen utan du är mentalt beroende eller hur? För det finns ingen beroendeframkallande substans i Ipren.
Man kan ju bli beroende av gurka om man tror att den ger en viss effekt.
 
Jag är beroende av ipren (och panadol men inte i samma utsträckning). Brukade knapra upp till 6-7 st per dag ibland slentrianmässigt utan att jag faktiskt hade ont någonstans. Vilket jag måste sluta med - får återfall ibland pga eventuella skador på njurarna.

Så visst kan man inte bara bli beroende av otc smärtstillande utan också riskera farliga skador av det. Panadol får väl inte längre säljas i obegränsade mängder eftersom vissa ungdomar har OD rejält på dem med medföljande leverskador.
Jag har en fd kompis som var beroende av Treo. Det var hemskt och sådana skador det blev i hennes kropp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 958
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 043
Senast: co-SMAD4
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 551
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp