Längre och tjockare man och svans? Preparat?

T

tusse

En av mina islandshästar verkar ha en kompis i hagen som äter hans man... Han har haft väldigt tjock och lång man, nu börjar den bli både kortare och tunnare. (Tror inte att det har något med fodret att göra, för min andra islänning äter sammma saker och har snarare fått tjockare man)
Finns det något tillägg att ge som verkligen påverkar hårväxten? (Eller är allt bluff och smart reklam?)
/ kicki
 
Vet bara hur man gör på tex ben, då finns det cornucresine salva till det, men den "tjärliknande" skulle jag inte vilja ha i manen. Spraya din hästs man och svans med pälsglans så sliter det mindre på den när du reder ut den.

Om du inte är alltför "pryd" ( skämt) så fläta manen och låt den växa i flätat tillstånd. gör så på mina araber. Kanske inte lika tuggbegärligt med flätor?....

På vår island har jag inte haft lust att fläta allt. Han kliade bort mkt i höstas ( ej eksem) och unghästen gör väl sitt antar jag....
 
om du vill så kan man kleta på sån där salva som man kan kleta i boxen så att de inte biter på träet... tror de heter Cribb Halt.. de kanske fungerar :smirk:
 
Det finns illasmakanade medel att sätta i manen, så slutar kompisen att äta upp honom... Slutar väl tuggandet så lär ju manen växa ut av sig själv igen, men jag tycker att min pålles hårväxt fick sig en skjuts när jag började ge kiselgur för hovarnas skull. Inte allt för dyrt att testa...
 
Ja jag kan pröva att kleta på något som smakar illa. Men jag är inte helt säker på om någon tuggar på honom eller om det beror på något annat? Har aldrig sett någon tugga, men det finns en häst med kraftigt eksem i flocken som kanske vill ha en "kli-kompis"?
Har någon prövat något som heter Horse Powder? Har hört att det ska göra att man och svans växer men att det är dyrt som 17!? / Kicki
 

Liknande trådar

Hästvård Kan man göra något för att påverka det? Min häst har tjock svans men det blir väldigt tunn längst ner. Klipper den vid behov så att...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 097
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: vildeld
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp