Lämplig bevakningshund???

apocalypsen

Trådstartare
Ska eventuellt bli med hund i arbetet men är inte intresserad av vare sig Schäfer eller Rottweiler.
Några förslag på andra raser?

Apo
 
Såg en uppvisning av väktare för någon månad sen. De hade bl.a en Malanois. Det är en belgisk vallhund, släkt med teruvern. Den var hemskt duktig och verkade vara väldigt trevlig.
 
Mpnga väktare med hund har just Malanois (stavas?) Ser ut som en korthårig terv..
 
Vet en del flatar som fungerar bra som bevakningshund. (dock är de inge vidare på skyddet :D )

Javan
 
Malinois är en otroligt bra ras. Dock ska man ha tid för att låta den jobba på riktigt, för dom är riktiga arbetsnarkomaner. Äter gärna upp allt och blir riktigt odrägliga när dom inte blir aktiverade.

Men har man tiden och orken till att träna och aktivera hunden Mycket så är det den allra bästa hunden man någonsin kan få! :)
 
Ojoj, du ska vara glad för att du inte bor granne med mig nu.. :D

bebben.jpg


bebbe.jpg


Gud så jag saknar min älskade bebis! Min VACKRA bebis :love:
 
Hej!
Hovawart är en alldeles utmärkt bevakningshund!

/fenomena
 
Vad har du för arbete?

Är det tänkt att du ska ha väktarhund kan det bli svårt att hitta ett lämpligt exemplar av någon annan ras än Schäfer. Möjligen finns det en del Malinois som kan duga. Kan du importera finns det Dobermann.
 
Det är ungefär samma för mig också. Dock finns många andra hanar ur hans uppfödares kullar, som också är fina. Men annars är det ingen direkt vacker ras nej.

Men det är för att många är så små och mesiga, med klena nosar och i princip bara långa ben. Det ska ju vara mer bredd och massa på hunden tycker jag!
 
Men det är för att många är så små och mesiga, med klena nosar och i princip bara långa ben. Det ska ju vara mer bredd och massa på hunden tycker jag!

Ja, precis! De har lite strutliknande nosar och ben. :crazy: Men Din hade ju rejäla tassar och lite massa. Fint!
 
Jag vill tacka för råden. Har fått rådet att börja med Schäfer eftersom de kan köpas färdigutbildade och när det är dags att börja leta efter ersättare försöka med en ny ras då istället. Det verkar vettigt och jag tror att jag tänker följa det.
Vill inte riskera att jag står på ett objekt med pågående inbrott och har en hund som springe och gömmer sig.
Gick ihop med en kollega vars hund tror att den kan ta sig an all världens skurkar. Det var toppen...
De där Schäfrarna kan se riktigt tilltalande ut när man vänjer sig lite :bump: fast det var ju en RR jag ville ha :devil:
 
Glöm bara inte att det krävs väldigt mycket av en som förare när man står med en sådan hund i snöret.
 
". Kan du importera finns det Dobermann"

Vad är det för skillnad på svensk och utländsk Dobermann?

Min fördomsfulla syn (har inget kunnande) utifrån de jag träffat är att de är nervösa små råttor, antingen får man ett nyp eller så drar de iväg med svansen mellan benen.
Det verkar helt enkelt vara en hund som inte har hos okunniga att göra.

Träffade dock för ett par år sedan en helkuperad skitsnygg (ursäkta språket men den VAR) D hane. Den var krafftig (muskulös) och så cool.

Den satt okopplad utanför Konsum och tittade rakt igenom varenda människa som gick förbi, rörde inte en fena.

Mötte sedan ägaren och hunden i skogen när jag red och passade då på att fråga lite.

Hunden var Tysk, han använde den i jobbet (Securitas) och JA, han hade fått duktig med skäll för att han inte hade haft hunden fastkopplad utanför konsum :smirk:.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 887
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 555
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 182
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp