Lärarnas förlängda föräldraledighet

C

Cernika

Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när det är skoltermin. När det sedan blir sommarlov så går de i tjänst och får lön. Samtidigt så är det trots det hemma med sina barn eftersom det är sommarlov. Samma sak gör de när det blir höstlov, jullov, sportlov och påsklov. På det sättet lyckas de förlänga sin ledighet så att de kan vara hemma längre än andra.

I en kommun någonstans i Sverige blev ledningen lite sura på detta, för det kostar ju pengar. Pengarna får tas från skolmaten, skolböckerna och andra kostnader som kommunen har. När lärarna sa att de hade för avsikt att gå i tjänst under sommarlovet så satte man dem i jobb! Det finns ju massor att göra i kommunen.

Då gick facket igång och man tvingades inte bara att betala lön till dem utan även övertidsersättning eftersom det ju faktiskt var meningen att de skulle vara lediga hela sommarlovet. Men de hade ju inte jobbat under terminerna utan varit barnlediga???? Jag utgår ifrån att lärares barn inte förorsakar mer arbete än vad andra barn gör. Eller????

Är detta rätt, eller??? Vad tycker alla andra föräldralediga i landet och alla andra som betalar skatt???
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när det är skoltermin. När det sedan blir sommarlov så går de i tjänst och får lön. Samtidigt så är det trots det hemma med sina barn eftersom det är sommarlov. Samma sak gör de när det blir höstlov, jullov, sportlov och påsklov. På det sättet lyckas de förlänga sin ledighet så att de kan vara hemma längre än andra.
Jovisst, det var ingen nyhet för mig. Många lärare gör likadant om de är sjukskrivna: är sjuka under terminen, men friskskriver sig över sommaren. Då de ändå är lediga och inte behöver jobba. Vilket gör att de slipper ha lägre ersättning (sjukpenning) under sommaren.

Är detta rätt, eller??? Vad tycker alla andra föräldralediga i landet och alla andra som betalar skatt???
Äh, jag vet inte vad jag tycker. Det är inte en tillräckligt stor fråga för mig för att jag ska förfasa mig över den. Jag kan bara konstatera att i vissa lägen har läraryrket stora fördelar jämfört med andra yrken. Det ska dock tilläggas att lärare har längre veckoarbetstid under terminerna för att kompensera sin extra ledighet under sommaren. Det kan diskuteras huruvida alla lärare gör dessa extra timmar dock.... de har ganska mycket så kallad förtroendetid; då de ska ägna sig åt tex lektionsförberedelser, inläsning, rättningar osv. Och; jag inbillar mig att en del "gamla uvar" inte ägnar så mycket tid åt att just utveckla sina lektioner - man kör samma koncept som man gjort i 10 år eller mer. Och då får man mer fritid även under terminerna.

Och är en lärare föräldraledig har de naturligtvis egentligen inte "arbetat in" de där timmarna för sommarledigheten.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Kan tyckas orättvist, men lärare har ju ett annorlunda avtal än andra yrkesgrupper. Man har redan en gång minskat lönen för att "spara" så att pengarna ska räcka även för utbetalningar under ferierna och dessutom har lärare 45 timmars arbetsvecka och jobbar därmed in sin ferielön. Skulle tro att om andra yrkesgrupper gick med på en lönesänkning och dessutom ökade sin arbetstid med 5 timmar i veckan skule de också kunna vara lediga mer än de är nu!
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Lärare jobbar in sin sommarledighet genom att arbeta fler timmar under terminen. Skulle du jobba extra timmar på ditt jobb skulle du antagligen kunna förlänga din ledighet också.
Visst kan man vara avundsjuk på att de är lediga under loven men då ska man också komma ihåg att det är då det är som dyrast att resa iväg någonstans och läraryrket är väldigt oflexibelt när det gäller komp och dyl.
De flesta andra yrken tar slut när arbetsdagen är över medan många lärare kvällsjobbar med rättning, betygsättning, kvartsamtal, föräldramöten etc.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Det är olika inom olika kommuner och på olika skolor. På en del skolor måste du vara på arbetsplatsen hela tiden. Även om det inte finns några elever. Så har de det på min mammas skola, hon påpekade vid nåt tillfälle att hon hade gjort allt jobb hon kunde komma på. Då tyckte de hon kunde hjälpa till att rensa rabatter.

Mamma har bara vanlig semester och är inte ledig under några lov heller. Men jag tror inte att hon har mer än 40 timmars arbetsvecka heller.

Så det beror lite på avtalet om det skulle kunna gå att "fuska" på det sättet, var uppe för ett par år sedan att några riksdagskvinnor gjort likadant då riksdagen hade haft sommarlov.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Det kan bara gälla dem som har semestertjänst, d.v.s lägre lön mot att vara ledig på loven. Och det är inte så vanligt längre. Bara för att eleverna har lov betyder det inte att lärarna är lediga. På sommarlovet läggs semestern i typ juli, sen börjar lärarna jobba. Sportlov och likanande är planering, utbildningsdagar och annat elevfritt arbete.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Som någon tidigare skrev, lärare har 45 h arbetsvecka varav 35 är arbetsplatsförlagd arbetstid. Jag håller med om att det finns säkert gamla uvar som inte gör de återstående timmarna varje vecka. Sen finns det ett antal veckor då varken 50 h eller 55 h räcker till för att hinna med arbetsuppgifterna. Bara att skriva några rader om varje elev inför u- samtal tar ett antal timmar!
Sen att läraravtalet har STORA fördelar jämfört med andra håller jag inte med om. Alla andra kan ta semester precis när dom vill! I min kommun finns ingen övertidsersättning såvida det inte är beordrat från arbetsgivaren, dvs om jag jobbar 45 h eller 60 h i veckan så syns det aldrig i lönekuvertet. Vilka andra yrken har det så?! Den stora fördelen med yrket som jag ser det är att ha förmånen att arbeta med dagens ungdomar, vår framtid.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Sen att läraravtalet har STORA fördelar jämfört med andra håller jag inte med om.

Jag antar att du syftar på det jag skrev:
"Jag kan bara konstatera att i vissa lägen har läraryrket stora fördelar jämfört med andra yrken."

Det står där: i vissa lägen.

En fördel är ju tex loven. Och det exemplet som TS tar upp med fl. Det är ingen som därmed sagt att det BARA är fördelar.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

I min kommun finns ingen övertidsersättning såvida det inte är beordrat från arbetsgivaren, dvs om jag jobbar 45 h eller 60 h i veckan så syns det aldrig i lönekuvertet. Vilka andra yrken har det så?!
Så är det inom vartenda yrkesområde jag varit aktiv i. Övertid ska alltid vara beordrad. Om jag väljer att jobba fler än mina 40 timmar så kommer det på flexen, ingen annanstans.
Beordrad övertid är ganska sällsynt enligt min erfarenhet.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Så är det inom vartenda yrkesområde jag varit aktiv i. Övertid ska alltid vara beordrad. Om jag väljer att jobba fler än mina 40 timmar så kommer det på flexen, ingen annanstans.

När jag arbetade som ingenjör så kunde jag ta ut denna flex i pengar om jag ville.
Och nu när jag är busschaufför så får jag ju betalt för de timmar som jag jobbar.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

När jag arbetade som ingenjör så kunde jag ta ut denna flex i pengar om jag ville.
Och nu när jag är busschaufför så får jag ju betalt för de timmar som jag jobbar.

jaa... sånt brukar man ju kunna komma överens om på vissa arbetsplatser. Men.... :confused: övertid innebär ju att ens timmar "räknas upp" ggr 1,5 eller 2,0 (beroende på tid på dygnet och avtal). Det gör inte flex - där är det "timme mot timme" som gäller.

Att få betalt för de timmar man jobbar är ju det normala. Om jag tex har plus på mitt flexsaldo och tar ut 8 timmar (en heldag) så får jag ju inte avdrag för den dagen på lönen. Jag får ju min månadslön som vanligt, eftersom det handlar om 8 timmar jag faktiskt redan jobbat in.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

*kl*

Jag hänger inte riktigt med på ett argument här;

Fakta: Lärare har 45 timmars arbetsvecka och arbetar därför in loven (det är jag med på!)

MEN en barnledig lärare arbetar väl inte in sommarlovstiden?
Varför skulle inte en lärare alltså behöva vara barnledig även sommartid när denne inte arbetat in tiden under föregående terminer?

Gör jag något tankefel?

Jag är inte alls part i målet; har varken barn eller lärarutbildning och tänker aldrig i livet arbeta som lärare! ;)
Men jag måste missa något argument här tror jag?
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

MEN en barnledig lärare arbetar väl inte in sommarlovstiden?
Varför skulle inte en lärare alltså behöva vara barnledig även sommartid när denne inte arbetat in tiden under föregående terminer?
Nä, du har naturligtvis rätt! Jag skrev det längst ner i mitt första inlägg.

Men deras avtal ser ju ut så. Och en föräldraledig får ju inte diskrimineras för att den tar ut sin lagstadgade rätt till ledighet.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Övertid ska alltid vara beordrad.
Lärare har ingen begränsning av sin arbetstid under skoltid, 35 timmar ska göras i skolan per vecka och 10 timmar ligger utanför per vecka.
Meningen är att det ska gå jämnt ut under året, i perioder räcker inga 45 timmar men ibland kanske man klarar sig på 40 timmar.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

KL

Jag är lärare och har varit f-ledig så jag borde kunna svara bra på detta men allt är lite krångligt tycker jag så jag gör ett försök...

Jobbade heltid tills sista nov -05, fick min son 10/12 -05. Hade då arbetat nästan hela terminen och därmed arbetat in en hel del av min ferielön (de extraveckor vi får under sommarlov tex). Jullovet fick jag betalt för eftersom det också i stort sett var inarbetat + sommaren därefter kunde jag gå i tjänst tack vare att jag arbetat nästan hela HT.

Dessutom: Har ni tänkt på att i alla yrken så genererar f-dagar också semester? Så även för oss. Däremot så fick jag inte full lön under sommaren då jag inte arbetat in nog mycket.

HT -06 arbetade jag en dag/vecka och var f-ledig resten. VT -07 arbetade jag heltid och fick lön sommaren men tror inte det var full lön hela tiden pga att jag inte arbetat in nog mycket, borde minnas bättre men gör det ej... Vi köpte hus och fick andra kostnader så det kändes som att pengarna inte räckte...

Den här terminen arbetar jag 60% och är f-ledig resten och ska få barn 2 i mars. Gissar att jag nästa sommar inte får så mycket i lön eftersom jag då inte har arbetat in lika mycket.

Det känns som om vårt avtal är det en del krångel med, jag vet aldrig hur det ska bli, inte heller försäkringskassan som bara suckar över frågor och min löneassistent (eller vad de nu kallas) har också svårt att förklara.

Jag skäms inte över att kunna göra på detta viset utan gläds åt att vi har den chansen. Vet de som tex arbetar skift och som kan ta ut massor av semester/f-dagar bara genom att endast ta de dagar de skulle arbetat och alla vilodagar (eller vad de nu kallas) är ju inte arbetstid. Olika yrken/avtal har sina för/nackdelar.

Är jag tex ledig en dag så dras 1,7 dagar (tror jag det var) av min lön så att vara ledig en vecka är svindyrt under terminstid.

Sen att jag kunnat spara f-dagar beror delvis på att jag kunnat gå in och fått lön under lov (inarbetade dagar dvs) (tror man få göra så max tre gånger/år men min löneutbetalare har skött det automatiskt i stort sett, bara OK:at med mig) och dels på att jag tagit ut oerhört få dagar då jag varit hemma pga sparsamhet, låga omkostnader och att jag frilansat med annat och fått in pengar på det.

Men jag tror att om jag får barn under ett sommarlov och är f-ledig hela nästa läsår så får jag kommande sommarlov rätt låg lön eftersom jag inte arbetat in så mycket tid. Men jag kan ha fel i en del av det jag skriver...

Sen kan jag säga till mitt försvar att jag med gott samvete kan säga att jag gör min arbetstid. Skulle inte kunna stå upp framför elever och föräldrar och kunna tycka jag gör ett bra jobb om jag maskat bort 10 timmar/vecka. Men jag vet också att det finns vissa som jag är tveksam till om de gör hela sin tid. Å andra sidan har jag haft andra jobb där fuskandet är oerhört utbrett och helt accepterat. Tex åka privata ärenden under sin arbetstid med arbetsbil och ta urlånga raster när man anser sig ha lust. Jag jobbar häcken av mig när jag är på jobbet och föredrar att lägga största delen av min arbetstid i arbetets lokaler för att känna mig mer ledig hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Samma sak gör de när det blir höstlov, jullov, sportlov och påsklov.

Tror man bara kan göra så max 3 ggr/år så det blir inte alla lov. Dessutom som sagt antagligen inte med full lön hela tiden, beror på din inarbetade ferielön eftersom det är ferielönen som betalar oss under loven.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

När lärarna sa att de hade för avsikt att gå i tjänst under sommarlovet så satte man dem i jobb! Det finns ju massor att göra i kommunen.

Tror det finns en facklig sak som gör att det jobb man kan beordras att göra är sina ordinarie arbetsuppgifter så tex städa är inte OK men ha lektioner på ev sommarskola är helt OK.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Men.... :confused: övertid innebär ju att ens timmar "räknas upp" ggr 1,5 eller 2,0 (beroende på tid på dygnet och avtal). Det gör inte flex - där är det "timme mot timme" som gäller.

Jovisst är det så.
Men ersättning 1:1 märks ju också i lönekuvertet.
Det var det som jag ville komma fram till.

Så lärarnas extra 5h/v blir 5 extra veckor att fördela utöver 5v semester.
10v ledigt totalt/år alltså.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

OT

Så lärarnas extra 5h/v blir 5 extra veckor att fördela utöver 5v semester.
10v ledigt totalt/år alltså.
Du är klok som en uggla!
Den där förklaringen ska jag lägga in på Lärarförbundets hemsida, det är alltid lika svårt att förklara för folk hur det hänger ihop på ett enkelt sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 887
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 385
Senast: Anna
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 303
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp