Lätta maträtter för kräsen 16åring

Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag vet inte, det blir väl någon kombination av okunskap och ointresse.

Vet man (så lite om mat som jag gör), så vet man också att mat inte tar 10 min att tillaga. Annars borde TS ha frågat om 10 min aktiv tid?
Och att säga "Jag kan det mesta såsom att göra köttfärssås, spagetti osv." känns bara... ja, bortskämt och omoget (läs:okunskap och ointresse).


Jag hatar också att laga mat, det brukar bli stora mängder 30 min-mat några kvällar i veckan.

En Billys panpizza tar två minuter i micron, och jag kan inte se det som något annat än tillagad mat. Så visst går det att tillagad mat på 10 minuter, sen kanske man inte anser att värma en Billys panpizza är att laga mat i den bemärkelsen att man gör en egen pizzadeg, kokar tomatsås och ungsbakar den själv. Men mat är det, och den är färdig på två minuter.

Jag reagerade precis som Stormkast och kan inte heller se något samband mellan bortskämdhet och ett bristande matintresse. Speciellt inte att TS skulle påminna om tjejen i Tonårsbossen...

Bortskämd och omogen = okunskap och ointresse? Det där får du gärna förklara lite mer. Hur kan okunskap och ointresse inom ett visst område innebära att man är bortskämd och omogen? Det är ganska få människor som har en sådan kunskapsbredd och mångsidigt intresse att alla sysslor som uppstår i det dagliga livet fixas plättlätt.

Är jag bortskämd och omogen för att jag, istället för att införskaffa mig kunskap och påtvinga mig ett bilintresse, lämnar in min bil för reparation?
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

En Billys panpizza tar två minuter i micron, och jag kan inte se det som något annat än tillagad mat. Så visst går det att tillagad mat på 10 minuter, sen kanske man inte anser att värma en Billys panpizza är att laga mat i den bemärkelsen att man gör en egen pizzadeg, kokar tomatsås och ungsbakar den själv. Men mat är det, och den är färdig på två minuter.

Jag reagerade precis som Stormkast och kan inte heller se något samband mellan bortskämdhet och ett bristande matintresse. Speciellt inte att TS skulle påminna om tjejen i Tonårsbossen...

Bortskämd och omogen = okunskap och ointresse? Det där får du gärna förklara lite mer. Hur kan okunskap och ointresse inom ett visst område innebära att man är bortskämd och omogen? Det är ganska få människor som har en sådan kunskapsbredd och mångsidigt intresse att alla sysslor som uppstår i det dagliga livet fixas plättlätt.

Är jag bortskämd och omogen för att jag, istället för att införskaffa mig kunskap och påtvinga mig ett bilintresse, lämnar in min bil för reparation?

Visst är billys mat, men i mina ögon är inte helfabrikat riktig mat.. Det du skriver i första stycket håller jag i princip med om, men jag tycker inte det räknas som lagad mat. Den är värmd, inte lagad.

Har man aldrig lagat mat så har någon annan gjort maten åt en, då är man bortskämd. Vill man inte lära sig utan bara vill ha mat som går på 10 minuter så är man ointresserad. Omogen får du ta bort om du vill, det är bara mina erfarenheter som säger att om det jag tidigare skrivit stämmer, så är personen omogen.

Självklart kan inte alla laga mat, men OM man lagar mat NÅGON kväll i veckan när man är tonåring så kan man ändå en hel del. Angående det fetstilta, har du uppfattat mig så så har jag gjort bort mig totalt.

Man har inte en bil sedan man föds, men man måste äta kontinuerligt efter födseln. Tycker det var en otroligt dålig liknelse..
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Men måste varenda människa laga mat då? TS har kanske skött all städning hemma, det vet vi ingenting om. Jag kan ju villigt erkänna att jag har svårt att förstå hur folk inte kan ha ett intresse i mat men det ger mig ingen rätt att döma dessa människor på andra punkter.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag tror att du underskattar tiden matlagning faktiskt tar. Jag ser bara matlagning som ett nödvändigt ont, men 20-30 minuter tycker jag är acceptabel tid, en timme och mer är lång tid och 15 minuter är kort tid.

10-15 minuter tar det att koka upp vatten, koka spagetti, steka bacon, röra ihop det, lägga på en äggula och peppra - voila pasta carbonara! Jag lagar ofta snabbvarianter på pastarätter med det jag råkar ha hemma, idag var det bacon, fryst sparris och purjolök, vill man lyxa till det kan man lägga till grädde.
Korv stroganoff är enkelt och gott. Skiva och stek gul lök, släng i falukorv skuret i stavar, på med några klickar tomatpuré och gräddfil, krydda efter smak, koka ihop lite och servera med ris eller makaroner.
Den här länken är bra, alla recept är på den nivån att totala noobs kan laga det: http://vadfanskajaglagatillmiddag.nu/
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Har man aldrig lagat mat så har någon annan gjort maten åt en, då är man bortskämd.

Eller så har man köpt mat (och det behöver inte vara helfabrikat). Eller levt på föda som inte kräver tillagning.
TS skriver ju dessutom att hon kan laga vissa maträtter, så vad är problemet?

Jag är 24, bor själv sedan fler år, och har inte fått mat tillagad av mina föräldrar sedan jag var 14. Jag har trots det inte lärt mig att koka potatis, göra köttfärssås eller panera fisk för att jag 1) inte vill, 2) inte har någon nytta av de kunskaperna och ännu en gång 3) inte vill. Det är skittråkigt att laga mat, jag äter hellre ute eller lever på grönsaker och bröd. På vilket sätt är det omoget och bortskämt? Vad har kulinariska kunskaper med mognad och ansvar att göra?
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Eller så har man köpt mat (och det behöver inte vara helfabrikat). Eller levt på föda som inte kräver tillagning.
TS skriver ju dessutom att hon kan laga vissa maträtter, så vad är problemet?

Jag är 24, bor själv sedan fler år, och har inte fått mat tillagad av mina föräldrar sedan jag var 14. Jag har trots det inte lärt mig att koka potatis, göra köttfärssås eller panera fisk för att jag 1) inte vill, 2) inte har någon nytta av de kunskaperna och ännu en gång 3) inte vill. Det är skittråkigt att laga mat, jag äter hellre ute eller lever på grönsaker och bröd. På vilket sätt är det omoget och bortskämt? Vad har kulinariska kunskaper med mognad och ansvar att göra?

Nej, men återigen.. TS skriver så ödmjukt:
"Jag kan det mesta såsom att göra köttfärssås, spagetti osv."

Jag är uppfödd på mackor, och hade "aldrig" lagat mat när jag flyttade hemifrån. Så jag behöver inte någon predikan om hur det är att inte kunna, att inte vilja..
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Men måste varenda människa laga mat då? TS har kanske skött all städning hemma, det vet vi ingenting om. Jag kan ju villigt erkänna att jag har svårt att förstå hur folk inte kan ha ett intresse i mat men det ger mig ingen rätt att döma dessa människor på andra punkter.

Absolut inte, hänvisar till citatet jag skrev till Stormkast. Hade TS formulerat frågan som "jag har inte lagat så mycket mat, och behöver tyvärr laga mat några gånger i veckan framöver. Någon som har förslag på snabb mat som tar 10 min att tillaga?" så hade jag varit helt annorlunda inställd. :)


(Vad har hänt med smileysarna?!?! :eek::cry: )
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Visst är billys mat, men i mina ögon är inte helfabrikat riktig mat.. Det du skriver i första stycket håller jag i princip med om, men jag tycker inte det räknas som lagad mat. Den är värmd, inte lagad.

Vad du anser är riktig mat eller inte är helt irrelevant. Mat är mat, oasvett om det är Finuds, Billy eller trådskaparen som har tillagat den. Och självklart är en köpespizza tillagad, det är inte deg med tillbehör på som säljs. Visst finns det sådana pizzor också, men det är bake off pizzor som behöver slängas in i ugnen.


Har man aldrig lagat mat så har någon annan gjort maten åt en, då är man bortskämd. Vill man inte lära sig utan bara vill ha mat som går på 10 minuter så är man ointresserad. Omogen får du ta bort om du vill, det är bara mina erfarenheter som säger att om det jag tidigare skrivit stämmer, så är personen omogen.

Men va?...

För det första framgår det ingenstans att TS aldrig har lagat mat, faktiskt så säger TS att hon gjort det (t ex köttfärssås). Det framgår inte heller någonstans att TS inte vill lära sig laga mat. Bara att hon inte har tid/lust att lägga ner mer än 10 min på matlagning. Du vet ingeting om hennes situation.

TS är 16 år, nöjd och ska börja laga mat. På vilket sätt är det bortskämt? Hade hon gnällt om att hennes föräldrar börjar kräva lite hushållsarbete av henne, ja då kanske.

Vidare tycker jag det är sjukt hårt av dig att mena att man är bortskämd om någon annan lagar mat åt en. Jag och min karl har en perfekt arbetsfördelning; Personen som jobbar som kock lagar mat och personen som hållt i verktyg sen barnsben repar saker. Ingen av oss är bortskämda bara för att vi aldrig rör varandras områden.

Självklart kan inte alla laga mat, men OM man lagar mat NÅGON kväll i veckan när man är tonåring så kan man ändå en hel del. Angående det fetstilta, har du uppfattat mig så så har jag gjort bort mig totalt.

Man har inte en bil sedan man föds, men man måste äta kontinuerligt efter födseln. Tycker det var en otroligt dålig liknelse..


Jag lagade mat en gång i veckan när jag var kring TS ålder. Inte vet jag om jag lärde mig så himla mycket om matlagning och livsmedel av det... Var först när jag flyttade till eget och började få ett genuint intresse för matlagning som kunskapen kom.

Så det är en dålig jämförelse därför att man inte föddes tillsammans med en bil? Många idag är helt beroende av bil för att få en inkomst, kör 4 000+ mil om året och skulle inte klara sig länge utan ett fungerande förflyttningsfordon.

För övrigt syftade jag mest på mat och bil som tjänster. Man kan köpa färdig mat, man kan köpa reparationer. VARFÖR är det förstnämnda något som utförs av bortskämda människor men inte det sistnämnda? Båda valen handlar i grund och botten om intresse och kunskap.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Stek tärnad korv och köp en färdig potatisgratäng
Makaroner med riven ost och oregano
Kycklingsallad
Annan sallad
Pannkakor
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Men då måste jag säga att du drar väldigt stora växlar på någonting du tolkat helt mellan raderna. Det är oerhört lätt att läsa in egna tonlägen och åtsyftningar i text. Prova att läsa TS inlägg igen och aktivt själv välja tonläge - det är fantastiskt hur än den vänligaste fråga, kan låta ironisk och nedsättande om man själv bara råkar vara på fel humör :)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Stek tärnad korv och köp en färdig potatisgratäng
Makaroner med riven ost och oregano
Kycklingsallad
Annan sallad
Pannkakor

Hinner man verkligen steka pannkakor på tio minuter? :confused:

Makaroner med riven ost och oregano lät ju för övrigt gott. Måste testa någon gång!
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Vill man inte lära sig utan bara vill ha mat som går på 10 minuter så är man ointresserad.
Och? Spela roll. Jag är ointresserad av matlagning och kunde inte bry mig mindre. Bor jag själv är det bara jag som drabbas, är jag sambo får snubben sköta matlagningen om han tycker sånt är kul så gör jag annat istället. Vem fan bryr sig?

Seriöst, folks förmåga att överskatta matlagning börjar bli så jävla gammal. Man är inte en sämre människa för att man lever på tio minuters mat eller yoghurt.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Men då måste jag säga att du drar väldigt stora växlar på någonting du tolkat helt mellan raderna. Det är oerhört lätt att läsa in egna tonlägen och åtsyftningar i text. Prova att läsa TS inlägg igen och aktivt själv välja tonläge - det är fantastiskt hur än den vänligaste fråga, kan låta ironisk och nedsättande om man själv bara råkar vara på fel humör :)

Det här tror jag händer allt för ofta och faktiskt är en av anledningarna till varför tonen på internetforum ibland kan vara väldigt härsk. Jag vet t ex att jag många gånger misstolkats som hård eller arg i tonen på grund av en svordom eller bristen på smilies, det fast jag varit hur känslomässigt netural som helst. På samma sätt har jag ibland varit sjukt orsäker på motpartens humör/attityd.

Text är svårtolkat och bäst gör man nog i att bara läsa precis just det som står och inget annat.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Och? Spela roll. Jag är ointresserad av matlagning och kunde inte bry mig mindre. Bor jag själv är det bara jag som drabbas, är jag sambo får snubben sköta matlagningen om han tycker sånt är kul så gör jag annat istället. Vem fan bryr sig?

Seriöst, folks förmåga att överskatta matlagning börjar bli så jävla gammal. Man är inte en sämre människa för att man lever på tio minuters mat eller yoghurt.

:bow: Eller hur?!

Jag gillar att laga mat, gör det gärna och experimenterar och har mig. Men inte fan ser jag det som någon slags grundläggande allmänbildning eller något livsnödvändigt?! Jag är en alldeles förträfflig människa oavsett om jag kan laga mat eller inte :angel:
Det går alldeles utmärkt att överleva på färdigrätter/utemat/mackor och annat utan att det skulle vara något slags mått på hur bra människa man är. Det är helt enkelt ett intresse, precis som hästar eller knyppling eller flugfiske.
 
Senast ändrad:
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Soppa tar kanske lite längre tid, men det känns snabbt och enkelt tycker jag.
Jag brukar variera mig mellan 2 sorters soppa.
Sopprecept 1:
Koka upp vatten tillsammans med nån god buljongtärning. Skala och skär en/några morötter i slantar och släng i. Ha i någon form av pasta. Lägg eventuellt i någon annan trevlig grönsak, jag brukar nöja mig med morötter och pasta men det gör man som man vill.
Sopprecept 2:
Koka upp vatten, grönsaksbuljong och koka t.ex. broccoli, blomkål och morötter. Kör alltihop i mixern och krydda eventuellt med lite paprika, chili och lökpulver.

Annars är det väl typ varma mackor, omelett och stekt ägg man hinner göra på 10 minuter, om man ska tillaga det själv :p Kanske pulvermos och steka på korv/färdiga köttbullar/annat halvfärdigt.
Mat som tar några minuer att förbereda men sen behöver längre tid i ugnen, där det klarar sig själv, är lättare och jag som hatar att laga mat har inga problem med att t.ex. lägga på nån kryddning på fisk och ställa in i ugnen :)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Stek på quornkorv som du slantat i bitar, knäck ett par ägg över och blanda ihop med lite salt och peppar. Valfri grönsak till. Korv med färdig surkål.

Couscous går sjukt snabbt att laga till, även matvete på burk. Risnudlar är bara att lägga i kokande vatten och dra av och vänta.

Finns färdiga grytbaser från felix som är väldigt "barnvänliga" om man är rädd för grytor och hålla på så länge i köket.

Finns ju också kycklingdelar i frysdisken som är färdigkryddade och bara att stoppa in i ugnen. Eller torsk med fyllning som också bara är att stoppa in. Falafel finns fryst.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Varma mackor i ugn eller mackgrill

tortillapizza (tortillabröd med valfri topping, kör i ugn 5 min)

baguette med sallad och valfri fyllning ( grillad kyckling, avocado, ngn god röra, räkor, skivat ägg, mozzarella, brieost, salami, potatissallad,, tonfisk, rostbiff, etc etc.)

färskpasta med stekt bacon och champinjoner
färskpasta med kryddig tomatsås (värm en tetra smaksatt tomatkross och krydda på mer själv med det du gillar)
färskpasta med tonfiskröra (blanda tonfisk, creme fraiche, salt och peppar)

stekta ägg med bacon

färdiggrillad kyckling med grönsallad och potatissallad

köp färdiga soppor i de smaker du gillar, typ Arla/Kelda, ät med knäckemacka.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Hm finns ju färdig smet så kan gå men lite tight blir det nog.

Till TS: Har du någon butik i närheten som säljer färdiggrillad kyckling/kött? Isåfall går det riktigt fort att köpa en bit sådant och kombinera med pasta/ris/sallad och någon färdig sås/påssås. Det finns ris som kokar på 10 min så då krävs det bara några minuter till för uppkokning av vatten :)

Till den övriga diskusionen i tråden. Hur kan man bli bortskämd för att man lägger tid på annat än just matlagning. Inte alltid jag engagerar mig och gör riktig matlagning och det trots att jag kan och tycker det är roligt.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag hatar att laga mat. När jag är hungrig vill jag äta NU och inte om en halvtimme. Löser det genom att alltid ha något att tugga på hemma, gör t.ex. ett par mackor som jag kan äta medan jag väntar på att den "riktiga" maten ska bli klar. Jag kör mest på maträtter som sas sköter sig själv, grytor, soppor, saker i ugn, sånt man ställer in och sen får det stå där och puttra tills det är klart, så kollar man på TV eller surfar på datorn under tiden. Hatar saker som kräver att man står bredvid och passar hela tiden.

Förutom enkla saker som köttfärssås och sånt kan jag rekommendera kyckling i ugn. Brukar ta en hel kyckling som jag kryddar med paprikapulver, lägger i en lergryta med lock, ställer in i kall ugn på 200 grader, sen får den stå där 1½ timme ungefär. Vill man kan man koka ris till sen är det bara att äta. Kycklingen ger ifrån sig mycket vätska under tillagningen så man får såsen gratis. Vill man lyxa till det kan man tillsätta lite matlagningsgrädde till såsen. Superenkelt, supergott, behöver ingen passning (förrutom riset om man vill ha sånt till) och gör man en hel kyckling blir det mycket mat. Jag och sambon kan leva två dagar på en hel kyckling med ris till, och då är vi rätt stora i maten.

I övrigt rekommenderar jag diverse färdigrätter man bara värmer i micron om man inte ens kan tänka sig att vänta på mat som lagar sig själv.
 

Liknande trådar

Äldre Börjar skolan om en vecka och har insett att det inte blir några nådiga pendlingstider, kommer åka hemifrån 6.00 på morgonen och komma...
Svar
18
· Visningar
3 816
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänk att det ska vara så svårt att hitta på god, nyttig, enkel och snabblagad mat. När jag kommer hem från jobbet vid sexblecket så är...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 986
Senast: Sleepan
·
C
  • Låst
Övr. Barn Hej hopp! Min 1,5-åriga son har problem med att han ibland får ett väldigt elakt och frätande bajs. Det måste vara något som är för...
Svar
10
· Visningar
3 485
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp