Lämplig boxhyra?

Om hyresgästen sköter sig. Hästen/ ponnyn orsakar inga problem. Då är det ju inga problem.
Enda servicen som kommer att vara är daglig tillsyn att alla gäster mår bra och då blir det ju inte kallhyra :D
Ponnybox var det 1800 kr det var dyrare för häst.
Kom ihåg att den prishöjning som har skett ifrån gårdagen till idag har ni själva här på bukefalos orsakat.
När hon sett allt det här har hon blivit så skrämd och med all sin gedigna erfarenhet gällande hästar och syn på hur de ska uppföra sig, så blev det vad det blev.
Tror inte ett ögonblick på att det finns en gedigen erfarenhet av hästar :laugh: om vi inte pratar leksakshäst, för det är vad kunskapsnivån verkar nå upp till i den här tråden. Om buke har orsakat en prishöjning över en dag, i ett stall som inte ens är byggt och med inackorderingar som inte kommer att flytta in, så är i alla fall erfarenheten inte vidare stor.
Slitage och annat material får man ta höjd för i hyran.
 
Fast vi ger ju massor med råd men ni verkar ju inte vilja lyssna?

Tar hon 1800 kr i kallhyra kommer hon inte få några inackorderingar.
Det bästa sättet att få veta vad ett rimligt pris skulle vara är att kolla vad andra i området tar betalt.
Viktigt att kolla vad som gäller eftersom det kommer krävas förprövning från länsstyrelsen innan hon ens börjar bygga + att det kommer behöva drivas som ett företag för att vara lagligt.
Hon vet om gällande tillstånd etc.
1800 kr för ponny det var högre summa för häst.
Det kan bli att hon omvandlar kallhyra till bli boxhyra där fodring morgon & kväll ingår.
Priset runt där hon skulle ha gården ligger på 4500 kr till 5400 kr för boxhyra med service och viss foder
 
Senast ändrad:
Hon vet om gällande tillstånd etc.
1800 kr för ponny det var högre summa för häst.
Det kan bli att hon omvandlar kallhyra till bli boxhyra där fodring morgon & kväll ingår.
Spelar ingen roll om det ingår fodring morgon och kväll, 1800 kr/månad är för dyrt. Varför vill hon inte kolla vad andra stall i området tar i kallhyra och lägga sig på samma pris som andra?
 
Spelar ingen roll om det ingår fodring morgon och kväll, 1800 kr/månad är för dyrt. Varför vill hon inte kolla vad andra stall i området tar i kallhyra och lägga sig på samma pris som andra?
Inte för en sådan stor ponny box när de tar för mindre boxar och då var det vanlig boxhyra med viss service samt viss foder med och utan strö,
 
Jag hoppas verkligen det går bra för er trots tonen jag uppfattar från dig när något inte landar helt medhårs. Det kommer bli jättejobbigt att driva stall om man reagerar så hårt så lätt.
Ja stackars hästägare! Minsta lilla felsteg (och det i stallägarens ögon....) så åker man ut. DET om något skapar ju inte ens en trygg stämning där. Jag hade inte kunnat sova på natten om jag hade haft häst där, ens när min väluppfostrade trygga och fina häst levde!

För tänk om.....
 
Spelar ingen roll om det ingår fodring morgon och kväll, 1800 kr/månad är för dyrt. Varför vill hon inte kolla vad andra stall i området tar i kallhyra och lägga sig på samma pris som andra?
Hon ligger på samma nivå som området kring henne. Boxhyra runt gården ligger från 4500-5400 kr beroende på om det är höet eller ströet som ingår och sedan var det en del service och viss kraftfoder.
 
Ja stackars hästägare! Minsta lilla felsteg (och det i stallägarens ögon....) så åker man ut. DET om något skapar ju inte ens en trygg stämning där. Jag hade inte kunnat sova på natten om jag hade haft häst där, ens när min väluppfostrade trygga och fina häst levde!

För tänk om.....
Inte minsta lilla felsteg. Snacka om att överdriva. Har precis förklarat i tråden att det är med grova saker som det är uppsägning direkt.
 
Jag anser att kompisen behöver lära sig mycket innan det är dags, stället låter inte attraktivt för vare sig häst el hästägare.
Ni har bollat ideer, det är jättebra, men hon behöver nog en annan rådgivare som hon kan lära sig av. Ett bra stall kräver tydliga regler, men här är de inte vidare lockande.
 
Så om andra stall tar 700 kr i kallhyra för en ponny box kan inte din kompis ta 1800 kr i kallhyra eftersom hennes ponnybox är större. Ingen kommer vilja betala det.
Inte där gården skulle vara skulle priserna inte vara så dumma med tanke på att boxhyra (ej kall) går på från 4500 kr till 5400 kr. Beroende på vad som ingår.
 
Hon ligger på samma nivå som området kring henne. Boxhyra runt gården ligger från 4500-5400 kr beroende på om det är höet eller ströet som ingår och sedan var det en del service och viss kraftfoder.
för 4500-5000 kr ingår troligen 10 kg hö/dag, 1 bal spån/vecka, in/utsläpp, fodringar och troligen finns en upplyst paddock på gården.
Din kompis erbjuder inte allt detta och kan då inte ta samma pris.
 
Jag anser att kompisen behöver lära sig mycket innan det är dags, stället låter inte attraktivt för vare sig häst el hästägare.
Ni har bollat ideer, det är jättebra, men hon behöver nog en annan rådgivare som hon kan lära sig av. Ett bra stall kräver tydliga regler, men här är de inte vidare lockande.
alla regler är inte fastställda. Dock vid grova saker är uppsägningen direkt, annars är hon rätt mild.
 
för 4500-5000 kr ingår troligen 10 kg hö/dag, 1 bal spån/vecka, in/utsläpp, fodringar och troligen finns en upplyst paddock på gården.
Din kompis erbjuder inte allt detta och kan då inte ta samma pris.
Nope, den för 4500 kr ingick service och strö samt havre men inget hö.
Den för 5400 kr ingick istället höet, service och någon form av kraftfoder men inget strö.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 228
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 314
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 374
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp