Lämplig boxhyra?

Sedan skulle nog en vettig huresvärd fundera över varför hästen sparkar i väggen och försöka lösa det genom att kanske flytta till annan box/ lugnare del av stallet, få mat först/sist osv. Att en häst sparkar i väggen är inte ovanligt och ska hästägaren betala för varje liten bräda som behöver bytas så har hon nog tänkt galet. Så länge inte hästen sparkar sönder hela boxen eller sparkar hål varje vecka så skulle jag räkna det som normalt slitage.
Sparkar i väggen är en sak. Sparkar så att väggen går sönder helt är en annan.
 
Kom ihåg att den prishöjning som har skett ifrån gårdagen till idag har ni själva här på bukefalos orsakat.
När hon sett allt det här har hon blivit så skrämd och med all sin gedigna erfarenhet gällande hästar och syn på hur de ska uppföra sig, så blev det vad det blev.
Ingen här på bukefalos bryr sig om vad hon tar för kallhyra eftersom ingen här kommer stalla in sin häst hon henne.

Vi säger att priset är dyrt och hon inte kommer få några inackorderingar med de priset och de reglerna i all välmening, eftersom det är helt onödigt att hon bygger ett helt stall och sedan inte får några inackorderingar.
Är din kompis inte villig att kolla på priset i området och lägga sig på samma nivå så är det ingen mening att din kompis bygger så stort stall, då är det bättre för din kompis att bygga så många boxar hon själv behöver och strunta i inackorderingar.

Vill din kompis inte lyssna på oss, och inte kolla vad priset ligger i området, utan bygga ett stort stall med 14 boxar + lösdrift, och sedan stå där utan inackorderingar och gå med stor ekonomiskt förlust är det såklart hennes val. Men vill hon ha det ekonomiskt hållbart och inackorderingar tycker jag hon ska kolla vad andra stall i området tar, och lägga sig på samma pris.
 
Att hålla på med hästar innebär alltid att man kan bli skadad, dock kan man försöka minimera riskerna. Men att kasta ut en häst samma dag för att den sparkat stallägaren är orimligt. En häst sparkas aldrig utan anledning och mycket mycket sällan utan att varna och säga till att den inte trivs i situationen. Har man sådan gedigen kunskap av hästar som du påstår att din kompis har så bör hon kunna läsa en sådan situation och förhindra att bli sparkad.
Hon har aldrig blivit sparkad i hela sitt liv av en häst mer än när hon blev översprungen av häst i samband med en ouppfostrad häst som inte ville gå in i en transport.
 
Om hyresgästen sköter sig. Hästen/ ponnyn orsakar inga problem. Då är det ju inga problem.
Enda servicen som kommer att vara är daglig tillsyn att alla gäster mår bra och då blir det ju inte kallhyra :D
Ponnybox var det 1800 kr det var dyrare för häst.
Kom ihåg att den prishöjning som har skett ifrån gårdagen till idag har ni själva här på bukefalos orsakat.
När hon sett allt det här har hon blivit så skrämd och med all sin gedigna erfarenhet gällande hästar och syn på hur de ska uppföra sig, så blev det vad det blev.
Oj… anonyma medlemmar på bukefalos har alltså påverkat din vän så mycket (antar att hon läser detta lika snabbt som hon kan be dig svara också) att hon behöver öka priset…
 
Ingen här på bukefalos bryr sig om vad hon tar för kallhyra eftersom ingen här kommer stalla in sin häst hon henne.

Vi säger att priset är dyrt och hon inte kommer få några inackorderingar med de priset och de reglerna i all välmening, eftersom det är helt onödigt att hon bygger ett helt stall och sedan inte får några inackorderingar.
Är din kompis inte villig att kolla på priset i området och lägga sig på samma nivå så är det ingen mening att din kompis bygger så stort stall, då är det bättre för din kompis att bygga så många boxar hon själv behöver och strunta i inackorderingar.

Vill din kompis inte lyssna på oss, och inte kolla vad priset ligger i området, utan bygga ett stort stall med 14 boxar + lösdrift, och sedan stå där utan inackorderingar och gå med stor ekonomiskt förlust är det såklart hennes val. Men vill hon ha det ekonomiskt hållbart och inackorderingar tycker jag hon ska kolla vad andra stall i området tar, och lägga sig på samma pris.
Fel där. 14 hästar totalt på hela stället från boxar och lösdrift. Hon måste ta hyra så att hon klarar el, amortering och vatten och ställer hon upp med lite tjänster så måste det täcka en lön för henne.
 
Om hyresgästen sköter sig. Hästen/ ponnyn orsakar inga problem. Då är det ju inga problem.
Enda servicen som kommer att vara är daglig tillsyn att alla gäster mår bra och då blir det ju inte kallhyra :D
Ponnybox var det 1800 kr det var dyrare för häst.
Kom ihåg att den prishöjning som har skett ifrån gårdagen till idag har ni själva här på bukefalos orsakat.
När hon sett allt det här har hon blivit så skrämd och med all sin gedigna erfarenhet gällande hästar och syn på hur de ska uppföra sig, så blev det vad det blev.
Det fetstilta - vaddå?

Du bad om input på ett pris. Jag svarade vad jag tyckte baserat på den information som kommit fram i tråden. Men det är såhär. Inte ens om jag FICK 1800 kr/månad skulle jag stalla upp en häst hos din kompis. För hennes gård verkar inte vara någon höjdare, reglerna är orimliga och hennes "gedigna erfarenhet gällande hästar" - ja, du säljer verkligen inte in den speciellt väl. För mig låter det som att människan har total nollkoll på både folk och fä (beteende, utfodring, avmaskning...).
 
Hon har aldrig blivit sparkad i hela sitt liv av en häst mer än när hon blev översprungen av häst i samband med en ouppfostrad häst som inte ville gå in i en transport.
Vilken otroligt märklig syn på levande djur ni verkar ha.
Det ÄR svårt och ett jättejobb att driva inackorderingsstall även för dem som har stor erfarenhet av det. I din kompis fall skulle jag vänligt men bestämt avråda.
 
Då är det nog bäst att hon fixar ett stallgevär så att man kan ta ut hästen i skogen och skjuta den. För det lär vara enda möjligheten att flytta med noll dagars varsel i många fall.

Hon bör kanske inse att när man håller på med hästar (riktiga, inte sådana som finns i Internetstall) riskerar man alltid att bli sparkad. Och det behöver inte betyda att hästen är knäpp eller ouppfostrad.
Jag tycker man ska ha rätt att säga nej till hästar som beter sig farligt vid hantering. Man ska inte behöva acceptera att bli sparkad eller biten eller på annat sätt skadat.
Jag förstår helt att man vill kasta ut såna hästar, och tycker det är helt rimligt, ägaren kan själv hantera sin farliga ouppfostrade häst.
Däremot kan man ju inte kasta ut på 1 dag eller 1 vecka, utan 1 månade känns mer rimligt.
 
Oj… anonyma medlemmar på bukefalos har alltså påverkat din vän så mycket (antar att hon läser detta lika snabbt som hon kan be dig svara också) att hon behöver öka priset…
Vi hade en diskussion här på eftermiddagen och hon förklarade saker för mig och hur hon ansåg på saker.
Hon förstod att det skulle bli diskussioner gällande olika regler etc. Vi var beredd på det.
Hon kanske dock gör om kallhyra till boxhyra där fodring morgon & kväll ingår.
 
Jag tycker man ska ha rätt att säga nej till hästar som beter sig farligt vid hantering. Man ska inte behöva acceptera att bli sparkad eller biten eller på annat sätt skadat.
Jag förstår helt att man vill kasta ut såna hästar, och tycker det är helt rimligt, ägaren kan själv hantera sin farliga ouppfostrade häst.
Däremot kan man ju inte kasta ut på 1 dag eller 1 vecka, utan 1 månade känns mer rimligt.
En dag eller en vecka skulle vara i svårt extrema fall. Naturligtvis skulle kompisen försöka komma överens med sina gäster efter bästa förmåga först för allas bästa.
 
Hon har aldrig blivit sparkad i hela sitt liv av en häst mer än när hon blev översprungen av häst i samband med en ouppfostrad häst som inte ville gå in i en transport.
Det är bra gjort. Men ändå så måste man ha med i beräkningen att olyckor kan hända när man har med levande djur som väger flera hundra kilo att göra.
 
Fel där. 14 hästar totalt på hela stället från boxar och lösdrift. Hon måste ta hyra så att hon klarar el, amortering och vatten och ställer hon upp med lite tjänster så måste det täcka en lön för henne.
Och då är det ju viktigt att hon får inackorderingar, och för att få inackorderingar måste hon lägga sig på samma pris som andra stall i området, tar hon extremt överpris kommer hon inte få några inackorderingar.
Om hon fortsätter enligt hennes plan (1800 kr kallhyra) så kommer inte hon få inackorderingar och inte klara det rent ekonomiskt.
 
Vi hade en diskussion här på eftermiddagen och hon förklarade saker för mig och hur hon ansåg på saker.
Hon förstod att det skulle bli diskussioner gällande olika regler etc. Vi var beredd på det.
Hon kanske dock gör om kallhyra till boxhyra där fodring morgon & kväll ingår.
Vad jag förstår så har hon inte ens köpt gården ännu? Och varför skriver hon inte själv här i stället för genom dig?
 
Det fetstilta - vaddå?

Du bad om input på ett pris. Jag svarade vad jag tyckte baserat på den information som kommit fram i tråden. Men det är såhär. Inte ens om jag FICK 1800 kr/månad skulle jag stalla upp en häst hos din kompis. För hennes gård verkar inte vara någon höjdare, reglerna är orimliga och hennes "gedigna erfarenhet gällande hästar" - ja, du säljer verkligen inte in den speciellt väl. För mig låter det som att människan har total nollkoll på både folk och fä (beteende, utfodring, avmaskning...).
Båda var lite ouppdaterade gällande avmaskning. Hon hade tänkt från början att fodra morgon och kväll för sitt pris där i början och ställa upp med utsläpp. Hela tiden har jag varit oerhört tydlig att foder och strö inte ingår men här inne har ni valt att tjafsa om fodring. Resultatet blev att min kompis valde då att skriva att det kommer vara foderbord i hagarna, dock är det ju hästägarna som själva måste se till dem. Inga ridskolor där vi bor har foderbord i sina hagar eller grindar för de privathästar som går.
 
Fel där. 14 hästar totalt på hela stället från boxar och lösdrift. Hon måste ta hyra så att hon klarar el, amortering och vatten och ställer hon upp med lite tjänster så måste det täcka en lön för henne.
Du skrev väl typ 4 hästar inackorderade, resten skulle vara egna. Även om hon får in 1800 kr/häst i kallhyra på 4 hästar finns ingen möjlighet i världen att det kan täcka amorteringar och lön.
 
Vad jag förstår så har hon inte ens köpt gården ännu? Och varför skriver hon inte själv här i stället för genom dig?
För att hon har dålig erfarenhet av Bukefalos och hon varit oerhört mobbad här inne.
Men hon vet att det finns många vettiga som kan ge bra synpunkter och därför så bad hon mig.
 
Du skrev väl typ 4 hästar inackorderade, resten skulle vara egna. Även om hon får in 1800 kr/häst i kallhyra på 4 hästar finns ingen möjlighet i världen att det kan täcka amorteringar och lön.
Nej jag skrev fyra för typ "hyra häst" ifall hon skulle bestämma sig för det.
Totalt sett är det 14 platser. Ca 8-10 st är för uthyrning via box och lösdrift.
 
Jag tycker man ska ha rätt att säga nej till hästar som beter sig farligt vid hantering. Man ska inte behöva acceptera att bli sparkad eller biten eller på annat sätt skadat.
Jag förstår helt att man vill kasta ut såna hästar, och tycker det är helt rimligt, ägaren kan själv hantera sin farliga ouppfostrade häst.
Däremot kan man ju inte kasta ut på 1 dag eller 1 vecka, utan 1 månade känns mer rimligt.
Jag tycker också man kan säga nej till hästar som är farliga att hantera. Det är inte vad saken gäller. Men att en häst sparkar någon vid hantering behöver inte innebära att den är farlig. Ibland sker olyckor. Det är djur. Och att slänga ut hästen direkt - är omöjligt.
 
För att hon har dålig erfarenhet av Bukefalos och hon varit oerhört mobbad här inne.
Men hon vet att det finns många vettiga som kan ge bra synpunkter och därför så bad hon mig.
Fast vi ger ju massor med råd men ni verkar ju inte vilja lyssna?

Tar hon 1800 kr i kallhyra kommer hon inte få några inackorderingar.
Det bästa sättet att få veta vad ett rimligt pris skulle vara är att kolla vad andra i området tar betalt.
Viktigt att kolla vad som gäller eftersom det kommer krävas förprövning från länsstyrelsen innan hon ens börjar bygga + att det kommer behöva drivas som ett företag för att vara lagligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 314
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 374
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp