Lärarnas förlängda föräldraledighet

Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Du har helt rätt - om jag går ur f-ledighet under sommarlov så är det antingen inarbetad tid dvs mina extra fem timmar som används eller de fem veckor semester som vi alla har. Har jag ingen semester kvar alt. inarbetad tid så är jag utan ersättning som jag förstått det.


Svar till alla:

Avtalet med uppehållstjänst finns även inom ex måltidsservice i Umeå kommun, vet att även Pajala kommun tillämpar den i måltidsservice (dvs de som gör och delar ut mat i skolmatsalarna). De går på lov direkt barnen får sommarlov men de har inte påsklov/sportlov och jullov vad jag vet men då jag jobbar 3 veckor av barnens sommarlov går det nog på ett ut. Dvs en lärares sommarlov är ca 7 veckor dvs 2 veckor längre än en vanlig semester. Sen har vi 1 vecka sportlov, 1 vecka påsklov samt ca 1-2 veckor jullov beroende på hur klämdagarna ligger. Thats it. D

Det vill säga "inte ung" har rätt i att ca 5 veckor (dvs de 5,5h extra) ska täcka det SAMT att vi har löneavdrag varje månad. Detta för att 5.5h inte räcker till går man över på semestertjänst får man också ca 2000 mer i månaden om jag minns lärarförbundets rekomenadationer rätt.

SÅ är alla lika avundsjuka nu? Avdrag 2000/månad samt arbeta 5,5h extra i veckan SAMT att ordet komp+övertid försvinner?
Samt ingen egen möjlighet att lägga semester där DU vill utan den är när den är.

Jag har faktiskt funderat på att byta till semestertjänst men inte riktigt fått tummen ur samt att jag vill se hur det skulle fungera i praktiken med hur man får lektionsplanering mm att gå runt då jag i dagsläget lägger ner MINST 45 h/veckan på skolan.


javan
 
Senast ändrad:
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Och är en lärare föräldraledig har de naturligtvis egentligen inte "arbetat in" de där timmarna för sommarledigheten.

Vi får inte betalat om vi inte arbetat in de där timmarna. Då kan vi välja på att vara ledig utan lön eller gå in och göra "annat" i kommunen ex sommarfritids eller sommarförskola. Det gör många tjänstlediga lärare som läser.

Alla som har föräldraledighet får ju semester baserat på föräldraledigheten så det är "rättvist" över landet.

Så de som går ur f-ledighet under sommaren gör det på samma premiser som ni andra.

javan
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Lärare har ingen begränsning av sin arbetstid under skoltid, 35 timmar ska göras i skolan per vecka och 10 timmar ligger utanför per vecka.
Meningen är att det ska gå jämnt ut under året, i perioder räcker inga 45 timmar men ibland kanske man klarar sig på 40 timmar.

Ja, om man går "jämnt upp" så är det ju detsamma som min flextid. Om jag någon vecka behöver jobba 50 timmar, men nästa vecka kan jobba 30 istället så jämnar det ju ut sig.

Även om man på många positioner (tex chefer) har avlöst övertid så innebär det ändå att arbetstidslagen och det avtal som gäller är vad som gäller så att säga. Detsamma gäller ju lärare. Om man ständigt måste jobba 50 timmar i veckan under terminerna så jämnar det ju inte ut sig längre. Då bör ag göra något åt saken; alternativt beordra de timmarna som övertid.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Jag skäms inte över att kunna göra på detta viset utan gläds åt att vi har den chansen. Vet de som tex arbetar skift och som kan ta ut massor av semester/f-dagar bara genom att endast ta de dagar de skulle arbetat och alla vilodagar (eller vad de nu kallas) är ju inte arbetstid. Olika yrken/avtal har sina för/nackdelar.

Tycker jag låter som en sund inställning! Varför skulle du skämmas för att ert avtal ser ut som det gör? Som du säger; andra yrkesgrupper har andra fördelar (och nackdelar).
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Jovisst är det så.
Men ersättning 1:1 märks ju också i lönekuvertet.
Det var det som jag ville komma fram till.

Så lärarnas extra 5h/v blir 5 extra veckor att fördela utöver 5v semester.
10v ledigt totalt/år alltså.

Ja, precis. Och det har ju inget att göra med övertid som sagt.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Jag är inte avundsjuk på lärarna för att de kan förlänga sin föräldrapenning, så mycket arbete de får göra på sin lediga tid under terminerna så kan jag nog unna dom det.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Min pappa jobbar visserligen inte som lärare men han har lediga veckor eftersom ha jobbar 5 skift.

I sommras hade han 12 veckors semester eftersom han "jobbade" sina lediga veckor. Nu var inte semstern helt sammanhängande utan han gick in och jobbade en vecka ibland, dvs han jobbade dom veckor då han har förmiddag med eftermiddagshelg för att få tillgång till dom lediga veckorna dom har.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Det var precias sådana exempel jag hört om, hur folk som inte är lärare kan få oerhört långa ledigheter genom att göra precis som din far och det är ju inget konstigt med det. Har en kusin som jobbade skift (vet ej hurdant) och ofta åkte på långa semestrar när han hade lust (vintertid tex) genom att just fixa så med semester samt ev byta något skift med kollega. Lyxigt!
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Ja det går att få jättelånga ledigheter om man har möjlighet att byta skift med varandra.

Man behöver inte vara lärare för att få långledigt med andra ord men sånt är det ingen som säger något om!?
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Ja, men lärare är tacksamt att kasta skit på.
"Alla" tycker att lärare har det så bra med alla lov men "ingen" vill bli lärare. Skulle det vara ett så glassigt jobb som mest består av ledighet (som en del vill få det till), så skulle väl lärarhögskolan vara proppfull och ingen skulle nånsin säga upp sig och byta yrke...

Nä, det är bara att inse att man sällan får något gratis och det som ser ut som fördelar är något man på ett eller annat sätt betalar för eller jobbar ihop.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Ja det går att få jättelånga ledigheter om man har möjlighet att byta skift med varandra.

Man behöver inte vara lärare för att få långledigt med andra ord men sånt är det ingen som säger något om!?

Exakt!!!!!!
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Ja, men lärare är tacksamt att kasta skit på.
"Alla" tycker att lärare har det så bra med alla lov men "ingen" vill bli lärare. Skulle det vara ett så glassigt jobb som mest består av ledighet (som en del vill få det till), så skulle väl lärarhögskolan vara proppfull och ingen skulle nånsin säga upp sig och byta yrke...

Håller med.

Hur kul är det när t o m min egen pappa skämtar med mig. Jag bläddrade i en jobb-bilaga och sa "Finns det inget jobb med jättehög lön där man inte behöver slita och som jag kan få direkt" varpå han svarade "Du är ju lärare, du har ju redan det". Bla min pappa har alltid haft väldigt lätt att skämta om lärare och deras lyx och hur enkelt och bra de har det, tom efter att jag fått det yrket. Ändå har han sett hur dåligt jag mått pga jobbet ibland, hur trött jag är, hur slitigt det är ibland, hur utsatta vi kan vara, etc etc. Jag kan bli så trött på hans och andras kommentarer att jag faktiskt inte ens kan se det roliga i dem.

Sen har jag inte ens 25.000:-/månad vilket jag inte tycker kan räknas till "tjäna massor".
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Fakta: Lärare har 45 timmars arbetsvecka och arbetar därför in loven (det är jag med på!)

MEN en barnledig lärare arbetar väl inte in sommarlovstiden?
Varför skulle inte en lärare alltså behöva vara barnledig även sommartid när denne inte arbetat in tiden under föregående terminer?

Gör jag något tankefel?

Du tänker nog precis rätt. Om man är barnledig hela läsåret har man INTE arbetat in någon ferielön.

Jag är lärare och jobbade heltid hela vårterminen, men jag fick ändå inte ferielön för hela sommaren, eftersom jag hade varit f-ledig förra året.
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Cernika, är du sugen på att bli lärare? Tänk vilket härligt liv du skulle kunna ha!;)
 
Sv: Lärarnas förlängda föräldraledighet

Nä, det är bara att inse att man sällan får något gratis och det som ser ut som fördelar är något man på ett eller annat sätt betalar för eller jobbar ihop.

Ja jobba får man göra om man ska vara ledig! När pappa jobbar eftermiddagsvecka med natthelg så jobbar han 64 timmar på en vecka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 852
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 384
Senast: Anna
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 896
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 302
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp