Bukefalos 28 år!

Lämna tillbaka sadel

Sv: Lämna tillbaka sadel

Det går inte att svara på rakt av, du har ju betalt både sadel och frakt redan innan paketet skickats, affären avslutas med att du tar din vara i besittning.

Som sagt; den som har pengarna har makten. Det är inte mycket du kan göra. Jag förstår säljaren till viss del, jag vill heller inte vänta på att någon ska få tid och lust att hämta ut paket, och hålla öppet köp m e m under hela tiden till paketet återgår automatiskt.
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Men det är ju inte det att jag inte hämtat ut paketet med flit, utan för att posten inte hittade det. Annars hade jag med kunnat förstå henne.

Men ja, som ni säger står ord mot ord. Men tack för kommentarerna i alla fall :)
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Sadeln måste väl rimligtvis räknas som din från det att du betalt den?
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Vilket i så fall betyder att 2 dagar har gått innan jag ens fick hit sadeln eller vad menar du?
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Nej, det menar jag inte.

Men det jag mest undrar över är om sadeln enligt lag är min från det att den kommer fram till posten eller från det att jag hämtar ut den? För om den inte är min innan jag hämtat ut den anser jag att jag har rätt att skicka tillbaka den fortfarande, men om den är min från det att den anländer till posten tycker jag att säljaren har rätt och då får jag helt enkelt behålla sadeln.

Jag menar att sadeln är din från det att du betalt den.

Hur det två dagarna ska räknas kan man tvista om. Själv tycker jag att det är rimligt att räkna från den dag då sadeln kommit till ditt postkontor.
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Men ni tycker i alla fall att det är jag som har fel och ska därför behålla sadeln?
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

När jag var i tidig tonåring så tolkade jag ett par dagar som allt mellan en och fem dagar kanske,tills en kompis som skulle åka till sin farmor sa till mig att "vi hörs om ett par dagar",två dagar senare ringer hon och säger att hon är hemma igen, REDAN? säger jag,varpå hon säger att jag sa ju ett par dagar,det är ju två! (Ett par skor,ett par strumpor osv.) Efter den dagen så tar jag för givet att man menar två dagar när man säger ett par dagar,dock tycker jag fortfarande att det låter som "några dagar,allt mellan en och fem"..:p
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Ett par dagar ÄR två dagar. Ett par är alltid två. Det tycker jag inte är öppet för tolkning faktiskt. Det som däremot är vidöppet är från vilket datum de två dagarna ska räknas. Från det att hon skickade sadeln (omöjligt), från det att du hade tillgång till att hämta sadeln (troligt) eller från det att du hämtat ut sadeln och därmed haft möljighet att prova den (sannolikt).

Jag håller med. Som säljare hade jag nog inte tagit tillbaka sadeln senare än så, faktiskt, det är krångligt som det är att sälja saker på Blocket.

Orsaken till att jag själv vägrar öppet köp vid försäljning via annonssidor: det är så lätt att det blir missförstånd och strul och irritation, från båda sidor... :crazy:

I din sits skulle jag behålla sadeln och slänga upp den på annons.
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Jag tycker inte att du har fel, det har bara uppstått missförstånd mellan er gällande hur säljaren och du uppfattar "ett par" dagar.
För mig är det inte alls självklart att "ett par" dagar i dagligt tal är exakt 2 dagar, jag skrev själv i en annan tråd tidigare idag "vila ett par dagar" och då menade jag absolut inte bara 2 dagar utan snarare kanske 3-5 :)
Så jag tycker inte att det är konstigt att det lätt kan tolkas olika. Jag kan nog tycka att säljaren kunde ha varit mer tydlig i hur många dagar du fick öppet köp, men även du kunde ha frågat specifikt hur många dagar öppet köp gällde.
När jag säljer en sadel på öppet köp så säger jag tydligt att dagarna börjar räknas från det att sadeln finns tillgänglig för köparen att hämta den. Och skälig tid anser jag vara 3, 1 dag för uthämtning, 1 dag för provning och 1 dag för inlämning..
Som någon tidigare i tråden skrev, om nu Posten har slarvat bort ditt paket så att du inte kunnat hämta ut det så syns det vid spårning av godset. Och i så fall kan man ju tycka att dessa två dagar borde räknas från att paketet blev tillgänglig för dig att hämta.
Hoppas det löser sig för dig med sadeln!
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Det svåra är ju att enligt posten var paketet framme på måndagen vilket det också var, men de som jobbade på posten kunde inte hitta paketet. Därför syns det inte om man söker på Kolli ID eller så. Eftersom att paketet som sagt kom fram på måndagen. Så jag har inga bevis för att sadeln var på vift, eftersom de var de som jobbade där som gjorde fel.
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Ord står mot ord men jag tycker personligen att säljaren är en tjurig jä*el. Ett par dagar är sjukt luddigt och hen hade väl med största sannolikhet inte tagit tillbaks sadeln även om det bara varit två, då hade hen väl räknat från inlämningsdagen eller nåt, låter som en sån typ. Hade jag betett mig så som säljare på tex tradera hade jag lått fått kasst betyg och förtjänat det åxå kan jag tycka. Fördelen med poängsystem..
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Ett råd, ta ut en sadelprovare och när du vet vilken sadel som passar så köper du en sådan. Då behöver du inte köpa på öppet köp. Det brukar ju bli billigare än att köpa via butik.
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Jag kan inte utreda det nu, men är säker på att det finns rättsfall som kan ge vägledning huruvida du kan anses ha haft sadeln sedan den anlände till posten i din stad eller inte. Men avsikten med det öppna köpet var ju att du skulle ha tid att pröva sadeln, vilket du ju inte kunnat göra när den hållits gisslan på posten. Min gissning är att postens strul borde vara på säljarens risk, men säker är jag inte. Jag kan heller inte tro att säljaren missat någon chans att sälja till någon annan under den korta tiden. Så visst är säljaren oschysst.
 
Sv: Lämna tillbaka sadel

Hej!

Jag har köpt en sadel på Blocket där ägaren i sin annons skrev att hon lämnar sadeln på öppet köp i ett par dagar. Hon skickade sadeln i fredags, och i måndags var den framme hos mig. Tyvärr kunde jag inte hämta ut sadeln i måndags och tisdags då posten hade slarvat bort sadeln (mycket att göra inför julen), så jag fick vänta tills igår när de ringde och sa att de hade hittat den igen. Tyvärr passade inte sadeln och jag ville skicka tillbaka sadeln till ägaren, men nu menar hon på att jag inte kan lämna tillbaka sadeln längre eftersom jag haft den i fler än ett par dagar. Hon räknar ett par dagar som 2 dagar. Vilket inte jag gör, men det är ju en tolkningsfråga. Men varesig det är 2 eller fler dagar hämtade jag ut sadeln igår, och ville skicka tillbaka den idag. Vilket för mig är en dag. Men hon menar alltså att jag haft sadeln sedan i måndags för att det var då sadeln kom fram till posten i min stad. Vem tycker ni har rätt? Ska jag kunna lämna tillbaka sadeln eller inte?

Vet att personen finns på Bukefalos och vill bara säga att jag inte vill hänga ut någon, utan undrar bara om ni tycker hon agerat rätt.

Självklart har du rätt att lämna tillbaka sadeln, hur man än vänder och vrider på det.

Ni hade en överenskommelse om öppet köp så att du kunde se om sadeln passar och två dagar är helt normalt att ett paket ligger hos posten innan man hämtar ut det oavsett anledning, det är inte rimligt att kräva att du sitter som en hök och bevakar paketets ankomst. Man kan om man så vill jämföra med ångerrätten för konsumenter då tiden räknas från det du mottagit varan även om du väntar till sista dagen med att hämta ut paketet.

De flesta använder dessutom ett par dagar som att det inte är så noga utan för ett obestämt mindre (minst två) antal dagar och det är också det man finner om man slår man upp betydelsen i en ordbok som tex. Svenska Akademins. Ett par kan betyda exakt två men då gäller det något som hör ihop, tex. ett par strumpor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 307
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 126
Senast: QueenLilith
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 696
Senast: ptr
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 679
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp