Bukefalos 28 år!

Lära islandshäst tölta?

poniihest

Trådstartare
Går i köptankar. En 10 årig islandshäst som inte töltar pga att förra (första och enda) ägaren inte brytt sig om att träna det pga okunskap, töltar inte i hagen, går inte få att tölta på banan men visar lite, lite tölt i skogen, finns det hopp om att kunna träna fram tölten och lära den det nu?
Tacksam för tips och erfarenheter!
(Har sökt men hittar ingen liknande tråd, någon får gärna länka dit mig isådana fall.)
 
Sv: Lära islandshäst tölta?

Det kan mycket väl vara möjligt men det finns också islandshästar som saknar tölt.
Om du nu vill ha en islandshäst: marknaden kryllar av islandshästar till ganska snälla priser. Kanske lika bra att köpa en som har gångarterna, eller som är ung?

Om det inte finns andra skäl som personlig kännedom eller liknande, som gör att du vill ha just den hästen. Och om det är så: jo, det kan gå att hitta tölten men man behöver antagligen jobba strategiskt mot tölt och då som relativ nybörjare på rasen ta hjälp av tränare (standardsvar men ofta rätt)
 
Sv: Lära islandshäst tölta?

Om du är intresserad av att rida tölt på rätt sätt med en häst som har tölt så leta vidare. Vill du ha just denna häst så kommer det att kosta pengar att få ordning på tölten , om den nu finns där. Har hästen bra exteriör och bra stamtavla/ blup så kan den nog tölta med rätt ryttare och mycket träning. Är det en femgångare, enstaka töltsteg är då troligen grisepass.
 
Sv: Lära islandshäst tölta?

Vad har hästen för stam? Utifrån den kan man gissa en del, men har hästen redan visat tölt i skogen så lär det inte vara allt för svårt att få fram tölten. Kan man själv inte tölta kan det vara svårt att få till det så du kan behöva hjälp.

Är du inte ute efter just den hästen så finns det gott om hästar till salu som redan kan tölta.
 
Sv: Lära islandshäst tölta?

Jag köpte en islandshäst som vid 8 års ålder fortfarande inte töltade. Jag hade en förhoppning om att hitta den men var medveten om att den kanske aldrig skulle komma. Med medveten långsiktig träning av de andra gångarterna, bygga styrka, lära samling, så vid 13års ålder började man kunna ana tölten som en rörelse men inte som en gångart. Tölten blev tydligare, men fortfarande bara som rörelse o inte som en gångart! Sen fick hästen spatt som 14åring och jag ärövertygad om att det berodde på att hästen lärt sig samla sig och använda bakbenen. Han var inte byggd för det! Han har två naturtöltare till föräldrar, är DNA-typad till CC(dvs har inga femgångsanlag). Han förstår tölt-takt, han lyssnar på de andra och försöker sprattla med benen, men får ingen ordning på det. Han är nu 17år och still going strong, men tölten letar vi inte efter längre...

Om du vill ha en häst som töltar så chansa inte, köp då en häst som redan töltar! Om du däremot är kär i just den hästen så kan man leva utan tölt! Jag ångrar mig inte en sekund över min tregångare- men så har jag i efterhand köpt fler hästar med tölt istället... ;)
 
Sv: Lära islandshäst tölta?

Har träffat en Islandshäst som inte kunde tölta om han inte var med ett gäng andra islandshästar som töltade. Han lämnades iväg på träning för att se om de gick och få fram men nej han var ingen stjärna
På de direkt. Dom 2 vi har nu töltar ofta i hagen så för dem finns de naturligt. Jag tror de är bättre att köpa en som har de naturligt i blodet.
 
Sv: Lära islandshäst tölta?

Man kan nog få hästen att tölta, men då krävs endel kunskap av hästägaren. Så allt beror på dig: hur kunnig är du och kommer du klara av att töltsätta en häst? Är svaret klart Ja och du gillar hästen i övrigt så köp den. Är du tveksam så titta efter någon annan :) finns så himla mycket hästar just nu!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
977
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 277
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 085
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp