Lämplig boxhyra?

Och med "uppsägnings direkt" menar ni att hästägaren får 1 månad på sig att flytta, och inte 1 dag-1 vecka på sig att flytta?
Allt beror på hur grov händelsen varit och hur hästägaren har hanterat det hela.
En dag eller vecka är när situationen är helt omöjlig eller om hästen upplevs som livsfarlig för omgivningen.
 
Allt beror på hur grov händelsen varit och hur hästägaren har hanterat det hela.
En dag eller vecka är när situationen är helt omöjlig eller om hästen upplevs som livsfarlig för omgivningen.
Fast det spelar ingen roll. Säger din kompis "du ska flytta din häst och dina saker IDAG!" så kommer det inte ske eftersom man inte kommer kunna hitta ett nytt stall så snabbt. Vad ska din kompis då göra när hästen står kvar i boxen nästa morgon?
 
Finns ingen möjlighet i världen att någon skulle ställa sig i det stallet med risk att åka ut samma dag.
Har jag inte skrivit att hon inte är omöjlig när det gäller situationer?
Ingen hästägare som vet om att den har en häst som kan anses vara farlig stallar upp då.
Dvs om det är en häst som reser sig på väg till hagen hela tiden eller anfaller folk eller andra hästar. Verkligen anfaller, inte som många hästar i hagen busleker. Det är helt okej.
 
Ja stackars hästägare! Minsta lilla felsteg (och det i stallägarens ögon....) så åker man ut. DET om något skapar ju inte ens en trygg stämning där. Jag hade inte kunnat sova på natten om jag hade haft häst där, ens när min väluppfostrade trygga och fina häst levde!

För tänk om.....
Jag känner som du. I tolv år hade jag en otroligt charmig, söt, snäll, glad, trygg och cool häst som alla älskade och som älskade alla. Han var alltid glad, kom överens med alla människor och även med alla andra hästar. Blev alltid kompis med boxgrannen när vi var på kurs. Stallkatten låg i hans höhög och han åt försiktigt runt kissen. Han var otroligt cool, var det något okänt kollade han in det och sedan knatade han på. MEN vid 3-4 tillfällen under dessa tolv år blev han faktiskt rädd. Och då blev han på gränsen till okontaktbar. Det var bara att lägga ner till han lugnat sig. Om man inte gjorde det, då tror jag att han kunnat bli utåtagerande.

Jag skulle ju ha oroat mig varje sekund för att femte gången han blev rädd i sitt liv skulle inträffa när stallägaren hanterade honom, att hen inte skulle läsa hästen och att han då skulle kunnat skada personen. Varenda. Sekund.
 
Har jag inte skrivit att hon inte är omöjlig när det gäller situationer?
Ingen hästägare som vet om att den har en häst som kan anses vara farlig stallar upp då.
Dvs om det är en häst som reser sig på väg till hagen hela tiden eller anfaller folk eller andra hästar. Verkligen anfaller, inte som många hästar i hagen busleker. Det är helt okej.
Djur är djur
 
Allt beror på hur grov händelsen varit och hur hästägaren har hanterat det hela.
En dag eller vecka är när situationen är helt omöjlig eller om hästen upplevs som livsfarlig för omgivningen.
Ingen kommer flytta in när man inte kan veta vad en grov händelse är, ingen kan skriva på något där stallägaren hittar på efter hand. Hur ska ni få med alla tänkbara grova händelser eller särskilda situationer som kan uppstå i kontraktet?
 
Fast det spelar ingen roll. Säger din kompis "du ska flytta din häst och dina saker IDAG!" så kommer det inte ske eftersom man inte kommer kunna hitta ett nytt stall så snabbt. Vad ska din kompis då göra när hästen står kvar i boxen nästa morgon?
Krypa till korset, be om ursäkt för hur hästen betett sig illa. Ersätta om den har orsakat stora skador som hål i en vägg. Inte genom att den ibland sparkat lite på väggen utan genom att ha sparkat hela tiden mot väggen så den brakat sönder.
Se till att sköta allt gällande hästen, och hoppas på att #min kompis" ändrar sig och låter dig stå kvar ett tag till.
Som sagt hon är inte helt omöjlig om man verkligen försöker.
 
Allt beror på hur grov händelsen varit och hur hästägaren har hanterat det hela.
En dag eller vecka är när situationen är helt omöjlig eller om hästen upplevs som livsfarlig för omgivningen.
Det måste ju tänkas till hur detta rent praktiskt skulle ske, om hästägaren är på semester och har betalat för insläpp/service under den perioden och en olycka händer som gårdsägaren bedömmer som livsfarligt och hästen måste omstallas omedelbart, hur ska det fixas? Ska hon ha en klausul att hon har veto att avliva hästen till kostnad av hästägaren om hästen inte flyttas inom 24 timmar eller 1 vecka eller vad hon nu tänkt sig? Ska det vara kameraövervakning överallt för bevisning?
 
Har jag inte skrivit att hon inte är omöjlig när det gäller situationer?
Ingen hästägare som vet om att den har en häst som kan anses vara farlig stallar upp då.
Dvs om det är en häst som reser sig på väg till hagen hela tiden eller anfaller folk eller andra hästar. Verkligen anfaller, inte som många hästar i hagen busleker. Det är helt okej.
Sen är det väl självklart att man helst vill ha väluppfostrade och trevliga hästar i sitt stall. Men det går inte att ge hästägaren den oron att åka ut på nolltid. Man skulle ju aldrig våga stå där och resa bort någon dag på semester. Man skulle ju behöva leva på helspänn.
 
Inte minsta lilla felsteg. Snacka om att överdriva. Har precis förklarat i tråden att det är med grova saker som det är uppsägning direkt.
Det du har skrivit här är inte grova saker faktiskt. Det är helt normala saker.

Hästar sparkas tex. Både varandra, andra människor och på saker. Skulle jag kräva av min förra stallägare att hon vräkte en av inackorderingarna samma dag när denne sparkade min häst så hon fick ha besök av veterinär och hade fint märke av en hov i bringan?
Skulle samma ägare slänga ut hästen som bets från boxen när man gick förbi den?
Vem skulle hon slänga ut när hästarna i hagen plöjde igenom staketet och gick på upptäcktsfärd? Min häst stod innanför trots att hagen alltså var öppen så jag antar att jag var safe då....

Det bästa vore nog om du och din kompis kanske läste annonser där man söker hästar till sina stall. Då får ni ett hum om hur det fungerar. Självklart ska det också finnas regler, men vi lever tydligen i helt olika verkligheter.
 
Ingen kommer flytta in när man inte kan veta vad en grov händelse är, ingen kan skriva på något där stallägaren hittar på efter hand. Hur ska ni få med alla tänkbara grova händelser eller särskilda situationer som kan uppstå i kontraktet?
Kontraktet skulle vara så skrivet att om hästen orsakar skada på någon annat djur genom attacker eller att den visar sig vara en fara för omgivningen. Hästägaren vägrar ta på sig sitt ansvar eller vägra ta ansvar för händelsen som hästen orsakat. Vägrar göra vad som krävs för stiuationen. Stallägaren har rätt att vägra ha den kvar om den är en fara för andra gäster eller för omgivningen eller för stallägaren.
 
Krypa till korset, be om ursäkt för hur hästen betett sig illa. Ersätta om den har orsakat stora skador som hål i en vägg. Inte genom att den ibland sparkat lite på väggen utan genom att ha sparkat hela tiden mot väggen så den brakat sönder.
Se till att sköta allt gällande hästen, och hoppas på att #min kompis" ändrar sig och låter dig stå kvar ett tag till.
Som sagt hon är inte helt omöjlig om man verkligen försöker.
:rofl: :rofl: :rofl:

Söker din kompis någon att utöva makt över eller?
 
Kontraktet skulle vara så skrivet att om hästen orsakar skada på någon annat djur genom attacker eller att den visar sig vara en fara för omgivningen. Hästägaren vägrar ta på sig sitt ansvar eller vägra ta ansvar för händelsen som hästen orsakat. Vägrar göra vad som krävs för stiuationen. Stallägaren har rätt att vägra ha den kvar om den är en fara för andra gäster eller för omgivningen eller för stallägaren.
Skulle allt vara kameraövervakat då? Så man vet när, var, hur allt skett.
 
Kontraktet skulle vara så skrivet att om hästen orsakar skada på någon annat djur genom attacker eller att den visar sig vara en fara för omgivningen. Hästägaren vägrar ta på sig sitt ansvar eller vägra ta ansvar för händelsen som hästen orsakat. Vägrar göra vad som krävs för stiuationen. Stallägaren har rätt att vägra ha den kvar om den är en fara för andra gäster eller för omgivningen eller för stallägaren.
Vem ska bevaka alla händelser som sker när hästarna är tillsammans i hagen? Vad gör ni om en häst blir skadad och ingen har sett hur det gick till?
Självklart kan man säga upp inackorderingar, men inte med en dags eller en veckas varsel, det är det som är problemet.
 
Krypa till korset, be om ursäkt för hur hästen betett sig illa. Ersätta om den har orsakat stora skador som hål i en vägg. Inte genom att den ibland sparkat lite på väggen utan genom att ha sparkat hela tiden mot väggen så den brakat sönder.
Se till att sköta allt gällande hästen, och hoppas på att #min kompis" ändrar sig och låter dig stå kvar ett tag till.
Som sagt hon är inte helt omöjlig om man verkligen försöker.
Okej nu är det ju ganska uppenbart att du bara trollar. Så nu lämnar jag denna tråd.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 173
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 219
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 300
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp