Lära systerdottern rida

Q

Quietude

Jag har en systerdotter på 5 år och jag har lovat henne att jag ska lära henne rida. Visserligen är jag ingen utbildad tränare, men grunden borde jag kunna lära henne, något har man väl ändå lärt sig under 15 års ridning.
Skulle iofs kunna skicka henne till ridskolan, men eftersom jag själv inte rider där pga att jag tagit avstånd från sk ridskolemetoder så känns det inte som någon bra idé..
Skulle nu vilja ha lite tips och råd av er här på barock-forumet på vad jag ska tänka på att lära henne och hur jag ska lägga upp ridningen för henne.
Har också haft funderingar på att köpa alternativt låna en ponny åt henne, men än så länge får hon rida på min morganvalack. Vad anser ni egentligen är bäst för henne att lära sig rida på, stor häst direkt eller ponny som hon kommer växa ur? Eller kanske mellanstor ponny?
Har först och främst tänkt börja med att låta henne träna balans och sits och därefter lära henne att rida med mjuk hand på remontnosgrimma m. tyglar. (vill skona hästens mun tills hennes balans och hand blivit mjuk och stadig)
Har ni några tips på sitsövningar?
 
Låt henne rida barbacka i en roundpen om du har tillgång till det. I grimma så att hon enbart får jobba med sitsen innan hon börjar dra i tyglarna.
 
Ha en välskolad häst! Med en välskolad häst faller sej mycket i undervisningen naturligt. Vad gäller övningar så kan barn rida "samma" övningar som vuxna - men anpassa dem rent pedagogiskt och blanda inte in för mycket krånglig teori (dvs lek mer med barnets känsla och hur den uppfattar sin omvärld-hästen, och sej själv). Olika manövreringsövningar är alltid roligt - tänk öppna och sluta och bakdelsvändning men använd andra ord. :)

Ang storleken på hästen är min erfarenhet att viktigast är att barnet känner sej TRYGG med/på hästen. Vissa barn känner sej inte trygga med stora hästar - men vissa stora hästar ger trygghet i sej själva. Bäst är alltså en välskolad häst, som kanske framförallt är trygg och som också är något "förlåtande" - dvs kan tillåta en del fel men korrigerar andra fel.

Jag brukar vilja ha barnet i lina, men nödvändigtvis inte på volt. Tanken är helt enkelt att jag ska kunna påverka hästen en del själv, för att kontrollera "vad" barnet får känna.

Och lycka till - barn är underbara att jobba med :).
Här är en bild på min gamle häst och en 7-årig tjej, med underbart naturlig sits.
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/banditisabelle4.jpg
(enhandsfattning är rätt effektivt för att lära barnet att tänka mer på sin kropp än på sina händer)
 
Jag var alldeles nyss ute och lät henne rida en sväng i vinterhagen, ledde hästen medan hon fick sitta på honom både barbacka och i sadel utan stigbyglar. I både skritt och trav.
Det slog mig att jag genast började "korrigera" hennes sits, genom att flytta fram skänklarna så som någon säkert "korrigerat" mig då jag började rida på ridskola. :crazy:
Sedan insåg jag att hon faktiskt satt i balans på det vis hon satt och att jag kanske inte borde lägga mig i hennes sits. Utan helt enkelt låta henne hitta en bra sits själv..
Hon tyckte i alla fall det var jätteroligt med lite balansövningar och trav. Hästen däremot tyckte nog det var lite obehagligt med skumpandet i traven. :bump:
 
jag hade inte heller skickat henne till ridskolan vad är vitsen med att först få lära sig fel och sedan lära om. Det är så svårt att lära om när man först lärt sig fel saker. Jag önskade jag hade fått lära mig rätt från början. Guuud vilken fantastiskt bra ryttare jag hade varit idag om det hade varit fallet :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 894
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp