Läkemedelsberoende (utbruten från Varför romantiseras vin och bubbel?)

Ja, jag har ont, har haft bensmärtor hela livet. Tyvärr OD jag på panadol (och diverse annat när jag åt i princip allt smärtstillande vi hade hemma) när jag var tonåring i samband med svår tandvärk och en otroligt viktigt examensprov. Slutade med att jag förlorade hörseln, nästan all synen och inte kunde röra mig. Mycket otrevligt. Egentligen skulle jag nog behövt magpumpas men mina föräldrar var i Turkiet på en internationell FN konferens.

I många år kunde jag inte äta panadol utan att må illa och kräkas. Därför gick jag över till ipren. Sedan fick jag lära mig att det mest effektiva otc är en blandning av ipren/panadol. Men nu är det samma visa igen. Äter bara panadol och har börjat må illa av det - höjt dosen lite för att kompensera upp iprenen som jag annars alltid ätit mer av. Att jag dessutom har nästan ständig huvudverk pga synen gör inte det hela lättare.

Jag är en total wuss när det gäller smärta.
Jag tänker att det finns 1) sätt att lindra smärta utan piller och 2) att hantera den smärta man faktiskt känner.

Har du fått hjälp på andra sätt än med läkemedel?
 
Det är jätteviktigt att folk är medvetna om att paracetamol eller andra receptfria smärtstillande preparat är harmlösa! Att inte överskrida angiven dos och följa övriga instruktioner är precis lika viktigt som med receptbelagd medicin.

Receptfria värktabletter är dock inte beroendeframkallande rent medicinskt, jag tror att det är vad diskussionen handlar om.

Förstår att du syftar på min skrattsmily.

Jag tycker det är jätteråkigt att läsa att du försökte ta ditt liv med paracetamol.

Men det och det jag menar är två skilda saker.
Min skrattsmily var åt en chef som vägrade personalen värktabletter pga hen påstod att de var beroendeframkallande. Etftersom det är ett grovt felaktigt påstående så och baea dumt att neka personal smärtlindring (bättre att de går hem och sjukskriver sig?) så gjorde jag den smilyn.

Det du nämner om skador vid överdosering är helt korrekt. Bara för att något inte är beroendeframkallande så är det inte att likställa med ofarligt och ska givetvis tas enligt ordination :heart


Då förstår jag, tack för förtydligandet. Det finns så mycket emotionellt bagage för mig kring att bruka receptfria smärtstillande att jag blev väl reaktiv. :heart

Jag tror att man kan uppleva sig vara beroende av Paracetamol (beroende av det för att lindra långvarig eller tillochmed kronisk smärta) utan att kemiskt beroende i hjärnan uppstått. Paracetamol som brukas felaktigt har ju en tendens att slå ut kroppens egna smärtlindrande system vad jag förstår och då fortsätter man bruka smärtstillande läkemedel i tron om att det skall bedöva.

Men klassiskt beroende, nej – där är jag med. Personligen undviker jag de flesta smärtstillande numera eftersom jag har sådan bakomvarande historik och tycker att frågan om huruvida arbetsgivare ska tillhandahålla smärtstillande eller ej ganska intressant. Paracetamol och andra receptfria analgetika är ju så otroligt tillgängligt och jag förutsätter att det inte är de receptbelagda på ett gram, typ Alvedon Forte, som ställs fram i fikarummet. Kanske att man skall vara vaksam kring smärtstillande med modifierad frisättning/depåeffekt också. Alvedon 665 mg finns väl inte kvar och vet inte om det finns något annat receptfritt med sådan effekt.

Att som arbetsgivare vilja registrera eller på annat sätt hålla koll på personalens medicinering känns moraliskt förkastligt. Jag skulle kanske inte tycka att det var jobbigt om någon visste att jag har recept på Alvedon Forte, men psykofarmaka som SNRI, narkotikaklassade sömntabletter och dubbla antipsykotiska läkemedel känns som min ensak. Det känns som att den vetskapen skulle förändra arbetsgivarens syn på min lämplighet avseende i princip allt.
 
Förstår att du syftar på min skrattsmily.

Jag tycker det är jätteråkigt att läsa att du försökte ta ditt liv med paracetamol.

Men det och det jag menar är två skilda saker.
Min skrattsmily var åt en chef som vägrade personalen värktabletter pga hen påstod att de var beroendeframkallande. Etftersom det är ett grovt felaktigt påstående så och baea dumt att neka personal smärtlindring (bättre att de går hem och sjukskriver sig?) så gjorde jag den smilyn.

Det du nämner om skador vid överdosering är helt korrekt. Bara för att något inte är beroendeframkallande så är det inte att likställa med ofarligt och ska givetvis tas enligt ordination :heart

Jag tänker att det finns 1) sätt att lindra smärta utan piller och 2) att hantera den smärta man faktiskt känner.

Har du fått hjälp på andra sätt än med läkemedel?

Jag går till sjukgymnast just för att lindra benvärken. Vad gäller huvudvärken som beror på mina ögon så är det som det är.
 
Jag har upplevt en märklig effekt av ipren och andra receptfria, men ffa ipren.

Det hjälper mot ångest!

Det har lett mig till att fundera i krokarna att det jag ibland upplever som känslomässig ångest egentligen är att kroppen signalerar allmän inflammation i kroppen, och att ta en inflammationsdämpande tablett hjälper mot just det...

Lite intressant det där. Och sen jag fick styr på min autoimmuna så känner jag väldigt sällan ett behov av värktablett, varken mot värk eller "inflammations-ångest", men det är ju för att jag inte har någon pågående inflammation att dämpa. Och får jag lite småont i huvudet kan jag oftast rida ut det med en tupplur.
 
Jag tänker att det är lite som att vara sockerberoende. Rent kemiskt finns det inte ett beroende men endorfinerna och hjärnan får ändå en kick av att äta det.
 
@Gnist

Det var så vi fick det förklarat för oss vid ett personalmöte att från och med nu inga värktabletter i fikarummet pga risk för beroende och överkonsumtion

Och att vi också ska meddela om vi äter narkotikaklassad medicin för det kan eventuellt bli slumpmässiga drogtester
Vem som har kommit fram till detta vet jag inte
Det är en ganska stor koncern

Men de kanske skyller på det för att slippa bekosta värktabletter åt oss anställda inte vet jag
Skulle i och för sig inte förvåna mig

Vi har också slumpässiga drogtester på jobbet men som någon tidigare skrev så räcker det att man uppger vilken eventuell narkotikaklassad medicin man äter om man blir testad. Ingen som ska lägga sig i vad man eventuellt tar för mediciner såvida man nu inte tar det den olagliga vägen, då rapporteras det till chefen om avvikelsen. Absolut kan man bli beroende av allt men just Ipren är ju inte riktigt inom kategorin för det..
 
Tänkte på det ngn skrev tidigare i tråden då denne beskrev beroende som ett missbruk vilket är helt olika saker. Jag är beroende av iaf en av mina mediciner, fysiskt, och har ätit flertalet tidigare som varit riktigt jobbiga att sluta med. Jag har inget problem med att jag är beroende av dom, eftersom jag inte missbrukar dom. Behövs det bytas medicin av ngn anledning så görs det i lagom takt. I just mitt fall är det nästan bara bra att jag får olika symptom när jag glömt tagit dom, då just att komma ihåg dom är ett stort problem för mig.

Men viktigt att skilja på beroende kontra missbruk. Samt fysiskt eller mentalt beroende.

Det ligger ofta ett stigma över ordet beroende. Men vi är ju väldans massa människor som är just beroende av våra mediciner. Utan att det är något problem annat än när vi måste trappa ut/byta.

Jag blev tom erbjuden inläggning på rehab när jag skulle trappa ut Lyrica just för att utsättningabesvären kan vara så otroligt svåra, av helt vanliga doser, utan att jag någonsin missbrukat dom. Men beroendet i sig var aldrig något problem under tiden jag åt den medicinen. Det var bara skitjobbigt när den sattes ut, men klarade av det hemma ihop med mitt utsättningsschema.
 
Jag tycker det låter jättekonstigt att ha en ask ipren ligga i fikarummet. Varför ska arbetagivaren bjuda på läkemedel? Som att det är helt naturligt att var och varannan anställd äter smärtstillande.

Bjud på frukt och bindor i stället.
 
Jag tycker det låter jättekonstigt att ha en ask ipren ligga i fikarummet. Varför ska arbetagivaren bjuda på läkemedel? Som att det är helt naturligt att var och varannan anställd äter smärtstillande.

Bjud på frukt och bindor i stället.
På mitt jobb har vi värktabletter i ett skåp, frukt i fikarummet och mensskydd på toaletten.
Ser inget konstigt med det?
Värktabletterna har gjort att jag har kunnat jobba dagen ut vid flera tillfällen när jag själv glömt ta med vid t ex mensvärk.
 
Alltså sålänge ni inte kör maskiner på ert jobb så ska chefen ge fan i att göra en lista på vad folk äter för mediciner.

Jag kan dock tycka att det är rimligt att jobbet inte bekostar värktabletter, man kan ju faktiskt få leverskador av överkonsumtion. Men receptfria läkemedel är inte beroendeframkallande, då skulle dom inte vara receptfria.
Man får inte leverskador av ipren. Du tänker kanske på paracetamol? Det kan ge leverskador, men det är specifikt den substansen som ger det, inte något som är generellt sant för alla smärtstillande läkemedel.

Överkonsumtion av NSAID ger väl snarare magkatarr eller liknande.
 
Jag tycker det låter jättekonstigt att ha en ask ipren ligga i fikarummet. Varför ska arbetagivaren bjuda på läkemedel? Som att det är helt naturligt att var och varannan anställd äter smärtstillande.

Bjud på frukt och bindor i stället.
Det brukar väl finnas nåt litet husapotek på de flesta jobb? Typ värktabletter och plåster. Ifall nåt händer. Varför arbetsgivaren bjuder på plåster? Tja, av medmänsklighet kanske?
 
Man får inte leverskador av ipren. Du tänker kanske på paracetamol? Det kan ge leverskador, men det är specifikt den substansen som ger det, inte något som är generellt sant för alla smärtstillande läkemedel.

Överkonsumtion av NSAID ger väl snarare magkatarr eller liknande.
Njae?
Har man den minsta lilla antydan till njurproblem ska man absolut inte äta Ipren.
 
Njae?
Har man den minsta lilla antydan till njurproblem ska man absolut inte äta Ipren.

Det betyder "bara" att de kan förvärra redan sviktande organ.
Däremot står njur/leverskador med i biverkningslistan som Sällsynta, färre än 1 av 1000 får dom. Så visst finns risken för leverpåverkan, även om den väl inte är lika stor som vid paracetamol.
 
Njae?
Har man den minsta lilla antydan till njurproblem ska man absolut inte äta Ipren.
Min läkarstuderande dotter rensade ut mina Ipren efter att vi fått konstaterat att vi delar en gen som lättare ger blodproppar. Tydligen är det lite extra dåligt med ibuprofen i systemet med den i spelet.

Alla läkemedel är behäftade med både effekter och biverkningar, så bäst är när man inte behöver dem alls.
 
Det brukar väl finnas nåt litet husapotek på de flesta jobb? Typ värktabletter och plåster. Ifall nåt händer. Varför arbetsgivaren bjuder på plåster? Tja, av medmänsklighet kanske?
Är inte det en lag eller regel av något slag? Det hörde jag på mitt jobb. Plåster och huvudvärkstabletter. Och såklart förstaförband (etc?) om det händer något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 959
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 046
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 284
Senast: Madalitso
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp