Lätt sits eller sitta ner i galoppen?

N

Nekko

Hej! Ni erfarna inom distansritt, sitter ni mestadels ner i galoppen eller står ni i lätt sits? Och varför? Vad är bäst för hästen? Jag rider princip hela tävlingarna i lätt sits, men nu när jag börjat komma upp i klasserna har jag grym mjölksyra i mina ben dagarna efter tävling (känner inget under tävling, är tämligen vältränad - är mycket löptränad själv). Men vad är bäst för hästen, det kanske ändå inte är att stå upp i lätt sits, funderar jag... Jag står dock mycket väl balanserat och avslappnat... Vore tacksam för kommentarer och åsikter! Ska jag kanske träna seriöst att få en mjuk avslappnad sits sittande ner i galoppen? Men jag vill göra det som är bäst för min lilla häst...
 
Sv: Lätt sits eller sitta ner i galoppen?

Jag undrar också..
Tittar man på sheikerna tex nu på VM, så sitter de ju jättetungt i sadeln hela tiden och bara gungar med med väldigt långa läder.

Jag gör som du, står mest, men tror på att variation under ritten är det bästa för hästen och för mig som ryttare. Men om det går fort tycker jag det blir flängigt att sitta ner och att jag får sämre kontroll. Det är nog jag som är dålig som ryttare kanske ;)
 
Sv: Lätt sits eller sitta ner i galoppen?

Det viktigaste är att man är i balans med hästen. Sitter man i stolssits så sitter man inte över hästens balanssits. Bra att variera om du galopperar mycket mellan lätt sits och sittande. Bålstabiliteten behöver vara mycket stark också.
inom skolan Centrerad Ridning arbetar man just med ryttaren, balans, kroppsmedvetenhet, bålstabilitet.
 
Sv: Lätt sits eller sitta ner i galoppen?

Rider lätt i trav och står i galoppen. Jag tycker att det är lättare att stå i galoppen och därför har det blivit så. Det blir sånt "jobbande" med överlivet för att inte påverka hästen negativt annars och då jag har bättre styrka i benen än i överlivet har jag valt den varianten. Jag tror att jag står hyfsat vettigt i sadeln i alla fall :p
 
Sv: Lätt sits eller sitta ner i galoppen?

Jag står upp både i trav och i galopp. Har faktiskt pinsamt svårt att rida lätt utan att komma i obalans när man travar fortare än 12 km/h. Så för mig är det mycket enklare att helt enkelt bara stå i stigbyglarna, ha lite knäslut och gunga med i knäna.
 
Sv: Lätt sits eller sitta ner i galoppen?

Jag brukar blanda upp det men mest är det lätt sits i både trav och galopp. Jag liksom CK tycker det är svårt att få bra rytm i snabb trav (har en arab som med glädje travar 18 km/h när han får). Jag sitter ofta ned i galoppen i djup sand (verkar fungera bra för både mig och hästen). När jag rider lätt ser jag till att byta sida alltsom oftast för att hjälpa hästen.

Jag tycker det hjälper att stretcha efter loppet (ofta glömmer jag...) och jag använder arnikabaserade muskellotioner som jag också tycker hjälper.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 583
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: josqla
·
Träning Hej! Nu kommer ett till undrande inlägg med en "dum" fråga från mig. Men ni är så kloka på buke så jag kan inte hjälpa mig själv. Ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp