Lätta maträtter för kräsen 16åring

Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Knapplån


TS
Här är en utmärkt sida med billig och enkel mat, allt går inte på tio min men snoka igenom och se om du hittar något som passar:

http://studentkrubb.se/
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Kan det funka med en gryta helt i metal? Har ingen lergryta och har ingen plats för någon heller tyvärr. Eller kasnke en stor ugnsform som man har folie över?
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jodå, dessa o dessa är två av alla färdiga pannkakor som finns :).

Haha, shit vad korkad jag är. Jag har ju för fasen två paket med färdiga pannkakor hemma i kylskåpet själv. Jag satt och funderade på färdig smet och allt, men det är ju stekandet i sig som tar evigheter.

*KL*
Apropå matlagningstid: Jag har inget emot att lägga tid på när jag lagar mat. Däremot gör jag det inte särskilt ofta alls. Middagsmat lagar oftast maken och till lunch har vi lunchlådor med gårdagens mat.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Det funkar säkert lika bra. Hela vitsen är att man stänger in kycklingen så alla ångor osv stannar där inne. Har man den bara liggande i en form utan att täcka den kommer den nog vara rätt torr efter 1½ timme på 200 grader :p

Detta kan man med fördel göra med annat kött också. Man kan köpa valfria köttbitar, skriva upp potatis man lägger över och sen blandar man till en färdigsås som bara är pulver man blandar med vatten, häller över och sen in i ugnen i en form med folie över i någon timme. Finns ju kött att köpa som är färdigkryddat och färdigmarinerat så slipper man pyssla med det.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Dels finns färdiga pannkakor, dels finns färdig smet men är man lite smart så gör man smeten själv och sparar pengar. Hur många minuter det faktiskt tar beror på hur många pannkakor man ska steka. För mig tar det inte många minuter. Som längst 15 kanske? :)
Jag steker på högsta värmen. Då tar det en halv minut per sida att steka.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

KL

Hahahaha det här är den mest omotiverat bitchiga tråd jag läst på länge :rofl:
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag tillagar min kyckling såhär: Kryddar kycklingen med salt och peppar inuti och men grillkrydda utanpå. Jag lägger den i en vanlig ugnsform med en rejäl klick smör (ca 100g) In i ugnen på 175c i 45-60 min beroende på hur stor den är. Spär kycklingen med smöret var tionde minut ungefär. En sak att tänka på är att låta kryddan sätta sig innan man spär första gången annars rinner den av. Jag brukar vänta 10-15min.

Att göra sås till det är super enkelt. Ta grädde häll i smöret som blir över från kycklingen, salta peppra och i med en klick svartvinbärs gele. Vill man ha såsen tjockare så är det bara att reda den lite.

Potatis brukar jag ha till. Älskar potatis!

Väldigt enkel maträtt men det kräver ju lite mer jobb och rätt mycket mer tid men gott blir det. Något för TS när/om hon får upp ögonen för matlagning ;)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag tillagar min kyckling såhär: Kryddar kycklingen med salt och peppar inuti och men grillkrydda utanpå. Jag lägger den i en vanlig ugnsform med en rejäl klick smör (ca 100g) In i ugnen på 175c i 45-60 min beroende på hur stor den är. Spär kycklingen med smöret var tionde minut ungefär. En sak att tänka på är att låta kryddan sätta sig innan man spär första gången annars rinner den av. Jag brukar vänta 10-15min.

Att göra sås till det är super enkelt. Ta grädde häll i smöret som blir över från kycklingen, salta peppra och i med en klick svartvinbärs gele. Vill man ha såsen tjockare så är det bara att reda den lite.

Potatis brukar jag ha till. Älskar potatis!

Väldigt enkel maträtt men det kräver ju lite mer jobb och rätt mycket mer tid men gott blir det. Något för TS när/om hon får upp ögonen för matlagning ;)

100 gram smör? Och grädde på det? Till en person? Yajks.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag gillar inte heller att laga mat.

Min snabba favorit är att göra sallad med couscous, bulgur eller matvete.

Matig sallad
Man kokar då t.ex. couscous (går extremt fort och kräver inget mer än att man mäter upp ingredienserna och ställer dem på spisen). Medan den tillagas hackar man upp de grönsaker man vill ha i salladen. Exempel på grönsaker som passar, om man gillar dem, är
tomat
gurka
paprika
morot
kokt (men nästan lite krispig) broccoli
avocado

Men man kan egentligen ha i vad som helst. Jag brukar hälla över lite olivolja och balsamvinäger samt salt och peppar i grönsaksblandningen. Den färdiga couscousen tar jag i sist, så blir den inte geggig.

Salladen kan man sedan piffa till på olika sätt. Jag älskar att blanda ner tärnad fetaost och kikärtor och att krydda med spiskummin. Men jag misstänker att dessa saker inte passar din smak :) Vill man ha salladen lite matigare kan man röra ner t.ex. tonfisk eller bitar av färdiggrillad kyckling.

Andra snabba favoriter sóm man klarar på 10-15 min
Varma mackor
Äggröra med skinka eller bacon
Laxfile tillagad i micro (brukar jag äta med uncle bens snabbris och grönsaker)
Färdiggrillad kyckling med ris och grönsaker/sallad
Stekt köttbit med ris, grönsaker och färdig sås (t.ex. Lohmanders bearnaise)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Ja. Steker man mer än fem pannkakor tar det något mer än tio minuter, om vi säger så. Jag tycker att en halvtimme då man mer eller mindre är låst vid spisen är en halv evighet.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

En halvtimme på 5 pannkakor?! :O Knappast. Snarare 30 - 40 på en halvtimme! Iaf när jag lagar pannkakor.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Couscous är smart, då kan man tex göra lax i ugn som sköter sig själv (på med salt och citronpeppar eller någon smaksatt creme fraiche) och när den nästan är klar, sätta på vattenkokaren, slå på över couscous och en grönsaksbuljongtärning och låta stå de sista 5 minutrarna. Färdigt! Laxen kan ju förstås bytas ut mot kyckling eller annat protein (om man vill ha det) som sköter sig själv i ugnen.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Har du faktiskt lyckats med att steka 30-40 pannkakor på 30 min, eller gissade du bara att det är ungefär så många du hinner? Tycker det låter väldigt högt räknat, blir ju bara 0,75-1 min per pannkaka.

På jobbet brukar det hinnas med ca 180 pannkakor på två timmar, stekbord med plats för sex plättar. Med ditt tempo skulle du alltså hinna med 180 stycken på en halvtimme:D
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Det står inget i inlägget om vad h*n har för typ av spis eller hur många stekpannor som användes under stekningen.
 

Liknande trådar

Äldre Börjar skolan om en vecka och har insett att det inte blir några nådiga pendlingstider, kommer åka hemifrån 6.00 på morgonen och komma...
Svar
18
· Visningar
3 821
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänk att det ska vara så svårt att hitta på god, nyttig, enkel och snabblagad mat. När jag kommer hem från jobbet vid sexblecket så är...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 994
Senast: Sleepan
·
C
  • Låst
Övr. Barn Hej hopp! Min 1,5-åriga son har problem med att han ibland får ett väldigt elakt och frätande bajs. Det måste vara något som är för...
Svar
10
· Visningar
3 492
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp