Lämpliga vakthundsraser

De riesenägare jag varit i kontakt med (på BK och tävlingar) har absolut inte haft hundar som enbart nöjt sig med att vara med och träna lite ibland. De är oftast en pain in the ass de första åren innan de mognar, och sen är det full rulle tills de stupar. Många tränar IPO vilket ändå säger en del om hur aktiva hundar vi pratar om.
Finns dock utställningslinjer som säkerligen är lugnare, men sådan avel brukar dras med en hel del andra problem och inget jag skulle stötta.
Jag älskar riesen men kommer nog aldrig orka ha en själv, har blivit allt för avskräckt efter att ha pratat och sett vad riesenägare lägger ned i tid och engagemang på sina hundar och en utställningsavlad är inget för mig.
Det finns Riesen.. sen finns det "svarta mallar". Linjerna på Riesen gör en JÄKLA skillnad. Och inte bara utställning vs IPO. Trodde jag visste vad Riesen var tills jag träffade den där lite mindre svarta ferrari-varianten.
 
Jag har två rottweiler. Tiken har mer vakt än hanen, så till vida att hon kan tänka sig att försvara mig om någon försöker ta sig in hos mig när jag är hemma. Hon accepterar inte främlingar direkt, utan är mer misstänksam och har stor integritet. Hon är däremot inte dum mot folk som agerar "normalt", då kan hon gå fram och hälsa på ett trevligt sätt, börjar de klappa på henne så går hon därifrån och ser allmänt obekväm ut.
Hon har ställt min farbror i dörren en gång och skulle inte släppa in honom till något pris. Han försökte vifta bort henne och ta ett steg till, hon valde att "svara" på hotet genom att gå närmare och skälla lite hårdare. Hon reagerar också direkt på människor som ser misstänksamma ut, men har inga problem med folk i rullstol eller med någon funktionsnedsättning. Dom ignorerar hon.
Är hon ensam hemma är hon mer för att inte visa att hon är hemma om det kommer in någon 😅 Syrran har fått rasta henne nån gång hemma hos mamma och pappa, hon brukar ropa på hunden från dörren, men ingen hund dyker upp. Hon får helt enkelt hämta hunden med koppel från sängen för att få med henne ut 😂

Hanen däremot har ett rejält skall som nog avskräcker de flesta från att komma nära. Sen att han är världens nallebjörn om nån råkar säga hej, är en annan sak 😂

Jag tänker att oavsett ras, så bör du vara noggrann med vilken typ av vakt du vill ha och hur du ska träna hunden mot det.
 
Ett tips om ni vill ha inte krävande vaktande djur och kan tänka er annat än hund är sådana här:
67EBB6D2-0F0D-4224-A557-26684D4B10B2.jpeg


Vi hade också tankarna på en mer avskräckande hund (border collie är inte det 🤣) pga att vi ska ha slakteri men är nöjd med dessa. De håller sig på gården, det hörs när folk kommer och folk är faktiskt otroligt rädda för dem. Stora karlar som levererar gods vågar sig inte ur lastbilen innan man kommit ut och flyttat undan dem 😂

En fördel är också att det inte finns något strikt gåsansvar och även om de kan bitas ordentligt så blir det såklart inte ens nära samma skador som med en hund.
 
Ett tips om ni vill ha inte krävande vaktande djur och kan tänka er annat än hund är sådana här:
Visa bifogad fil 62894

Vi hade också tankarna på en mer avskräckande hund (border collie är inte det 🤣) pga att vi ska ha slakteri men är nöjd med dessa. De håller sig på gården, det hörs när folk kommer och folk är faktiskt otroligt rädda för dem. Stora karlar som levererar gods vågar sig inte ur lastbilen innan man kommit ut och flyttat undan dem 😂

En fördel är också att det inte finns något strikt gåsansvar och även om de kan bitas ordentligt så blir det såklart inte ens nära samma skador som med en hund.

Jag är van vid jordbruksdjur och går f-n inte i närheten av sådana där! :nailbiting:
 
Ja, det är nog det där långsammare och hårdare som jag tolkar lite som snäppet mindre krävande, för att de har nån liten dos av självständighet. Men det kanske är helfel och bara innebär att de är mer svårmotiverade?

Alltså, jag har nån liten hemlig kärlek till riesenschnauzer så det är väl därför jag ser dem som ett alternativ här - min mamma hade en som ung och som den tiken var hade varit precis perfekt. Hon hade trivts utmärkt med att träna nåt seriöst ett par dagar i veckan och övrig tid bara ”vara med” och vara fullt nöjd med det. Genomsnäll men uppskattade att ”skrämma ovälkomna” (i vissa fall även ännu ej accepterade vänner som gick in utan att någon var hemma :D) genom att stirra och morra - helst framför dörren när de trodde att de skulle kunna gå ut igen.

Men jag har ju ingen aning om hon var generellt rastypisk eller mer ”one of a kind”, för monsterhanen som var i min träningsgrupp hade jag aldrig klarat av då han var väldigt fysiskt utmanande.
Tror man lurar sig själv om man tänker att farten på hunden påverkar aktiveringsnivån 😁
Hur svårmotiverade de är vet jag därefter inte. Har en bekant med en superfin riesen, och de har haft ett par i familjen, tror alla är körda i IPO/IGP och de verkar inte svårmotiverade. Nackdelen med en hård hund är ju snarare hur svår den är att påverka, och gillar man den mer känsliga vallhundsmentaliten kan det nog skära sig.
 
Det där är nog beroende på var man bor och i vilka hundträningskretsar man rör sig :).

Jag kan ju säga att häromkring är riesen inte alls en ovanlig bruksras på träning/tävlingsplan. Dobermann däremot kan jag nog ärligt säga att jag knappt har sett en enda under de år jag har varit runt Sverige och tränat/tävlat. På rak arm kommer jag just nu endast på en enda jag har sett live, och det var på en rallylydnadstävling.

Så av min personliga erfarenhet och där jag har rört mig är dobermanns långt mer ovanliga än riesen :) .
Ja så är det ju absolut! Här nere tränar jag ibland med en tjej som har en (hon har även malle), men någon mer ser jag typ inte på vår klubb. Inte heller någon i det sällskapet ammos uppfödare tränar med har riesenschnauzer.
Man blir ju färgad av var man hänger 😁
(I IGP världen finns ett gäng dobbisar, vet även några i spår/sök)
 
En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är nog avskräckande för objudna gäster (även om jag är övertygad om att deras larmande skall är alldeles tillräckligt för att folk ska vända innan de undersöker storleken på hundarna). :D

Vadå, det är ju perfekt hälsenedräparstorlek? :confused: :D Lars har faktiskt fått illvilligt folk att vända i dörren, vid ett tillfälle då jag själv var hemma.
 
Vad tänker du på?
Att där var det ett extremt stort fokus på att inte använda icke-perfekta (för ändamålet) raser fel eller öht för vallning av får alls, ffa som träning eller aktivering (men även för utveckling av raser som förr använts till ändamålet) pga risken att får kan bli stressade.

Här tänker folk "ah, bra om den rasen också kan vakta mig lite när det behövs", "bra om den har lite vakt i sig".

Fortfarande har jag inte sett vad man tänker sig hunden faktiskt ska göra. Nån här som vill ha en schäfer (eller annat) som kanske vaktar, kanske inte, kanske är misstänksam mot vissa främlingar, andra inte? Och vore okej med det? Man tänker sig att den automatiskt ska veta när den ska vakta och när den inte ska? Att den inte ska göra för mycket skada, och inte mot fel person? Men ändå att den ska kunna vara skarp mot fel person? Men inget om hur mycket skada den då får göra eller inte? Tänker man sig att det är okej om ens hund attackerar en inbrottstjuv och dödar denne? Skadar allvarligt? Vad om det vore att hunden attackerar en ung grabb som fått för sig att sno en cykel ur förrådet på gården? Vad pratar vi om?

Det finns så jäkla mycket romantisering angående detta med att "min hund känner igen en person som vill skada mig på riktigt och då skulle den göra si och så!". I själva verket är detta en fantasi som kan stämma, eller inte stämma. Och en hund som har skarp vakt i sig tycker jag man ska ta på stort allvar och träna därefter. Mao träna att den inte ska ta det ansvaret utan istället avstå, eftersom de allra flesta av oss inte lever på ett sätt där det fungerar eller där vi kan träna det tillräckligt för att det skulle vara pålitligt.

Antingen skaffar man väl, och tränar och uppfostrar på rätt sätt, en riktig vakthund av en riktig vaktande ras - med allt jobb och ansvar det innebär. Eller så skaffar man en ras som är avskräckande med sitt larm och utseende, men som man uppfostrar att faktiskt gilla, minst vara helt neutral till, främmande folk. Annat tycker jag faktiskt är förkastligt, och farligt. Mot människor. Som rimligtvis borde värderas lika högt som att möjligen stressa får. Det var det jag tänkte på. Att skydda och vakta sig själv och sin familj tycker jag inte man ska ha som förhoppning på hunden, det bör man antingen stå för själv eller som det förstnämnda, skaffa isf en seriös, riktig vakthund - men då får man förstå att det inte är nått att leka med alls.

Här är en ganska lämplig hund för vad TS beskriver, dvs att ha en vaktande ras för gården och familjen som inte bara larmar, men med tillägget då att den kommer kräva ordentligt med träning och att man verkligen uppfostrar helt korrekt och inte gör några misstag alls. Och inte tror att man kan lämna den själv att bestämma hur det ska bli med främlingar i hemmet.
130-kuvazs.jpg
 
Senast ändrad:
Har ni grind/staket vid huset? Sätt upp en skylt, eller flera, med en Rottis på, och texten -Här vaktar jag! Ingång på egen risk!

Det kan mycket väl räcka.
Jag tänker, igen, att om det är inbrott man är orolig för, så sker de flesta nattetid eller när busarna tror att man inte är hemma. Inte när man är på plats och den Farliga Hunden är synlig på tomten. Då funkar en skylt rätt bra. De väljer aktivt bort ställen där det ser ut som om man har (t.ex.) en vaktande Rottis eller två. Ja, sätt upp TVÅ skyltar så blir det riktigt avskräckande! Och ja, jag menar allvar.
 
Ett tips om ni vill ha inte krävande vaktande djur och kan tänka er annat än hund är sådana här:
Visa bifogad fil 62894

Vi hade också tankarna på en mer avskräckande hund (border collie är inte det 🤣) pga att vi ska ha slakteri men är nöjd med dessa. De håller sig på gården, det hörs när folk kommer och folk är faktiskt otroligt rädda för dem. Stora karlar som levererar gods vågar sig inte ur lastbilen innan man kommit ut och flyttat undan dem 😂

En fördel är också att det inte finns något strikt gåsansvar och även om de kan bitas ordentligt så blir det såklart inte ens nära samma skador som med en hund.
Men dåså! Sambo säger att vi ska ha gäss, så då var det avklarat. Tack! :D
 
Att där var det ett extremt stort fokus på att inte använda icke-perfekta (för ändamålet) raser fel eller öht för vallning av får alls, ffa som träning eller aktivering (men även för utveckling av raser som förr använts till ändamålet) pga risken att får kan bli stressade.

Här tänker folk "ah, bra om den rasen också kan vakta mig lite när det behövs", "bra om den har lite vakt i sig".

Fortfarande har jag inte sett vad man tänker sig hunden faktiskt ska göra. Nån här som vill ha en schäfer (eller annat) som kanske vaktar, kanske inte, kanske är misstänksam mot vissa främlingar, andra inte? Och vore okej med det? Man tänker sig att den automatiskt ska veta när den ska vakta och när den inte ska? Att den inte ska göra för mycket skada, och inte mot fel person? Men ändå att den ska kunna vara skarp mot fel person? Men inget om hur mycket skada den då får göra eller inte? Tänker man sig att det är okej om ens hund attackerar en inbrottstjuv och dödar denne? Skadar allvarligt? Vad om det vore att hunden attackerar en ung grabb som fått för sig att sno en cykel ur förrådet på gården? Vad pratar vi om?

Det finns så jäkla mycket romantisering angående detta med att "min hund känner igen en person som vill skada mig på riktigt och då skulle den göra si och så!". I själva verket är detta en fantasi som kan stämma, eller inte stämma. Och en hund som har skarp vakt i sig tycker jag man ska ta på stort allvar och träna därefter. Mao träna att den inte ska ta det ansvaret utan istället avstå, eftersom de allra flesta av oss inte lever på ett sätt där det fungerar eller där vi kan träna det tillräckligt för att det skulle vara pålitligt.

Antingen skaffar man väl, och tränar och uppfostrar på rätt sätt, en riktig vakthund av en riktig vaktande ras - med allt jobb och ansvar det innebär. Eller så skaffar man en ras som är avskräckande med sitt larm och utseende, men som man uppfostrar att faktiskt gilla, minst vara helt neutral till, främmande folk. Annat tycker jag faktiskt är förkastligt, och farligt. Mot människor. Som rimligtvis borde värderas lika högt som att möjligen stressa får. Det var det jag tänkte på. Att skydda och vakta sig själv och sin familj tycker jag inte man ska ha som förhoppning på hunden, det bör man antingen stå för själv eller som det förstnämnda, skaffa isf en seriös, riktig vakthund - men då får man förstå att det inte är nått att leka med alls.

Här är en ganska lämplig hund för vad TS beskriver, dvs att ha en vaktande ras för gården och familjen som inte bara larmar, men med tillägget då att den kommer kräva ordentligt med träning och att man verkligen uppfostrar helt korrekt och inte gör några misstag alls. Och inte tror att man kan lämna den själv att bestämma hur det ska bli med främlingar i hemmet.
130-kuvazs.jpg
Läs mina inlägg igen så bör du hitta svar på dina funderingar. :)
 
Jag tänker, igen, att om det är inbrott man är orolig för, så sker de flesta nattetid eller när busarna tror att man inte är hemma. Inte när man är på plats och den Farliga Hunden är synlig på tomten. Då funkar en skylt rätt bra. De väljer aktivt bort ställen där det ser ut som om man har (t.ex.) en vaktande Rottis eller två. Ja, sätt upp TVÅ skyltar så blir det riktigt avskräckande! Och ja, jag menar allvar.
Ja, och då fungerar ju även larmskallet väldigt bra när nån fipplar vid en dörr eller fönster. :)
 
Läs mina inlägg igen så bör du hitta svar på dina funderingar. :)
Jag läste... fortfarande inte sett nått svar dock. Förutom att du skrev "den ska övervaka men absolut inte ingripa" i ett av inläggen. Förstår inte vad du menar med "övervaka" ? Hur ska den övervaka och vad, till vilket syfte? Och den ska absolut inte agera utifrån det den studerar och övervakar?
 
Jag tänker, igen, att om det är inbrott man är orolig för, så sker de flesta nattetid eller när busarna tror att man inte är hemma. Inte när man är på plats och den Farliga Hunden är synlig på tomten. Då funkar en skylt rätt bra. De väljer aktivt bort ställen där det ser ut som om man har (t.ex.) en vaktande Rottis eller två. Ja, sätt upp TVÅ skyltar så blir det riktigt avskräckande! Och ja, jag menar allvar.
Absolut en poäng. Ofta rekas det ju dock i förväg, och även om jag är övertygad om att hus med skällande hundar väljs bort i större utsträckning så kan ju någon välja att gå in i andra byggnader om de sett att det bara finns ett par små hundar. Har de sett något större kan ju det verka mer avskräckande.

Men som sagt, jag kommer aldrig gå med på att vi skaffar en hund i vaktsyfte, utan det här handlar ju mer om det finns någon lämplig ras som kan uppfylla fler syften. Larm, kameraövervakning och staket tror jag ju man kan komma rätt långt med, t.ex.
 
Jag läste... fortfarande inte sett nått svar dock. Förutom att du skrev "den ska övervaka men absolut inte ingripa" i ett av inläggen. Förstår inte vad du menar med "övervaka" ? Hur ska den övervaka och vad, till vilket syfte? Och den ska absolut inte agera utifrån det den studerar och övervakar?
Jag har inte skrivit ska någonstans, jag har skrivit om flera olika mögliga varianter, precis som att jag har skrivit att det både kan vara aktuellt med brukshund och en hund som bara vill lufsa på gården, jag har ingen specifik bild utan vill se vad det kan finnas för alternativ. Har du inga bra idéer behöver du inte tvinga dig själv till att försöka förstå. :)
Övervakandet var en fråga från en annan användare, som jag svarade på.
 
Jag har inte skrivit ska någonstans, jag har skrivit om flera olika mögliga varianter, precis som att jag har skrivit att det både kan vara aktuellt med brukshund och en hund som bara vill lufsa på gården, jag har ingen specifik bild utan vill se vad det kan finnas för alternativ. Har du inga bra idéer behöver du inte tvinga dig själv till att försöka förstå. :)
Övervakandet var en fråga från en annan användare, som jag svarade på.
Förstår verkligen inte nu.

Du skrev angående hur du menade det ni önskade var: "Jag skulle säga larmar och övervakar. Sambo önskar en som ingriper (typ även mot rovdjur) då han är uppväxt med hund av sån ras - men där säger jag tvärnej".

Vad är "övervakar" för nått? Förstår att du säger att du inte har en specifik bild, men vad menar du med tråden om du inte undrar om just en vaktande hund, som du sedan specificerar till att vara "larmar och övervakar" för dig snarare än ingripa?

Visst är det aktuellt med gårdshund eller brukshund, det förstår jag utifrån vad du vill göra med hunden och hur ni ska bo. Men allt jag pratar om är det du skriver om vaktande. Nästan alla hundar du sannolikt kommer skaffa som kommer bo så kommer larma om det kommer nån. Så jag undrar om resten, det som tråden är döpt till mer specifikt..

Eller har detta med vakt helt fallit bort nu menar du och du menar enbart larmande?

Jag har några bra idéer om du vill ha en vaktande hund. Men du verkar ju vilja ha en larmande hund om det går bort, och då kan ni ju välja vilken ras som helst som passar det övriga ni vill ha (nästan) ! Vilket förstås är bra. Att den ska vara respektingivande beror förstås av utseendet enbart då, eftersom ni inte vill att den ska vakta.
 
Att där var det ett extremt stort fokus på att inte använda icke-perfekta (för ändamålet) raser fel eller öht för vallning av får alls, ffa som träning eller aktivering (men även för utveckling av raser som förr använts till ändamålet) pga risken att får kan bli stressade.

Här tänker folk "ah, bra om den rasen också kan vakta mig lite när det behövs", "bra om den har lite vakt i sig".

Fortfarande har jag inte sett vad man tänker sig hunden faktiskt ska göra. Nån här som vill ha en schäfer (eller annat) som kanske vaktar, kanske inte, kanske är misstänksam mot vissa främlingar, andra inte? Och vore okej med det? Man tänker sig att den automatiskt ska veta när den ska vakta och när den inte ska? Att den inte ska göra för mycket skada, och inte mot fel person? Men ändå att den ska kunna vara skarp mot fel person? Men inget om hur mycket skada den då får göra eller inte? Tänker man sig att det är okej om ens hund attackerar en inbrottstjuv och dödar denne? Skadar allvarligt? Vad om det vore att hunden attackerar en ung grabb som fått för sig att sno en cykel ur förrådet på gården? Vad pratar vi om?

Det finns så jäkla mycket romantisering angående detta med att "min hund känner igen en person som vill skada mig på riktigt och då skulle den göra si och så!". I själva verket är detta en fantasi som kan stämma, eller inte stämma. Och en hund som har skarp vakt i sig tycker jag man ska ta på stort allvar och träna därefter. Mao träna att den inte ska ta det ansvaret utan istället avstå, eftersom de allra flesta av oss inte lever på ett sätt där det fungerar eller där vi kan träna det tillräckligt för att det skulle vara pålitligt.

Antingen skaffar man väl, och tränar och uppfostrar på rätt sätt, en riktig vakthund av en riktig vaktande ras - med allt jobb och ansvar det innebär. Eller så skaffar man en ras som är avskräckande med sitt larm och utseende, men som man uppfostrar att faktiskt gilla, minst vara helt neutral till, främmande folk. Annat tycker jag faktiskt är förkastligt, och farligt. Mot människor. Som rimligtvis borde värderas lika högt som att möjligen stressa får. Det var det jag tänkte på. Att skydda och vakta sig själv och sin familj tycker jag inte man ska ha som förhoppning på hunden, det bör man antingen stå för själv eller som det förstnämnda, skaffa isf en seriös, riktig vakthund - men då får man förstå att det inte är nått att leka med alls.

Här är en ganska lämplig hund för vad TS beskriver, dvs att ha en vaktande ras för gården och familjen som inte bara larmar, men med tillägget då att den kommer kräva ordentligt med träning och att man verkligen uppfostrar helt korrekt och inte gör några misstag alls. Och inte tror att man kan lämna den själv att bestämma hur det ska bli med främlingar i hemmet.
130-kuvazs.jpg
Jag tycker verkligen inte ditt inlägg motsvarar vad TS beskriver att hen söker.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 329
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 557
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 281
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 703
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp