Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

DeadSerious

Trådstartare
Har tänkt att jag ska kontakta en studie- och yrkesvägledare med min fråga, men tills dess att jag kommer så långt kollar jag här om någon möjligen har koll :)

Jag började gymnasiet 2009 men hoppade av efter första året då utbildningen var helt fel för mig och min studiemotivation var i botten. Mina betyg från denna tiden blev därefter, blev dock godkänd i alla kurser.

Hösten 2012 började jag läsa in gymnasiet på distans och trivs fantastiskt bra med det, är supermotiverad och har fått toppenbetyg. Efter att jag är klar med gymnasiet vill jag läsa vidare på högskola, och den utbildningen jag vill in på har väldigt hög intagning. Jag har som sagt fått toppenbetyg nu, och kommer att ha 2,5 meritpoäng när jag är klar vilket såklart gör stor skillnad. Hade jag inte haft dom gamla betygen som låg där och drog ner snittet hade det inte varit något problem, men nu är jag osäker på om jag kommer kunna utbilda mig till det jag vill.

Tydligen säger reglerna nu att man inte får läsa om kurser som man är godkänd i, men jag tänker (eller hoppas) att det måste gå att lösa på något sätt?

Kurserna det gäller är Svenska 1 (betyget jag fått är E, har A i både Svenska 2 och Svenska 3), Samhällskunskap 1b (även här har jag E, inte läst nästa kurs än men är övertygad om att jag kan få långt bättre) och Engelska 5 (ytterligare ett E, har A i Engelska 6).

Hur funkar det egentligen?

En tanke jag har "i värsta fall" är att jag borde kunna kontakta mina gamla lärare från skolan jag gick 2009 och se om de kan underkänna mig i kurserna, betygen går väl fortfarande att ändra eftersom jag inte fått något slutbetyg? Är detta praktiskt genomförbart?
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Jag är verkligen ingen expert, men vad jag vet så går det inte att få bättre betyg på kurser där du blivit godkänd. Men hoppas det löser sig för dig!

//r
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Nej det är vad jag fått höra också, därav tanken att jag kanske kan be snällt och bli underkänd i kurserna så att jag därmed kan göra om dem? Hade varit fruktansvärt tråkigt att inte kunna utbilda mig till det yrke jag vill ha bara på grund av att jag var en omotiverad 16 åring...
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Jag tror tyvärr det är "kört" just med betygen - och det är väl därför högskoleprovet finns, så att det inte ska vara helt kört. (Sedan kan man tycka vad man vill om det systemet...)
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Om jag inte missminner mig så ska det väl gå att göra en prövning på ämnen man fått godkänt i men vill höja? Tror dock det kostar en slant!

Gick så sent som i våras ialf:)
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Man kan få göra prövning, men då gäller det att ens kommun erbjuder det och i de kurser man vill göra en prövning i. Vart jag bor kostar det 500 kr/per prövning.
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Har oxå för mej att man kan göra prövning. Kunde det förut på min gymnasieskola iaf :). Men som nån annan skrev kostar det väl isf ca 500 kr.
Men de kan ju ha ändrats, tkr de ändrar systemen i skolan hela tiden.
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

*hugger sista knappen*

Det här med prövning låter toppen, ska kolla upp om det erbjuds i min kommun :) Angående pengarna så är det lugnt, betalar gärna en slant bara det går att lösa.

Ska göra högskoleprovet med, så helt kört är det ju inte oavsett (och det är det egentligen inte med dom betygen jag har nu heller, det är på gränsen).

Tack så mycket för era svar!
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Nu har jag inte jättekoll på om detta har ändrats under de senaste åren men jag har för mig att det skiljer sig mellan olika kommuner ifall det är ok att läsa upp godkända betyg?

Jag läste upp betyg för sisådär 5-6 år sedan. Läste upp typ 5 kurser på komvux och så tentade jag upp lika många genom min gamla gymnasieskola. Gick utmärkt då.
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Ja att gora en provning ar det som galler. Om din kommun inte erbjuder det kan man ibland slinka runt det hela genom att gora det online/distans via en annan skola.
 
Sv: Läsa upp betyg i kurser jag är godkänd i?

Jag gjorde prövning i Ma A-D senast i våras, alltså tenterade upp mina redan befintliga betyg till ett högre betyg. I min kommun kostade 500 kr per kurs, medan i grannkommunen var det helt gratis. Så kolla upp vad som gäller i din kommun, förhoppningsvis är det inga problem. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 755
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 170
Senast: DeadSerious
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 789
Skola & Jobb Sonen gick ur ettan på gymnasiet i onsdags. Han fick F i matte, för det har gått dåligt på proven och de får inte göra omprov. Han har...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp