Bukefalos 28 år!

Lämplig andra hund?

C

Curly

Jag och sambon funderar på att skaffa en till hund. Vi har en 5½-årig Jack Russell/Silky Terrier-hane redan. Jag var ganska sugen på en CKCS, men det är tydligen inte min sambo. Vi funderar nu istället på en lite större hund (ingen terrier). Ev. en blandras. Vår hund är väldigt go med människor och även med andra hundar som han träffar. Problemet med honom är att han skäller på hundar vi möter på promenaderna. Han har lekt en del med en stor tik och en kastrerad hanne ungefär i hans storlek och det gick jättebra.

Frågan är om man ska ta en valp, en äldre hund och vilket kön som är bäst för honom. Skaffar vi en tik så kastrerar vi säkerligen honom, men att ha två hannar tillsammans?! Han har en benägenhet att försöka jucka på andra hundar och även ibland människor, men det har blivit bättre med åren.
 
Sv: Lämplig andra hund?

Två hanar KAN bli problem, även om det också finns goda chanser att det funkar. Mest tvärsäkert att de kommer överens är att skaffa en av vardera kön. Om ni kastrerar (minst) en av dem så är ju problemet ÄNNU flel hundar...
 
Sv: Lämplig andra hund?

Skaffa två hanar och kastrera båda. Men kastrera din innan ni hämtar en till.
 
Sv: Lämplig andra hund?

Tack för era svar!

Vad menar du med att problemet är "ännu fler hundar" om vi kastrerar minst en av dem? Eller vad menar du?:confused: Menar du att det är jobbigt med två hundar? För det lär ju inte bli fler hundar än två om vi kastrerar nån.;)

Hunden växte upp med sin far som också var okastrerad under hela hans uppväxt vilket fungerade helt okej.

Det är nog svårt att veta hur de fungerar eftersom hundar är så olika. Jag har ärligt talat svårt att säga om han är dominant eller mer undergiven. Tiken han har lekt mycket med var ju större och ibland försökte han jucka, men då behövde vi bara säga till så lekte de igen. Hanhunden han träffade gick det bra med, men han var väl på den några gånger och försökte jucka då också. Den var ju kastrerad och jag tror det hade varit jobbigt om han inte hade varit det.

Jag tror ju självklart att han vänjer sig så småningom, men man vill ju att det är bra förutsättningar också. Har fått för mig att en lite större icke-terrier kan lugna honom litegrann när vi är ute och går t ex och när de är ensamma hemma sen. Skäms lite för att jag är så dålig på detta, men är det inte så att han blir lite automatisk dominant eller herren i huset över en ev. hund som kommer in i hemmet nu?! Känns rätt bra med en hund som har storleken (alltså ev. ingen valp då vi knappt kan vara hemma så mycket i början) och som han inte kan sätta sig över (fysiskt iaf) hur lätt som helst. Skälet till att han skäller ute verkar oftast vara rädsla. Många större hundar är ju mindre skälliga och det verkar som om han är lite lugnare med en annan hund på promenad och även annan person. Han reagerar så att han kryper ihop och ibland nästan lägger sig ner innan mötet och sedan precis innan börjar han skälla och dra mot den andra hunden.

Men tar man in en lite äldre hund. Vad ska man då tänka på så att de inte hela tiden konkurrerar ut varandra?! Eller är det något de löser ganska omedelbart?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lämplig andra hund?

Förlåt! Skrev för snabbt. Menade skämtsamt att man skulle SLIPPA problemet ännu fler hundar (= oönskade valpar...) om man kastrerar ;).

Att ta hem en vuxen hane kan funka, men det är oxå en risktagning. Större chans att det funkar om det är en valp o de får växa ihop, så att säga. Men allt beror ju på hundarna som individer, och om ingen av hanarna har några som helst bekymmer att umgås med andra hanar går det säkert bra det med. Dock är ju kombinationen en av varje det mest "idiotsäkra" vad det gäller att komma överens, även om det i de flesta fall funkar med två av samma kön oxå.


Vad det gäller att ta hem en vuxen hund till den vuxna hund man redan har, så har jag tyvärr ingen erfarenhet alls. Vi skaffade en tikvalp i vintras och hade då redan en, numera kastrerad, hanhund. Det har gått helt komplikationsfritt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 397
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 336
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 274
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp