Lämpliga vakthundsraser

Jag tycker verkligen inte ditt inlägg motsvarar vad TS beskriver att hen söker.
Jag ställer ju frågor om själva vaktdelen i det hela. Det är det enda jag fokuserar på här. Tråden heter "lämpliga vakthundsraser" och i första inlägget står "- Vaktegenskaper. Måste absolut inte vara extrema sådana (potentiellt ”farliga” går bort, räcker med något lite respektingivande som inte springer fram och viftar på svansen vid oönskat besök, typ - i alla fall om ni frågar mig)." och "Jag är väl personligen inte jätteförtjust i tanken på att ha en hund i främsta syfte för vakt, men tänker inte vara omöjlig så tänker väl att jag åtminstone kan kolla om det finns någon ras som kan funka bra i det syftet och även glädja på andra plan."

Övrigt vad hunden ska användas till eller ha som egenskaper lämnade jag därhän eftersom TS väljer det själv utifrån vad hon vill göra med den.
 
Större hundar av typisk vallhundsmentalitet brukar alla ha lite längre pälsar med en del underull precis som Schäfer och det verkade inte funka rent allergimässigt eller kunde bli riskabelt.

Kortpälsade gårdsvarer är oftast större, tyngre raser. Typ Broholmer. Men de är alla långt ifrån vallhundsmentaliteten.

Bruksraser som Riesen, Hoffe osv kräver mycket mer än gårdsjobb.

Önskemålen gör det svårt att checka alla boxarna. Den enda jag kommer på som någolunda skulle matcha in är Rottweiler. Som aveln blivit så kräver inte jättemycket numera. De är en lightvariant av brukshund och de både avskräcker och har en hyffsad vettig päls för att tåla lite utvistelse.
Haha nä, tycker du det är svårt att checka alla? Kan jag inte förstå. :D

Nä, pälsen är ju väldigt synd, annars hade jag sett chodsky pes som en perfekt kandidat, t.ex. Möjligt att den pälsen funkar okej dock, i och med att den är något längre än schäfer, men inget jag ser som en självklarhet. Oavsett vad som kan bli aktuellt kommer ju pälsen testas ordentligt innan, men just schäfer vet vi är en av de värre. Sen är det ju svårt att veta vad i pälsen som orsakar det.

Skulle det bli en ”stor, tung gårdshund” så är mentaliteten mindre viktig, i och med att det då inte är något jag kommer träna seriöst med. Skulle en brukshund vara aktuellt så kommer den ju få ordentlig aktivering, men då är det ju viktigare att det är en sorts mentalitet jag trivs med då det är jag som kommer ha den som träningshund.

Så ja, det är inget som är skrivet i sten om vad för typ av hund som kan vara aktuell, men i och med att sambon önskar något som kan vara lite mer respektingivande så tänkte jag att jag kunde vidga mina vyer lite, som är väldigt insnöad på vallhundstyper annars. :D

När det gäller hund får han ha önskemål men jag bestämmer, så länge det är jag som tar huvudansvaret för hundarna. ;)
 
Jag slår som vanligt ett slag för Broholmer. En rätt respektingivande hund som avskräcker de flesta med sin storlek och skall utan att vara farliga. Tåliga och godmodiga hundar som är "enkla" som hund betraktat, hänger med på det mesta och gillar att vara med utan att vara allt för krävande.
 
TS har ju flera gånger förklarat att riktiga vaktande raser (som sambon önskar) går bort, vilket ju är helt rätt tänkt.
Men då går hela vaktdelen bort. Då finns det ingen önskan om vakt i hunden kvar, om man ska vara ansvarsfull. Annars - vad menas med att hunden ändå ska vakta på nått vis?
 
@Hedinn såg du min idé om aussie? Många vallhundsraser vaktar tomten, men aussie upplever jag ha mer vakt än många av de andra. Förutom behov av regelrätt meningsfullt arbete osv som jag skrev om i tidigare inlägg.
 
Alltså jag förstår nog vad du tänker dig att du vill ha. Det finns ju trots allt hundar/raser som larmar, närmar sig/står kvar och om personen beter sig hotfullt eller fortsätter kan göra utfall/stöta till eller eventuellt mer. Som eskalerar med hotet sas utan att vara som en blodtörstig best som dödar allt som kommer in eller bara larmar men springer och gömmer sig om personen går närmare :D

Eller missuppfattar jag?

Jag hade förmodligen satsat på en stor luns som verkar respektingivande men utan att överdriva sin vakt. Så kan du ju ha sporthundar vid sidan av om du gillar att ha mindre sådana.

Typ leonberger, pyreneerhund osv känns ganska "lagom". Folk får gärna rätta mig om jag har fel såklart :D
 
Men då går hela vaktdelen bort. Då finns det ingen önskan om vakt i hunden kvar, om man ska vara ansvarsfull. Annars - vad menas med att hunden ändå ska vakta på nått vis?
I många inlägg beskriver TS två olika typer av hund: antingen gårdshund, eller brukshund som vaktar. I den senare kategorin tycker jag det finns flera möjliga alternativ.
 
Alltså jag förstår nog vad du tänker dig att du vill ha. Det finns ju trots allt hundar/raser som larmar, närmar sig/står kvar och om personen beter sig hotfullt eller fortsätter kan göra utfall/stöta till eller eventuellt mer. Som eskalerar med hotet sas utan att vara som en blodtörstig best som dödar allt som kommer in eller bara larmar men springer och gömmer sig om personen går närmare :D

Eller missuppfattar jag?

Jag hade förmodligen satsat på en stor luns som verkar respektingivande men utan att överdriva sin vakt. Så kan du ju ha sporthundar vid sidan av om du gillar att ha mindre sådana.

Typ leonberger, pyreneerhund osv känns ganska "lagom". Folk får gärna rätta mig om jag har fel såklart :D

Ska man lita på att hunden inte gör mer än man hoppas att den gör? Att den eskalerar precis lagom mycket? Är en riktig vaktande hund en blodtörstig best som dödar allt som kommer in?
 
I många inlägg beskriver TS två olika typer av hund: antingen gårdshund, eller brukshund som vaktar. I den senare kategorin tycker jag det finns flera möjliga alternativ.
Därav min jämförelse då, eftersom folk verkar anse detta. Isf finns det många brukshundar som kan valla får, på nått vis, ungefär.

Men hur tänker du själv att du ska ha en brukshund som automatiskt ska vakta? Vad gör den då i praktiken och passar det in på vad TS vill ha (en hund som absolut inte får agera mot folk) ? Nej, detta blir så jäkla fel.
 
Men då går hela vaktdelen bort. Då finns det ingen önskan om vakt i hunden kvar, om man ska vara ansvarsfull. Annars - vad menas med att hunden ändå ska vakta på nått vis?
Fast det finns ju olika nivåer mellan att hunden springer och gömmer sig eller attackerar och går in för att döda.

Min schäfer vaktar absolut. Nu har jag ju inte testat henne irl när någon hon inte känner kommer in. Men som exempel så öppnade min mamma dörren till lägenheten utan att hunden hört henne. Vi stod i hallen och hunden tog ett stelt skutt ut men hann inte säga något. Samma sekund som hon såg att det var mamma blev hon glad. Men det var hon inte innan hon fattade vem det var. Nu är ju hunden bra i huvudet så jag är ju inte orolig att hon ska börja tugga ens på oinbjudna om de bara står där.

Eller som när ett par grannar bråkade ute på gräsmattan och jag kom ut och skulle rasta hundarna. Schäfern hängde i kopplet med ett stelt uttryck och ragg. Men sa inget då heller. Enda gången jag faktiskt sett henne bli lite allvarlig på folk ute.

Min poäng är att visst finns det hundar som läser av situationen utan att överdriva och bli helt rabiata.

Jag har ju åkt runt en del i Europa, sovit i bilen osv och kan ärligt säga att jag hade inte betet mig riktigt likadant utan schäfern. Hon är socialt trygg och älskar folk. Men har absolut en allvarlig sida. Och dom flesta backar ju trots allt när stora respektingivande hundar visar lite allvar.
 
Förstår verkligen inte nu.

Du skrev angående hur du menade det ni önskade var: "Jag skulle säga larmar och övervakar. Sambo önskar en som ingriper (typ även mot rovdjur) då han är uppväxt med hund av sån ras - men där säger jag tvärnej".

Vad är "övervakar" för nått? Förstår att du säger att du inte har en specifik bild, men vad menar du med tråden om du inte undrar om just en vaktande hund, som du sedan specificerar till att vara "larmar och övervakar" för dig snarare än ingripa?

Visst är det aktuellt med gårdshund eller brukshund, det förstår jag utifrån vad du vill göra med hunden och hur ni ska bo. Men allt jag pratar om är det du skriver om vaktande. Nästan alla hundar du sannolikt kommer skaffa som kommer bo så kommer larma om det kommer nån. Så jag undrar om resten, det som tråden är döpt till mer specifikt..

Eller har detta med vakt helt fallit bort nu menar du och du menar enbart larmande?

Jag har några bra idéer om du vill ha en vaktande hund. Men du verkar ju vilja ha en larmande hund om det går bort, och då kan ni ju välja vilken ras som helst som passar det övriga ni vill ha (nästan) ! Vilket förstås är bra. Att den ska vara respektingivande beror förstås av utseendet enbart då, eftersom ni inte vill att den ska vakta.
Som den riesenschnauzern jag gav exempel på, kunde ställa sig och stirra och/eller morra. Alltså i princip ”ställa” en person, men inte ingripa fysiskt.

Har även exempel på chodskys som, då det kom en okänd bil på besök, släpptes ut - skällandes rusar mot besökaren och ena kastar sig över grinden och springer mot bilen. Skulle aldrig agera fysiskt, men får nog de flesta att dra därifrån. Så det är den typen av ”vakt” jag kan tänka mig, alternativt en som bara larmar (det lär alla hundar som växer upp med nuvarande göra) och ser något mer respektingivande ut än nuvarande (dvs större) men är genomsnäll.

Jag är främst ute efter att vidga mina vyer lite, och se om det kan finnas lämpliga kandidater jag inte haft på näthinnan förut.
Sambon är uppvuxen med just kuvasz som vakthund - så vi har väldigt olika syn på vad som är lämplig nivå av vakt. Han har förstått att den rasen inte är helt lämplig, men är lite svår att övertyga om att det räcker med två skällande corgis, så jag tänkte se om det kan vara möjligt att mötas lite halvvägs. Men vakten kommer aldrig att vara en prioriterad egenskap vid val av ras.
 
Ska man lita på att hunden inte gör mer än man hoppas att den gör? Att den eskalerar precis lagom mycket? Är en riktig vaktande hund en blodtörstig best som dödar allt som kommer in?
Fast vad menar du med "riktig"?

Mja, alltså. Olika raser och individer är ju olika. Jag förstår nog inte riktigt problemet med att man vill ha en hund med lite vakt eller skyddsegenskaper. Allt är ju inte så svartvitt tänker jag.
 
Fast det finns ju olika nivåer mellan att hunden springer och gömmer sig eller attackerar och går in för att döda.

Min schäfer vaktar absolut. Nu har jag ju inte testat henne irl när någon hon inte känner kommer in. Men som exempel så öppnade min mamma dörren till lägenheten utan att hunden hört henne. Vi stod i hallen och hunden tog ett stelt skutt ut men hann inte säga något. Samma sekund som hon såg att det var mamma blev hon glad. Men det var hon inte innan hon fattade vem det var. Nu är ju hunden bra i huvudet så jag är ju inte orolig att hon ska börja tugga ens på oinbjudna om de bara står där.

Eller som när ett par grannar bråkade ute på gräsmattan och jag kom ut och skulle rasta hundarna. Schäfern hängde i kopplet med ett stelt uttryck och ragg. Men sa inget då heller. Enda gången jag faktiskt sett henne bli lite allvarlig på folk ute.

Min poäng är att visst finns det hundar som läser av situationen utan att överdriva och bli helt rabiata.

Jag har ju åkt runt en del i Europa, sovit i bilen osv och kan ärligt säga att jag hade inte betet mig riktigt likadant utan schäfern. Hon är socialt trygg och älskar folk. Men har absolut en allvarlig sida. Och dom flesta backar ju trots allt när stora respektingivande hundar visar lite allvar.

Ja självklart. Och massvis av brukshundar har vakt i sig. Men det faktumet är nått helt annat än att prata om att man köper x hund för att den ska vakta på nått vis. Vill man köpa en hund för att den ska vakta, då köper man (och tränar och uppfostrar rätt) en vaktande ras. Vill man ha en brukshund köper man en brukshund. Har den brukshunden vakt i sig, då styr man upp det så att den inte tar på sig den rollen, om man nu inte vill lägga ner otrolig tid på att, om man kan, lyckas få till hundens vaktande perfekt så den inte nånsin vaktar fel.

Angående springa iväg eller inte så tycker jag det är lite irrelevant i sammanhanget. Oavsett så har den då redan larmat, och TS har uttryckligen skrivit att hon inte vill ha en hund som agerar på riktigt mot den oinbjudne främlingen.

Visst är det inget ovanligt med en schäfer som din, och jag antar att du tränar på lydnaden så du har kontroll över det. Ser inget fel i det. För inte släpper du din schäfer lös att vakta saker och ting såsom den finner bäst?

Förstår inte vart detta med "rabiat" kommer från, isf beskriver du ju en osäker/aggressiv hund - inte en vakthund. Och detta med att vara ute med sin hund och att den kan "visa allvar" - okej, men då är du med och har den i kopplet/under lydnad. Det är inte samma sak som att du skulle bo på en gård och tänka dig att den ska sköta om vaktandet av din gård, hem och familj.
 
Därav min jämförelse då, eftersom folk verkar anse detta. Isf finns det många brukshundar som kan valla får, på nått vis, ungefär.

Men hur tänker du själv att du ska ha en brukshund som automatiskt ska vakta? Vad gör den då i praktiken och passar det in på vad TS vill ha (en hund som absolut inte får agera mot folk) ? Nej, detta blir så jäkla fel.
Många brukshundar vaktar, en del med mer allvar än andra. Aussie exempelvis. Det innebär inte att de gör allvar av hoten och det tycker jag inte att TS verkar söka heller.
 
Alltså jag förstår nog vad du tänker dig att du vill ha. Det finns ju trots allt hundar/raser som larmar, närmar sig/står kvar och om personen beter sig hotfullt eller fortsätter kan göra utfall/stöta till eller eventuellt mer. Som eskalerar med hotet sas utan att vara som en blodtörstig best som dödar allt som kommer in eller bara larmar men springer och gömmer sig om personen går närmare :D

Eller missuppfattar jag?

Jag hade förmodligen satsat på en stor luns som verkar respektingivande men utan att överdriva sin vakt. Så kan du ju ha sporthundar vid sidan av om du gillar att ha mindre sådana.

Typ leonberger, pyreneerhund osv känns ganska "lagom". Folk får gärna rätta mig om jag har fel såklart :D
Exakt så! Jag tror ju också att det i slutändan kommer bli en stor lufs och en eventuell sporthund - om han inte kommer till insikt om att de mindre räcker innan det blir aktuellt. Men de nuvarande är relativt unga båda två och jag vet inte om jag orkar med en hel kennel :rofl:
 
Som den riesenschnauzern jag gav exempel på, kunde ställa sig och stirra och/eller morra. Alltså i princip ”ställa” en person, men inte ingripa fysiskt.

Har även exempel på chodskys som, då det kom en okänd bil på besök, släpptes ut - skällandes rusar mot besökaren och ena kastar sig över grinden och springer mot bilen. Skulle aldrig agera fysiskt, men får nog de flesta att dra därifrån. Så det är den typen av ”vakt” jag kan tänka mig, alternativt en som bara larmar (det lär alla hundar som växer upp med nuvarande göra) och ser något mer respektingivande ut än nuvarande (dvs större) men är genomsnäll.

Jag är främst ute efter att vidga mina vyer lite, och se om det kan finnas lämpliga kandidater jag inte haft på näthinnan förut.
Sambon är uppvuxen med just kuvasz som vakthund - så vi har väldigt olika syn på vad som är lämplig nivå av vakt. Han har förstått att den rasen inte är helt lämplig, men är lite svår att övertyga om att det räcker med två skällande corgis, så jag tänkte se om det kan vara möjligt att mötas lite halvvägs. Men vakten kommer aldrig att vara en prioriterad egenskap vid val av ras.
Då hoppas du att den Riesenschnauzern inte skulle ingripa fysiskt. Den KAN absolut göra det, dock. Det är inte nått som är önskvärt. Ingen situation är den andra exakt lik, och en tuff Riesen som skäller och morrar mot personer kan absolut agera.

Du vill ju inte att den ska agera. Då vill du inte att en hund med viss vakt eller skärpa ska få vara i samma rum som den oinbjudna främlingen, för då kan den absolut agera om situationen blir "rätt" för det.

Litar inte en sekund på när folk säger "x skulle ALDRIG agera fysiskt". Det vet man inte.

Du verkar vilja ha en hund som ser respektingivande ut och skäller när nån kommer. Det är jag helt med på, fullt rimligt. Men att du på nått sätt vill att den ska "ställa" personer "men absolut aldrig ingripa". Det är bara ett farligt tankesätt. Har du en brukshund kan du ju lära den att stå still och skälla på kommando - en MYCKET bättre lösning isåfall där du inte hoppas på och riskerar att nått hemskt kan hända.

Intressant att han är uppvuxen med just Kuvasz! Då vet han förhoppningsvis en hel del om hur såna fungerar.

Jag tror sättet du kan övertyga/möta din sambo halvvägs är att skaffa en hund som SER läskig ut, LÅTER läskig, men faktiskt gillar främlingar. Eftersom du aldrig vill att den ska skada en främling. Tex en Berner Sennen, eller en väluppfostrad, social brukshund som inte är misstänksam mot främlingar eller är tränad till att du sköter vaktandet, inte den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 184
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 274
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 691
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp