Bukefalos 28 år!

Lämna häst på försäljning

swe

Trådstartare
Har ett hobbyföretag i liten skala, där jag säljer hästar för kunds räkning. Har ett upplägg där kunden står för hästens kostnader och jag tar betalt för mitt arbete efter avslutad försäljning, priset kommer vi överens om i förväg och det är olika beroende på om jag kommer ta hem hästen och rida den eller om det går att genomföra försäljningen med mindre arbete från min sida. Om det senare skall vara aktuellt vill jag gärna att det skall vara en häst som jag sett vid ett flertal tillfällen och känner till hur den fungerar, då jag inte vill sälja något som jag inte vet om vad det är.

Det har visat sig vara ganska enkelt att hitta kunder till hästarna men frågan är hur man gör för att marknadsföra sin verksamhet gentemot hästägare? Jag är ingen elitryttare (men har sådana samarbeten om det behövs ännu bättre ridinsats), jag får dock hästarna sålda. Det känns som att det finns många som flaggar upp att de vill ta emot försäljningshästar mest för att de vill få möjligheten att rida utan att det kostar, men jag är ju intresserad av att sälja. Vad skulle ni behöva höra för att vara intresserade och trygga med att lämna er häst på försäljning? I vilket forum letar man efter sådana kontakter? I vilka situationer känner man behovet av tjänsten?

Jättetacksam att få höra hur ni resonerar!
 
Sv: Lämna häst på försäljning

Om jag skulle lämna häst för försäljning:
Jag skulle vilja ha referenser som visar förmedlarens kunskaper i ridning, hästvisning och hästskötsel.
Jag skulle vilja vara säker på att förmedlaren är ärlig och tydlig mot köpare, och har bra blick för vilken häst som kan fungera med vilken köpare (det skulle jag uppenbarligen också önska om jag vore potentiell köpare).

Jag kan tänka mig att det är intressant att lämna bort till försäljning om man misslyckats själv med hästen och fått problem i "personkemin" som innebär att man själv inte visar hästen från mest fördelaktig sida.
En annan situation kan säkert vara om/när man köpt en ny häst och behöver sälja den gamla men har begränsad stallplatssituation,
eller om man tillfälligt inte har möjligheter att själv rida/träna hästen innan försäljning, exempelvis sjukdom eller skada hos ägaren.

Men jag bara spånar gällande aktuella situationer.
 
Sv: Lämna häst på försäljning

Det enda som är intressant för mig är att människor som jag har förtroende för haft häst hos försäljaren och är helt nöjda med allt.
 
Sv: Lämna häst på försäljning

Lämnar jag iväg häst till försäljning så är prio nr 1 att hästen blir såld inom rimlig tid, inte efter 4-6-12 månader.
Det ska vara en förmedlare med snabb omsättning och det betyder inte att du måste vara elitryttare eler sälja 500 hästar om året. Men de hästar du tar dig an skall snabbt hitta nya passande hem.
För att lyckas med detta så har du ett gott rykte!
SJÄLVKLART skall hästen ridas och skötas bra under tiden hos förmedlaren.

Jag går nästan uteslutande på referenser.
Det finns alltför många som tar emot hästar till försäljning och sen inte lyckas med att sälja hästen MEN då avtalet med hästägaren ser ut som så att förmedlaren tjänar bra pengar på hästen så länge den finns kvar i stallet och därför inte behöver göra sig någon brådska med att få en såld.
 
Sv: Lämna häst på försäljning

Jag har två vänner som bla tar emot hästar för försäljning.
Dom har ett lika upplägg, bor bara ngra mil från varandra. Hon har tävlat och utbildat hästar till 145 och är en DUKTIG ryttare men har sålt hennes egna äldre hästar för att satsa på yngre, hon har de senaste 2-3 åren mest tävlat unghästar och även hunnit bli mamma.
Hon är en populär unghästutbildare bland uppfödare men hon lyckas inte sälja så många hästar.
Han är inte alls en lika skicklig ryttare och utbildare, han tävlar mycket 120-130 klasser. Han lyckas sälja hästarna snabbt.

Jag vet inte riktigt varför det är så här, han är en bra försäljare med ett stort kontaktnät, uttåtriktad och driven. Hon är mycket respekterad bland hästfolk men köparna lyckas hon inte locka.

Så även om jag vet att hon skulle göra ett bättre jobb med min häst så skulle jag lämna den till honom för försäljning
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 595
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder, hur gör man för att sälja sin häst? Jag har sålt tre hästar under mitt liv som hästägare, och vid två av...
Svar
8
· Visningar
2 393
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 456
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 259
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp