Lämpliga vakthundsraser

Poängen är att du inte vet hur hunden kommer agera. Om du däremot har en renodlad vakthund vid din gård, som avlats enbart för det i några århundraden, då kan du med ganska stor sannolikhet veta hur den kommer agera.

Haha, okej. Vi kan ju hoppas så. Jag vet förstås att detta inte är fallet i verkligheten, och att du inte direkt kan frånskriva brukshundar rädsleproblematik eller överdrivet vaktbeteende. Eller att du kan vara säker på att du inte får nån sån problematik bara du väljer en viss uppfödare.
Tvärtom, det är mycket enklare att lita på sin brukshund och veta hur den kommer att agera eftersom brukshundar är mh:ade och mentaltestade i generationer. Det brukar inte vara fallet med de vaktande herdehundarna precis.

Dessutom låter ju varje seriös brukshundsägare mh:a och mentaltesta sin egen hund som är resultatet av generationer av mentaltestade hundar. Vet man att man har en balanserad brukshund med bra nerver behöver man inte vara rädd för att den ska skada någon inkräktare på allvar, (förutsatt att inkräktaren inte försöker skada någon i familjen. Lite försvarsdrift ska en hund i brukshundsgruppen ha.).

Brukshundar testas med avseende på drifter, rädslor och nerver. Att en orädd hund med goda nerver och vakt- och försvarsdrift (som hundarna som får höga poäng på testen har) skulle vika sig eller fly för en inkräktare är en helt befängd idé. Har du någon som helst erfarenhet av hundar med schyssta korningspoäng?

En brukshund med god nervkonstitution tror jag är den absolut bästa och säkraste vakthunden. Den har så mycket pondus att den ställer vem som helst utan att skada dem. Och den är mycket enklare att dressera än de vaktande herdehundsraserna, eftersom den tycker att det är roligare att samarbeta med människor.
 
Aja det räcker nu för mig, jobbdag imorgon.. nu ska hunden rastas och jag sova. har sagt mina åsikter typ 20 gånger om, känns som jag inte kan förklara dem mer eller svara på fler saker jag inte sagt, igen.

Och nej, jag är inte orolig för att min hund ska bita ihjäl nån nu på kvällsprommisen, lovar. Även om han nu inte är perfekt på alla vis så går han trots allt att läsa av rätt bra och gillar folk mer än han "ska" ;) Och nä, tänker inte rusa fram mot nästa rottis eller schäfer jag träffar på heller bara för att tydliggöra att det är en obefintlig risk för skada, jag tror faktiskt inte den risken är helt obefintlig, trots allt.

Ha en trevlig kväll, och hoppas ni alla tar ansvar för och styr upp era hundar oavsett om ni tror att de alltid kommer agera rätt i alla situationer eller ej.
 
Om en hund bara larmar så larmar den, inte vaktar.

Precis som jag sa så finns det olika typer av vaktande hundar, ja.

Japp, man ska ta ansvar för sin hund, för 10e gången :)

Larmande är en typ av vakt. Det finns ju MASSOR med småhundar som beskrivs som vakthundar, som larmar.

Men skk och sbk använder alltså ordet fel? Vem använder det rätt? Varifrån har du fått definitionen av vad en vakthund är och gör?
 
Den behöver vara bra på alla vis i det avseendet :)

Nej, du kan inte veta exakt på förhand hur en hund kommer vara som 4-åring efter åratal av upplevelser, uppfostran och annat. Plus att genetiken inte är hundraprocentig.

Du verkar vilja tro att alla brukshundar blir så bra, så bra. Vet inte varför eller vilka hundar du träffat. I min värld finns det gott om ickeperfekta brukshundar från på papperet fin avel. Nåja, inget av detta hör till ämnet.

Det är ju precis det jag inte säger. Alla brukshundar blir INTE bra. Men en mycket, mycket stor majoritet blir ändå ofarliga för allmänheten, fast de tillåts vakta. De blir alltså tillräckligt bra i just det specifika avseendet.

En bra hund blir inte en farlig hund efter 4 år av upplevelser. Den kan ju ha lärt sig olater och icke önskvärda beteenden, men är den bra från början gällande nerver kommer den ändå kunna sortera i olika situationer och se vad som utgör ett hot.
 
Hm va? För det första har jag inte sagt att "de sorterar en massa" - det sa du nu. Jag motsade det som folk sa, att det handlade om att attackera och vara en "best som går på strupen", osv.

Nej, jag förstår inte heller alla frågor jag får som inte handlar om trådens ämne, försöker bara svara på dem för att vara trevlig.
Du har ju tidigare pratat om hur mycket vakthundsraserna sorterar jmf med en brukshund som vaktar?

Hade det inte varit enklare att bara säga vilka raser du tycker passar TS än ha nån pseudodiskussion om vakt, som dessutom är väldigt oklar med vad du faktiskt menar?
 
Tvärtom, det är mycket enklare att lita på sin brukshund och veta hur den kommer att agera eftersom brukshundar är mh:ade och mentaltestade i generationer. Det brukar inte vara fallet med de vaktande herdehundarna precis.

Dessutom låter ju varje seriös brukshundsägare mh:a och mentaltesta sin egen hund som är resultatet av generationer av mentaltestade hundar. Vet man att man har en balanserad brukshund med bra nerver behöver man inte vara rädd för att den ska skada någon inkräktare på allvar, (förutsatt att inkräktaren inte försöker skada någon i familjen. Lite försvarsdrift ska en hund i brukshundsgruppen ha.).

Brukshundar testas med avseende på drifter, rädslor och nerver. Att en orädd hund med goda nerver och vakt- och försvarsdrift (som hundarna som får höga poäng på testen har) skulle vika sig eller fly för en inkräktare är en helt befängd idé. Har du någon som helst erfarenhet av hundar med schyssta korningspoäng?

En brukshund med god nervkonstitution tror jag är den absolut bästa och säkraste vakthunden. Den har så mycket pondus att den ställer vem som helst utan att skada dem. Och den är mycket enklare att dressera än de vaktande herdehundsraserna, eftersom den tycker att det är roligare att samarbeta med människor.
Vill bara påpeka att höga MT poäng inte säger så mkt om hur bra hunden är och mängden försvarslusta har med ras att göra med, så det är inte fel med mycket försvarslusta.
Håller helt med om att bra nerver är a och o dock.
 
Svar till TS; det jag är mest tveksam till är att du inte vill aktivera så mycket, för alla raserna du nämner är "jobbiga" och aktiva de första åren, även om individer varierar. Jag har en hel del riesen-erfarenhet även om jag inte haft dem själv, och även om det finns lugnare exemplar så är det mycket aktiva hundar som kräver aktiva ägare. Jag tror faktiskt att en ridgeback skulle passa bättre. Det är inte hårda hundar, utan oftast mjuka och signalkänsliga, men har lite egen vilja och idéer. Som vuxna är de ofta sansade, och de klarar sig med långpromenad och lite lättare aktivering. De vaktar i lite olika grad, men bara storleken och det djupa skallet räcker långt. En annan fördel med ridgeback är att de inte är skälliga överlag, utan bara när det behövs. De har jaktlust, men är oftast väldigt starkt bundna till familjen och brukar inte dra iväg.
Cattledog är oerhört energiska, åtminstone de jag har känt. Och mycket skälliga :)
 
Vill bara påpeka att höga MT poäng inte säger så mkt om hur bra hunden är och mängden försvarslusta har med ras att göra med, så det är inte fel med mycket försvarslusta.
Håller helt med om att bra nerver är a och o dock.
Om hunden har bra på nerverna, som definitivt är viktigast, och höga poäng på resten så är det en bra hund. Jag tycker nog att en hund i brukshundsgruppen idealt ska ha lite försvar, och personligen vill jag bara ha lite försvarslust. Mer försvarslust är för bättre förare än jag.
 
@Hedinn - vad tror du om Bouvier des
Flanders? Jag kan egentligen ingenting om rasen men har fått för mig att det är trevliga hundar som inte kräver jättemycket.

Jag tänker också att det kanske är läge att titta efter en lite äldre hund där ni vet vad ni får, tex ridgeback eller Cane Corso?
 
Du upprepar ju bara det jag säger som om jag inte sagt det. Självklart är det EN DEL AV hundens vaktbeteende. Men det är inte hela vaktbeteendet. Har jag sagt nu säkert 15 gånger haha.
Du vill ha det till att när en hund tar till tänderna så vaktar den. Det är fel. Då har den lämnat vakten och gått över till att skydda.
Det är stor skillnad mellan vakthund och skyddshund.
 
Du svarar inte på vad jag skrev. Du beskriver din hund, som har vakt i sig och möjligen är kapabel till att vakta på riktigt om hotet vore skrämmande nog. Det är ju det jag säger, du vet inte exakt hur han skulle agera i en sån situation. Det är vad jag försökt säga i typ 10 sidor. Inget fel i det heller, men värt att vara medveten om.
Min poäng var att är individen inte tränad för den specifika situationen så vet ingen vad den gör oavsett vilken typ av skärpa eller vaktbeteende den ”borde” ha. Att en schäfer eller allra helst en malle från skarpare linjer går att träna till att ge sig på en inbrottstjuv om det är ett önskvärt beteende har jag dock ingen som helst tvekan om.
 
Om hunden har bra på nerverna, som definitivt är viktigast, och höga poäng på resten så är det en bra hund. Jag tycker nog att en hund i brukshundsgruppen idealt ska ha lite försvar, och personligen vill jag bara ha lite försvarslust. Mer försvarslust är för bättre förare än jag.
Vi lägger kanske lite olika i vad som är en bra hund. Jag har träffar flera runt 500p (och mer) som varit i princip oträningsbara. Orädda - absolut men som att försöka träna en betongsugga. Vill man ha en mer signalkänslig hund får man generellt även lägre poäng.

Ja, mängden försvarslusta är ju mer en smaksak. Jag tycker väl många bruksraser tappat mkt i skärpa, dådkraft etc även om de är orädda sas.
 
Svar till TS; det jag är mest tveksam till är att du inte vill aktivera så mycket, för alla raserna du nämner är "jobbiga" och aktiva de första åren, även om individer varierar. Jag har en hel del riesen-erfarenhet även om jag inte haft dem själv, och även om det finns lugnare exemplar så är det mycket aktiva hundar som kräver aktiva ägare. Jag tror faktiskt att en ridgeback skulle passa bättre. Det är inte hårda hundar, utan oftast mjuka och signalkänsliga, men har lite egen vilja och idéer. Som vuxna är de ofta sansade, och de klarar sig med långpromenad och lite lättare aktivering. De vaktar i lite olika grad, men bara storleken och det djupa skallet räcker långt. En annan fördel med ridgeback är att de inte är skälliga överlag, utan bara när det behövs. De har jaktlust, men är oftast väldigt starkt bundna till familjen och brukar inte dra iväg.
Cattledog är oerhört energiska, åtminstone de jag har känt. Och mycket skälliga :)
Ja, alltså aktiveringsbiten är som sagt kompromissbar - lite beroende på typ av hund och om jag hamnar i ett läge då jag vill ha aktiv brukshund igen. Har som sagt haft brukshund förut och väl medveten om vad det innebär, och det sista jag kommer göra är att skaffa en hund som kräver mer än vad jag är villig att ge. :D Förutsättningen är ju dock att det är en typ av hund jag uppskattar att träna med i så fall, annars skaffar jag hellre en sån ”separat” och så får det bli en ”vakthund” som inte kräver nån större aktivering om resterande inte duger.

Haft kelpie förut och skulle absolut kunna skaffa igen, då kom även tanken på Cattledog upp, även om jag fått uppfattningen att de är betydligt ”tuffare i skallen”. Skall är inga problem, har två småmonster som skäller på det mesta så räknar med att en ny hund lär sig precis vad man ska skälla på (typ alla udda ljud. Och potentiellt udda ljud :D). Jag fokuserar generellt mer på att kunna få hundarna att tystna när jag ”kontrollerat faran” än att hindra dem från att skälla.

Att flera sagt att ridgeback är lugn och inte kräver så mycket har faktiskt förvånat mig. Fått för mig att de är både tuffa och krävande aktiveringsmässigt, men det är helfel alltså? Det är en ras som sambon själv nämnt, så om de är betydligt enklare än jag trott är det absolut en kandidat!
 
Ja, alltså aktiveringsbiten är som sagt kompromissbar - lite beroende på typ av hund och om jag hamnar i ett läge då jag vill ha aktiv brukshund igen. Har som sagt haft brukshund förut och väl medveten om vad det innebär, och det sista jag kommer göra är att skaffa en hund som kräver mer än vad jag är villig att ge. :D Förutsättningen är ju dock att det är en typ av hund jag uppskattar att träna med i så fall, annars skaffar jag hellre en sån ”separat” och så får det bli en ”vakthund” som inte kräver nån större aktivering om resterande inte duger.

Haft kelpie förut och skulle absolut kunna skaffa igen, då kom även tanken på Cattledog upp, även om jag fått uppfattningen att de är betydligt ”tuffare i skallen”. Skall är inga problem, har två småmonster som skäller på det mesta så räknar med att en ny hund lär sig precis vad man ska skälla på (typ alla udda ljud. Och potentiellt udda ljud :D). Jag fokuserar generellt mer på att kunna få hundarna att tystna när jag ”kontrollerat faran” än att hindra dem från att skälla.

Att flera sagt att ridgeback är lugn och inte kräver så mycket har faktiskt förvånat mig. Fått för mig att de är både tuffa och krävande aktiveringsmässigt, men det är helfel alltså? Det är en ras som sambon själv nämnt, så om de är betydligt enklare än jag trott är det absolut en kandidat!
Lugna är de kanske, men jag har inte träffat en enda trevlig ridgeback. Masdor av rädslor och knepigare folk. Det krävs nog mycket letande för att hitta en vettig hund där, tror jag.
 
Lugna är de kanske, men jag har inte träffat en enda trevlig ridgeback. Masdor av rädslor och knepigare folk. Det krävs nog mycket letande för att hitta en vettig hund där, tror jag.
Ah, kanske är därför jag fått för mig att de är svåra, då. Får ta och kolla upp det lite närmre, hur utbrett det är och hur svårt det är att hitta bra individer.
 
Ja, alltså aktiveringsbiten är som sagt kompromissbar - lite beroende på typ av hund och om jag hamnar i ett läge då jag vill ha aktiv brukshund igen. Har som sagt haft brukshund förut och väl medveten om vad det innebär, och det sista jag kommer göra är att skaffa en hund som kräver mer än vad jag är villig att ge. :D Förutsättningen är ju dock att det är en typ av hund jag uppskattar att träna med i så fall, annars skaffar jag hellre en sån ”separat” och så får det bli en ”vakthund” som inte kräver nån större aktivering om resterande inte duger.

Haft kelpie förut och skulle absolut kunna skaffa igen, då kom även tanken på Cattledog upp, även om jag fått uppfattningen att de är betydligt ”tuffare i skallen”. Skall är inga problem, har två småmonster som skäller på det mesta så räknar med att en ny hund lär sig precis vad man ska skälla på (typ alla udda ljud. Och potentiellt udda ljud :D). Jag fokuserar generellt mer på att kunna få hundarna att tystna när jag ”kontrollerat faran” än att hindra dem från att skälla.

Att flera sagt att ridgeback är lugn och inte kräver så mycket har faktiskt förvånat mig. Fått för mig att de är både tuffa och krävande aktiveringsmässigt, men det är helfel alltså? Det är en ras som sambon själv nämnt, så om de är betydligt enklare än jag trott är det absolut en kandidat!
Btw, OM dobermann skulle vara en kandidat så kan du ju PMa. Kan isf försöka förmedla kontakt med folk som har arbetande linjer i sina hundar - om du skulle vara intresserad att träffa irl.
Förstår dock om de inte är intressanta, de skiljer ju sig från vallhundarna ;)
 
Om det inte varit det där med vallhundsmentalitet och jaktinstinkt så hade en chow chow kunnat vara en bra hund. En mellanstor hund som har en god portion vakt utan att vara svår på något sätt. Om jag och/eller min man är med så överlåter mina chowar vaktandet på oss, men om en främmande människa kommer in genom dörren utan att vi släppt in denne så går larmet. En chow som "ställer" en främmande människa i farstun kan se nog så respektingivande ut.

En annan aspekt är ju att det är ju just som larm man vill ha en hund. Vi bor på landet och har aldrig haft problem med inbrott eller tjuvar på gården under våra dryga 20 år här. Förmodligen vet buset om att det på den här gården finns hundar i plural så det är ingen bra idé att störa för larmet går ju direkt. När vi är ute med husvagnen på somrarna och fricampar så är vi heller inte det minsta oroliga, just för att ingen skulle kunna gå utanför vagnen utan att hundarna direkt talade om det.
Jag tror definitivt att era corgis är fullt tillräckliga för att larma. Larm är ju avskräckande, vilket är anledningen till att folk installerar sådant, så varför skulle ett levande hundlarm vara sämre?
 
Vi lägger kanske lite olika i vad som är en bra hund. Jag har träffar flera runt 500p (och mer) som varit i princip oträningsbara. Orädda - absolut men som att försöka träna en betongsugga. Vill man ha en mer signalkänslig hund får man generellt även lägre poäng.

Ja, mängden försvarslusta är ju mer en smaksak. Jag tycker väl många bruksraser tappat mkt i skärpa, dådkraft etc även om de är orädda sas.
Beträffande speciellt boxrar och vissa schäfrar och rottisar håller jag med dig. Men det finns många hundar med höga poäng som gillar samarbetet och belöningarna, och då är de enkla att träna.

Sanningen är att skärpa och försvarslust är tveeggade egenskaper, som föraren bör vara kompetent nog att förvalta. För hobbyyhundägare som jag, är det enklast att hunden inte har för mycket av vardera delen där.
 
Har inte orkat läsa genom hela tråden. Men vi har en Hovawart och hon vaktar absolut. Ingen kommer förbi här utan att hon märker det och talar om det. Samtidigt är hon rolig att träna med och en underbar familjehund som är med på allt :)
Hon avskräcker även på utseendet eftersom hon är stor och mestadels svart plus att hon låter en del innan hon kommit fram till att läget är OK :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 172
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 502
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 675
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp