Ultra snabblagad kvällsmat.

Cillen89

Trådstartare
Börjar skolan om en vecka och har insett att det inte blir några nådiga pendlingstider, kommer åka hemifrån 6.00 på morgonen och komma hem 19.00 mån-fre O_o

Jag är typ världens sämsta på att komma på maträtter överlag, och hade lätt kunnat leva på flingor och mackor, men jag vill gärna äta riktig mat!
Har ni några tips på maträtter som går snabbt att laga? Helst varma maträtter, har ätit så mycket "kallt" och "fräscht" i sommar och har börjat tröttna lite på det.
Är sugen på lite mer höstig, varm mat, men som sagt snabblagad. Jag äter typ allt! Tips? :)
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Blanda en burk smaksatt creme fraiche (min favorit är franska örter) med en burk tonfisk och en burk majs - ät tillsammans med pasta. Tar så lång tid pastan tar på sig att bli klar och är enligt mig jättegott!
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Både spagetti & köttfärsås samt tacos är superlätt och snabbt. Speciellt tacos som är varierbart!
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Laga en lasagne på helgen och värm på sen ifall du vill ha "riktig" mat?

Eller mixa ihop en massa pesto så är det bara att koka pasta när man kommer hem?

Jag brukar iofs mest äta goda ostar o dricka vin när jag inte orkar laga haha..
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Laga storkok på helgerna och fyll kylen/frysen med matlådor!
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Laga storkok på helgerna och fyll kylen/frysen med matlådor!

Håller med! Bästa alternativet!

Ts: jag jobbade 07-19 minst 3 dagar i veckan och påbörjade resan till jobbet nästan 2 timmar innan passet började, tog lika lång tid hem. Jag brukade laga omelett för det mesta. Varvade med havregrynsgröt ibland :p snabblagat och billigt: ja men inte särskilt spännande ;)

Är du sugen på mer riktig mat så kanske du skulle ägna en dag på helgen åt att göra ett långkok. Det är höstigt och riktigt gott att värma i lådor :) brukar ta något nötkött, morötter, potatis och champinjoner och koka i vatten, kalvfond och lite soja. Ska prova nåt nytt någon dag med kyckling, selleri och kanske lite citron. Fördelen med rotsaker i grytan är att det inte känns som om man behöver tillbehör. Räcker med en sallad till om man inte orkar koka ris. Dessutom blir den bara godare i matlådor!
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Frysta grönsaker med couscous är snabbmaten nummer ett här. Häll grönsakerna i en mugg, couscousen i en annan och fyll upp båda muggarna med kokande vatten. Vänta fem minuter, rör om i mugggen med couscous, häll av vattnet från grönsakerna. Lägg över på tallrik - klart!

Går dessutom att variera med olika typer av frysta grönsaker och olika smaksättningar. Jag brukar ha i en tesked currypasta i couscousen. Annars går det fint med smaksatt créme fraiche om man vill ha det lite såsigare. Även pesto, ajvar och liknande röror borde funka fint. Går även att servera tillsammans med fisk/kött/fågel efter tycke och smak.
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Jag tycker det är absolut smidigast att laga storkok på helgen/dagen innan och värma på om man ska ha något snabbt. Jag brukar ha "matlagningsdagar", dvs om jag ändå kokar makaroner och steker korv typ eller annan snabbmat, så passar jag på, när man ändå står i köket/vid spisen och laga någon gryta, steka pannkakor, göra en lasange eller liknande mat som är enkel att värma till dagar då energi och tid tryter.
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Det vi åt i går är snabbt fixat.

Fräs lite gul lök, i med tärnad kassler och låt det stekas lite.
På med matgrädde (vi använder oatly). Lite peppar på.
Låt puttra en stund medans pasta/ris kokar klart.

Korv/biffstroganoff går också skapligt fort att koka ihop.

Currygryta-
Smält matfett i pannan, häll i curry och grillkrydda och låt fräsa runt lite.
Gillar du championer är det gott att fräsa runt med kryddorna. ev. vitlök.
I med strimlat kött (välj själv nöt, gris, kyckling) och fräs på.
När köttet är så gott som genomstekt på med matgrädde.
Låt puttra medans ris/pasta kokas.

Ibland om jag är sugen på det så brukar även slantad/stavad morot och gröna ärtor få gå med i curryn.
Då och då har jag broccolicravings och då hamnar det i de flesta maträtter :o

Wokade grönsaker med sweet soursause (stavas?) med ris är gott.
Strimlad kyckling el. vad för kött man nu föredrar är gott till.
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Jätteenkelt, jättesmidigt och tämligen billigt, om du inte är vegetarian eller liknande så:

Koka upp en ganska stor mängd pasta (valfri, fullkorn är nog bäst) i en gryta/stor kastrull.

När det är ca 5-6 min kvar på koktiden så häller du i (skivad) korv av något slag.
När det är ca 3 minuter kvar så häller du i en valfri mängd broccoli (kanske även morötter om du gillar det!)

Koka pastatiden ut, sedan klart att äta :D
(tips från dietist)

Vill du ha en matig sallad så gör en vänskapssallad, det blir en rejäl mängd och håller sig i kylskåp ca en vecka, passar till mycket! :)
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Jag håller med dem som tipsade om att göra storkok på helgen och lägga i matlådor, då får du bra mat som går snabbt att värma!

Annars är omelett bra snabbmat! Man kan variera i oändlighet nästan, och ha i precis det som man tycker är gott. :)
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Snabba kycklingsoppan
Koka upp buljong, lägg i tunt skivad kycklingfilé (går enklast med halvfrusen filé och vass kniv)
Koka några minuter tills kycklingen ser klar ut och lägg i valfri grönsaksblandning, låt sjuda någon minut tills grönsakerna är varma
Krydda efter tycke och smak, red ev av med lite grädde
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

När jag bara ska slänga ihop någonting snabbt så blir det nästan alltid någon pastasås. Bara att ta det som finns i kylen och steka på, i med creme fraiche eller liknande, koka pasta till och sen är det klart :)
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Vänskapssallad? Vad är det för något? :)

Vänskapssallad är en sallad som är uppbyggd av morot, vitkål, purjolök och tillexempel paprika. Till det kokar man en speciell lag som man blandar med själva salladen. Håller i kylskåpet upp till en vecka och är sjukt god att äta bara för sig själv eller tillexempel med någon form av kyckling/kött eller vegetarisk biff :) Googla så finns massor av recept!
 
Sv: Ultra snabblagad kvällsmat.

Finns säkert massor av olika, men den här gör vi (och så fick vi låna matberedare av svärföräldrarna så vi sparade en timmes hackande/rivande :D )

Ca 1kg vitkål
3-4 morötter
2 paprikor
1 purjolök
2 hela saltgurkor/15-20 skivor (inte smörgåsgurka, som pojkvännen trodde först, utan just saltgurka :) )

Salladsdressing:

1 dl vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
2 msk strösocker
1 tsk salt
3-4 tsk (italiensk) salladskrydda

Strimla vitkålen och riv morötterna grovt (vi körde båda i maskinen)
Strimla paprika och purjölök fint för hand. Hacka saltgurkan.
Blanda runt allt i en (stor) skål

Koka upp dressingen i en kastrull och blanda ner i salladen direkt.
Låt den gärna stå och dra några timmar i kylen, då blir den som godast :)
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 976
Äldre Jag kommer få börja laga lite mat själv hädanefter och behöver lite tips på lätta maträtter. Jag kommer inte stå i 30min och laga mat...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 502
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 809
Senast: Anna
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 255
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp